Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Dit forum is speciaal voor mensen die hun partner verloren hebben. Mensen die de behoefte hebben om met andere alleenstaanden te overleggen, eens af te spreken, een bioscoopbezoek te brengen of samen eens op vakantie of een weekendje weg (NB wees voorzichtig met zomaar verstrekken van je gegevens, SDK heeft hier geen controle op).
Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Berichtdoor Bart1974 » Ma 19 Dec 2011 21:25

Ik wist even niet waar ik deze topic moest plaatsen, dit subforum leek mij het meest geschikt.

Zoals in mijn topic vermeld, heeft mijn moeder longkanker en ziet het er niet goed uit. Zelf ben ik alleenstaand en probeer haar zoveel mogelijk te verzorgen en te helpen.
Nu komen de feestdagen eraan. Je hoort iedereen in je omgeving over de plannen voor kerst, stress voor kerstshoppen en het kerstdiner, terwijl ik juist met de gedachte bij mijn moeder ben en eigenlijk helemaal geen zin in kerst heb. Ik wil bij mijn moeder zijn, helpen en zorgen dat ze beter wordt. Ik zie de kerstdagen dan ook somber in.

Ik vraag me af hoe mensen in mijn situatie hiermee omgaan. Blijven jullie alleen thuis, of gaan jullie toch in op uitnodigingen van familie/vrienden om de kerstdagen daar door te brengen ? Aan de ene kant heb ik wel zin in afleiding en wil het daar door brengen. Aan de andere kant voel ik mij schuldig dat ik "feestvier" terwijl mijn moeder doodziek in het ziekenhuis lig. Bovendien wil ik hun niet opzadelen met mijn problemen en hun kerst verpesten.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Berichtdoor liddy » Ma 19 Dec 2011 23:48

Als je vanuit je moeder denkt, dan wil zij niets liever dat jouw leven doorgaat.
Ga daarom vooral op de uitnodigingen in. Met thuisblijven helpt je moeder helemaal niet.
Juist de afleidingen zal je weer wat energie geven.
Natuurlijk dwalen je gedachten tijdens die dagen af naar je moeder.
Dat is heel begrijpelijk en daar zullen degene bij wie je bent ook helemaal niet van opkijken.
Ze weten wat er speelt en juist daarom hopen ze er toe bij te kunnen dragen dat het ook een beetje feest voor jou is.
De sterren aan de hemel stralen ook voor jou en je moeder.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Berichtdoor Bart1974 » Di 20 Dec 2011 19:37

Dankjewel dat zijn hele lieve woorden. Het is allemaal zo dubbel, soms hoor je mensen die zich druk maken
om de kleinste dingen terwijl wij met hele andere, echt belangrijke zaken bezig zijn ! Maar ik denk wel dat je
gelijk hebt, afleiding kan geen kwaad, er is ook bezoekuur tijdens de kerstdagen dus dat moet wel te combineren zijn.
Het is alleen zo hard, zo dubbel...

caritas
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 28 Apr 2011 22:58

Re: Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Berichtdoor caritas » Za 24 Dec 2011 23:29

Hoi Bart37, mijn moeder heeft maagkanker en leeft niet lang meer, ik denk een paar weken (ik hoop meer). Ik (ook alleenstaand) ben graag bij haar. Een uitnodiging voor een borrel afgelopen week sloeg ik af. Ik ging liever naar het ziekenhuis om bij mijn moeder te zijn. Doe wat je zelf wil. Zoek afleiding als je dat wil, zoek het niet als je het niet wil. Nu is mijn moeder weer thuis. In het ziekenhuis konden ze niks doen, mijn moeder kan niet meer behandeld worden. Wat de kerstdagen betreft, die zag ik niet somber in. Kerst betekent voor mij geen "feest", maar "met elkaar zijn". En dat zijn we nu (met vader), dus dat is goed. Met de open haard aan, en de kaarsen. Mijn moeder is wel direct na het (weinige) eten weer gaan slapen. Meer kan ik er niet van maken. Maar minder ook niet. Het is zoals het is. Ik ben blij dat mijn moeder er nog is. Met kerstmis. Sterkte Bart!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Berichtdoor liddy » Zo 25 Dec 2011 14:29

Voor jullie beiden en jullie familie een fijne Kerst, want een lach en een traan liggen naast elkaar.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Berichtdoor Bart1974 » Zo 25 Dec 2011 14:30

Wat erg om te lezen ! Ik wens jullie ook heel veel sterkte toe. Je schreef iets wat eigenlijk wel zo is: "Kerst betekent voor mij geen "feest", maar "met elkaar zijn". Het samen zijn is het mooiste zeker als deze rotziekte in het spel is !
Ik ga er dit jaar een combinatie van maken, ziekenhuis en andere familie/vrienden. Tijdens bezoekuren in het ziekenhuis, daarbuiten bij anderen.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Kerstmis alleenstaande met zieke moeder

Berichtdoor Bart1974 » Zo 25 Dec 2011 14:31

Jij ook hele fijne kerstdagen Liddy.
Ik wil je ook bedanken dat je je zo inzet voor dit forum. Ik weet niet wie er allemaal meehelpen maar jij/jullie doen goed werk. Voor veel mensen is dit een naslagwerk en vraagbaak geworden. Dankjewel hiervoor !

liddy schreef:Voor jullie beiden en jullie familie een fijne Kerst, want een lach en een traan liggen naast elkaar.


Terug naar “Alleenstaanden en kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten