Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Marcha
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2013 12:29

Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Berichtdoor Marcha » Za 23 Nov 2013 18:30

Hallo aan iedereen die dit leest..... :wink:

Ik zal mij eerst even voorstellen; ik ben Marcha en in december word ik 61 jaar.
Ben getrouwd en moeder van een zoon van 30 en een dochter van 29 jaar.
Ik werk parttime als secretaresse bij een Hogeschool.

Ik zal bij het begin beginnen, en dan denk je waarschijnlijk je zit hier bij het verkeerde topic. :|
Maar op het einde zal je zien dat dit (voorlopig) niet zo is. :roll:

Ongeveer vier weken geleden kreeg ik behoorlijke diaree en voelde mij niet echt lekker, voor mijn gevoel heb ik een week buikgriep gehad.
In de tweede week dacht ik dat dit nu wel over moest zijn, maar toen kreeg ik enorme buik en maagkrampen.
Echt van die verschrikkelijke krampen, te vergelijken met weeën. De diaree was inmiddels wat genormaliseerd tot normale ontlasting. Maar ik heb al een paar jaar geen stabiel ontlastingspatroon, de ene keer diaree, dan weer normaal. Ook heb ik de laatste jaren veel last van aambeien en ik smeer me naar met triAnal, wat wel verlichting geeft maar de aambeien niet doen verdwijnen. En ik kreeg verschrikkelijke last van een opgeblazen maag, zo'n opgeblazen fietsband net onder mijn borsten. Echt zo erg dat ik het gevoel had dat die kon klappen. :? Toen ik ging goochelen en ik op een site kwam waarop je allerlei testen kon doen, heb ik de test darmkanker gedaan. Ik kwam uit op 60% kans op darmkanker, dus vond het inmiddels wel tijd om naar de huisarts te gaan. :| ook ivm de aambeien vond ik dat hier maar eens een definitieve oplossing voor moest komen. :roll:

De huisarts heeft mijn buik onderzocht en drukte op mijn dikke darm die wel erg gevoelig was. Toen ze ook naar mijn aambeien ging kijken.... óh óh wat een prettig onderzoek, maar niet heus :) zei ze, jòh het loopt helemaal naar voren :?
Naar voren? Begreep haar niet zo, maar moest draaien van mijn buik op mijn rug. Zo gezegd zo gedaan....
En ze begon onderzoek te verrichten in mijn vagina, ze constateerde wat rode uitslag met witte stipjes. Raar, heb helemaal geen last daarvan. Ik kon weer van de onderzoek tafel af en ze heeft een uitgebreid bloedonderzoek uitgeschreven die ik de volgende dag heb laten doen. (Inmiddels zijn de uitslagen binnen en die zijn goed. Moet alleen nog wachten op de uitslag betreffende eventueel gluten intolerantie). Ook heeft ze Mebeverine HCL uitgeschreven tegen de opgeblazen maag en buik. Inmiddels kan ik zeggen dat dit verlichting brengt.

Omdat ik nog steeds een oproep had liggen voor een bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker, heb ik met haar afgesproken dat ik einde die week een uitstrijkje bij haar zou laten maken.
Die vrijdag ben ik daarvoor weer naar haar toegegaan en ze propte die enorme eendenbek in mijn vagina. :roll:
Ik laat om de vijf jaar een uitstrijkje doen en heb er nooit last van gehad, maar nu kon ik het wel uitschreeuwen van de pijn. :cry: Het was niet te doen en ze stopte ermee met de mededeling dat het niet lukte en zij bang was om de boel van binnen te beschadigen. Volgens haar stuitte ze op een verkleving.
Ze stuurde mij door naar de gynaecoloog.

Een week later kon ik daar terecht. Een lieve jonge vrouw, ik had gelijk een klik met haar.
Ik was bang dat het onderzoek net zo pijn zou doen als bij de huisarts, maar ze stelde mij gerust.
Ze zou een veel kleinere eendenbek gebruiken, zei ze.
Ze heeft het uitstrijkje zonder problemen kunnen maken. Daarna volgde er een echo.
Op de echo zag ze een verdikking van het baarmoederslijmvlies. Ze heeft geprobeerd om wat weefsel weg te nemen, maar dat lukte niet zo, ze heeft toch wel wat opgestuurd.
Gelijk kreeg ik te horen dat ik opgenomen moest worden - een dagbehandeling - voor een Diagnostisch hysteroscopie.

Maandag 25 november as. heb ik een afspraak gemaakt voor het bevolkingsonderzoek borstkanker.
Heeft hier niets mee te maken, maar ik ben toch bezig, dus hóppa gelijk een afspraak gemaakt. :)
Op 3 december as. moet ik bij de anesthesist komen.
5 december as. heb ik een afspraak bij de huisarts, die na inzage van de papieren van de gynaecoloog mij wil zien ivm. de darmen.
6 december as. is er een belafspraak ivm de uitslag van het uitstrijkje. Heb vijf jaar geleden wel opnieuw een uitstrijkje moeten laten maken omdat het eerste niet helemaal goed was. De tweede was wel goed.
20 december as. wordt ik opgenomen voor de Diagnostische hysteroscopie.

Toen ik eenmaal thuis kwam van het bezoek aan de gynaecoloog kwamen pas de vragen, ik denk dat menigeen dat herkent.
Ik ben gaan goochelen en van de bevindingen die ik deed ben ik enorm geschrokken. :cry:
Ik val volgens mij precies in de groep die baarmoederkanker kan hebben. Het blijkt voor te komen bij 95% van de vrouwen boven de 60 jaar. En ik ben een vrouw van 60 jaar, pijn bij de gemeenschap, wat bloedverlies na de gemeenschap, verdikt baarmoederslijmvlies en soms buikpijn. :twisted:

En ik heb ergens gelezen dat als de uitslag van het uitstrijkje baarmoederhalskanker goed is, het altijd nog baarmoederkanker kan zijn.
Klopt dit? Weet iemand dit?


Ik heb twee dagen gegoocheld en veel gehuild. :cry: Was mezelf helemaal kwijt en zag het somber in.
Ook al omdat ik nog steeds buikpijn had.
Toen vond ik dat dit maar eens afgelopen moest zijn! Heb mezelf bijelkaar geraapt en nu gaat het wel weer.
Inmiddels heb ik telefonisch nog met de gynaecoloog gesproken en mijn vragen kunnen stellen.
De uitslag van het weefsel onderzoek was goed, maar zij zei zelf dat er in dit geval waarschijnlijk geen goede diagnose kon worden gesteld omdat zij niet diep genoeg kon komen om weefsel weg te halen. Het kan natuurlijk ook nog een poliep zijn, die klachten als bloedverlies en pijn geeft.
Maar..... ik weet het niet hoor. Ben op het ergste voorbereid en ben vaak emotioneel.
Hoewel ik vaak mijn zorgen vergeet zitten de tranen hoog, dit terwijl ik altijd een slechte huiler was. :o
Draai het nummer van Marco Borsato met zijn dochtertje Jada - Samen voor altijd - en je kunt me opdweilen hahaha.

Ik schrijf dit verhaal om misschien mensen hier te horen die zoiets dergelijks hebben meegemaakt en ben nieuwsgierig hoe het hen verder is vergaan.

Ook schrijf ik dit verhaal omdat als het géén kanker blijkt te zijn, ik dit met de tijd ook zeker zal laten weten.
Je leest zo weing tot geen verhalen op internet met een goede afloop.

Het was een lang verhaal, maar het geeft ook wel een beetje lucht om het hier kwijt te kunnen.

En is er iemand die mij meer kan vertelen op basis van ervaringen of kennis dan hoor ik dat graag!

Iedereen die ook met ziekten en/of angsten kampt wens ik veel sterkte toe!

Lieve groet, Marcha

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Berichtdoor liddy » Zo 24 Nov 2013 15:12

Moeilijk hè, die onzekerheid.
Het hoeft geen kanker te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een vleesboom zijn, dat is goedaardig.
Ik wil je vooral aanraden te stoppen met zoeken op internet.
Immers je weet niet waarop je zoeken moet.
Bovendien zijn verhalen die geen kanker zijn nauwelijks te vinden.
Kortom, probeer je af te leiden.
Ik heb er zelf ook mee te maken gehad, dus ik weet hoe moeilijk, maar ook hoe nodig het is.
In 2003 ben ik behandeld voor eierstokkanker.
Ga buiten wandelen, fietsen, eet gezond, en besef dat de kans dat er iets onschuldigs aan de hand is enorm groot is.
Succes.

Marcha
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2013 12:29

Re: Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Berichtdoor Marcha » Ma 25 Nov 2013 13:40

Dank je Liddy voor je antwoord.

Ja, idd. die onzekerheid is niet fijn. :roll:
Maar we moeten nog een aantal weken geduld hebben.

Op internet zoek ik niet meer op dit onderwerp.

Afleiding is nu de enige remedie. Maar soms wordt je toch overvallen door angstige momenten. :cry:
Vanmiddag op stap voor het borstkankeronderzoek.

Ik hoop dat met jou nu alles goed is!

Met de tijd zal ik een up-date geven, ook als die positief is.

Groetjes, Marcha

Marcha
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2013 12:29

Re: Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Berichtdoor Marcha » Zo 15 Dec 2013 12:28

Even een update.....

Uitstrijkje gehad en de uitslag is goed!
Borstkankeronderzoek gehad en de uitslag is goed!

Ik ben wel ondertussen gebeld door de huisarts die na het lezen van de papieren van de gynaecoloog mij weer wilde zien ivm. de darmproblemen.
De wat ik denk/dacht dat het aambeien zijn werden weer onderzocht en ben gelijk doorgestuurd naar de chirurg.
Na thuiskomst van het bezoek aan de huisarts had ik behoorlijk bloedverlies uit de anus. :?

Verleden week dinsdag bij de chirurg geweest. Een co-assistente heeft mij onderzocht en haar bevindingen besproken met de chirurg. Daarna kwam de chirurg en die deelde mij mede dat als hij de aambeien? weg zou halen, mijn medische klachten nog niet verdwenen zouden zijn. Er is meer aan de hand zei hij........
Hij vroeg ook of de gynaecoloog met de echo iets had gezien aan de endeldarm? :roll: Niet dat ik weet, zij heeft mij daar niets over verteld.

Omdat ik as. vrijdag 20 december een diagnostische hysteroscopie krijg ivm. de baarmoederslijmvlies verdikking, kan de chirurg op korte termijn niets ondernemen.
Er staat nu een Coloscopie (darmonderzoek) in de planning voor 23 januari as.
Omdat ik hier enorm tegenop zie, althans de voorbereidingen hiervoor, valt de zorgen voor het baarmoederonderzoek in het niet.....dat is dan weer een voordeel. :)

De ontlasting is ontzettend onrustig en heb gisteren wel twintig keer op het toilet gezeten.
Heb daardoor enorme last in het gebied rond de anus en ben de hele dag met zalfjes in de weer. :wink:

Of het nu aambeien zijn, betwijfel ik ten zeerste.....denk nu toch aan iets ernstigers.

Probeer maar met de dag te leven, ben geen hypochonder maar wel realist.
Maar anstig is die onzekerheid zeker!

Het gaat allemaal zo lang duren. :(

Nu eerst dus 20 december as. de diagnostische hysteroscopie en kijken wat hieruit komt.

Sorry als ik u verveel, maar vind het fijn om het even van me af te schrijven. :roll:

Wordt ongetwijfeld vervolgd.........

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Berichtdoor liddy » Zo 15 Dec 2013 13:13

Nee, vervelen doe je absoluut niet.
Het is juist heel goed om het van je af te schrijven.
Ik kan heel goed begrijpen dat je nu denkt wat komt er allemaal op me af.
Toch kan het zo zijn dat het er nog steeds geen sprake van kanker is.
Denk aan bijv. poliepen, ontsteking e.d.
Wie weet is het een idee om naar de huisarts te gaan om voedingsadviezen vragen
en welk zalfje het meest geschikt voor je is.
Geen toiletpapier, gebruik liever lauwwarm water en deppend drogen of de fohn gebruiken.
Succes volgende week vrijdag.
Weet dat je hier van harte welkom bent.

Marcha
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2013 12:29

Re: Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Berichtdoor Marcha » Di 17 Dec 2013 11:27

Dank je Liddy voor je adviezen!

Ik heb inmiddels drie tubes van de dokters gekregen. De triAnal, Lidocaïne met vaseline en van de chirurg Diltiazem gel.
En ik gebruik altijd vochtige toiletdoekjes, dat gaat op zich prima.

Op het ogenblik heb ik weinig eetlust, - terwijl ik altijd zo'n lekkerbek ben - maar ik probeer wel vezels binnen te kijgen.

Super fijn dat dit forum bestaat!

Marcha
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2013 12:29

Re: Ben ongerust en bang dat het baarmoederkanker is!

Berichtdoor Marcha » Za 31 Mei 2014 19:24

Toch nog even een berichtje van mij..... Beter laat dan nooit..... :)

Met mij is het tot op heden op medisch gebied ondanks mijn grote zorgen goed afgelopen.

Dit berichtje heeft even geduurd omdat ik de strijd met mijn werkgever aan moest met behulp van een advocaat..... toen dacht ik wel, zal je nu géén kanker hebben dan krijg je het wel van al deze stress. :( Was een een zware tijd..... maar ook dit is goed afgelopen voor mij.

Na een zeer spannende tijd eind december 2013, - vlak voor de kerstdagen - met de dagopname ivm de klachten van de baarmoeder en daarop weer een spannenden tijd in januari 2014 ivm. de klachten van de darmen.... een goede uitslag gekregen!

Uit de baarmoeder is 1 poliep verwijderd en uit de darmen zijn twee poliepen verwijderd..... allen niet kwaadaardig. :roll:

Wel staat er nog een ingreep te wachten ivm het verwijderen van de uitwendige aambeien.....

Zo zie je maar, al is de angst nog zó groot, al zéggen de doktoren tegen je.... tjá het kan ook kwaadaardig zijn, u moet op alles voorbereid zijn en voel je op dat moment de grond onder je wegzakken - Het kan uiteindelijk toch ook goed aflopen!

Sterkte voor een ieder die minder geluk kent en de strijd aan moet gaan.....

Lieve groet, Marcha


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten