Melanoom angst/paniekaanvallen

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
PattyC23
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 30 Okt 2012 18:14

Melanoom angst/paniekaanvallen

Berichtdoor PattyC23 » Di 30 Okt 2012 18:28

Hoi,
Ik ben Patty een alleenstaande moeder van 33 jaar. Helaas heb ik een aantal weken geleden te horen gekregen dat ik een melanoom had. Inmiddels ben ik 2 keer geopereerd,1x door de dermatoloog en 1x dooor de plastisch chirurg. Ik kreeg te horen dat omliggend weefsel schoon was,en dat ik nu alleen onder controle blijf en zelf attent moet blijven op veranderingen.
De dag dat ik de diagnose kreeg,ging de gedacht "nou dat was het dan"door m'n hoofd. Mijn ouders zijn allebei jong overleden en mede daardoor ben ik bang niet oud te gaan worden. Ik dacht na de 2e operatie,als de uitslag goed is pak ik m'n leven weer op en ga genieten!
Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Ik krijg paniekaanvallen,en ben erg bang om weer een melanoom te krijgen. het feit dat ik onder de moedervlekken sta helpt daar niet aan mee!
Ik zorg alleen voor m'n dochtertje en als ik er aan moet denken haar alleen achter te moeten laten word ik gek!
Wie kan me enigzins begrijpen,en/of heeft een vergelijkbare situatie?
Ik hoop wat steun te vinden,het is aan mensen die het gevoel niet kennen moeilijk uit te leggen wat er door je hoofd gaat na zo'n gebeurtenis.
Ik moet deze situatie 'de baas'worden want de zorg voor m'n dochtertje en m'n baan etc gaat allemaal gewoon door..
Hopelijk nemen jullie de tijd om te reageren
Groetjes Patty

swissie
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 03 Sep 2009 15:53

Re: Melanoom angst/paniekaanvallen

Berichtdoor swissie » Wo 31 Okt 2012 06:58

Goedenmorgen Patty,
Het spijt me je hier te moeten antwoorden. Het is een vreselijke plaats elkaar te "ontmoeten".
Ik herken je verhaal wel. Ik was 35 toen mijn melanoom werd weggehaald, met een zoon van 1 jaar. Ik heb wel het geluk dat ik een lieve man en een heerlijke familie heb (alleen woon ik in CH en mijn ouders / zus en andere familie en vrienden in NL).

Kan je aangeven hoe diep de melanoom was? Op basis daarvan kan ik je misschien helpen alles een beetje beter te leren begrijpen.

Groetjes,
Sabine

PattyC23
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 30 Okt 2012 18:14

Re: Melanoom angst/paniekaanvallen

Berichtdoor PattyC23 » Wo 31 Okt 2012 20:44

Hoi Sabine

Bedankt voor je reactie!
De dikte was 0,8 mm wat gunstig was volgens de arts.
Het moeilijke vind ik dat geen enkel verhaal hetzelfde is,en ik ben iemand die alles aan kan als ik de uitkomst maar weet. Maar ja garanties krijgen we niet he.
Heb jij daarna nog complicaties gehad?
En heb je nog controles? Gelukkig heb ik wel lieve zussen en een broer en hele lieve vrienden. Maar mis nu wel een partner op dit moment..
Groetjes Patty

swissie
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 03 Sep 2009 15:53

Re: Melanoom angst/paniekaanvallen

Berichtdoor swissie » Do 01 Nov 2012 06:49

Goedenmorgen Patty,

0,8 mm is inderdaad een gunstig. Dat wordt gezien als een dunne melanoom.
Het is inderdaad wel belangrijk dat je zelf goed je huid en je lymfeklieren in de gaten houdt.
Ben je onder controle van een goede dermatoloog? Misschien kan hij / zij speciale foto's maken van je moedervlekken. Zo kunnen ze gemakkelijk bekijken of deze veranderen of niet.
Wat ik ook wel eens heb gehoord is dat mensen met een overtrek papiertje de moedervlekken waarbij ze vragen hebben, omtrekken. Zo kan je het zelf in de gaten houden.

Helaas is mijn verhaal iets minder gunstig.
Mijn melanoom was iets van 1,3 mm, waarna ik een sentinel node had. Deze lymfeklier bevatte cellen waarvan de patholoog niet met 100% zekerheid kon vaststellen of ze goed of slecht waren. Maar de dermatologen gingen ervan uit dat het goed was. Een jaar later voelde ik een uitzaaing in mijn lymfeklier.
Alle klieren in mijn lies zijn weggehaald (3 macro-metastasen, met een buiten de klier in het omliggende vetweefsel).

Ik heb meegedaan aan een trial met ipilimumab.
Vanuit de trial heb ik elke 3 maanden een CT scan. Tot nu toe ben ik schoon! Het is nu 3 jaar na mijn metastasen.

Groetjes,
Sabine

PattyC23
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 30 Okt 2012 18:14

Re: Melanoom angst/paniekaanvallen

Berichtdoor PattyC23 » Do 01 Nov 2012 16:19

Hoi Sabine

Das nogal heftig zeg pff..En toch raar dat er met een paar mm verschil een hele andere uitkomst kan zijn.
Ik werk zelf in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben,en mijn collega's zeggen dat mijn dermatoloog goed bekend staat.
Ik krijg bij de volgende controle uitleg over het controleren van mijn klieren.
Met mn moedervlekken word het toch moeilijk,bij het melanoom had ik last van pijn en jeuk zo ben ik erachter gekomen, niet doordat hij er vreemd uitzag of groeide.
Wel was de plek erg donker maar dat zijn sommige moedervlekken bij mij ook,je gaat dan toch denken...
Maar wat fijn om te horen dat je helemaal schoon bent! Een overwinning toch
Dat lijkt me zo moeilijk die machteloosheid dat je niet weet wat er in je lichaam gebeurt.
Maandag heb ik een gesprek met mijn huisarts,ik wil graag weten hoe zij er over denkt.
En of zij andere onderzoeken aanraad.
Heel erg bedankt voor het reageren,
Liefs Patty

swissie
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 03 Sep 2009 15:53

Re: Melanoom angst/paniekaanvallen

Berichtdoor swissie » Ma 05 Nov 2012 06:56

Goedenmorgen Patty,
Fijn dat je in je "eigen" ziekenhuis onder behandeling kan zijn. Helemaal als de dermatoloog goed bekend staat.

Ik heb 2 melanomen gehad, beide zagen er goed uit onder de loep.
De eerste is gevonden toen ik 19 was. Destijds hadden 2 huisartsen ernaar gekeken (een bij mijn ouders en in in mijn studentenstad) en allebei waren er zeker van dat het niks was. Helaas.
De 2e was hier in Zürich waar ik nu woon. Mijn dermatoloog wist van mijn eerste melanoom en zei nog steeds dat alle cellen er rustig uitzagen. Ik moest zelf echt doordrukken om het ding te laten weghalen.

Als je wilt, kan je misschien op melanoom en swissie zoeken. Dan kan je een forum van mij vinden.
Daar schrijven meerdere meiden met melanoom / mensen die familieleden met melanoom hebben.

Sterkte ermee,
Sabine

WendiekerR
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 20 Dec 2016 16:25

Re: Melanoom angst/paniekaanvallen

Berichtdoor WendiekerR » Di 20 Dec 2016 16:31

Hoi Patty,

Ik zou graag met je in contact komen. Ik heb hetzelfde pas geleden meegemaakt, melanoom verwijderd en nu paniekaanvallen. Terwijl de prognose goed is, voelt dat voor mij niet zo...

Ik heb geen ervaring met fora. Kunnen we privé- berichten sturen naar elkaar?

Liefs Wendy


Terug naar “Melanoom en huidkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten