darmkanker met grote uitzaaiingen naar lever én longen

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

darmkanker met grote uitzaaiingen naar lever én longen

Berichtdoor sss » Do 29 Mar 2012 09:33

Aan allen die dit lezen,

Sinds een weekje "loop" ik hier rond op het forum en ik heb hier een aantal héél lieve mensen mogen ontmoeten (dank je Liddy, Lini, Ann, Cil, Bart en Carool),
zij helpen mij ongelooflijk hard om de dag door te komen en ik ben veel rustiger geworden sinds ik met hen kan praten!

Toch zou ik graag nog in contact komen met mensen die deze kankervorm hebben of meegemaakt hebben en mij meer info kunnen verschaffen over het verloop omdat ik mij wil voorbereiden op wat komen gaat.
Ik heb het forum hier afgeschuimd en vind eigenlijk niets terug, tenzij in heel oude berichten en dan durf ik die personen niet contacteren omdat ik daarmee misschien oude wonden open scheur....

Mijn mama kreeg 2 weken geleden te horen dat zij darmkanker heeft met grote uitzaaiingen naar de lever (verschillende tumoren van enkele centimeters groot) én naar de longen (eveneens verschillende haarden).
Dit sloeg in als een bom, want zij was nooit eerder ziek geweest! Ik heb haar op eigen initiatief naar het ziekenhuis gebracht nadat ze zich al 2 weken zich niet zo fit voelde, de huisarts dacht dat ze een gewoon griepje had
en schreef enkel antibiotica voor, hetgeen natuurlijk niet hielp.
De dokters zeggen dat de prognose heel erg slecht is, doch hun overlevingstijd ligt ver uiteen, de ene spreekt over 6 - 12 maanden, de andere zegt dat ze nog een paar weken te leven heeft,
eventueel een paar maanden indien zij chemo zou krijgen. Echter daar knelt het schoentje: zij vinden haar eigenlijk veel te zwak voor een chemokuur en daarom zijn zij tot op heden nog niet gestart.
Mijn mama wilt zelf wél chemo, maar beseft niet echt dat de prognose zo slecht is. Ze is enorm positief, ook al zie ik dat ze zich slap voelt.
In die 2 weken tijd kreeg zij: glucose-infuus (5%), met extra mineralen, 2x/dag een poeder om de stoelgang te bevorderen (de tumor is vrij groot en zij had al 10 d geen stoelgang gehad),
Amoxiclav via infuus (antibiotica omdat zij een bacterie had in het bloed, waarschijnlijk vanuit de darm), bijvoeding (fortimel, omdat ze zo mager is nl. 43 kg) en gisteren ook een bloedtransfusie
(omdat haar hematocriet te laag was). Haar tumormarkers in het bloed zijn héél hoog en de infectie is nog niet volledig onder controle.
Sorry voor de lange lijst, maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn.
Ik zou graag ervaringen horen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, omdat ik wil weten waar we voor staan. Ik wil thuiszorg of palliatieven beginnen regelen, zo goed mogelijk voor mijn mama zorgen,
want ik heb het gevoel dat de dokters haar weldra gaan ontslaan uit het ziekenhuis, maar ik krijg daar zo weinig info!!! Dit frustreert me enorm, ik heb al het hele ziekenhuis afgerend (verpleegsters, sociale verpleegsters, dokters,...) maar ben nog steeds niet veel wijzer. Ondertussen sta ik machteloos, het enige wat ik voorlopig kan doen is zoveel mogelijk bij haar zijn en dat doe ik dan ook.
Ik probeer in haar bijzijn ook heel positief te blijven, maar vanbinnen ben ik een wrak.....

Vol spanning wacht ik op jullie reacties...
Alvast bedankt!

Josef777
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Do 28 Apr 2011 18:15

Re: darmkanker met grote uitzaaiingen naar lever én longen

Berichtdoor Josef777 » Ma 02 Apr 2012 20:17

Hallo SSS,

Wat naar te lezen dat je moeder zo erg ziek is. Wij hebben enkele weken geleden onze moeder verloren aan kanker (eerst maagkanker) en de laatste 5 weken voor haar sterven uitzaaiing naar de lever.
(staat ook op dit forum onder: maagkanker en moeten stoppen met chemo).

Maar je vraagt je waarschijnlijk af hoe lang nog? En wat staat je allemaal te wachten.

Wat ik weet is dat thuiszorg snel geregeld kan zijn. Wat wij belangrijk vonden is dat als er pijnbestrijding nodig is, dat min of meer al aanwezig is of een arts opgeroepen kan worden.
Thuiszorg kan ook nog veel voor je moeder doen als ze zich niet meer kan wassen en helpen naar het toilet etc.

Hoe is het contact met je huisarts? Die van ons was er bijna elke dag en in het weekend. Dat kan veel steun geven. Aan hem of haar kun je ook veel vragen.

Ik weet je niet veel te zeggen over de ziekte zelf behalve dan de ervaring die ik heb met mijn eigen moeder namelijk: het heel mager worden, geel zien en steeds meer slapen en gelukkig niet veel pijn.
Ik hoop dat jouw moeder ook geen pijn heeft.

Hopelijk nog ver weg maar als ze er niet meer is geeft het steun te weten wat zij wil mbt begrafenis of crematie etc. Ik dacht altijd, dan zie ik dat wel als het zover is.
Je wilt niet weten wat een troost het geeft te weten wat de wensen zijn van je moeder en dat voor haar kunnen doen. (Ik hoop dat het een bespreekbaar iets kan zijn voor jullie).



Heel veel kracht en sterkte gewenst!!

Josef


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten