omleiding?

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
marino
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 25 Sep 2007 20:18

omleiding?

Berichtdoor marino » Di 25 Sep 2007 20:28

Dag allemaal! Ik heb zelf een rectumcarcinoom gehad, amputatie en stoma, nu 10 jaar geleden; alles gaat goed; wie daarover contact wil hebben is altijd welkom!
Maar ik heb nu een varag voor mijn moeder: zij is 92 en was altijd in goede gezondheid. Er is nu vastgesteld dat zij een tumor heeft, een flink eind van de anus verwijderd. Vanwege haar leeftijd werd gesuggereerd dat een operatie geen zin had (?, de cardioloog ziet geen enkel bezwaar, maar er zullen wellicht andere redenen zijn) en de internist suggereerde een bypass. Ik had de indruk dat ik redelijk op de hoogte was van allerlei mogelijkheden; maar ik begrijp niet goed wat deze operatie inhoudt. Ik kan me voorstellen dat er een verbinding wordt gemaakt, maar dan moet toch ook gesneden worden en gelast, wat gebeurt er dan eigenlijk met het gezwel (of het nu goed- of kwaadaardig is; het gaat de darm afsluiten en dat willen we graag voorkomen); We moeten de beslissing eind deze week nemen, als iemand suggesties heeft of informatie kan geven: graag! Het mag ook direct naar mijn emailadrfes mjonkers@yahoo.com Alvast bedankt voor het informeren en meedenken!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Wo 26 Sep 2007 00:40

Beste Marino,

Als ik je verhaal lees over je moeder, komt bij mij de vraag op: wat willen ze met de operatie bereiken?
Een bypass met of zonder verwijdering van de tumor? Zijn er al uitzaaiingen?
Wat zijn de risico's van de operatie en het herstel erna?
Wat wil je moeder, hoe kijkt zij tegen de operatie aan?
Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand alles afwegende zegt; laat de natuur zijn loop maar hebben.
Niemand wil zijn moeder verliezen, jij ook niet.
Heel veel sterkte,

Liddy


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten