huidkanker

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
Gast

huidkanker

Berichtdoor Gast » Ma 25 Feb 2002 16:12

Kan en mag een huisarts huidkanker constateren?

Gast

Re:huidkanker

Berichtdoor Gast » Di 05 Mar 2002 14:34

Hallo John,

Bij mij is zelf in januari huidkanker(melanoom)verwijderd door de dermatoloog.
Ik ben zelf ook arts en had mezelf naar de dermatoloog verwezen.
Jij vroeg of een huisarts de diagnose huidkanker zelf kan en mag stellen.
Ik ben zelf geen huisarts, maar ik kan je wel vertellen dat er verschillende soorten huidkanker bestaan.
Een huisarts kan een vermoeden hebben van huidkanker, hoe ernstig dat vermoeden is hangt af van verschillende factoren. Om de diagnose met zekerheid te stellen is het nodig om het verdachte plekje er uit te halen en op te sturen voor onderzoek naar een laboratorium van een ziekenhuis. Sommige huisartsen halen dat plekje er zelf uit maar de meesten zullen daarvoor de patient verwijzen naar een dermatoloog of een chirurg. Als de huisarts zelf de plek heeft verwijderd en opgestuurd, zal de uitslag ook naar het adres van de huisarts gestuurd worden en zal die ook de diagnose aan de patient meedelen. Als je bent doorverwezen naar een dermatoloog of een chirurg dan krijg je meestal daar de diagnose te horen.
De huisarts kan dus eigenlijk alleen een waarschijnlijkheidsdiagnose stellen (die vaak wel heel waarschijnlijk is, want vaak klopt het vermoeden van de huisarts), de patholoog anatoom op het laboratorium stelt de zekere diagnose.
Overigens kun je, als je twijfelt aan de deskundigheid van je arts of als je gewoon voor jezelf meer zekerheid nodig hebt en die denkt te kunnen verkrijgen door jouw verhaal nog eens aan een andere arts voor te leggen, altijd vragen aan je arts bij wie je het best terecht zal kunnen voor een second opinion. Vooral bij de diagnose "kanker" heeft volgens mij elke arts daar begrip voor ( dat is mijn eigen ervaring in ieder geval wel). Kijk ook maar eens op de site van www.nki.nl