Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing lever

Forum over alvleesklierkanker
Cristel
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 01 Feb 2012 17:33

Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing lever

Berichtdoor Cristel » Wo 01 Feb 2012 17:42

Vanmiddag belde mijn vader. Mijn moeder heeft vandaag te horen gekregen dat ze alvleeskanker heeft met uitzaaiingen naar de lever.
We zijn er kapot van!
Ik woon 250 km. bij mijn moeder vandaan, ik wil er graag heen om mijn moeder te zien.
Ik weet echter niet of ze er al behoefte aan hebben, omdat het verdriet en de 'verwerking' zo groot is.

Meesje
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 26 Feb 2011 19:57
Locatie: Putten
Contact:

Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing lever

Berichtdoor Meesje » Do 02 Feb 2012 20:14

Lieve Cristel,

Wat erg voor jullie! Heel veel sterkte in de komenden tijd. Wat een shock zal dit zijn!
Maar het is erg belangrijk dat jij doet wat jij wil en wat voor jouw goed is! ik snap je dillemma.
Je krijgt er anders spijt van en daar weet ik helaas alles van, ik wilde dat ik wat minder had geluisterd naar anderen, terwijl ze het zelf wel deden. Dan had ik meer tijd gehad met mijn moeder.
Als jij het red met die afstand om er heen te gaan, doen! Je moeder zal blij zijn om je te zien.
Anders vraag je het gewoon. Ga haar niet anders behandelen tenzij ze het zelf aangeeft aan jouw.

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor CaroolXXX » Vr 24 Feb 2012 10:53

Hoi Christel,
Ik sluit me bij Meesje aan!
Vooral doen wat je gevoel je zegt... Als jij bij haar wil zijn, vooral gaan!
Helaas weet ik uit ervaring hoe snel alles kan gaan en ik heb alle tijd die ik door heb kunnen brengen met mijn vader gekoestert en geeft mij nog steeds een goed gevoel dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd...

Heel veel sterkte en kracht voor de komende tijd meis...
Lieve groetjes, Carool

hage27
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011 14:11

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor hage27 » Wo 29 Feb 2012 13:03

Hallo Christel,
Wat een vreselijk nieuws en wat een enorm verdriet. Het is een rotziekte en het kan snel gaan. Mijn vader kreeg nog 6 maanden na de diagnose.
Ik ben erg blij dat ik die laatste maanden vaak bij hem ben geweest. We hebben in die periode afscheid kunnen nemen van elkaar. Die kans heb je met deze rotziekte en die moet je ook nemen.
Ik wens jou, je moeder en je familie enorm veel sterkte in deze ongelofelijke zware tijd.
Groeten Jasper

Cristel
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 01 Feb 2012 17:33

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor Cristel » Do 08 Mar 2012 22:53

Inmiddels is het al een paar weken geleden dat mjn moeder te horen kreeg dat ze alvleeskanker heeft.
Het gaat steeds slechter met haar.
Om de week ga ik voor een half uur/45 min. bij haar op bezoek; langer redt ze gewoon niet. Wel bel ik haar ongeveer 3x per week.
Ze heeft nu een rollator daar ze 2x gevallen is, omdat ze duizelig werd.
De huisarts komt iedere week bij haar op bezoek, ik vind dit wel erg goed. Dan kan ze vragen stellen en de arts adviseert haar ook.
De huisarts vertelt, dat de kanker al 2 weken aan het groeien is. De morfininepleisters die ze heeft, blijken niet zo te helpen.
Vandaag heeft ze erg veel pijn in de rug, ze weet niet hoe ze moet zitten of liggen.
Wat een vreselijke ziekte om je moeder zo te zien wegkwijnen.

Groet, Cristel

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor liddy » Do 08 Mar 2012 23:07

Aarzel niet om de huisarts weer in te schakelen.
Soms is het nodig om de dosis snel te verhogen, totdat de dosis passend is.
Ook komt het voor dat pleisters niet de juiste toedieningsvorm is voor je moeder en dat er overgegaan moet worden op bijv. tabletten.
Heeft je moeder iets gekregen om te laxeren, aangezien morfine eigenlijk altijd voor verstopping zorgt.
Daarnaast kun je flinke zweetaanvallen krijgen van morfine.
Je wilt dat je moeder geen pijn heeft, echter dat betekent dat je afscheid moet nemen van je moeder en dat wil je ook niet.
Zie daar het grote dilemma wat er nu speelt aan gevoelens.
Heel herkenbaar.
Luister naar je hart en handel ernaar.
Als je bij haar op bezoek bent gegaan, kun je misschien een wandeling gaan maken om een uur later weer even bij haar te zijn.
In dat uur kan je moeder dan wat rusten, zodat je iets langer bij haar kunt zijn.
Een heel moeilijke vraag; weet je wat je moeders wensen zijn. Zo niet, praat daar dan nu over, nu het moment nog verder weg lijkt.
Je zult merken dat het rust geeft als haar wensen bekend zijn. Hoef je het daar niet meer over te hebben.
Je weet toch dat er thuiszorg is die gericht is om mensen zoals je moeder bij te staan.
Met huishoudelijke zorg, verpleegzorg en ze komen desnoods 's nachts slapen/waken.
De huisarts kan helpen bij het aanvragen.
Geniet van momenten die iets moois in zich hebben, dat zijn heel waardevolle herinneringen voor straks.

bri
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: Di 25 Okt 2011 14:06

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor bri » Vr 09 Mar 2012 22:14

hallo
ik herken dit verhaal zekers maar je moet naar je zelf luisteren heb ik ook gedaan en doe het nog steeds.
en de zorg en de nacht zorg dat is echt super heb ik ook geregeld en me schoonmoeder is er ook super blij mee ze vind het fijn dat er iemand is snachts
ze heeft er veel steun aan heeft geloof me en praten over alles en ze heeft 4 keer per dag zorg en twee keer in de week hulp in de huishouwding
en ze leven allemaal mee en zelf heb je er ook veel aan :wink:
ik wens je heel veel sterkte met alles.
liefs bri

Meesje
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 26 Feb 2011 19:57
Locatie: Putten
Contact:

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor Meesje » Di 13 Mar 2012 21:07

Ik sluit mij volledig aan bij Liddy, er zijn altijd manieren dat je vaker bij haar kan zijn. Zeker aangezien je afstand.
En trouwens mijn moeder ging gewoon slapen en vond het fijn als ik naast dr bed zat bv een boekje te lezen of een boodschapje ging doen voor mijn ouders.
Gewoon het feit dat ze weet dat je in de buurt ben ook al is ze niet wakker.
Hoe fijn vonden wij dat, toen wij nog klein waren en bv wakker geschrokken van een nachtmerrie of dat we ons niet lekker voelden, dat je moeder gewoon in de buurt was,
dat je alleen al maar haar ademhaling kon horen en dan dommelde je zo weg met het gevoel dat je veilig was. Hee bah nu snotter ik weer, brings back memories.
Ze hoeft niet wakker te zijn en denk erom wegdommelen is niet slapen, ze weet dat je er bent. Geef dr een kus of hou lekker simpel dr hand vast.
Pak een boek of wat dan ook en zet een stoel naast dr bed neer en misschien mag je wel bij dr in bed. Heb ik ook gedaan en dat was bizonder, net zoals vroeger maar zo fijn en ook voor mijn moeder.
Ze maakte zelfs nog een grapje: Ik zei: net zoals vroeger he ma. ja zegt ma alleen heb je nu geen natte pisbroek hahaha.Dit was de avond voordat ze aan de morfinepomp ging.

Omgedraaide wereld en dat is zoooo ontzettend zwaar. En door de morfine word ze ook slaperig. PAK DIE MOMENTEN!! Elke aai, elke kus...klinkt heel hard
maar denk aan je zelf en als ze echt even alleen wil zijn, zegt ze dat echt wel tegen je. Ze stuurt je dan gewoon weg.
jij MAG nu voor haar er zijn!!!

Cristel
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 01 Feb 2012 17:33

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor Cristel » Ma 19 Mar 2012 19:27

Inmiddels heeft mijn moeder zware morfinepleisters en pillen (?) voor de rugpijn. Ze is heel mager, heeft alleen een heel dikke buik van het gezwel. Nu houden haar benen vocht vast. De dokter doet er niets aan, omdat mijn moeder genoeg pillen slikt. Ze heeft ook geen kracht meer in de benen, ze slepen als het ware achter haar aan.

Alleen nu lijkt het alsof haar alles te veel is, ze heeft geen behoefte aan visite (ook niet haar broers en zusters). Ze wil alleen nog maar alleen met mijn vader de tijd doorbrengen.
Hebben jullie dat ook wel eens meegemaakt dat je moeder geen behoefte heeft aan al die aandacht; althans zo lijkt het??
Ik heb nu het gevoel dat, als ik mijn moeder bel (het is altijd maar een paar minuten) en als ik bij haar langskom (voor een half uur), haar dat allemaal teveel is.
Ik heb haar net gebeld (3 min.) en vroeg of ze het goed vindt als ik morgenavond weer even bel om te horen wat de arts te vertellen heeft. Ze zei daarop ‘als het maar even is’!

Ik ben afgelopen vrijdag even geweest en het kost haar veel energie/moeite om bij te blijven (af en toe zie je dat ze wegzakt in gedachten).
Nu is ze zaterdag 24 maart jarig en ik was van plan weer even op en neer te gaan.
Echter nu ze zo reageert twijfel ik, moet ik maar minder op visite gaan en minder bellen??
Ik weet het even niet meer, het doet verdriet.

Groet, Cristel

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor liddy » Ma 19 Mar 2012 19:45

Je moeder heeft het op dit moment waarschijnlijk heel moeilijk.
Het besef dat ze jullie straks moet achterlaten, maakt dat bezoek of telefoon te zwaar is voor haar.
Zoek de tussenweg. Ze heeft immers gezegd dat je morgen mag bellen als het maar niet te lang is.
Ga op 24 maart op bezoek bi je moeder, bijv. een kwartiertje, ga dan wat boodschappen doen of wat wandelen en daarna kun je dan weer even naar je moeder.
Op die manier kan ze het beter behappen.
Het houding kan omslaan en dan ben je weer langer welkom.

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor CaroolXXX » Di 20 Mar 2012 13:41

Hoi Cristel,

Heftig meis, pfff.
Mijn pa had op het laatst ook helemaal geen zin meer in mensen om hem heen, dat was vermoeiend, maar ons trok ie wel... ik snap dat de afstand erg lastig is om maar voor een half uurtje heen en weer te gaan, maar zeg tegen je moeder dat je het niet erg vind dat ze slaapt, ik zat vaak aan het voeteneind bij mijn paps in het ziekenhuis en keek naar hem, of las een blaadje, deed een spelletje op mijn telefoon en als ie dan wakker werd, glimlachte ik alleen maar naar hem, dan kreeg ik een glimlach terug. Geen moeilijke vragen stellen, geen hele gesprekken voeren, gewoon er zijn was vaak al genoeg... Het is allemaal nog heel vers voor je moeder, dat is heel heftig, dat ze veel tijd met je vader wil doorbrengen is logisch, ze heeft net pas te horen gekregen dat ze kanker heeft en dat het niet meer weg gaat, ze moet bevatten wat er komen gaat, het op haar in laten werken, dat is niet niks... De pijn in haar rug komt vermoedelijk van de lever, dat had mijn paps ook, zijn lever was opgezet en dat gaf pijn...

Heel veel sterkte de komende tijd, luister naar je gevoel...
Lieve groetjes, Carool

Cristel
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 01 Feb 2012 17:33

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor Cristel » Di 03 Apr 2012 18:29

Het gaat slecht met mijn moeder, ze kan bijna niets meer zelf. Heeft nu ook doorligplekken. Ze heeft er genoeg van.
Het erge is dat mijn vader nog steeds vindt dat het wel gaat, dat ze een slechte dag heeft.
Op haar verzoek is de dokter geweest om euthanasie te bespreken. Daar het actieve euthanisie is, komt er nog een andere dokter om met mijn moeder te praten.
Deze week zal het gebeuren, het is nog zo moeilijk te bevatten.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor Bart1974 » Di 03 Apr 2012 18:47

Hoi Cristel,

wat een vreselijk verhaal zeg en zo snel gaat het allemaal.
Ik vrees dat je vader in een ontkenningsfase zit. Je moeder geeft het aan, jij ziet het alleen hij niet. Misschien kan jullie huisarts met hem alleen een keer praten.

Ik hoop dat jullie de tijd samen liefdevol kunnen doorbrengen en een waardig afscheid van je moeder kunnen nemen. Vind het even moeilijk om er wat
van te zeggen verder, mijn moeder is afgelopen vrijdag overleden.

Ik wens jullie heel erg veel sterkte !

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor liddy » Di 03 Apr 2012 20:01

Wat goed dat de huisarts mee wil gaan in het verzoek om actieve euthanasie.
Is er ook gepraat over palliatieve sedatie? Dit zou een tussenweg kunnen zijn om het makkelijker hanteerbaar te kunnen maken voor je vader.
Dan wordt je moeder in slaap gebracht en vanuit een zeer diepe slaap gaat ze dan over.
Je moeder heeft dan wel meteen verlichting van alle ongemakken en voor je vader gaat het dan geleidelijker.
Echter het belangrijkste is dat er iets gebeurt voor je moeder en dat dit mogelijk is.
Ik wens je veel sterkte.

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor CaroolXXX » Wo 04 Apr 2012 11:29

Oh meisie, wat gaat het snel...!
Heel heel veel sterkte gewenst in deze verschrikkelijke tijd...
Dikke virtuele knuffel van mij...

Meesje
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 26 Feb 2011 19:57
Locatie: Putten
Contact:

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor Meesje » Wo 04 Apr 2012 17:24

Cristel schreef:Inmiddels heeft mijn moeder zware morfinepleisters en pillen (?) voor de rugpijn. Ze is heel mager, heeft alleen een heel dikke buik van het gezwel. Nu houden haar benen vocht vast. De dokter doet er niets aan, omdat mijn moeder genoeg pillen slikt. Ze heeft ook geen kracht meer in de benen, ze slepen als het ware achter haar aan.

Alleen nu lijkt het alsof haar alles te veel is, ze heeft geen behoefte aan visite (ook niet haar broers en zusters). Ze wil alleen nog maar alleen met mijn vader de tijd doorbrengen.
Hebben jullie dat ook wel eens meegemaakt dat je moeder geen behoefte heeft aan al die aandacht; althans zo lijkt het??
Ik heb nu het gevoel dat, als ik mijn moeder bel (het is altijd maar een paar minuten) en als ik bij haar langskom (voor een half uur), haar dat allemaal teveel is.
Ik heb haar net gebeld (3 min.) en vroeg of ze het goed vindt als ik morgenavond weer even bel om te horen wat de arts te vertellen heeft. Ze zei daarop ‘als het maar even is’!

Ik ben afgelopen vrijdag even geweest en het kost haar veel energie/moeite om bij te blijven (af en toe zie je dat ze wegzakt in gedachten).
Nu is ze zaterdag 24 maart jarig en ik was van plan weer even op en neer te gaan.
Echter nu ze zo reageert twijfel ik, moet ik maar minder op visite gaan en minder bellen??
Ik weet het even niet meer, het doet verdriet.

Groet, Cristel


Ik herken dat exact! Mijn moeder had dat ook. Hoe moeilijk het ook is, maar ze bedoelt het niet slecht. Ze wil misschien niet haar verdriet tonen aan jouw. Zolang jij maar gezegd hebt wat je wilde zeggen. Mijn moeder luisterde vaak alleen maar aan de telefoon want de laatste maand kon ze bijna niet meer praten. En mijn vader gaf af en toe aan, dat ze mij echt wel hoort en of ze bv even moest lachen oid. Als ik bij dr was, zei ze ook ( he bah ga ik weer...janken) " ik vind het zo fijn om je stem te horen, maar ik ben zo moe, het kost zoveel energie". Dan kletste ik daarna verder of bleef gewoon bij dr zitten.

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor CaroolXXX » Di 24 Apr 2012 15:21

Hoi Cristel...
Hoe is het met je...
Lieve groetjes, Carool

Marjolein666
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 05 Jul 2012 11:47

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing leve

Berichtdoor Marjolein666 » Do 05 Jul 2012 12:13

Hoi allemaal,

Ook mijn moeder is gediagnostiseerd met alvleesklierkanker 2 maanden geleden (ze had op dat moment als complicatie geelzucht en suikerziekte). Achteruitgang gaat razend snel. Twee maanden terug deed ze nog alles en waren er geen uitzaaiingen. Nu kan ze helemaal niks meer, ze is compleet uitgeput. Uitzaaiingen zijn er nu wel en zitten in buik en lymfeklieren, erge last van ascites (is al 2x 10 liter weg gehaald in 3 weken tijd), al 1,5 maand diarree, misselijkheid, borrelende darmen, krampen in buik, veel te lage bloeddruk, pijn in rug en noem maar op. Ook mijn moeder heeft vaak geen behoefte aan bezoek. Althans niet van vrienden, kennissen, etc. Wel van familie. Ze kan het gewoon niet opbrengen. Is te uitgeput. Als ik haar aan de telefoon heb is ze binnen een paar minuten doodop en moet ik ophangen. Langer dan een half uur kan ik niet bij haar langs gaan. Het is dus heel herkenbaar allemaal.
Helaas is er echt niks aan te doen aan deze vorm van kanker. Ik heb de halve wereld al afgebeld en afgezocht op internet. Ook qua chemo is het behoorlijk beperkt. Weet alleen wel dat hier in Nederland geven ze als standaardbehandeling Gemcitabine. Deze is vrij mild. Maar er zijn ook meerdere chemo's die gegeven kunnen worden. Je moet hier alleen wel om vragen en het moet mogelijk zijn (conditie patiënt) want deze zijn zwaarder. Verder geef ik als tip mee: aarzel niet om de huisarts, huisartsenpost, internist, oncoloog of wie dan ook te bellen als er iets niet in orde is ( ook al denk je dat het wel meevalt). Mijn ouders zijn niet van die bellers (andere generatie) als het gaat om medici. Ze willen ze niet lastig vallen, zijn bang dat ze voor niks bellen maar ik heb nu al een paar keer mee gemaakt dat ik het niet vertrouwde en wel belde en dat mijn moeder meteen in t ziekenhuis werd opgenomen.
Verder had ik op internet gelezen dat paardenmelk een zeer goede werking heeft bij mensen die kanker hebben en aan de chemo zijn (meer energie, snellere ontgifting, etc.). Mijn moeder gaat het proberen. Is t wat dan laat ik het weten.

heidi74
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 01 Feb 2017 22:57

Re: Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing lever

Berichtdoor heidi74 » Wo 01 Feb 2017 23:02

Beste

Erg dit te horen.

Mijn vader heeft ook alvleesklierkanker met uitzaaiingen op verschillende plaatsen.
Sinds vandaag chemo abraxane en gemcitabine

Hij is in fase 4

gr

GeorgeVoK
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Wo 27 Mei 2020 17:12
Locatie: Australia
Contact:

Mijn moeder heeft Alvleesklierkanker met uitzaaiing lever

Berichtdoor GeorgeVoK » Zo 31 Mei 2020 02:53

Nee hoor sjaak, echt niet dude. Dit is van een totaal andere orde. Heeft helemaal NIETS met frequenties of met andere vage new age termen te maken. Totaal, helemaal, 100 NIET.
CHATEX bot-messenger technologies tends to make crypto exchange offered to anybody with a common smartphone


Terug naar “Alvleesklierkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten