Onderzoeken dikke darm, afwachten

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
Sibijlla
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 28 Nov 2012 20:54

Onderzoeken dikke darm, afwachten

Berichtdoor Sibijlla » Wo 28 Nov 2012 21:26

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, Marja 43 jr.
6 Jaar geleden een poliep verwijderd waarvan gezegd werd dat deze niet langer had mogen blijven zitten. Destijds geen kanker cellen maar wel alarmerend.
Ik heb de laatste nacht voor de uitslagen destijds als zwaar ervaren, tot die nacht was ik nuchter. Jaren medicatie, dusputal en metamuciel. Dit heb ik 2 jaar moeten gebruiken om de boel rustig te krijgen.

Nu een aantal weken geleden dacht ik een galsteen aanval te hebben. Nee hoor niet naar de dokter, was zo herkenbaar van een paar jaar geleden en de echo wees destijds niets uit. Na 2 weken toch op een avond naar de dokters post en ja hoor acute galsteenval werd mij verteld, dicoloflenac spuit en zetpillen dicloflenac 100 mg mee naar huis. Na en dag of 4 naar de huisarts, die bloedonderzoek en een echo voorschrijft. Week later bellen voor de uitslagen, huisarts vertelde de assistente dat ik een verwijzing voor de internist kreeg. Ik schrok juist omdat mijn moeder die week ervoor is overleden aan darmkanker, dus ik vroeg om een afspraak, maar de dokter ging met vakantie en er was geen tijd. Wat was ik boos.
Bloed uitslag: flink te kort aan ijzer, foliumzuur en Vitamine D met galsuwing

Vandaag bij de internist geweest. Direct een longfoto wegens kortademigheid, wederom bloedafname waarop veel meer werd aangestreept. Verwijskaart was niet bij de arts aangekomen. Vrijdag krijg ik hier de uitslagen hiervan. 13 December een coloscopie

Nu ben ik echt niet iemand die snel van slag is, maar het ziet er gevoelsmatig niet goed uit. Ook mijn klachten nemen niet af.
Ik slaap zo'n 16 uur per 24 uur (ijzergebrek?)
Andere tekorten kan ik niet verklaren, wel raden uiteraard.
Internist vertelde mij dat de galstuwing volgens hem voort komt uit de dikke darm in mijn geval. Zo ook mijn slapte/zwakte gevoel in mijn benen. We hebben de erfelijkheid besproken, ja die is er zeker. En omdat mijn vader aan longkanker overleden is en de zus van mijn moeder aan borstkanker en moeder aan darm kanker is het nu wel eng dichtbij.

Mijn man, die is stuk ervan nu al. Ik heb dat niet.
We zijn een jaar getrouwd en hij heeft zoiets van heb ik mijn vrouw gevonden en dan................
Nee dat heb ik gelukkig niet.
6 jaar geleden waren de kinderen jong en was ik al zo'n 8 jaar alleen. Nu zijn ze 18, 16, 15 en 14 jaar, all boy's.
Wij zijn een samengesteld gezin. De zoon van mijn man woont een jaar bij ons. Zijn 2ling zussen bij hun moeder (14 jr, geen contact mee)

Aangezien ik van me af wil kunnen schrijven zonder rekening met iemands gevoelens te houden, besloten om dat hier te gaan doen.

Groetjes,
Marja

Mirrie
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 12 Apr 2012 02:13

Re: Onderzoeken dikke darm, afwachten

Berichtdoor Mirrie » Zo 14 Dec 2014 02:44

Hoi Marja,
Het is 2 jaar gelden dat je dit schreef. Hoe is het nu???

Ook ik heb mijn vader verloren aan longkanker, mijn oma aan alvleesklierkanker en nu heb ik zelf net een coloscopie gehad en daarna weer eentje waarbij meerdere poliepen zijn verwijderd. De uitslag weet ik nog niet.
Ook ik ben bang...

Liefs Mirrie

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Onderzoeken dikke darm, afwachten

Berichtdoor liddy » Zo 14 Dec 2014 13:59

Beste Mirrie,

Begrijpelijk dat jij bang bent als je al ervaring hebt met kanker in de familie.
Echter longkanker en alvleesklierkanker hebben niets te maken met poliepen.
Jij hebt net zo veel, dus net zo weinig kans op kanker als ieder ander.
Het is heel goed dat ze de poliepen verwijderd hebben.
Dan krijg je tenminste zekerheid over de verwijderde poliepen.
Je zult waarschijnlijk ook controle moeten blijven vanwege de poliepen.
Ben daar blij om, want dan kunnen ze je poliepen op tijd weghalen.


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten