PAP 3B en nu veel onduidelijk. Help!

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Lizzyderooi
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 04 Mei 2015 19:17

PAP 3B en nu veel onduidelijk. Help!

Berichtdoor Lizzyderooi » Ma 04 Mei 2015 19:25

Hallo allemaal,

Ik ben 28 jaar en al 6 weken ongesteld. Vorige week een uitstrijkje laten maken en nu de uitslag PAP 3B gekregen.

Ik ben me helemaal kapot geschrokken. Volgende week naar het ziekenhuis voor een echo en geloof om cellen weg te halen.

Kan iemand me iets meer vertellen? M'n huisarts was zo onduidelijk. Wat staat mij nu te wachten? Hoe gaat dit verder qua onderzoeken en hoelang duurt het voor ik duidelijkheid heb?

En hoe kan het dat ik alsmaar bloed verlies? Het is minder dan m'n gewone menstruatie maar het duurt al 6 weken. En daarbij ook rugpijn.

Antwoorden zijn zeer welkom!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: PAP 3B en nu veel onduidelijk. Help!

Berichtdoor liddy » Ma 04 Mei 2015 21:48

Bij pap 3b zijn de cellen iets meer afwijkend dan bij een pap 3a2. De gynaecoloog onderzoekt u verder.
Je heeft ook meer kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig is dan bij pap 3a2.
De kans is heel groot dat het nog steeds geen kanker is. Maar 8% van de vrouwen met een pap3b uitslag
heeft baarmoederhalskanker
Je krijgt een echo en ze doen zo goed als zeker een of een colposcopie waarbij met behulp van een vergrootglas
(de colposcoop) wordt de baarmoederhals onderzocht. Het onderzoek is te volgen op een monitor.
De baarmoederhals wordt vochtig gemaakt met een verdunde azijnzuuroplossing en daarna met een jodiumoplossing.
Hierdoor worden afwijkende gebieden in de baarmoederhals goed zichtbaar. Indien nodig wordt een of meerdere
biopt(en) genomen. Dit kan even pijnlijk zijn en het kan wat bloedverlies geven.
Het onderzoek van de biopten duurt een week.
Dus een week na het onderzoek waarbij ze een/meerdere biopt(en) nemen, heb je weer een afspraak en in die
afspraak wordt je duidelijk wat er aan de hand is en of er nog een behandeling nodig is.
Mochten de biopten aanleiding geven tot verdere behandeling, is de kans groot dat je een lisexcisie krijgt.
Vraag jezelf nu al af of je nog een kinderwens hebt, want dan kan de behandeling als die al nodig is, daar mogelijk
op afgestemd worden.

Kort gezegd: de kans is heel groot dat het met een sisser afloopt en dat het geen kanker is. Wel is zeker dat er afwijkende
cellen zitten en die worden behandeld om te voorkomen dat die cellen zich omvormen naar kanker.
Ik verwacht dat je over 2 weken de uitslag krijgt te horen.

Probeer jezelf af te leiden. Veel makkelijker gezegd dan gedaan. Ga naar buiten.
En als je gedachten met je op de loop gaan, houd jezelf dan voor ogen hoe groot de kans is, 92%, dat er geen sprake
is van kanker.
Heb je nog vragen, stel ze gerust.

Lizzyderooi
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 04 Mei 2015 19:17

Re: PAP 3B en nu veel onduidelijk. Help!

Berichtdoor Lizzyderooi » Ma 04 Mei 2015 22:11

Bedankt voor de info! Ik vind het wachten op de uitslagen straks zo vervelend. Dan ga je inderdaad maar zitten malen.

Wat ik alleen niet snap is dat ik al 6 weken bloedverlies heb em lage rugpijn. Iemand die dit herkent? Lees er op internet niets over namelijk.... En door dat bloedverlies ben ik bang dat het bij mij wel verkeerd afloopt :(

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: PAP 3B en nu veel onduidelijk. Help!

Berichtdoor liddy » Di 05 Mei 2015 00:52

Of is juist het bloedverlies een teken dat het lichaam de foute cellen zelf probeert op te ruimen,
omdat er een infectie zit, waardoor er afwijkende cellen waren.

ro1986
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 17 Sep 2015 19:42

Re: PAP 3B en nu veel onduidelijk. Help!

Berichtdoor ro1986 » Vr 18 Sep 2015 11:58

Hai, mag ik vragen hoe het met je gaat?

liefs!


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten