ascites bij alvleesklierkanker

Forum over alvleesklierkanker
hage27
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011 14:11

ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor hage27 » Di 22 Nov 2011 14:35

Hallo,
Mijn vader heeft alvleesklierkanker. Tot nu toe ging het redelijk al heeft hij heeft de afgelopen maanden veel last gehad van zijn maag, veel boeren, scheten, vol gevoel in zijn maag. Eten ging nog wel tot een week geleden.
Maar nu kan hij alleen nog maar wat nutridrinks, hooguit 1200 calorieën per dag nemen. Zijn buik is helemaal opgezwollen en hij kan nu alleen nog maar in bed liggen.
Als hij ligt moet hij vanwege de krampen en pijn regelmatig van houding wisselen. Hij heeft een enorm opgezwollen buik en is erg moe.
Heeft iemand ervaring met ascites (vochtophoping in de buikholte)? Mijn vraag is eigenlijk of de behandeling van ascites zijn klachten en probleem met eten zou kunnen verminderen en wat zijn de ervaringen hiermee.
Ik weet dat ik afscheid moet nemen, maar denk wel dat behandeling van de ascites ertoe kan leiden dat hij minder last heeft en misschien dan toch wat meer gaat eten, waardoor hij het langer zou kunnen volhouden,
al is het een behoorlijke lijdensweg. Heeft iemand hier ervaring mee?
ik hoor het graag,
Jasper

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor liddy » Di 22 Nov 2011 15:59

Wat erg voor dat je vader alvleesklierkanker heeft.
Afvoeren van het vocht kan tijdelijk verlichting geven, echter het vocht zal weer terugkomen.
Vraag het eens aan de huisarts of het nog zin heeft om het vocht af te voeren.
Wil je echt dat hij meer gaat eten en daarmee zijn lijdensweg verlengen?
Hoe moeilijk het ook is om afscheid te nemen, je bereikt een punt waarop het niet meer gaat.
Je wilt je vader niet kwijt en ook wil je niet dat hij ondragelijk moet lijden. Een heel dubbel gevoel.
Spreek nu met je vader over zijn wensen voor straks, als dat nog niet gebeurt is, dat is niet makkelijk, echter het zal een opluchting zijn als zijn wensen bekend zijn.
Door zijn wensen te kennen is het straks ook een kleine beetje makkelijker.
Overleg ook met de huisarts of het nodig is om met morfine te starten, zodat hij minder pijn heeft. Bij morfine moet altijd een laxeermiddel gebruikt worden.
Is er al hulp in huis van de thuiszorg, die komen zo nodig ook 's nachts.
Probeer bij de dag te leven en geniet van ieder mooi moment dat er is, dat worden herinneringen waar je straks veel aan hebt.

hage27
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011 14:11

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor hage27 » Di 22 Nov 2011 17:14

Hallo Liddy,
bedankt voor je reactie,
Het is pas sinds een week dat het zo slecht gaat en hij zo'n vochtophoping heeft. Hij is nog zo helder en scherp als altijd en kan nog wel wat lachen als we het over zijn kleinkinderen hebben.
Maar hij geeft aan dat het erg pijnlijk en moeilijk is. Ik wil hem niet laten lijden omdat wij hem nog zo graag bij ons hebben. Het is zijn keuze en dat moet ook zo zijn. Bedankt voor de tip om het hem gewoon expliciet te vragen.
Mijn moeder heeft de oncoloog inmiddels gesproken en zal later wat meer horen over eventuele mogelijkheden tot behandelen. Ik laat wel even weten.
groeten Jasper

Meesje
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 26 Feb 2011 19:57
Locatie: Putten
Contact:

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor Meesje » Wo 23 Nov 2011 06:10

Ach wat ellendig voor jullie! Ik heb mijn moeder moeten verliezen aan deze ziekte, dit jaar. Net wat Liddy zegt, vooral vragen aan de artsen. Daar zijn ze nu voor.
Mijn moeder had hetzelfde en ze kunnen misschien tijdelijk wat doen. Veel sterkte ermee!

sonjas
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: Di 01 Feb 2011 19:14

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor sonjas » Wo 23 Nov 2011 09:59

Hallo Jasper,

Mijn moeder hield ook veel vocht vast in haar buik en benen. Toen het echt heel vervelend werd hebben ze met een drain het vocht eruit laten lopen, meerdere malen. Zoals Liddy al zegt, het vocht komt steeds terug.
Na het zetten van de drain, waardoor er de eerste keer 7 liter afgetapt werd, is mijn moeder wel heel erg af gaan vallen en steeds zwakker geworden. Blijkbaar worden er op die manier ook de goede stoffen mee afgevoerd..

Ik wil je heel veel sterkte wensen!!
Sonjas

hage27
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011 14:11

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor hage27 » Wo 23 Nov 2011 14:12

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Even een update. Vandaag hebben ze een punctie gedaan en 10 liter vocht uit zijn buikholte gehaald. Toch wel een opluchting voor hem, hij heeft toch veel minder last.
Er zijn wat uitzaaiingen gevonden in zijn buikwand en hij heeft aangegeven niet verder te willen gaan met de chemokuur, omdat hij daar steeds veel last van heeft. Over 2 weken wordt er weer vocht uit zijn buik gehaald.
groeten Jasper

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor liddy » Wo 23 Nov 2011 16:59

Wat zal dat een genot zijn, 10 liter weg.
Goed dat hij voor zichzelf heeft bepaald om niet verder te gaan met de chemo.
De chemo moet immers wel te dragen zijn.
Het zal wel een geruststelling voor je zijn, dat ze vocht af hebben genomen en dat de afspraak voor de volgende keer al staat.

hage27
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011 14:11

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor hage27 » Wo 23 Nov 2011 18:11

Hallo,
Het is wel een opluchting dat dat vocht weg is. Hij geeft echter wel aan helemaal uitgeput te zijn, was ook een lange dag gisteren. Ik hoop dat hij weer aansterkt aankomende dagen.
Groet Jasper

hage27
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011 14:11

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor hage27 » Zo 27 Nov 2011 23:15

Hallo,
Het mag niet baten. Nu 4 dagen later is er nog eens 4 liter vocht weggehaald, een liter per dag komt erbij. Hij is nog steeds doodmoe en kan nog net naar de toilet toe lopen en ligt alleen maar in bed.
Hij heeft geen pijn, maar een zeurgevoel in zijn maag. Er is een datum voor euthenasie gepland.
Wat een ellende en verdriet, wat een rotziekte.
Groet Jasper

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor liddy » Ma 28 Nov 2011 00:39

Wat valt dat tegen 1 liter per dag erbij.
Moedig om te beslissen voor euthanasie.
Net name nu de datum bekend is, geeft het wel iedereen de gelegenheid om op zijn/haar manier afscheid te nemen.
Hoe moeilijk het ook zal zijn, hoe mooi het ook tegelijkertijd kan zijn. Weten dat er aan zijn lijden een eind komt op een waardige en rustige manier.
Ik wens je veel bemoediging.

Meesje
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 26 Feb 2011 19:57
Locatie: Putten
Contact:

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor Meesje » Ma 28 Nov 2011 11:27

Heel veel sterkte ermee!
Dit is zwaar!

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor riaw » Di 29 Nov 2011 20:21

Wat een moeilijke tijd doorstaan jullie nu,ik kan niet anders dan voor jullie bidden en jullie sterkte wensen.

hage27
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011 14:11

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor hage27 » Vr 02 Dec 2011 19:01

Hallo iedereen,
Gisteren is mijn vader gestorven; hij wilde het heel graag en vroeg steeds hoe laat het was. Eergisteren wilde hij nog niet gaan omdat zijn kleinzoon jarig was en hij wilde hem dat niet aandoen; hoe lief en moedig is dat nou. De lijdensweg is voorbij en er is hem waarschijnlijk nog veel pijn en ellende bespaard gebleven. We hebben alles kunnen bespreken en iedereen heeft een volledig afgerond afscheid genomen. Ik heb hem oa kunnen vertellen dat ik trots op hem ben, dat ik hem heel erg lief vind en heb hem gevraagd wat ik nog voor hem kan doen als hij er niet meer is. Toen hij dood was hebben we een wierook voor hem aangestoken. Dat voelt heel rustig, alleen het verdriet en het gemis blijft over. Zijn lijden van de afgelopen dagen staat in schril contrast met hetgeen mensen die een bijna doodervaring hebben gehad melden. Dit stemt mij zeer gerust. Vanmiddag zag ik ook een prachtige volledig halfronde regenboog. Die heb ik gefotografeerd. Dat moet een teken van hem zijn geweest dat het nu goed is met hem en dat hij altijd bij ons blijft.
groeten Jasper

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor liddy » Vr 02 Dec 2011 19:51

Gecondoleerd met het verlies van je vader.
Hopelijk is hij rustig over gegaan.
Wat een mooi beeld, die prachtige volledig halfronde regenboog.
Laat het de komende dagen allemaal maar op je afkomen.
Heel veel bemoediging bij het laatste afscheid.

Meesje
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 26 Feb 2011 19:57
Locatie: Putten
Contact:

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor Meesje » Za 03 Dec 2011 23:54

Gecondoleerd! Heel erg veel sterkte!

Dat is echt lief dat ie gewacht heeft. Mijn vriend weet namelijk hoe het is als je moeder op je verjaardag overlijd en dat gun je niemand! Maar helaas maakt het het verdriet niet minder. Wat fijn dat jullie goed afscheid hebben genomen en goed gesproken! Net wat Liddy zegt: go with the flow...laat het even over je heen razen. Ik stuur je kracht en moed!
Sterkte!

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor riaw » Zo 04 Dec 2011 11:16

Gecondoleerd met het verlies van je vader,en als ik het zo lees is het een mooi afscheid geweest.

Sterkte de komende dagen want er komt toch van alles op jullie af.

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: ascites bij alvleesklierkanker

Berichtdoor CaroolXXX » Wo 04 Apr 2012 13:26

Hoi Jasper,
Het is wellicht wat laat, maar wil toch iets van me laten horen.
Nog gecondoleerd met het verlies van je vader, twee weken voor jouw vader is mijn vader door dezelfde ziekte overleden.
Ik herkende dat van het vocht, dat was voor mijn paps ook een opluchting, fijn dat dat toch in de laatste periode verlichting heeft mogen brengen dat dat weggehaald werd... Voor mij was het vocht helaas ook een teken dat het einde snel komt... wat bij jouw vader dus ook het geval was...
Hoe is het nu met je? Trek je het allemaal een beetje?
groetjes, Carool


Terug naar “Alvleesklierkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten