Pap 4

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Pap 4

Berichtdoor Marchien » Vr 26 Jun 2015 13:03

Hallo iedereen,

heb hier weken gelezen voordat ik me heb aangemeld en wilde ook graag mijn verhaal vertellen.

Ik ben in mei doorverwezen naar de gynaecoloog omdat ik buikklachten had. Of eigenlijk begon het met dat het plassen raar aanvoelde en maanden later ook het bekkengebied pijn deed. Ook kreeg ik heel veel scherp ruikende waterige afscheiding. Bij de echo waren er geen afwijkingen te zien en ook geen tumormarkers in het bloed. Uitstrijkje gaf wel pap 4 en de arts had het over kwaadaardige cellen, een carcinoma in situ. Nadat ik hier veel gelezen heb weet ik nu precies wat dat is. Dinsdag is er een kegelvormig stukje weggehaald en nu wacht ik dus op de uitslag.

Weet nog niet goed hoe ik me moet voelen, kan er ook met niemand over praten vandaar dat ik me toch maar hier heb aangemeld.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Vr 26 Jun 2015 14:00

Dit is een heel verwarrende tijd voor je, omdat je niet weet waar je aan toe bent.
Heel herkenbaar voor veel vrouwen met Pap 4.
Je wilt zo graag weten wat het is en dan duren de dagen lang totdat je de uitslag hebt.
Als je geluk hebt, hebben ze alles al weggehaald met de conisatie.
Probeer jezelf zo goed mogelijk af te leiden dan gaat de tijd sneller voorbij.
Voel je vooral welkom hier.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Za 04 Jul 2015 10:44

Helaas is het baarmoederhalskanker. Nu wordt de baarmoeder, bovenste deel vagina en de lymfeklieren verwijderd.

De kanker zat op twee plekken en is met de conisatie wel weggehaald. Nu ben ik vergeten dingen te vragen misschien dat iemand het hier weet. Ik krijg geen scan omdat men niet verwacht dat er uitzaaingen zijn maar toch zo'n zware operatie terwijl de kanker zelf al is weggehaald. Hij zei wel dat hij natuurlijk niet wist of er hogerop nog meer zat. Maar waarom geen scan dan is dat toch te zien?

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Zo 05 Jul 2015 15:10

Jammer genoeg, maar eigenlijk gelukkig natuurlijk, is het niet druk hier want had nog een vraag. Is het raar dat ik aan de huisarts iets vraag om te slapen omdat ik nu vaak wakker lig van de zorgen? Zit in een thuissituatie waarin ik helemaal geen begrip of steun krijg (midden in een scheiding) en vind dit moeilijk in mijn eentje.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Do 09 Jul 2015 21:40

Sorry dat ik niet eerder geantwoord hebt, ik was namelijk een week weg en daar was geen toegang tot het internet.

Natuurlijk is het heel normaal dat je slaapproblemen hebt en dat je daar met je huisarts over gaat praten.
Dan kun je samen met hem/haar bekijken wat je er aan gaat doen.

Ik vind het nogal een heftig voorstel wat ze allemaal weg willen halen.
Is het een idee om eerst meer informatie te vragen waarom je dit voorstel krijgt nu de kanker al weg is?
Zijn er andere opties en zo ja, welke en wat zijn de voor- en nadelen?
Wellicht een second opinion vragen in een academisch ziekenhuis?

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Do 09 Jul 2015 23:35

Hoi Liddy,

ik vind het inderdaad ook nogal heftig. Dinsdag heb ik een afspraak in een Academisch ziekenhuis, gesprekken over de operatie. Het is inderdaad een goed idee om het daar nog eens te bespreken. Het kan ook best zijn dat ik door de schrik dingen niet goed mee heb gekregen. Had de behandeling in een Streekziekenhuis maar in overleg met dit Academisch ziekenhuis is deze behandeling voorgesteld.

Het had er vooral mee te maken dat de kanker op twee plekken zat, geloof ik, en niet naast elkaar maar echt eens stukje van elkaar af en dat baarde zorgen.

Hopelijk weet ik dinsdag meer en heb inmiddels slaapmedicatie en dank je voor je antwoord!

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Vr 24 Jul 2015 20:23

Binnenkort krijg ik een inwendig onderzoek onder narcose om het stadium vast te stellen. Ze schatten het nu op 1B. Aan de hand van die uitslag wordt besloten of ik die Wertheim operatie krijg of chemo en bestraling. Hun antwoord voor deze radicale operatie is omdat hun ervaring leert dat mijn type kanker in 20 procent van de gevallen microscopisch kleine uitzaaiing geeft en omdat een deel van de kanker die weggehaald is al doorgegroeid was in de vagina wand. Het klinkt plausibel. Ben eigenlijk hartstikke bang maar probeer positief te blijven.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Vr 24 Jul 2015 21:27

Wat goed dat je nu meer informatie hebt.
Dan ben je hopelijk er meer gerust op dat ze je de behandeling gaan geven die het beste bij jou past.
Microscopische kleine uitzaaiingen zijn niet met foto's of scan te ontdekken. Dus is het ook niet
in de gaten te houden. Je merkt het dan pas als het te groot is, lees te laat.
Gelukkig blijf je je eierstokken houden, zodat je niet meteen in de overgang komt.
Hopelijk weet je snel waar je nu aan toe bent.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Vr 07 Aug 2015 13:41

Onderzoek onder narcose gehad en alles was normaal, glad en niet verdikt. Nog steeds opteren ze voor de Wertheim operatie maar die gaat nu niet meer via een open buik operatie maar met een kijkoperatie met de Da Vinci robot. Dit omdat ze verwachten dat er geen uitzaaiingen gevonden worden en dat de kanker beperkt is gebleven tot de baarmoederhals en waarschijnlijk al verwijderd is bij de ex conisatie.

Geweldig nieuws dus! Het blijft natuurlijk spannend want twee weken na de operatie hoor ik hoe het er echt voorstaat. En ik kijk ook niet uit naar die operatie maar laat het maar over me heen komen.

In september gaat het gebeuren in het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Vr 07 Aug 2015 18:24

Dat is goed nieuws.
Ik heb begrepen dat je na zo'n operatie met de Da Vinci robot vlugger opknapt,
ook al omdat er geen grote snede gemaakt hoeft te worden.
Alles maar over je heen laten komen is vaak de beste manier om zoiets te ondergaan.
Ik hoop dat je nu van het goede weer kunt genieten.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Do 01 Okt 2015 19:56

Ben nog aan het wachten op de operatie. Er zit een fikse wachttijd op. Wacht ook nog op het maken van een CT scan.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Do 01 Okt 2015 22:16

Dat is een tegenvaller.
Bel over een tweetal weken om te kijken of men al iets over de operatiedatum of ct kan zeggen.
Probeer het van de positieve kant te zien. er is kennelijk geen reden om met spoed of op korte termijn te opereren.
Geniet van het weer, wandel en fiets om je conditie op peil te houden.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Za 03 Okt 2015 12:34

Doe ik ook Liddy, mijn conditie goed houden en gezond eten. Maar dat deed ik altijd al. Kreeg nog een compliment over mijn conditie in het ziekenhuis.

En er is inderdaad geen haast bij want ze achten de kans nog steeds zeer klein dat er uitzaaiingen zijn. Maar wil er nu wel graag vanaf want als ik een pijntje voel denk ik: oooh jee, er zit toch nog iets. Dat is een onzeker rotgevoel.

Het AVL wil wel een scan want wil niet dat de chirurg voor verrassingen komt te staan tijdens de operatie. Vind ik eigenlijk ook wel een veilig gevoel.

En het weer is inderdaad geweldig, lekker met de hondjes erop uit.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Do 15 Okt 2015 14:16

CT scan van longen en buik was volkomen normaal. Maandag 26 oktober opname in het AVL. 27 oktober om 8.00 uur de operatie. Eng. De opname gaat 10 dagen duren en daar ben ik wel blij mee want in Groningen was het maar 5 dagen maar dan ging je met katheter naar huis. Nu gelukkig niet.

In mijn geval gaat het om een adenocarcinoom.

Bah, misselijk van. Kinderachtig misschien maar zie er zo tegenop.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Do 15 Okt 2015 14:45

Nee, helemaal niet misselijk.
Je lichaam laat je in de steek en je moet nu allerlei vervelende behandelingen ondergaan, terwijl je na
de behandelingen nog steeds niet zeker weet of het nu echt over is.
Daar mag je allerlei gevoelens bij hebben, ook kwaad zijn.
Laat die gevoelens toe, het zijn jouw gevoelens en ze zijn nodig om uiting te geven aan bijv. je onmacht.
Geef de gevoelens de ruimte, echter blijf er niet in hangen en focus je daarna op wat wel goed gaat.
Iedere keer toelaten en dan weer naast je leggen.
Zoek vooral afleiding en realiseer je dat het AVL er is voor jou. Aarzel niet om duidelijkheid te vragen,
want er is iemand bij gebaat als jij er zorgen over iets maakt, wat in een gesprek opgehelderd kan worden.
En ja, soms moet je drie keer eenzelfde vraag stellen voordat het kwartje valt.
Probeer het allemaal over je heen te laten komen.
En schrijf wat er in je opkomt. Voor jezelf of hier.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Za 31 Okt 2015 07:01

Hoi Liddy,

lief dat je steeds op me reageert, dank je wel.

Dinsdag een 6 uur durende operatie gehad en woensdag van de IC en katheter er meteen uit want die deed veel pijn. Kon meteen plassen en ontlasten, stond meteen naast mijn bed. Nog geen gevoel van moeten plassen dus plassen op de klok. Ook een hele dikke buik wat lastig is met ademhalen en lopen en een houding vinden tijdens het slapen. En jammer genoeg klem gelegen met de operatie en uitgebreide carpaal tunnel syndroom aan rechterhand. Ze hopen dat vocht in de buik en mijn functie van rechterhand verbeterd anders daarvoor verder behandeld worden. Maar ben sinds gisteren al thuis. Nog geen drie dagen na de operatie dus! Voel me verder goed op paracetamol en diclofenac Ben al weer hele dagen op en het valt wat dat betreft dus 100 procent mee. 9 november hoor ik de uitslag wat betreft de kanker maar tijdens de operatie was er niets schokkends te zien geweest. Hou en heb goede hoop dus.

Alleen rechterhand is dus heel irritant want kan niet eens vegen en moet dus na toiletbezoek douchen en moet vaak want veel gerommel in de darmen. :D

En beetje moeite met concentreren, ben wat wazig zeg maar. Nou ja, al met al goed mee te leven allemaal want ben weer thuis. Woon alleen en red me zelf. Had dit niet verwacht, had veel erger verwacht. Dankbaar dat de operatie met de robot kon zodat ik nu alweer op de been ben. Heb 4 kleine wondjes op de buik, dat is alles.

Op naar een goede uitslag op 9 november.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Za 31 Okt 2015 12:57

Wat ongelofelijk snel ben jij weer thuis. Je doet het toch wel rustig aan, hè.
Want een lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, te bekomen van de narcose.
Verminderde concentratie, gerommel in je buik is heel herkenbaar en normaal voor de operatie
die je hebt ondergaan.
Mocht je last hebben van je schouders dan is dat heel normaal. Meestal wordt het operatiegebied
wat opgeblazen met onschadelijk koolzuurgas. Aan het einde van de operatie blijft er wat gas achter in het lichaam.
Pas bij het staan stijgt het gas naar boven, maar kan niet verder dan de schouders.
Daardoor kun je druk tegen je schouders ervaren in de dagen na de operatie.
Dit gas verdwijnt vanzelf, zo ook de druk op je schouders.
Aangezien je uitgebreide carpaletunnelsyndroom aan rechterhand in een zeer korte tijd is ontstaan,
zit het er dik in dat de hersteltijd ook aanzienlijk korter zijn.
Schrik er niet van als je ineens bijv. emotioneler wordt. Het is immers niet niks zo'n operatie.
In het ziekenhuis onderga je het allemaal, maar het besef wat er gebeurd is, komt vaak later als je thuis bent.
Op naar de uitslag.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Za 31 Okt 2015 19:11

Hoi Liddy,

ja ik doe rustig aan en til niet en al die dingen maar in het AVL is het beleid wel om meteen weer je bed uit te komen en te eten en te drinken en zoveel mogelijk op de been. Heb ook geen trombosespuiten voor thuis en ook geen steunkousen. Ben al blokje om geweest vanmiddag :)

Had dit ook niet verwacht: dinsdag kwart voor 8 naar operatiekamer en kwart over 8 onder narcose en om 16.30 werd ik wakker. :D Ze lieten de robot nog zien, erg indrukwekkend.

Naar IC en de volgende morgen om 11 uur naar de afdeling en katheter eruit en hoppa naar de w.c. en daarna nog twee keer een kwartier uit bed. Donderdag 9 uur van alle infusen af en zoveel mogelijk uit bed zijn, 6 uur kon ik en vrijdagmorgen om 10.00 met ontslag.

Heb trouwens 5 sneetjes zag ik net, nog niet eens goed gezien, buik is erg opgezet, wat heel lastig is. Schouders heb ik inderdaad veel pijn aan gehad maar dat was op de IC al over door de pijnstilling.

Hoop dat mijn hand goed komt want dat is nog het lastigst en het pijnlijkst. Geen gevoel maar wel tintelingen/prikkelingen in duim, wijsvinger en middelvinger. Vooral 's nachts niet te harden en kan er niks mee beetpakken want krachtsverlies. Het gaat ook nog niet beter, ik heb 11 november afspraak met neuroloog van AVL hierover maar als het zo doorgaat ga ik maandag even langs eigen huisarts want kan zo niet mijn hondjes verzorgen en die zitten dus nog in de opvang.

Verder valt het dus heel erg mee. Vind dit zelf ook ongelooflijk, maar het blijst was ik dat de chirurg meldde dat de buik er schoon uitzag en ik daarom mijn eierstokken kon houden en dus geen vervroegde overgang.

Emotioneel ben ik nog niet, wel heel opgelucht dat het achter de rug is en ik me hier zonder thuishulp kan redden! Heb wel veel lieve hulp van familie en vriendin.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Za 31 Okt 2015 21:56

Toen ik 2 jaar geleden carpaletunnelsyndroom had ten gevolge van een dubbele armbreuk
heb ik veel gehad aan een spalk voor de nacht. Je kunt ook je hand verbinden met een elastische zwachtel
om makkelijker door de nacht te komen.
Ik ben ongelooflijk blij voor je dat het er zo goed uitzag dat je de eierstokkken hebt kunnen behouden.
Juist omdat ik weet hoe zwaar het kan zijn om meteen in de overgang te komen. (Ik had zelf eierstokkanker).
Heel goed om te horen dat je er niet helemaal alleen voor staat. Laat je maar verwennen.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Di 10 Nov 2015 10:25

Liddy dat leek me ook vreselijk, om meteen in de overgang te komen. Jij weet dus helaas hoe het is. Ben je nu helemaal schoon of nog altijd bezig met behandelingen? Ik heb wel gelezen dat bij een Wertheim operatie je wel overgangsverschijnselen kan krijgen omdat de bloedtoevoer naar de eierstokken veranderd is. Ook las ik dat 1 op de 3 vrouwen na zo'n operatie binnen twee jaar alsnog in de overgang komt. Nou ja, dat zie ik dan wel weer.

Hier gaat het goed. Heb Lyrica voor de pijn in mijn hand en arm en ga binnenkort naar een neuroloog hier in de buurt. Die andere was van het AVL en dat is toch 200 kilometer rijden, een beetje ver.

Verder geen pijn en mijn buik is al weer normaal en niet meer opgezet. Gebruik al dagen geen pijnstillers meer. De aandrang om te plassen is nog steeds weg dus ik plas op de klok. Dit gaat tot nu toe heel goed, ook omdat ik oefeningen heb meegekregen hoe je de blaas leeg kan krijgen. Verder heb ik alleen nog maar diarree gehad en geen normale ontlasting nog. Maar er is natuurlijk ook veel veranderd in mijn buik. De wondjes zijn bijna genezen. Al met al, op die hand na, is het me heel erg meegevallen. Moet er echt aan denken om bepaalde dingen niet te doen omdat ik totaal geen pijn heb. En ga me vervelen, hahaha.

Morgen de uitslag van het weggehaalde weefsel, voel me optimistisch en wil dat gevoel vasthouden.


Ik lees mezelf terug en zie dat ik twee data door elkaar gehaald heb. 9 november was afspraak met neuroloog en heb dus Lyrica gekregen tegen de zenuwpijn en 11 november krijg ik de uitslag van het weggehaalde weefsel.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Di 10 Nov 2015 16:59

Met de behandeling ben ik klaar. Omdat ik een granulosaceltumor had, blijf ik 30 jaar onder controle staan.
Het is bekend dat je na vele jaren toch granulosaceltumor terug kunt krijgen.
Vandaar dat ik nog geen schoonverklaring heb gehad.

Ik mag hopen dat de Lyrica gaat helpen.
Als je naar de neuoloog in de buurt gaat, zou ik vragen of een injectie met corticosteroïden zin heeft.
Dat is een pittig spuit die ook tijdelijk je hand verdooft. Bij mij heeft het wel geholpen, al duurde het weken voordat
alle klachten (met name 's nachts) over waren.
Zeker omdat je nog maar kort last hebt van carpaal tunnelsyndroom.

Heel veel succes morgen bij de uitslag.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Do 12 Nov 2015 09:49

Verderop in de baarmoederhals zijn nog cellen in het voorstadium van kanker gevonden, verder is er niets gevonden. Ook de lymfeklieren waren schoon. Dit was het best denkbare scenario voor dit soort kanker zei de arts. Ik hoef dus ook geen nabehandelingen alleen 5 jaar onder controle.

Kan het nog niet bevatten, maar ben wel heel blij.

De Lyrica slaat al een beetje aan want minder pijn maar 's nachts weet ik niet hoe ik moet liggen met die arm. Erg vervelend. Misschien toch om die injectie vragen.

Liddy lijkt me heel moeilijk en angstig dat je eigenlijk niet schoon verklaard wordt.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Do 12 Nov 2015 16:43

Gefeliciteerd met het goede nieuws.
Los van het vragen van een injectie; een stevig verband of een spalk die goed past, kan helpen bij het slapen.

Nu ben ik eraan gewend dat ik geen schoonverklaring heb. Het is voor mij nu 12 jaar geleden dat ik behandeld ben.
Jij zult het ook merken dat je steeds rustiger onder de controles wordt.

Marchien
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 26 Jun 2015 12:54

Re: Pap 4

Berichtdoor Marchien » Za 14 Nov 2015 10:18

Wilde nog even laten weten dat het heel erg goed met me gaat. Ben pijnvrij. Denk dat de Lyrica aanslaat of dat de zenuwen toch langzaam aan genezen. Alleen nog prikkels en doof gevoel in hand maar de pijnscheuten zijn weg.

Wondjes al zo goed als genezen en ben heel erg dankbaar dat alles zo afgelopen is.

Merk alleen bij het buiten lopen dat de goede conditie die ik had toch fors achteruit is gegaan. Ook zware benen en rare spierpijnen in bil en bovenbenen als ik een kwartier achterelkaar loop.

En bijna drie weken diarree maar de arts dacht dat dat kwam door de antibiotica. Niet meer 10 keer per dag, zit nu op een keer of 4.

Al met al, ik mag niet klagen na zo'n zware operatie.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4

Berichtdoor liddy » Za 14 Nov 2015 12:50

Welkom bij de club van vrouwen met darmklachten na de operatie.
Het is jammer dat je in het ziekenhuis niet te horen krijgt dat darmklachten heel vaak voorkomen
na zo'n operatie. En het slikken van antibiotica doet er ook geen goed aan, zoals je gemerkt hebt.
Met name de narcose zet je hele lichaam even op z'n kop.
Ook na een vakantie van twee weken merk je al duidelijk verschil in je conditie, laat staan na
een operatie.
Bouw je conditie rustig op. Je mag wel iets voelen, echter het mag geen duidelijke pijn worden.
Pijn is en blijft je signaal dat het even iets rustiger moet.
Nee, je mag niet klagen. Dat gezegd hebbende, je hebt wel heel wat ondergaan.
Pas na de behandeling en de eerste controle komt vaak het besef wat er allemaal gebeurd is.
En dan is er pas ruimte voor emoties, dus schrik er niet van als het nog komt.
Laat het gebeuren, het hoort er allemaal bij.
Succes.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten