Mijn moeder is 18 maart overleden

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
beestenboeltjes
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 19 Okt 2007 22:38

Mijn moeder is 18 maart overleden

Berichtdoor beestenboeltjes » Zo 11 Mei 2008 07:51

Hallo allemaal.
Ik wil graag vertellen dat mijn moeder 18 maart is overleden aan de gevolgen van alvleesklierkanker in het Hospisch.
Mijn moeder was een enorme doorzetster en zei al ik ben klaar om dood te gaan maar het sterven lukt niet.
Toch was ze blij met iedere dag die ze nog mee mocht maken.
De laatste 6 dagen en nachten ben ik bij haar gebleven, omdat ze veel last kreeg van diliriums en ze was uitgedroogt omdat haar peg zonde niet fuctioneerde, en alles er weer uit kwam.
Haar ziel stond open, ze zei alles wat ze zag.
Voor iemant die niet gelooft in leven na de dood heeft ze dingen gezien en beleeft die je niet kan voorstellen.
Zo open, en zo veel geluk op iemants gezicht heb ik nog nooit gezien.
Gek he?
Zo ziek als ze was, nog geen 30 kg.
Haar hart was zo sterk daarom duurde het zo lang.
Ik ben blij dat ik veel bij haar ben geweest, en dat we er uit hebben gehaald wat er voor haar nog in zat.
Maar ik mis haar vreselijk en na deze intensieve tijd mis ik de verzorging vreselijk want als wij op de hospisch waren namen mijn zus en ik de verzorging volledig over.
Ik gunde haar het zo dat ze zou sterven, het kon niet meer langer.
En haar mooie beelden van geluk, en pracht en praall maakte het allemaal heel mooi.
Maar mijn verdriet en nachtmerries zijn vreselijk.
Ik zou graag met iemant willen spreken die dit heeft mee gemaakt, ik kan het nog niet zo goed, omdat het zo veel pijn doet, maar ik wil het wel.
Vandaag is het moederdag.
Ik wil iedereen die hun moeder is verloren heel veel sterkte wensen vandaag.
Zelf heb ik er veel moeite mee.
Gisteren hebben we een grafsteen voor haar uitgezocht, haar uitvaart heeft ze verder helemaal zelf ingevult.

Sorry een beetje warrig misschien, maar ik vind dit moeilijk, en wil het wel graag kwijt.

Groetjes Silvia
Hallo, Mijn moeder heeft ook alvleesklier kanker. en ik wil graag lid worden

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Zo 11 Mei 2008 15:01

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Je verhaal is heel herkenbaar.
Mijn vader lag in 2002 in het ziekenhuis en we voelden dat hij niet meer thuis zou komen.
Met de rest van het gezin hadden we een heel rooster opgesteld, zodat er altijd bezoek was.
In zijn laatste week is het ons gelukt om dag en nacht bij mijn vader te zijn.
Ik bewaar hele goede herinneringen aan de nachten die ik bij mijn vader heb doorgebracht.
De eerste nacht hebben we allebei nog wat kunnen slapen.
Vanaf de tweede nacht sliep mijn vader alleen als ik bij het bed zat, wat ik dus deed.
Toen mijn vader overleed, er was enkel mijn moeder en een verpleegster bij, heb ik dat als zo vanzelfsprekend ervaren.
Hij heeft gewacht tot ik afgelost was door mijn moeder. Hij wilde het met haar delen.
Een prachtig gebaar.
Daarna kwam een intensieve periode om mijn moeder te helpen met haar verlies.
Ze zat vol plannen, ze wilde per se het contact met mijn zus verbeteren.
Echter haar hart had al teveel geleden en ze stierf vier weken na mijn vader.
We zeiden tegen haar: we kunnnen je nog niet missen, en toch, het is goed zo, ga maar naar ons vader.
En zo kwam het een over het ander.
Was ik eerst heel druk bezig met mede verzorgen van mijn vader, zo ineens hadden we geen ouders meer.
En dan val je in een gat.
Het heeft veel tijd gekost om me weer een weg te zoeken.
Gelukkig had ik veel steun aan en voor mijn broer en zussen.
We sleepten elkaar er doorheen.
Na jaren zat ik nog steeds met een schuldgevoel naar mijn moeder.
De middag voor ze stierf, was ik bij haar op bezoek en ging toen het etenstijd was.
Als ik geweten had dat ze de volgende dag zou sterven, was ik natuurlijk bij haar gebleven.
Dat kon ik niet weten en toch heeft me dit jaren dwarsgezeten.
Verleden jaar heb ik, met behulp van mijn psychologe, die tijdens een sessie EMDR toepaste, mijn schuldgevoel kunnen verwerken.

Ons vader en moeder, bedankt!


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten