vechtpartijen
Geplaatst: Zo 06 Dec 2009 09:13
goede morgen allemaal,
fijne avond gehad?
uit volle borst (vergeefs) meegezongen?
niet naar Spanje in de zak?
surprises?
gedichten?
of heel jaar zoet geweest, dus veel min of meer bruikbare cadeau's?
nou ja, "as ge maar leut het"
je komt in de vijfde klas lagere school.
iedereen in de klas heeft een forse leer achterstand opgelopen door de oorlog.
verschillen lopen sterk uiteen.
zo ook de leeftijden.
je bent veruit de schrielste, een van de jongsten.
ergo: onderaan de pikorde.
je moet wel van je afbijten.
in een ding ben je ze bijna allemaal de baas: verbaal geweld.
wordt helaas niet gewaardeerd.
ze kunnen daar alleen fysiek geweld tegenoverstellen.
je bent niet bang uitgevallen.
laat je de mond niet snoeren
dat is dus minimaal een keer per week bonje.
kom je weer eens gehavend thuis: kleren gescheurd, bloedvlekken, blauwe plekken, bloed neus (staat nog altijd uit het lood, ha ha ha) lidtekens over het hele lichaam (heb er de laatste jaren een paar mooie bij gekregen).
toch dwing je ook een beetje ontzag af.
zo, dat kleine onderkruipseltje verweert zich toch iedere keer dapper.
ma woest, pa bezorgd.
op medelijden hoef je niet te rekenen.
"wij kennen jou.
je hebt weer geprovoceerd, uitgelokt"
hoe komen ze erbij he?
pa zegt: "jongen, dan pak je maar een baksteen"
aha, goed idee.
zo zie je maar: goede raad hoeft niet duur te zijn.
volgende vechtpartij de theorie in praktijk gebracht.
afloop geeft veel voldoening.
eindigt voor de andere partij in het ziekenhuis.
thuis gekomen: ma woest, pa woest.
pak voor de broek (of wat daarvan over is).
wat nu?
je brengt de goede raad ten uitvoer, ook niet goed.
PS:
ik ben toen over gegaan op een heel sluwe manier van wraak nemen.
ik heb op een "uitgekiende" manier gebruik gemaakt van mijn kennis der nederlandse taal.
voorbeeld:
spreekwoorden aan vullen.(beslissend overgangs proefwerk)
"als het kalf verdronken is....."
je hoort zo'n grote knul zuchten en kreunen.
aha, hij weet het niet.
"Psssttt, Julius!"
"Appa ( = wat?)
de jongen, groot en sterk, spreekt rood wit blauw (dat is nederlands gemengd met javaans)
"als het kalf verdronken is, ja sudah laat maar swemmen")( = nou ja, laat het dan maar dobberen)
voor hem het toppunt van logica.
(betoel, kellop" (natuurlijk, zo is het)
wat is hij bij de bespreking van het proefwerk uit gelachen
(door de klasgenoten die het wel goed hadden, handjevol)
je neemt een hele tijd een strategische plaats in: pal bij de deur van de klas.
zo kun je zijn lichamelijke wraakoefening ontlopen.
fijne avond gehad?
uit volle borst (vergeefs) meegezongen?
niet naar Spanje in de zak?
surprises?
gedichten?
of heel jaar zoet geweest, dus veel min of meer bruikbare cadeau's?
nou ja, "as ge maar leut het"
je komt in de vijfde klas lagere school.
iedereen in de klas heeft een forse leer achterstand opgelopen door de oorlog.
verschillen lopen sterk uiteen.
zo ook de leeftijden.
je bent veruit de schrielste, een van de jongsten.
ergo: onderaan de pikorde.
je moet wel van je afbijten.
in een ding ben je ze bijna allemaal de baas: verbaal geweld.
wordt helaas niet gewaardeerd.
ze kunnen daar alleen fysiek geweld tegenoverstellen.
je bent niet bang uitgevallen.
laat je de mond niet snoeren
dat is dus minimaal een keer per week bonje.
kom je weer eens gehavend thuis: kleren gescheurd, bloedvlekken, blauwe plekken, bloed neus (staat nog altijd uit het lood, ha ha ha) lidtekens over het hele lichaam (heb er de laatste jaren een paar mooie bij gekregen).
toch dwing je ook een beetje ontzag af.
zo, dat kleine onderkruipseltje verweert zich toch iedere keer dapper.
ma woest, pa bezorgd.
op medelijden hoef je niet te rekenen.
"wij kennen jou.
je hebt weer geprovoceerd, uitgelokt"
hoe komen ze erbij he?
pa zegt: "jongen, dan pak je maar een baksteen"
aha, goed idee.
zo zie je maar: goede raad hoeft niet duur te zijn.
volgende vechtpartij de theorie in praktijk gebracht.
afloop geeft veel voldoening.
eindigt voor de andere partij in het ziekenhuis.
thuis gekomen: ma woest, pa woest.
pak voor de broek (of wat daarvan over is).
wat nu?
je brengt de goede raad ten uitvoer, ook niet goed.
PS:
ik ben toen over gegaan op een heel sluwe manier van wraak nemen.
ik heb op een "uitgekiende" manier gebruik gemaakt van mijn kennis der nederlandse taal.
voorbeeld:
spreekwoorden aan vullen.(beslissend overgangs proefwerk)
"als het kalf verdronken is....."
je hoort zo'n grote knul zuchten en kreunen.
aha, hij weet het niet.
"Psssttt, Julius!"
"Appa ( = wat?)
de jongen, groot en sterk, spreekt rood wit blauw (dat is nederlands gemengd met javaans)
"als het kalf verdronken is, ja sudah laat maar swemmen")( = nou ja, laat het dan maar dobberen)
voor hem het toppunt van logica.
(betoel, kellop" (natuurlijk, zo is het)
wat is hij bij de bespreking van het proefwerk uit gelachen
(door de klasgenoten die het wel goed hadden, handjevol)
je neemt een hele tijd een strategische plaats in: pal bij de deur van de klas.
zo kun je zijn lichamelijke wraakoefening ontlopen.