"foreign body giant cell reaction" vorm van huidkanker

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
swissie
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 03 Sep 2009 15:53

"foreign body giant cell reaction" vorm van huidkanker

Berichtdoor swissie » Vr 29 Jan 2010 13:38

Kato, hoe gaat het nu met je? Heb je een beetje rust kunnen vinden?

Ik ben vorige week maandag onder het mes gegaan om het bultje weg te laten halen. Ze wilden het onder volledige narcose weghalen, zodat ze eventueel meer weg konden halen. De operatie was om 7.15 's morgens en om 15 uur kon ik weer naar huis.
Ik had toen nog geen idee wat en hoeveel er weg was gehaald, maar dinsdagavond kreeg ik al bericht dat alles goed was.

Aangezien ik in het rapport helemaal niks kon lezen over tumor-markers heb ik de patholoog gevraag of ze het helemaal zeker wist.
Uiteindelijk gaf ze toe dat ze het niet helemaal zeker wist, maar dat ze dacht dat alles goed was. Ze gaf toen aan dat ze het alsnog wel zou kunnen testen.
Dat hebben ze gedaan en het blijkt dus echt allemaal goed te zijn.
Ze hebben een "fremdkörperriesenzellreaction" ofwel een foreign body giant cell reaction (sorry geen idee wat het in het NL is) weggehaald van 3.5 cm bij 1.8 cm bij 1.6 cm. Dus weer een behoorlijk gat in mijn lies.
Zit nu nog thuis met mijn been omhoog (risico van lymfeoedeem).

Ik vind het allemaal wel een beetje vreemd, want volgens mij zou je zo'n grote cyste echt wel moeten kunnen herkennen op een CT-scan.
En ook een beetje vreemd dat ze bij een eerdere punctie lymfevloeistof weg hebben kunnen halen, maar ok.
Ik heb nu echt alles gedaan wat ik kon, dus ben momenteel gewoon schoon! Joehoe!
Ben officieel 6 maanden schoon!
Even rust tot de volgende scans (2 Maart).

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: "foreign body giant cell reaction" vorm van huidkanker

Berichtdoor liddy » Vr 29 Jan 2010 14:09

foreign body giant cell reaction
Foreign body = er is iets in het lichaam gekomen van buitenaf. Klinkt heel eng, echter is bijv. een infectie die ontstaan door een wondje.
Giant cell = een cel die erg groot is en uit meerdere kernen bestaat.
Waarom een cel zich tot een giant cell ontwikkelt is nog niet helemaal bekend.
Hij kan o.a. ontstaan na een verwonding, na infecties of door een mutatie of de eerste chromosoom.
Een giant cell komt heel weinig voor en wordt vaak pas na lange tijd opgemerkt, omdat hij zo traag groeit en meestal geen pijn geeft.
Hij komt het vaakst voor bij tieners en jong volwassenen.

swissie
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 03 Sep 2009 15:53

Re: "foreign body giant cell reaction" vorm van huidkanker

Berichtdoor swissie » Vr 29 Jan 2010 16:56

Dank je Liddy.

Deze cel was trouwens onderhuids gevonden.

Ik had inderdaad al veel over die cellen gelezen (na mijn resultaat), maar het schijnt dat er soms toch wel tumoren inzitten.
Bij mij is het waarschijnlijk een reactie op het hechtmateriaal na mijn laatste operatie (verwijdering van alle lymfeklieren).
Het lichaam maakt zelf een cel (soort van cyste), zodat de "infectie" niet verder het lichaam indringt.

Ik vind het wel vreemd dat ze iets weghalen omdat een patiënt bang is voor een metastase en dan testen ze helemaal niet op metastasen.
Tuurlijk begrijpen zij er meer van dan ik, maar mijn moedervlekken leken ook geheel rustig (zelfs met een dermascoop) en ze gaven in mijn sentinel node ook aan dat de "vreemde" cellen die ze hadden gevonden waarschijnlijk goed waren.
Gelukkig hebben ze het weefsel alsnog willen testen op Panmelan (nog nooit van gehoord) en Melan-A. Beide negatief!

Wat interessant is, is dat het schijnt dat er een verband is tussen deze cellen en CTLA-4, dit is nou net waarop mijn trial gericht is.
Dus het kan goed zijn dat dit de aanmaak van de cel heeft versterkt.

kato
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 02 Apr 2009 21:41

Re: "foreign body giant cell reaction" vorm van huidkanker

Berichtdoor kato » Vr 29 Jan 2010 23:51

Hoi Swissie,

Fijn dat dit geen uitzaaiing is je hebt erg lang in spanning moeten zitten en nu is het nog moeilijk om het te accepteren
je houd die rot onzekerheid . Ze hebben een flinke bult weggehaald bij jou zeg! Hoelang moet je met je been omhoog zitten?
Wat jij verteld over de cyste wat niet op de ct scan te zien was en het lymfevloeistof wat ze kregen is wel vreemd ja! Hopelijk kun je even rust vinden tot 2 maart want dan komen er weer spanningen genoeg aan.

xxxkato


Terug naar “Melanoom en huidkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten