Beste Caroline,
Moedervlekken zijn op zich niets vreemds. Zelf heb ik heel veel moedervlekken en daar is niks mee aan de hand.
Wel is het belangrijk om ze in de gaten te houden, maar dat doe je al (dat is goed).
Probeer je alleen niet te veel zorgen te maken. De diagnostiek van huidtumoren is in principe eenvoudig (een paar uitzonderingen daar gelaten).
Zeker een dermatoloog heeft er goed zicht op... en je bent al bij twee verschillende geweest. Zoals je zelf al zei:
Angsthaasje schreef:toen ben ik naar een andere dermatoloog geweest,
deze zei ook dat ze mooi stonden, egaal van kleur (lichtroze), rond, geen grillige randen.
ze waren goed, dus moest ik ze niet laten verwijderen.
Als er verandering in een van deze factoren komt, is het belangrijk om naar de dermatoloog terug te gaan.
Nu ze pijn beginnen te doen begrijp ik dat je je zorgen begint te maken. Besef wel dat de prognose van de meeste huidtumoren gunstig is door de langzame groei en doordat de meest voorkomende huidtumor, het basalecellencarcinoom, hoogst zelden metastaseert (uitzaait). Daarnaast is de gemiddelde leeftijd waarop melanomen voorkomen 45 jaar. Ze komen zelden voor bij personen jonger dan vijftien jaar.
Veel voorkomende klachten van een melanoom zijn: verandering van een moedervlek die in omvang toenemen, jeuken en soms bloeden. Soms is rond de vlek een rode hof (gebied) waarneembaar.
Gezien je leeftijd en je klachten zou ik zeggen dat de kans op een melanoom dus klein is. En zelfs als er sprake blijkt te zijn van een melanoom, dan nog is je prognose goed. In het algemeen geneest zo'n 80% van de mensen met een melanoom. Daarbij hebben vrouwen over het algemeen ook een relatief hogere overleving dan mannen.
Probeer je dus niet al te veel zorgen te maken en wacht je afspraak met de dermatoloog af. Het zal waarschijnlijk niks zijn.
Wat betreft je andere vragen:
Angsthaasje schreef:is de kans groot dat na verwijdering die melanoom terugkomt?
Melanomen ontstaan vaak uit moedervlekken. Na verwijdering kun je er vanuit gaan dat het op die plek niet meer terug komt. De chirurg neemt bij de verwijdering van de melanoom altijd meer weefsel weg dan de melanoom zelf, om er zeker van te zijn dat hij alles weg haalt (ook de microscopische uitlopers). Wel is het belangrijk dat je andere moedervlekken altijd in de gaten houdt (vormverandering, jeuk, kleurveranderingen, bloeden).
Angsthaasje schreef:is er tijdens verwijdering kans op uitzaaiing?
Tijdens het verwijderen van de melanoom niet. Als er sprake is van uitzaaiingen, dan heb je die al en worden ze niet veroorzaakt door de ingreep. De chirurg snijdt immers om de melanoom heen en niet er dwars doorheen.
Angsthaasje schreef:wat als ze verwijdert zijn maar kwaadaardig zijn?
Dan zal de moedervlek verwijderd worden en zul je verder behandeld worden. Hier zijn vele vervolgbehandelingen mogelijk, maar daar ga ik je niet mee vermoeien.
De kans dat dit bij jou nodig is, acht ik klein. Daarnaast is het aan je dermatoloog om die informatie te geven. Hij heeft er verstand van en weet wat er zal moeten gebeuren.
Nogmaals, maak je niet te veel zorgen en ga niet te veel rondsurfen op internet. Google resultaten geven vaak eenzijdige informatie, doordat mensen op basis van hun klachten gaan zoeken. Dan is het logisch dat je alleen maar ziektes tegenkomt, terwijl de kans vaak velen malen groter is dat er niets aan de hand is. "Dr. Google" zaait vaak paniek door onvolledige informatie. Hij laat je niet de gevallen zien waarin er niets aan de hand is. Probeer dus altijd goede bronnen te raadplegen (bijvoorbeeld je dermatoloog).
De informatie die ik je gegeven heb komt overigens uit het boek: Oncologie, C.J.H. van de Velde.
Groet,
Rwin