huidkanker

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
Gast

huidkanker

Berichtdoor Gast » Ma 25 Feb 2002 16:12

Kan en mag een huisarts huidkanker constateren?

Gast

Re:huidkanker

Berichtdoor Gast » Di 05 Mar 2002 14:34

Hallo John,

Bij mij is zelf in januari huidkanker(melanoom)verwijderd door de dermatoloog.
Ik ben zelf ook arts en had mezelf naar de dermatoloog verwezen.
Jij vroeg of een huisarts de diagnose huidkanker zelf kan en mag stellen.
Ik ben zelf geen huisarts, maar ik kan je wel vertellen dat er verschillende soorten huidkanker bestaan.
Een huisarts kan een vermoeden hebben van huidkanker, hoe ernstig dat vermoeden is hangt af van verschillende factoren. Om de diagnose met zekerheid te stellen is het nodig om het verdachte plekje er uit te halen en op te sturen voor onderzoek naar een laboratorium van een ziekenhuis. Sommige huisartsen halen dat plekje er zelf uit maar de meesten zullen daarvoor de patient verwijzen naar een dermatoloog of een chirurg. Als de huisarts zelf de plek heeft verwijderd en opgestuurd, zal de uitslag ook naar het adres van de huisarts gestuurd worden en zal die ook de diagnose aan de patient meedelen. Als je bent doorverwezen naar een dermatoloog of een chirurg dan krijg je meestal daar de diagnose te horen.
De huisarts kan dus eigenlijk alleen een waarschijnlijkheidsdiagnose stellen (die vaak wel heel waarschijnlijk is, want vaak klopt het vermoeden van de huisarts), de patholoog anatoom op het laboratorium stelt de zekere diagnose.
Overigens kun je, als je twijfelt aan de deskundigheid van je arts of als je gewoon voor jezelf meer zekerheid nodig hebt en die denkt te kunnen verkrijgen door jouw verhaal nog eens aan een andere arts voor te leggen, altijd vragen aan je arts bij wie je het best terecht zal kunnen voor een second opinion. Vooral bij de diagnose "kanker" heeft volgens mij elke arts daar begrip voor ( dat is mijn eigen ervaring in ieder geval wel). Kijk ook maar eens op de site van www.nki.nl

Ik hoop duidelijk antwoord gegeven te hebben op je vraag. Zo niet dan mail je maar.

sterkte

Gast

Re:huidkanker

Berichtdoor Gast » Vr 12 Jul 2002 15:55

]
Hoi ik ben een meisje van 16 jr.
Ik heb zelf een plek op mijn onderarm en bovenarm gehad.
Het lijkt net een brandplek van een sigaret.
Nu heb ik er een op mijn been en die jeukt soms.
Nu wil ik graag van iemand weten of dat ook kanker kan zijn.
Of krijg je dan alleen echt hele vieze plekken op je huid?
Die van mij zijn donkerbruin en ze gaan ook weer weg, maar er blijft een litteken.Ze zijn rond en als hij opdroogt wordt hij een beetje wit.
Kan iemand mij helpen?

Groetjes Xavira

Ellen

huidkanker

Berichtdoor Ellen » Di 02 Dec 2003 11:01

Hallo Gast en Xavira,

Als reactie op jullie vragen het volgende. Ik heb zelf onlangs te horen gekregen dat ik huidkanker heb. In eerste instantie is de moedervlek (melanoom) door een chirurg in het ziekenhuis verwijderd waarna een tweede operatie heeft plaatsgevonden om er zeker van te zijn dat alle kankercellen verwijderd zijn.

Toen ik voor de eerste keer met die vreemde moedervlek bij mijn huisarts kwam kreeg ik te horen dat het "niks" was. Maar de plek bleef er raar uitzien, zag er soms uit als een brandwond en bleef jeuken. Ruim acht maanden nadat ik voor de eerste keer bij mijn huisarts was ben ik teruggegaan en heb een verwijzing naar een dermatoloog gevraagd omdat ik het zelf niet vertrouwde (dit mede ook op advies van partner en een andere arts). Ik ben toen doorverwezen naar een chirurg in het ziekenhuis die de plek er 'verontrustend' uitzag zien. De uitslag van het onderzoek van de verwijderde moedervlek was dan ook kwaadaardig met alle gevolgen van dien.

Mijn ervaring is dus dat een huisarts huidkanker kan vaststellen, maar er dus ook naast kan zitten. Mijn advies, na mijn eigen ervaring, is daarom wanneer je het niet vertrouwd je een doorverwijzing moet vragen naar een chirurg of een dermatoloog. Zij kunnen het beste beoordelen of je huidkanker hebt of niet. Zij zullen ook zeker het zekere voor het onzekere nemen en de verdachte plekken verwijderen en onderzoeken! Beter op tijd er bij zijn en er met een paar operaties vanaf zijn, dan er te lang mee door lopen en wellicht allemaal uitzaaiingen krijgen.

Het is geen opbeurend verhaal: het is alleen een boodschap dat je iets moet doen als je het niet vertrouwd.

Groet,
Ellen

Gast

Re: huidkanker

Berichtdoor Gast » Zo 18 Jun 2006 18:25

Ellen schreef:Hallo Gast en Xavira,

Als reactie op jullie vragen het volgende. Ik heb zelf onlangs te horen gekregen dat ik huidkanker heb. In eerste instantie is de moedervlek (melanoom) door een chirurg in het ziekenhuis verwijderd waarna een tweede operatie heeft plaatsgevonden om er zeker van te zijn dat alle kankercellen verwijderd zijn.

Toen ik voor de eerste keer met die vreemde moedervlek bij mijn huisarts kwam kreeg ik te horen dat het "niks" was. Maar de plek bleef er raar uitzien, zag er soms uit als een brandwond en bleef jeuken. Ruim acht maanden nadat ik voor de eerste keer bij mijn huisarts was ben ik teruggegaan en heb een verwijzing naar een dermatoloog gevraagd omdat ik het zelf niet vertrouwde (dit mede ook op advies van partner en een andere arts). Ik ben toen doorverwezen naar een chirurg in het ziekenhuis die de plek er 'verontrustend' uitzag zien. De uitslag van het onderzoek van de verwijderde moedervlek was dan ook kwaadaardig met alle gevolgen van dien.

Mijn ervaring is dus dat een huisarts huidkanker kan vaststellen, maar er dus ook naast kan zitten. Mijn advies, na mijn eigen ervaring, is daarom wanneer je het niet vertrouwd je een doorverwijzing moet vragen naar een chirurg of een dermatoloog. Zij kunnen het beste beoordelen of je huidkanker hebt of niet. Zij zullen ook zeker het zekere voor het onzekere nemen en de verdachte plekken verwijderen en onderzoeken! Beter op tijd er bij zijn en er met een paar operaties vanaf zijn, dan er te lang mee door lopen en wellicht allemaal uitzaaiingen krijgen.

Het is geen opbeurend verhaal: het is alleen een boodschap dat je iets moet doen als je het niet vertrouwd.

Groet,
Ellen


Terug naar “Melanoom en huidkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten