Meekijken tijdens colposcopie

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Kleine
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 18 Okt 2016 01:30

Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor Kleine » Di 18 Okt 2016 02:20

1,5 maand geleden belde mijn ha op met het bericht dat de uitslag van m'n uitstrijkje pap 3b was. Beetje geschrokken, maar goed op naar de gynaecoloog. Ik had zelf het eea opgezocht op internet en expres de forums genegeerd, want ik wilde er "blanco" ingaan maar wel weten wat ik kon verwachten.
Vandaag was de colposcopie en ik wilde graag meekijken op het scherm. Nog voordat de arts azijn gebruikte zag ik een witte vlek op m'n baarmoedermond. ( de breedte van 2 wattenstaafjes) Na het azijn bleef dit wit en heb ik verder niet meer gekeken. Er zijn 2 biopten genomen en ik moet over 3 weken terug komen voor de lisexicie. Ze vond het niet nodig eerst de uitslag af te wachten en wilde meteen dit inplannen. Toen kreeg ik het toch even moeilijk... Vervolgens vertelde ze dat ze niet kon zeggen of het wel of niet kanker is. Die vraag had ik nooit gesteld, want het gaat toch om voorbodes van...? Ik ben tijdens het onderzoek meer bezig geweest met proberen te ontspannen, wat maar matig lukte. En daarna zo snel mogelijk weg gaan.

Ik moet wel echt zeggen dat ik een hele vriendelijke gynaecoloog en assistente had!

Tja en dan begint het allemaal te malen en ik kan niet een vergelijkbaar verhaal vinden. Ik wil mij niet te druk maken omdat alles over het algemeen goed te behandelen is. Maar het blijft zo eng....

Liefs kleine (35 jaar, kinderloos)

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor liddy » Wo 19 Okt 2016 14:01

Een heel natuurlijke reactie, ja het is eng.
Toch kan het nog steeds een voorstadium zijn.
Waarom eerst wachten op de uitslag en dan pas een lisexcisie plannen, dat kost meer tijd.
Dit is vast wat de gynaecoloog heeft gedacht.
Door nu al de lisexcisie te plannen, bespaar je tijd die jij in de zenuwen moet zitten.
Immers als de gynaecoloog het echt niet vertrouwde, zou jij geen drie weken hoeven wachten.
Probeer jezelf af te leiden dan gaat de tijd sneller.

Kleine
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 18 Okt 2016 01:30

Re: Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor Kleine » Wo 19 Okt 2016 16:27

Heel erg bedankt voor uw reactie!
Dit stelt mij wel een beetje gerust. Overdag kan ik het wel van mij afzetten, alleen savonds gaat het malen.
Had ze niet meteen die lisexcisie kunnen doen of zal dat met de tijd te maken hebben?
Ik wacht het verder af en probeer mij niet te druk te maken.
Bedankt!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor liddy » Wo 19 Okt 2016 17:05

Dat ze de lisexcisie niet meteen gedaan heeft, heeft twee redenen.
1 de tijd die ze niet ingepland heeft voor een lisexcisie
2 na uitslag van de biopten kan ze veel beter bepalen waar en hoe groot de lisexcisie moet zijn.

Kleine
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 18 Okt 2016 01:30

Re: Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor Kleine » Wo 19 Okt 2016 22:30

Oke, dat begrijp ik.
Nu was ik even alles nog met m'n vriend aan het bespreken, hij was mee met de behandeling. De gynaecoloog had nog gezegd dat ze gaan proberen alles in 1 x weg te halen, maar dat de kans groot is dat ik daarna nog een keer moet terug komen. (Dit was ik vergeten)Ik vind het moeilijk te begrijpen dat dit in 2 x moet gebeuren, terwijl ze dit in 1 x kan doen als ik onder nacose zou gaan. Toch? Dan kunnen ze alles beter bekijken en meteen weghalen, of zie ik dit verkeerd?
Ik had aangegeven de lisexcisie onder narcose te willen, maar zij gaf aan dat ik het aan kon om het onder plaatselijke verdoving te doen. Hier heb ik mee ingestemd.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor liddy » Wo 19 Okt 2016 23:49

Het probleem bij een behandeling is dat je enkel het verdachte weefsel wilt weghalen.
Zoveel mogelijk gezond weefsel laten zitten, ofwel de 'wond' zo kleine mogelijk maken.
Dit heeft als risico dat uit pathologisch onderzoek van het weggehaald weefsel blijkt, dat er net te weinig is weggehaald.
Praktijk leert liever te weinig weghalen met het risico van een tweede behandeling,
dan veel te veel weghalen.
Is er overigens gevraagd of je nog een kinderwens hebt?

Kleine
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 18 Okt 2016 01:30

Re: Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor Kleine » Wo 19 Okt 2016 23:53

Ik begrijp dat ze zoveel mogelijk gezond weefsel wil laten zitten, dus ja nu begrijp ik deze beslissing wel.
En nee ze heeft niet naar mijn kinderwens gevraagd..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Meekijken tijdens colposcopie

Berichtdoor liddy » Do 20 Okt 2016 13:37

Mocht je die hebben, dan zou ik dat uitdrukkelijk tegen haar zeggen voordat ze met de behandeling begint.
Zoiets is altijd goed voor een gynaecoloog om te weten.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten