terecht letterlijk op de vingers getikt

Dit forum is bedoeld om positiieve verhalen te psten. Verhalen waardoor een glimlach op je gezicht komt en je even je zorgen vergeet. Denk aan:
kwajongens streken, grappen die uitgehaald zijn, leuke avonturen, positieve belevenissen bij hun ziekte, fijne herinneringen, positieve belevenissen in deze voor ons toch donkere dagen
r.landouw
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: Ma 17 Aug 2009 10:12

terecht letterlijk op de vingers getikt

Berichtdoor r.landouw » Vr 30 Okt 2009 19:06

Indonesie bestaat uit vele duizenden eilanden en eilandjes.
logisch dat scheepvaart belangrijk en intensief is.
naast de grote maatschappijen zoals de Rotterdamse LLoyd en Stoomvaartmaatschappij Nederland, met grote oceaanstomers als de Oranje, Sibajak, Willem Ruijs, Johan van Oldebarneveld en noem maar op, weet ik me nog twee maatschappijnamen te herinneren, zijn in mijn geheugen gegrift: De KPM en de KJCPL
KPM staat voor Koninklijke Pakketvaart Maatschappij. onderhield vele verbindingen tussen de eilanden.
KJCPL = Koninklijke Java China Pakketvaart Lijn (of zoiets)
vooral van de KPM hebben wij veel gebruik gemaakt (moeten maken)
leuke herinneringen. veelal korte trips.
belangrijke gebeurtenissen aan boord, werden door een man in uniform rondgebracht.
zoals: etenstijd, tijd van ontscheping, maar ook of er telefoongesprekken of telegrammen waren voor diverse mensen.
dan ging hij het dek rond met een soort handxylofoon, al roepend wat de boodschap was.
de v is een moeilijke letter voor veel mensen in Indonesie.
als kwajongen deed ik net of er een boodschap was, die als volgt luidde:
"vier vier vijf vijf, telefoon voor meneer Visser"
de man ging aan de slag, alleen de letter V werd vervangen door de letter P, het woord telefoon werd afgekort tot telpon, wel uit te spreken.
toen pa dit ter ore kwam werd hij goed boos.
ik werd letterlijk op de vingers getikt.
hij vond het absoluut "not done" (zoals ze het tegenwoordig wel zeggen, hij gebruikte iets andere termen) om de spot te drijven met de uitspraak van wie dan ook.
"vooruit, biedt je verontschuldigingen aan"
voor straf moest ik een uur lang rondgaan met de boodschappen.
natuurlijk had hij al het gelijk van de wereld.

Terug naar “De kracht van het positief denken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten