Ervaringsdeskundigen gezocht!

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Feeksje
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 20 Sep 2016 14:14

Ervaringsdeskundigen gezocht!

Berichtdoor Feeksje » Di 20 Sep 2016 14:36

Hallo allemaal! Ik zal me even voorstellen en mijn verhaal vertellen:
Ik ben 36 jaar oud en kreeg na een uitstrijkje de uitslag pap3b. Alsof de duvel er mee speelt kreeg ik na het uitstrijkje ineens meerdere tussentijdse bloedingen, omdat de uitslag 2,5 maand op zich liet wachten wegens drukte heb ik maar afgewacht. Ook heb ik al een jaar of wat last bij het vrijen en moet ik veel plassen. Mijn huisarts deed nogal laconiek over de uitslag en heeft me niet eens gebeld, ik schrok me rot toen ik de brief kreeg. Volgens hem was de kans op kanker enorm klein. Ze zouden in het ziekenhuis misschien een biopt nemen, maar moest me vooral geen zorgen maken. De gynaecoloog nam het toch allemaal wat serieuzer en voerde bij de colposcopie meteen een lisexcisie uit. Ik vond dit behoorlijk tegenvallen en ben twee weken praktisch uit de running geweest omdat er zoveel weefsel weggenomen was. Zij dacht het allemaal verwijderd te hebben en verwachtte een CIN2, misschien 3. Gisteren terug voor de uitslag, slecht nieuws want er waren kankercellen aangetroffen. Meer als 'tumor' en 'waarschijnlijk kan het niet via de bloedbaan uitzaaien' is er niet blijven hangen. Ik moest binnen 3 dagen beslissen of ik een conisatie wil of mijn hele baarmoeder laat verwijderen :-/. Mijn vriend en ik hebben absoluut geen kinderwens dus ik riep meteen Haal er maar uit! Maar ze gaf aan dat ik misschien over 2 jaar wel kinderen wil (zie ik niet gebeuren) en dat bij het verwijderen van de baarmoeder meer komt kijken. Een veranderde sexbeleving, lange revalidatie en complicaties zoals incontinentie. Ik kreeg een folder van het KWF mee die ik niet eens verder durf te lezen nadat ik zag dat stadium 1 door 75/95% van de vrouwen de eerste drie jaar overleefd wordt. De kans op mijn uitslag was 0,125% van alle vrouwen die meedoen aan het BVO dus 5/25-% klinkt voor mij als een grote kans op sterven momenteel. Ik ben op zoek naar lotgenoten die wel/niet hebben besloten tot verwijdering van baarmoeder en eileiders. En waarom wel/niet behalve een kinderwens? Ik lees zoveel verschillende verhalen: problemen met sex/orgasmes of juist een verbeterd sexleven, incontinentie of juist nergens last van. Ik weet het even niet, zekere voor het onzekere nemen of toch maar eerst voor de conisatie kiezen?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ervaringsdeskundigen gezocht!

Berichtdoor liddy » Di 20 Sep 2016 16:02

Er komt heel wat op je af, begrijpelijk.
Heb je stadium 1A of 1B, dat maakt weer verschil.
Je overlevingskansen kun je niet zomaar naar jou vertalen.
Hoe is je conditie, heb je andere ziektes, je leeftijd, je gewicht, om maar wat zaken te noemen,
het speelt allemaal mee in je overlevingskans.
Ik vind de optie om nu al te spreken van een baarmoederverwijdering, terwijl een conisatie nog niet gedaan is, nogal vlug.
Dat beslis je niet even en je hebt nog maar stadium 1. Verder opereren is altijd nog een optie.
Behalve een verwijdering van de baarmoeder is er ook een baarmoedersparende operatie mogelijk,
een radicale trachelectomie. Deze operatie is mogelijk in de academische ziekenhuizen.
Veel wijsheid bij het beslissen.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten