demonen - evenwicht - berusting

Dit forum is bedoeld om positiieve verhalen te psten. Verhalen waardoor een glimlach op je gezicht komt en je even je zorgen vergeet. Denk aan:
kwajongens streken, grappen die uitgehaald zijn, leuke avonturen, positieve belevenissen bij hun ziekte, fijne herinneringen, positieve belevenissen in deze voor ons toch donkere dagen
r.landouw
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: Ma 17 Aug 2009 10:12

demonen - evenwicht - berusting

Berichtdoor r.landouw » Ma 12 Okt 2009 19:23

we zijn net terug uit Goes.
oppas grootouders spelen.
de werkuren van Maud (onze dochter) en haar man lopen soms evenwijdig, dan komen de grootouders opdraven om op Serena en Raoul te passen.
wij zullen altijd een stop maken in Wilhelminadorp (gemeente Goes), grafje van ons kleindochtertje.
lang geleden doken dan af en toe de spookbeelden uit het verleden op.
je bent een hummel van 3 bijna 4 jaar. je buigt niet diep genoeg voor de keizerlijke vlag: trap in je rug.
languit in het prikkeldraad. pijn, pijn ,pijn.
er is maar een antiseptisch middel; kokend zout water.
om in leven te blijven moet je alles eten wat er voorradig is, wat je te pakken kunt krijgen: kakkerlakken, vliegenmaden, krekels, slangen, hagedissen, slakken, termieten, noem maar op.
ritueel onthoofden van een familielid, doodmartelen van een ander lid.
dan is plotseling de oorlog afgelopen. vluchten voor "opstandelingen"
de beelden blijven je achtervolgen.
jarenlange nachtmerries.
je krijgt een harde opvoeding.
je moet alles achterlaten in je geboorteland. naar Nederland.
je wordt uitgenodigd om aan atletiek te doen. maakt je mentaal en fysiek sterker. je leert te vechten, vol te houden.
dat alles, plus de overgeleverde onverwoestbare levenslust van de hele familie, brengt evenwicht in je leven.
dan leer je je latere vrouw kennen. in alle opzichten de hoofdprijs. dat brengt rust in je leven.
op school wordt je onder andere didaktiek en psychologie bijgebracht. je denkt: "wat moet ik er mee?"
tot verbazing heb je er wat aan in de praktijk.
de demonen verdwijnen, je merkt dat er evenwicht komt in je bestaan.
de familiegenen doen hun werk. humor, zelfspot, kattekwaad, baldadigheid, kwajongensstreken, kortom: levenslust.
de harde hand in de opvoeding zorgt voor het broodnodige evenwicht. het zorgt er voor dat je niet ontspoort.
je vriendin verklaart geduldig de nodige cultuurverschillen. legt uit waarom wel en waarom niet.
gelukkige jaren verstrijken.
het is natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn
natuurlijk gebeuren er wel onaangename dingen.
keelamandelen moeten geknipt worden. operatie mislukt in feiten. gapende wonden in je keel.
je wilt trouwen, na 21 maanden dienstplicht. kan niet. vereiste papieren ontbreken.
vreemd. wel dienstplicht, maar in het huwelijk treden niet mogelijk.
geholpen door fantastische ambtenaren. geven je bruikbare tips,namen en adressen.
evenwicht hersteld.
vrouw wordt zo mager dat ze last krijgt van wandelende nieren.heel pijnlijk. zeer bekwaam geholpen. evenwicht herstelt.
dan begint ze te sukkelen aan de inwendige organen. wordt behandeld door een chinese vrouwenarts. toevallig weet die veel van tropische bloedziekten. komt er achter dat zij lijdt aan een afgel4eide daarvan.
lange behandeling, onder andere met radiumnaalden.
ook dat komt voorlopig in orde. evenwicht hersteld.
kinderen komen. veel plezier. fijne jaren. je maakt "carriere"
eigen huis in Zwaag. moeder is versleten, krijgt een hersenbloeding. heeft het volgens de huisarts nog lang volgehouden. "sterke vrouw"
pa kan het verlies niet verwerken.
roept je bij zich. legt uit wat hij van plan is. je moet hem beloven daarover met niemand te praten. je kunt het alleen respecteren.
hij is eigenlijk gestorven van liefdesverdriet.
nu ben je beide ouders kwijt. in zekere zin ook evenwicht.
je wordt beroerd op kantoor.
buikgriep heerst in die tijd. diagnose huisarts: buikgriep.
na twee dagen afschuwelijke pijnen met spoed naar het ziekenhuis.
geen buikgriep maar buikvlies ontsteking. uitstekende, bekwame artsen
geen operatie mogelijk. eerst inwendige organen ontsmetten. spoelen, spoelen, spoelen.
gewichtsverlies van een kilo per dag.
tien dagen.
drie weken om aan te sterken. maar na een week vindt je het welletjes: naar kantoor om te werken.
dan de operatie.
alles weer in evenwicht.
helaas: bij mijn echtgenote moet alle inwendige vrouwelijke organen verwijderd worden.
je voelt een zekere berusting: dit kan er ook nog wel bij.
jaren ;later meedoen aan een bevolkingsonderzoek naar diabetes.
verpleger wijst je op mogelijke psoriasis.
eerst ontkenning. dan wijsheid: waarom niet geluisterd naar iemand die het echt wel kan weten.
conclusie huisarts: inderdaad psoriasis. waarschijnlijk als gevolg van vorig trauma.
berusting: waarom zou het een ander wel kunnen overkomen, maar mij niet?
dus naar huidarts. schrijft behandeling voor.
leuke vakantie in Portugal met gezin van Maud en Otto, plus twee kleindochters.
twee weken later een fijne verjaardagsfeest in Zwaag. prachtig weekeind.
gedold met de kleintjes.
twee dagen later een rampzalig telefoontje: "Kom alsjeblieft met spoed naar Goes. Kyara (de jongste) heeft een hartstilstand gekregen".
216 kilometer is een lange rit.
we komen te laat aan. het is al gebeurd.
opstand, woede, verbittering, intens verdriet. waarom? zo jong (16 maanden)toch niet eerlijk?
maar ook: berusting.
op die vragen geen antwoord. er is niets meer te veranderen.
Wel intense vreugde, dankbaarheid voor de vele leuke uren die we samen hebben mogen doormaken.
bovendien moet je overeind blijven voor de anderen.
demonen blijven weg. gelukkig.
Rietepiet, (mijn koosnaampje voor mijn vrouw) begint slecht te zien. Staar. operatie geslaagd.
een jaar later met schrik wakker: licht aan een van haar ogen is gedoofd.
tia, niets meer aan te doen.
berusting, ook uit geestelijke vermoeidheid.
Dan volgt een heel nare periode voor mij: alvleesklierkanker.
dat is wel even slikken.
Weer is mijn beschermengel klaar wakker.
fantastische chirurgen. heel eerlijk
Operatie slaagt. chemo is nog wel een zware tijd.
ben nu bezig aan herstel.
ben tot het besef gekomen dat alle puzzelstukjes op hun plek vallen: de harde opvoeding, de opleidingen, de geweldige levenslust in de hele familie, mijn fantastische echtgenote, fijne meelevende vrienden, buren, kennissen . dat alles moest zo zijn om deze klappen te kunnen verwerken.
ik blijf er bij: ik ben een gezegend mens.
probeer anderen te delen hierin.
wellicht volgende keer een leuker verhaal.
ron.

Terug naar “De kracht van het positief denken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten