22 Jaar en Pap 3b

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
talithat
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 14 Apr 2012 07:35

22 Jaar en Pap 3b

Berichtdoor talithat » Di 17 Apr 2012 11:39

Hallo allemaal,

Ik ben 22 jaar en alleenstaande moeder van 2 prachtige kinderen. Dochter(bijna 6) Zoon (2).. Na de geboorte van mijn dochter kwamen er klachten, rug/buik, menstruatie zelfs blaas en darmen begonnen 'vreemd' te doen.

Aantal keren dokter geweest met de 'uitslag' , nee het zal wel stress zijn, alleenstaande moeder, werken etc.
Na de geboorte van mijn zoon besloten om een spiraal te nemen, dat is nu ruim een jaar geleden. Een half jaar geleden verder de klachten erger, ik bloedde vaak. Bij gemeenschap, maar ook zonder reden. De pijn in mijn rug en buik werd erger en ik besloot toch maar weer naar de dokter te gaan.

Daar aangekomen zei de dokter dat het mijn spiraal was, ik ging op de tafel liggen, aangezien hij even wou kijken of de spiraal nog wel 'goed' zat. Daarop zei hij, wie heeft deze spiraal gezet? Vreemd aangekijkend antwoordde ik hem dat hij dat had gedaan. Waarop hij zei, oh het spiraal zit prima. De dokter gaf aan, dat mijn spiraal er uit moest en dat het wel vaker voorkwam dat er klachten konden ontstaan door een spiraal.

Ik had er geen goed gevoel over, en zei dat ik er over na zou denken. Na overleg met mijn nicht besloten om de gynocoloog op de bellen. Alles uitgelegd, waarop de assistente zei dat ze mij graag zou willen zien. Maar dat het beter zou zijn als ik een verwijzing van mijn huisarts kreeg. Na enig aandringen toch een verwijzing gekregen.

Drie weken geleden moest ik er heen, nadat ik mijn symptomen had verteld heeft de gynaecoloog gekeken middels een echo, waarop zij zei dat ze toch een uitstrijk en kweek wou maken. Bij het maken van de uitstrijk bloedde het alweer hevig. Het baarde haar zelf ook een beetje zorgen.

Afgelopen donderdag de uitslag, Pap3B, met de vraag of ik smiddags naar het ziekenhuis zou kunnen komen. Ik oppas geregeld en naar het ziekenhuis. Ze hebben daar een scopie gemaakt, simpel gezegd een vergroot glas om alles beter te bekijken, azijnzurig iets er op en kijken wat er op licht. De gynaecoloog zei dat er best veel weefsel oplichtte en of zij direct weefsel weg mocht halen, dat scheelde 'tijd'. Ach ja, ik lig hier nu toch al. Sticker op mijn been geplakt, en me laten vertellen dat het kan ruiken naar verbrand vlees. Erg fijn. Pijn deed het niet, maar er bleek aan zowel de voorkant als aan de achterkant 'slecht' weefsel te zijn.

Volgende week woensdag krijg ik de uitslag van het weefsel, ik ben heel benieuwd. Pap 3B hoeft niet slecht te kunnen zijn of wel?

Ik ben er vrij rustig onder, meer omdat ik er toch niks aan kan veranderen. Ik heb nu nog best pijn in mijn buik en rug. En bloed ook nog hevig, waarschijnlijk nog van het weefsel weghalen.

Alleen nu ben ik meer aan het denken wat hier na komt.. Google zoek ik niks op, want daar wordt je niet vrolijk van. Zijn er mensen die een soortgelijk hebben? Ik wil graag ander mans mening horen. Aangezien ik er niet met veel mensen over praat.

Liefs,

Talitha

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 22 Jaar en Pap 3b

Berichtdoor liddy » Di 17 Apr 2012 22:14

Met Pap3b hoef je geen kanker te hebben.
Wel heb je een behandeling nodig. Je hebt nu al een lisexcisie achter de rug.
Volgende week woensdag krijg je de uitslag van het biopt wat ze bij de lisexcisie hebben genomen.
Vaak blijft het bij deze lisexcisie. Soms is er toch nog wat verdacht weefsel achtergebleven en dan is het nodig om een conisatie te doen.
In bijna alle gevallen ben je daarmee klaar.
Zoals je al gemerkt hebt, komt er nogal wat op je af, ga daarom niet alleen naar het ziekenhuis, maar neem iemand mee.
Twee horen meer dan een. Schrijf al je vragen die je nu hebt op, dan vergeet je niet wat je aan de arts wilde vragen.
En bedenk je dat je op internet enkel verhalen leest van vrouwen bij wie het toch een nog uitgebreidere behandeling nodig is.
Goede verhalen worden zelden opgeschreven.
Lees bijv. het verhaal van Akasha http://www.fora.diagnosekanker.nl/lotgenoten/viewtopic.php?f=67&t=4962&p=21436#p21436.
Bij haar was zelfs Pap4 geconstateerd.

nanda1984
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 16 Mei 2012 09:28

Re: 22 Jaar en Pap 3b

Berichtdoor nanda1984 » Wo 16 Mei 2012 09:50

Hoi,

Ik ben toch wel benieuwd wat de uitslag was! Zit ongeveer in hetzelfde schuitje, ben dan wel 28 , heb ook pap3b uitslag gekregen en heel benieuwd hoe het bij jou is afgelopen!!

groetjes,
Nanda

cris2904
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 22 Feb 2013 15:57

Re: 22 Jaar en Pap 3b

Berichtdoor cris2904 » Vr 22 Feb 2013 16:10

Nou dames,
Ik ben 30, en per toeval via het bevolkingsonderzoek achtergekomen dat ik pap3B heb. Ik had er nog nooit van gehoord, dit kwam echt als een grote verassing voor me. Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van een kwaaltje daar beneden zeg maar, echt helemaal niks. De sex is altijd prima geweest :P nergens pijn of ongemak. De dame die het uitstrijkje nam vond alles er zo mooi en gezond uitzien :P
Na 2 weken of zo werd ik gebeld dat ik een verwijzing moest halen voor het ziekenhuis en ik kreeg een briefje mee waarop een briefje met een pap- en kopac-uitslag stond. En daar stond us Pap3B; die KOPAC-score ben ik vergeten. Dus ik schrik me rot en begin te googelen: maar het gekke is, echt bijna iedereen met pap3b heeft dus klachten, bloed, pijn of wat dan ook. Ik heb echt nergens last van. Mn cellen en weefsel zijn wel afwijkend, maar misschien is er iets anders aan de hand. Ik hoorde van een dokter dat zelfs extreme stress daar invloed op heeft. Dat van die extreme stress geloof ik wel :S mn man heeft dit jaar heel vaal in het ziekenhuis gelegen en heeft 4 zware operaties gehad (hij is pas 38), dus ja logisch dat ik stress heb gehad. Heb zelf bijna 1 jaar misschien maar 3 of 4 uurtjes per nacht geslapen.
Nou ik naar die gyneacoloog, ze ging met zo een kolposcoop kijken, eerst zag ze niks ze moest heel goed bijschijnen met licht om het te zien. Tja, ze zag wel iets op het overgangsgebied zeg maar. ze heeft een hapje genomen, heb bijna niks van gevoeld. ze heeft eerst het één en ander met een bijtende stof zitten spuiten, nou nou, daar kreeg ik toch wel een hoop buikkrampen van. Maar goed, het was allemaal heel snel genezen en binnen één week had ik weer ruige sex met me man :P sorry voor mn taal haha.
Nou, ik word 2 weken later door het lab gebeld, ik was onwijs gestresst omdat ik allemaal 'horrorverhalen' op Google ben gaan lezen (dames, nooit doen :shock: ). Daar word je dus echt superstressy van :shock: Het beste is om op je lichaam te letten.
Enfin, op 11 feb heb ik een lis-behandeling gehad om van het 'gezeur' met die vreemde weefsel af te zijn.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten