20 jaar en angstig

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
laura93
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014 23:36

20 jaar en angstig

Berichtdoor laura93 » Do 24 Jul 2014 23:56

Hoi hoi,

Ik ben laura en ben 20 jaar ik ga mijn verwarrende verhaal proberen te vertellen en hoop op misschien wat advies.

Ik ben vorig jaar naar de huisarts geweest ivm mijn doorbraak bloedingen en mijn bloedingen na en tijdens de seks.. toen heeft ze bij mij me implanon (anticonceptiestaafje) uit mijn arm gehaald en alle soa testen bij mij afgenomen. Een week later de uitslag en daar kwam niets uit..
Toen heeft ze een uitstrijkje genomen (3maanden later pas). Ik had gebeld voor de uitslag en alles was goed.toen ik 3maanden later weer naar de huisarts ging voor dezelfde klachten vertelde zij mij dat de verkeerde uitslag was doorgegeven en ik papje 4 had... even slikken dus.
Vervolgens moest ik nog 3 maanden wachten omdat ze dan een nieuw uitsrijke wilde maken. (Normaal word je 9 van de 10 keer doorgestuurd naar de gyn met pap4).
Ik 3 maanden later terug voor het nieuwe uitstrijkje en binnen 7 tot 10 dagen zou ik de uitslag krijgen.
Ik opgebeld na 10 dagen, geen uitslag want die was kwijt dus zij moesten eerst het lab (saltro) bellen.
Uitslag pap3 a, gelijk door gestuurd naar de gyn.
Drie weken geleden een colposcopie gehad en een biopt genomen, geen pretje..
Woensdag de uitslag gehad, CIN2..
Nu moet ik aankomende woensdag terug komen voor een gesprek omdat ik een dagbehandeling krijg en algehele narcose.
Ze gaan een lisexctie doen en een lisbiopt, en ik ben bang!!!
Ik heb gelezen dat ze dit niet snel doen bij jonge meiden, en bij mij moest het met redelijke spoed.
Iemand enig advies om hier in niet zo onzeker en zenuwachtig te zijn de aankomende dagen?

Groetjes laura..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 20 jaar en angstig

Berichtdoor liddy » Vr 25 Jul 2014 22:55

Jij bent een wondertje.
Normaal heb je altijd uitgebreide behandeling nodig bij pap 4 en jij bent zonder enige behandeling teruggezakt naar pap3a.
Laat me je proberen te gerust te stellen.
CIN1 is geen kanker, er is sprake van een lichte afwijking, geen behandeling, na 6 maanden uitstrijkje.
CIN2 is geen kanker, er is sprake van een duidelijke afwijking in cellen, arts kan kiezen voor behandeling of regelmatige controle.
CIN3 is geen kanker, er is sprake van ernstig afwijkende cellen. Dit kan een voorstadium zijn van kanker. Behandeling is zeker nodig.
Sommige vrouwen hebben moeite met regelmatige controle, omdat het ze geen veilig gevoel geeft.
In zo'n geval zal de arts er voor kiezen om een behandeling te doen.
Heb je een kinderwens, vertel dat dan aan de arts voor de behandeling, dat willen ze graag van te voren weten.
Bij de lisexctie zal men de aangedane plek verwijderen en hetgeen verwijderd is (dat is dan de lisbiopt) onderzoeken.
De uitslag van een biopt komt na een week.
Prent je goed in je hoofd dat je géén kanker hebt. Al wat er nu gedaan wordt, zijn voorzorgsmaatregelen.
Namelijk een heel klein percentage van vrouwen die cin3 hebben, kunnen in de toekomst baarmoederhalskanker krijgen.
Bij cin2 is het mogelijk dat het lichaam zichzelf geneest.

Probeer jezelf zoveel mogelijk af te leiden. Makkelijk gezegd, moeilijk gedaan, weet ik uit eigen ervaring.
Ga wandelen, bewegen is een goede zaak.
Heb je een karweitje wat je steeds uitstelt, dan is nu het moment om dat karweitje aan te pakken.
Dan heb je iets om je tanden in te zetten ;)
Weet vooral dat een dag 24 uur duurt, niet korter, niet langer.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten