Ongerust, darmkanker op 35

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
Bartje73
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 17 Mei 2008 12:44

Ongerust, darmkanker op 35

Berichtdoor Bartje73 » Za 17 Mei 2008 12:47

Hoi ,

Ben Bart , 35 jaar.
3 maanden geleden begon ik steken te krijgen in de onderbuik . Ben naar verschillende dokters geweest en telkens werd me verteld dat ik PDS (spastische darm) zou hebben . Dinsdag 13 mei heb ik me voor de zekerheid toch laten doorsturen voor verder onderzoek . Donderdag mocht ik naar 't Gasthuisberg voor bloedafname en echo , 22mei moest ik normaal terug voor maagonderzoek en 26juni pas voor darmonderzoek .
Die afspraken waren vastgelegd voor de echo genomen werd . Om 15h ben ik echo gaan laten nemen en kreeg ik te horen dat er vocht in de buikholte zat, maar daarna mocht ik naar huis .
Omdat ik 't zaakje niet vertrouwde ben 's anderendaags bij de arts op't werk (ben militair) gepasseerd om te vragen of t' wel aangeraden was nog meer dan een maand te wachten voor dat darmonderzoek. Deze rade me aan om zo snel mogelijk naar 't spoed te gaan en daar aan te melden , dan moesten de tests wel onmiddelijk gebeuren .
Ik heb dat gisteren dan gedaan (10h30), en rond 14h kreeg ik te horen dat de vochtophoping beperkt was en in het bloed was niets te zien , ik moest me geen zorgen maken . Maar voor alle zekerheid gingen ze een scan nemen om 17h .
Om 17h30 kwam de arts me uit de wachtzaal halen en kreeg ik minder goed nieuws , op de scan was een grote poliep te zien met uitzaaingen en een ontsteking op 't buikvlies , conclusie , darmkanker .
Zondag middag moet ik binnen voor verder onderzoek en dinsdag kan de behandeling al gestart worden.

Heb voor drie maanden nooit echt last gehad van buikklachten , zelden diarree (maar dat heeft iedereen wel eens) en voor zover ik weet nooit bloed in de stoelgang ?! Zelfs nu niet . Wel moet ik al een 5tal jaar 6à7 maal per dag naar de grote toilet .
Volgens de arts moet ik daar al enkele jaren mee rondlopen .

Dit overvalt me een beetje , gaat allemaal wat vlug . Zijn er nog mensen die dit op deze manier hebben meegemaakt ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Za 17 Mei 2008 18:37

Ja, al was het bij mij eierstokkanker.
Het enige wat je kunt doen, is niet op de zaken vooruit lopen.
Ik had moeite om alle informatie te begrijpen.
Bij mij is het bij toeval ontdekt. Een 'onschuldige' cyste die zomaar ineens klachten gaf, moest accuut verwijderd en bleek na pathologisch onderzoek toch kanker te zijn.
In de eerste gesprek kon ik het op een of andere manier niet plaatsen. Ik hoorde het wel en toch begreep ik hem niet.
Pas bij het tweede bezoek, toen de arts weer vertelde dat ik kanker had, drong het echt tot me door.
Ik heb geprobeerd zelf aan informatie te komen, was heel moeilijk omdat er over granulosaceltumor heel weinig bekend is.
Ik probeerde het zo rustig mogelijk over me heen te laten komen, al lukte dat maar deels.
Ik heb me goed laten uitleggen waarom er een grote buikoperatie nodig was, wat er weggehaald zou worden en wat niet.
Probeer niet om alleen met je ziekte bezig te zijn, er zijn ook nog leuke dingen.
Heel veel sterkte.

Bartje73
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 17 Mei 2008 12:44

Berichtdoor Bartje73 » Za 14 Jun 2008 16:16

Heb niet gewacht tot de 26ste juni !
Ben de 16de mei naar't spoed gegaan , dan moesten ze de tests wel direct doen .
Bleek dat ik een tumor had zitten op de dikke darm , met uitzaaing naar't buikvlies , milt, gal , en lever .
Na een week alle mogelijke onderzoeken wisten de dokters nog steeds niet wat ze konden doen , en hoe diep 't zat . Ze zouden pas beslissen tijdens de operatie zelf . Normaal zouden ze alles weghalen en daarna spoelen met warmte chemo , een nieuwe techniek , maar tijdens de operatie bleek dat ook m'n middenrif voor 1/4de vol zat , en is dat niet kunnen door gaan . Ze hebben nu enkel een 25tal cm van de dikke darm weggehaald , een deel van 't buikvlies en een stoma geplaatst .
Ben nu herstellende van deze operatie en zal binnen een 3tal weken starten met klassieke chemo , om de schade op 't middenrif zo klein mogelijk te krijgen , dit kan namelijk niet weggeheeld worden . Als dit lukt zal ik binnen een half jaar de rest van de operatie ondergaan !

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Za 14 Jun 2008 23:54

Goed dat je niet gewacht hebt.
Het is wel niet geweldig nieuws, maar nu weet je beter waar je aan toe bent.
En hoe eerder een behandeling begint, hoe beter het is.
Laat je goed voorlichten wat de bijwerkingen van de chemo zijn, dan hoef je er niet van te schrikken als het gebeurt.
Vraag ook na of de chemo invloed kan hebben op je zaad. Mocht dat zo zijn, dan heb je nu nog de mogelijkheid om zaad te laten invriezen.
Succes met de chemo.


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten