Pap 2 en hpv

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Wo 05 Nov 2014 09:40

Bij mij werd pap 2 met hpv getest, dan denk je ik ben er mooi op tijd bij. Dus eerst naar de gyn voor een colposcopie. Zag er rustig uit zei ze ik verwacht geen gekke dingen.
Nou niets is minder waar want de uitslag kwam na twee weken en het was nog onrustig, dus toen een lisexcisie waar ik verder overigens weinig last van heb gehad na die tijd.
Was alleen te druk geweest en toen kreeg ik buikpijn net of was ik net bevallen dus maar weer in de rust.
Gisteren de uitslag gekregen, nou het komt erop neer dat het zover is dat de baarmoeder eruit moet. Wel baarmoederhalskanker dus.
Zo zie je maar als ze zeggen pap 2 is geen kanker, dat je toch een slag om de arm moet houden.
Ik voel me dus mooi depri! Nou heb ik er geen probleem mee dat mijn baarmoeder eruit moet ik heb drie kids en ben 50 jaar, maar ik hoop wel dat het dan klaar is.
Iemand ervaring hiermee? Voor iedereen in ieder geval sterkte gewenst.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Wo 05 Nov 2014 19:53

Nou dat is ook wel schrikken.
Normaal word je bij pap 2 en hpv niet naar de gynaecoloog gestuurd, dat doet vermoeden dat je klachten had.
Bij baarmoederhalskanker maakt men een uitstrijkje van de baarmoederhals. Daarmee kunnen ze niet de hele baarmoederhals bestrijken.
En dat is de reden dat je toch baarmoederhalskanker kunt hebben bij een goed uitstrijkje, echter dan zijn er vaak wel klachten.
Waarschijnlijk zitten bij jou de foute cellen dicht tegen de baarmoeder aan. Een plek waar het uitstrijkje dus niet komt.
Zorg dat je echt rust kunt nemen als je baarmoeder eruit moet.
Deze ingreep moet je niet te licht oppakken. Het lichaam heeft tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Gun jezelf ook die tijd.
In het begin kun je last van je darmen hebben, die anders zijn gaan liggen omdat ze meer ruimte hebben. Dit gaat vanzelf over.
Ikzelf heb er echt aan moeten wennen dat mijn baarmoeder (eierstokkanker)eruit was. De mogelijkheid om kinderen te krijgen was me ontnomen,
Ondanks het feit dat ik toen 45 was en ik op dat moment geen kinderwens had, deed het me toch zeer.
Laat je goed voorlichten wat ze precies gaan doen, dat maakt de behandeling makkelijker.
Wanneer moet je weer naar de gynaecoloog?

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Di 11 Nov 2014 08:42

Hoi Liddy

Ik moet donderdag naar de gyneacoloog in het UMCG. Dus dan zal ik alles wel horen.
Ik heb gisteren nog een telefoontje van de huisarts gehad en die zei je hebt een carcinoom in situ. Ze zei je had deze pech, maar zoals ik het begrijp zijn we er nog steeds op tijd bij.
Dus ja dat hoop ik dan maar. Toch vind ik dat er meer aandacht en uitleg moet worden gegeven bij uitstrijkjes, omdat net wat jij zegt het idd hogerop kan zitten en dat het dus toch foute boel is.
Maar goed wie weet gebeurt dat nog eens. Ik ga eerst donderdag naar Groningen en dan zal ik een update doen. ( als ik het even niet vergeet) :oops:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Di 11 Nov 2014 22:37

Op wikipedia staat bij 'carcinoom in situ':
Carcinoma in situ[1] (CIS) of pre-invasief carcinoom[1] is een voorstadium van een carcinoom.
Het gaat hier om cellen met kwaadaardige kenmerken die echter het omliggende weefsel nog niet hebben geïnfiltreerd en nog niet op afstand zijn uitgezaaid.
De term 'in situ' is Latijn voor 'op zijn plek'. Een carcinoma in situ is daarom in de regel gemakkelijk en goed te genezen door simpelweg lokaal alle ontaarde cellen te verwijderen.


Kortom je zit nog in het voorstadium, het is nog geen kanker.
Ik ben blij dat je bij in een academisch ziekenhuis loopt, daar is altijd meer ervaring in dit soort ziektes.
Heel veel succes morgen en ik hoop dat je wijzer en geruster naar huis gaat.

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Di 18 Nov 2014 10:40

Hoi Liddy

Hier even een update. Ben in Groningen geweest , en wat denk je? Ze zei meteen ik heb de afspraak voor de verpleegkundige en de anesthesist afgezegd. Ik zeg wat dan? Nou ze willen toch eerst nog een lisexcisie doen omdat ze er nog niet over uit zijn of het een invasieve kanker is. Nou ja ik had zoiets van wat moet ik hier mee. Ze hoopt alsnog dat dan alle verkeerde cellen worden weggenomen. Nou dat hoop ik ook natuurlijk. Ze heeft me helemaal onderzocht met een vaginale echo, lymphen gevoeld, baarmoeder was een beetje groot maar komt waarschijnlijk van de vleesboompjes die ik ook nog schijn te hebben. Voor de rest kon ze op het eerste gezicht geen gekke dingen ontdekken. Gevolg, in de avond buikkramp gevoel dat een menstruatie komt. ( Al vier maanden geen gehad) Volgende dag kramp, bloedverlies beetje oud bloed dus ik dacht nog van de wond van de vorige keer. :oops: Nou paracetamol erin en het ging wel weer. Nou s' avonds weer dikke pret kramp en nog steeds bloedverlies. Zondag nog contact met Groningen hierover omdat ik dus maandag ( gisteren) geholpen zou worden. Ja kon een aankomende menstruatie zijn, leek haar sterk dat het van het onderzoek kwam. Dus gisterochtend maar weer bellen. Nou toen was ik er wel achter dat het idd een menstruatie was. Kwam echt los en krampen werden minder. Gisterochtend gebeld en ja moest uitgesteld worden. Ze zou wel even proberen te schuiven want anders werd het acht december. Nou ik zeg zolang ga ik echt niet wachten!!! Dus gistermiddag werd ik gebeld door mijn gynaecoloog en het erover gehad en die zei acht december gaat echt niet gebeuren, ik wil je er volgende maandag tussen hebben. Duidelijk!! Ze zei je bent er nu ook tussen geplakt dus dan ook maar. Dus zij zou het regelen. Nu wacht ik dus op bericht. :roll: Dus, word vervolgd!!

groetjes Petra

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Di 18 Nov 2014 12:56

Wat is en blijft kanker toch een rare ziekte.
Ik ben zo blij voor jou dat je in Groningen loopt.
Het lijkt allemaal nu toch met een sisser af te lopen.
Nou ja, een lisexcisie blijft nog steeds een behandeling, maar een veel mildere behandeling dan wat ze eerst van plan waren.
Neem je wel iemand mee, want het is niet verstandig om daarna alleen naar huis te gaan. Niet op de fiets gaan, dat is niet prettig na
de behandeling. Het is altijd spannend zo iets en dan is het fijn om niet alleen er te zijn.
Goed om te horen dat je menstruatie weer op gang is, kennelijk gaat je lijf zich weer 'normaal' gedragen ;)

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Di 25 Nov 2014 07:42

Hoi Liddy

Ik weet niet of het met een sisser afloopt. Gisteren de letz gehad. Ze heeft behoorlijk wat weefsel afgenomen. Nu is het weer afwachten hoe en wat. Ze heeft wel gezegd, stel het is schoon dan nog zal er een eventuele behandeling achteraan komen. Wat weet ik niet maar dat ik zowieso nog niet klaar ben is duidelijk. Nou ja als het maar goed komt dat is het belangrijkste. Volgende week dinsdag hebben ze artsenoverleg en zal ik eind van de middag uitslag krijgen. Het gaat in Groningen toch heel anders dan bij ons in het ziekenhuis. Mijn vriend mocht gewoon naast mij zitten en ik hoefde niet in ok kleding. Hier in het ziekenhuis kom je gewoon op de afdeling helemaal in operatiekleding en niemand mee. Wat een verschil. Maar ja er zijn ook mensen die een roesje krijgen, je bent met meer op een afdeling. In Groningen is gewoon een behandelkamer op de poli. Dus ja verder weet ik dus nog niets. Ik houd je op de hoogte.

groetjes Petra

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Di 25 Nov 2014 13:00

De grotere ziekenhuizen hebben een zogenaamde afdeling 'Dagbehandeling'.
Daar word je als het ware voor een dag opgenomen.
Omdat het om meer mensen gaat, zijn de hygiëneregels strenger.
Als iedereen een begeleider zou meenemen, wordt het onoverzichtelijk op die afdeling, vandaar.
Toch een fijn te weten dat er met meer mensen bekeken wordt hoe je behandeling eruit moet zien.
Succes met het wachten op de uitslag.

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Wo 03 Dec 2014 16:59

Hoi Liddy

nou gisteren de uitslag gekregen en wat denk je? Er zijn geen kankercellen aangetroffen maar het is er nog niet helemaal weg, Het is dus nog steeds een voorstadium terwijl ze me in sneek toch vertelden dat het bmh kanker was. Dat is raar vind je niet?
Het voorstel is dat ik binnenkort een dagopname krijg en dan gaan ze een conisatie doen en dan hebben ze goede hoop dat het schoon is. Ze zei dan ben je ook klaar, als we nu de baarmoeder gaan verwijderen en we zouden daar iets vinden dan moet je nog een hele nabehandeling met bestralen en zo. Ze vond dat niet de goede procedure. Dus in overleg met de patholoog vinden ze dit toch de beste optie. Ze achten de kans dan ook minimaal dat er nog wat achterblijft maar 100 procent zeker is het niet natuurlijk. Maar het feit dat het een voorstadium is en in de 1e graad vind ik het al een heel ander gevoel. Ik heb dan ook niet een prettig gevoel meer bij de arts in sneek. Ik vind dat ze erg snel met haar uitspraken is geweest, het heeft twee maanden vette stress opgeleverd. Ik ga ze er ook nog op aanspreken denk ik. Nou ik houd je op de hoogte.

groetjes Petra

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Wo 03 Dec 2014 19:31

O, wat ben ik blij voor jou dat jij in Groningen terecht bent gekomen.
En nu de uitslag dat het allemaal zo mee valt.
Op naar de conisatie. Zorg je wel dat iemand je ophaalt, dan kun je onderweg je verhaal kwijt en hoef
je niet alleen te reizen.

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Do 04 Dec 2014 14:52

Hoi Liddy

Komt goed hoor ik hoef vast niet alleen te gaan. Bedankt alvast.

groetjes Petra

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Vr 12 Dec 2014 14:23

Hoi Liddy

Nou gisteren de apk gehad van de anesthesist. Maandag word ik geholpen. Om acht uur er zijn en negen uur word ik geopereerd. Dus weer spannend. Word het een narcose of een ruggenprik? Nou doe maar narcose. Ik vind het alle twee eng maar ja je moet toch wat. Dus ja afwachten maar weer.

groetjes Petra

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Vr 12 Dec 2014 14:52

Zoek je veel afleiding dit weekend?
Wel rustig aan doen na de behandeling hé.
Dinsdag je kalm houden, want het blijft een ingreepje waarvan je even wilt bijkomen.
Mooi excuus om even niets te hoeven doen :)
Succes maandag.

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Do 18 Dec 2014 14:34

Hoi Liddy

Operatie goed verlopen. Wel even volgestopt met gaas omdat het nogal bloedde, maar s' middags de boel eruit even rond gelopen toen de catheter eruit. Ging goed weinig bloedverlies. Dus mocht ik naar huis. Ik heb nog even gewacht of ik zelf weer naar de wc kon om te plassen na die catheter, dat ging gelukkig goed. Ben ook niet beroerd geweest en heb eigenlijk geen pijn. Voel me vandaag voor het eerst weer een beetje fit. Ik was snel moe de afgelopen dagen vooral overdag. s' avonds was ik dan weer fit. Net of ik uit mijn ritme was haha :D maar vandaag dus weer wat beter. Ik heb me ook lekker rustig gehouden. En nu afwachten op de uitslag. De Gynaecoloog zei ik hoop dat dit nu eindelijk de laatste keer is. Nou ik/ wij ook natuurlijk. Dinsdag eind van de middag uitslag dus word vervolgd.

groetjes Petra

Tubie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 20 Dec 2014 23:38

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor Tubie » Zo 21 Dec 2014 16:36

Wat naar zeg dat ze verschillende dingen zeggen. Maar wat fijn dat het vooralsnog allemaal goed te behandelen is. Hopelijk is het hiermee klaar en hoef je niet meer terug.

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Wo 24 Dec 2014 09:35

nou uitslag is binnen. Alles is schoon dus het carcinoom is eruit. Wat een opluchting. pfffff. Het advies is wel om de baarmoeder en eierstokken alsnog te verwijderen om te voorkomen dat het weer de kop opsteekt. Dus dan moet het maar gebeuren, beter voorkomen dan genezen toch? Ik had liever mijn eierstokken gehouden maar ja hoe vaak hoor je niet dat het daar de kop opsteekt. Dus ja.... wat moet je dan. Waarschijnlijk gaan ze dat eind januari dan doen. Dus ik ben nog niet helemaal klaar maar er zit geen verkeerd weefsel meer. Dus we gaan in ieder geval weer opgelucht de feestdagen in.

groetjes Petra :D

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Zo 28 Dec 2014 16:27

Vraag of je hormoontherapie mag, zodat je niet gelijk in de overgang komt.
Inderdaad goed nieuws.
Sorry, ik houd het kort, ik ben al een week gevloerd door hoge koorts.

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Di 30 Dec 2014 10:55

Hormoontherapie vinden ze op mijn leeftijd niet nodig. Ik gebruik al een aantal jaar dr. vogel overgang totaal en dat bevalt me prima. Ik hoop dat het dan ook nog bevalt. Ik rommel al jaren en ze zeggen dat de één er meer last van heeft dan de ander maar als ik voor controle kom zullen ze bekijken hoe het gaat. Dus maar even afwachten. Wat is jou ervaring met alles eruit als ik vragen mag. En hebben ze het met een kijkoperatie gedaan of buik? Ze gaan het bij mij wel proberen via kijkoperatie en dan vaginaal verwijderen. Wel volledige narcose. Dus hopen dat het allemaal goed lukt. Voor nu in ieder geval beterschap. Sneu dat je nu net met deze dagen plat ligt. Sterkte.

Snotteberry
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 13 Jul 2014 03:23

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor Snotteberry » Vr 02 Jan 2015 00:31

Heeel veel sterkte toegewenst !

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Di 27 Jan 2015 11:09

Goedemorgen
Nou vorige week maandag de operatie gehad. Is idd via kijkbuisoperatie gedaan en vaginaal verwijderd. Alles is on geclompiceerd verlopen. Alleen donderdag raakte ik aan de diaree met echt heftige krampen, dat was dus echt niet fijn. :( Vrijdag groningen gebeld, of ik maar even langs wilde komen en een uur daarvoor bloedprikken. Even? zei ik, ik woon niet naast de deur. Nou toen mocht de huisarts langskomen. Die heeft geluisterd en gevoeld waardes allemaal opgenomen bloeddruk, zuurstof, temperatuur. Alles volgens het boekje zei ze. Waarschijnlijk toch een kwestie van de darmen die hun weg zoeken. Of.... een virus. Nou maar wat licht verteerbaar voedsel je kent dat wel. Nou toen ging het wel weer een dag. Daarna weer enorme krampen steken vanachteren door mijn anus en buik en dan dag en nacht heftig. Gisteren weer overleg met de huisarts. Toch maar zo nodig tramadol in nemen. Voor de heftige kolieken. Nou en vannacht ineens helemaal geen last gehad vanochtend wat kramp en redelijk normaal naar het toilet. Was eindelijk een beetje normaal. Nu had ik in overleg met de huisarts ook floradix kruidenelixer aangeschaft. En toen werd mijn ontlasting ook weer vrij donker of had ik spinazie gehad. Nu vermoed ik dat het daar van komt. Maar goed vandaag voor het eerst weer mijn gewone kleding aan in plaats van slobberbroeken en vesten heerlijk is dat :) . En nu wachten op de uitslag van de verwijderde organen. :roll: Die zal ik eind van de dag krijgen. Maar hopen dat dat ook allemaal goed is. Ik hou jullie op de hoogte. En Liddy ben jij weer helemaal hersteld?

groetjes Petra

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Di 27 Jan 2015 19:21

Nou uitslag is binnen alles is goed. Dus nu kunnen we weer vooruit kijken. :D

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Wo 28 Jan 2015 21:28

Problemen met de darmen komen bijna altijd voor.
Er is wat ruimte ontstaan door het weghalen van de eierstokken en de baarmoeder.
Dit heeft als gevolg dat de darmen nu iets anders zijn gaan liggen en dat merk je.
Als je dan de pech hebt, zoals jij, om ook nog een virusje op te pakken, dan kun je je lol op.
Neem wel op tijd je rust, dan herstel je het snelst.

Zelf ben ik nog niet helemaal de oude. Het is een heftige griep dit jaar. En ik was kennelijk dit jaar ingeloot ;)

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Zo 01 Feb 2015 16:49

Hoi Liddy

nou gaat al een stuk beter. Geen diarree meer. Krampen af en toe nog wat. Gistermiddag ging het super. Vandaag weer wat minder. Zware buik. Soms zo'n vervelend drukkend zwaar gevoel van onderen. Ik probeer iedere dag een stukje te lopen maar heb nog niet de moed gehad vandaag. Misschien zo meteen. Ben wel twee kilo af gevallen ben ik niet zo blij mee. Maar ja dat zal wel komen Door de hele situatie en diarree. Neem floradix om aan te sterken dat bevalt wel goed. Wel sneu dat je nog niet helemaal bent opgeknapt. Moet zeker heftige griep zijn. Beterschap.

pepian
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014 08:46

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor pepian » Di 17 Mar 2015 07:46

Vorige week laatste controle gehad. Zag er allemaal goed uit. Ik voel me prima, ga iedere dag zo'n beetje wandelen. Ik mocht ze vergeten in Groningen zei de arts dus allemaal positief. Op wat opvliegers na gaat het verder allemaal zijn gangetje. Dus we moeten nu weer vooruit gaan kijken. Nu nog werk vinden dan ben ik helemaal blij. Dat thuis zitten heb ik wel bekeken. :roll: moet nodig wat doen. Hoe gaat het met jou Liddy? Ondertussen weer helemaal de oude?

Groetjes petra :D

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 2 en hpv

Berichtdoor liddy » Di 17 Mar 2015 22:37

Wat fijn voor je dat de controle goed was. Net wat je zegt, nu weer gaan opbouwen.
Succes met het vinden van werk, hopelijk betaald.

Tja, ik heb een beetje pech gehad. Begin februari is mijn werkgever failliet gegaan, ik werkte daar al 17 jaar.
Al was het de laatste 11 jaar nog maar 5 uur per week. Toch kwam het hard aan. Daarmee brak het laatste
stukje van mijn weerstand af en heb ik een cadeautje gekregen, sinds 20 februari heb ik bronchitis.
Het zal zeker nog 2 weken duren voordat ik dat achter me kan laten. Ach, ik heb nu tijd om ziek te zijn ...


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten