pap 4 cin 3

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Do 19 Apr 2012 00:36

hallo,

ik ben nieuw hier ik las heel veel berichten over bmhk op dit forum en ook heel veel over angst ik zat eerder op een ander forum maar dat beviel me niet echt, ik zoek eigenlijk hulp en steun en veel ervaringen van andere vrouwen met dezelfde uitslag.
ik zal ff bij het begin beginnen.

ik ben 27 jaar en alleenstaande moeder ik had eens bloeding na sex gehad maar ik dacht toen ach vast te wild gedaan ofzo en heb het daarbij gelaten toen gingen er een paar maanden over heen en ik bloede weer na de sex heel klein beetje ik dacht toen gelijk ff naar de huisarts dit heb ik gedaan en die dacht aan een infectie en stuurde me naar huis, maar ik wou nog eens een andere huisarts vragen en die zei weer iets anders en stuurde me ook naar huis, toen ging er opnieuw een maand ove heen en in het weekend zomaar ineens paniek in mijn hoofd ga naar je huisarts dacht ik schiet op laat een uistrijkje maken en ik droomde er ook over, die maandag er na gelijk weer naar de huisarts gegaan en een uistrijkje laten maken, na anderhalve week brief in de bus elijk contact opnemen onrustige cellen gevonden, ik heb met angst gebeld en het enigste wat ze zeiden was niet huilen het kan nog een infectie zijn waarom huil je??? ik dacht waarom huil je??? logisch toch? ik kree geen pap uitslag te horen ik heb een paar x gevraagt maar ze gaven het niet, na het weekend daar weer na was ik toch wel heel benieuwd naar de pap uitslag en ik vond dat ik dat moest weten, dus opnieuw gebeld en na aandringen en aandringen kreeg ik de uitslag het was pap3b ik moest naar het ziekenhuis een paar dagen daar na en daar werd een biopt afgenomen en ook gingen ze gelijk kijken met een inwendige echo of het verder goed zat ze zeiden dat da er mooi uitzag ze zag dus niks raars dus ik denk dan dat dat betekend dat het niet uitgezaaid is toch????

nou toen ze dat gedaan hadden moest ik weer wachten op de uitslag van dat gebeuren (biopt) en na 10 dagen kreeg ik daar weer een uitslag van ik schrok ze zei het is pap 4 cin 3 ik dacht wat???? hoe kan dat???? pap 4????

ze zegt gelijk nog tegen me het is geen kanker maar kan het worden, maar dat geloof je niet meer als je op google zoekt, want dat kunnen ze dan nog niet zien denk ik dan.
nu moet ik a.s maandag geopereerd worden ik zie daar nog niet zo tegen aan ik ben zo bang voor de uitslag ik wil mijn kleine schat zien opgroeien! ze zeiden in het ziekenhuis dat je de uitslag binnen een week krijgt misschien eerder als het fout is, bah zeg, wat erg allemaal wat gebeurd er allemaal is het dan echt geen kanker?
die echo was verder goed maar wat moet ik nou geloven?

liefs

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor liddy » Do 19 Apr 2012 13:25

Je angst is heel herkenbaar en begrijpbaar. Het is zo ongrijpbaar.
Aan de hand van een biopt kan er prima beoordeeld worden in welke fase je zit.
Pap 4 De cellen zijn nog meer afwijkend dan bij een PAP 3a of een PAP 3b. De gynaecoloog onderzoekt wat er aan de hand is.
Er is een grote kans dat u een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig heeft. Die kans is ongeveer 90%.
Cin 3 de weefselopbouw is nog meer afwijkend. Men spreekt hier van een voorstadium van baarmoederhalskanker.
Een voorstadium betekent niet dat u zonder behandeling werkelijk kanker zult krijgen.
Je hebt dus een voorstadium van kanker en daar word je komende maandag voor behandeld.
De cellen die je verwijderen worden weer onderzocht, om te zien of het gebied wat ze behandeld hebben aan de randen schoon is.
Alle angst die je nu hebt is heel begrijpelijk, echter het is voorbarig.
De kans dat het niet bij deze ene behandeling blijft is heel heel klein.
Is er iemand die ophaalt na de behandeling? Je zult erg moe zijn na de behandeling, want het is emotioneel een ingrijpende behandeling.
Zou er iemand kunnen meehelpen in de verzorging van je kind. Iemand die je kind van en naar school kan brengen.
Zodat je de tijd hebt om bij te komen van de emotionele kant van de behandeling.
Je bloedt tot ongeveer tien dagen na de behandeling. Tampons direct na de behandeling worden afgeraden, dus zorg dat je wat gewoon verband in huis hebt.
Probeer jezelf af te leiden dan gaan de dagen het vlugst voorbij.
Een oud spreekwoord: Een mens lijdt dikwijls 't meest, door 't lijden dat hij vreest, doch nimmer op komt dagen.

charlottte
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 22 Jun 2009 18:58

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor charlottte » Do 19 Apr 2012 15:00

Hallo,

Heb al vaker gereageerd op dit onderwerp, maar doe t nu weer, om je eventueel te kunnen steunen en gerust te stellen.

Ik had op mijn 30e Pap 3b en cin3.
Ik heb toen een conisatie gehad (kegeltje wat ze uit baarmoedermond snijden).
De OP viel me erg mee;een wat weeïg gevoel naderhand (soort menstruatiegevoel) en bloedverlies.
Ben er ook snel weer van opgeknapt.
Binnen 2 wkn had ik de uitslag; snijranden schoon.
Verder moest ik hierna regelmatig een nieuw uitstrijkje laten maken ter controle, maar dat was/is tot op heden altijd prima (nu 7 jaar later).

Heel begrijpelijk dat je schrikt van zo'n uitslag. Het klinkt ook zo heftig; carcinoma in situ
Maar wat Liddy al zegt; het is geen kanker!
Er bestaat alleen een kans, dat het dat misschien zal worden, als je die onrustige cellen niet weg laat halen (maar ook dat hoeft niet eens).

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoord en dat de dagen snel voorbij gaan.
Heel veel succes Maandag!

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Do 19 Apr 2012 23:24

liddy

bedankt voor je reactie, ja ik had gevraagt om mijn moeder of ze er bij wou blijven want ik ben geen held als het op ziekenhuis aan komt maar ze kan niet hoor ik vandaag ineens ze moet werken dus nu nog net mijn zusje moeten vragen en die komt dan naar me toe.
na de behandeling mocht ik diezelfde dag weer naar huis maar ik moet wel bij me moeder slapen omdat het ineens enorm kon gaan bloeden en dan moet ik weer naar het ziekenhuis, met me kindje is alles al geregeld die gaat de eerste week uit logeren maar zo lang zonder mijn kindje word nog een drama! ik kan niet zonder mijn kleine en andersom ook niet.
ik krijg een exconisatie en ik mocht de eerste week niks doen daarna rustig aan doen tot 6 weken.
en ja als je de verhalen zo leest op het net word je wel ff bang hoor, maar na de biopt heeft ze ook gelijk een inwendige echo gedaan en daar was verder niks raars op te zien dus dan denk ik mooi zo dus daar zit dan niks raars lijkt me.
zegt mijn moeder vandaag ineens ja maar kunnen ze dat dan zien via een echo??? dus weer bang :cry: .
ook kan ik mijn ei niet kwijt aan fam. of vrienden kan ik er niet over praten dus ben blij dat ik hier steun kan zoeken hoor!

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Do 19 Apr 2012 23:27

charlotte,

ok ja ik had eigenlijk liever pap 3 gehad dan 4 die nummer 4 maakt me nerveus, eerst zeiden ze pap 3b toen dacht ik nog nuchter dat is nog goed te bahandelen maar die 4 bah bah bah.
ik krijg hetzelfde als jou ook exconisatie en ik hoop dat het daarna ook echt weg is, dan kan ik weer normaal leven nu leef je heel raar eigenlijk door die angst.
je probeerd dat niet te zijn maar dat is best moeilijk!

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor Btje » Vr 20 Apr 2012 09:05

Hoi Nena,

Ik lees af en toe nog op het forum, en las dus ook jouw verhaal! Ik merk een hoop paniek en angst.
Pap 4 hoeft echt geen kanker te zijn, meestal is het eerder niet dan wel. Bij mij was het wel kanker, ook ik heb 2 kindjes. Ik begrijp je gedachte wel, maar laat je er niet door leiden. Je kindje heeft je hard nodig, en als het zo is dat ze uit logeren kan, dan is dat alleen maar fijn! Probeer ondanks de zenuwen en angst toch wel positief te blijven. Dat valt niet altijd mee, dat weet ik maar spreek toch wel uit ervaring, en dan is het allemaal net iets makkelijker. Het is fijn, als je je zorgen mag en kan delen met andere mensen, dus wat dat betreft is het forum echt super! Probeer niet te veel te google-en, er staat vaak alleen maar slecht nieuws, want positieve verhalen zetten mensen er bijna niet op! Wens je veel sterkte voor de operatie en zet hem op, je kunt het!

Liefs btje

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Vr 20 Apr 2012 10:52

btje,

bedankt voor je reactie, ik had jou forum bericht ook al gelezen ja wat eng! je had ook pap 4 dacht ik?
en ik hoop idd dat het bij mij niet zo erg zal zijn dat hoop ik echt maar de uitslag daar ben je gewoon zo bang voor.
en ik moet me ook niet heel veel zorgen gaan maken dat is ook wel zo maar dat doe je automatisch heel eng dit allemaal.
jij bent er nu toch vanaf? je hebt toch je baarmoeder laten verwijderen bracht dat ook problemen met zich mee verder?

liefs

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor Btje » Vr 20 Apr 2012 13:32

Hoi hoi,

Tuurlijk, dat gebeurd ook wel, en in bepaalde mate kan je dat ook zeker wel toelaten. Het is met name het onbekende he, je weet gewoon niet wat je te wachten staat. En dat maakt het onzeker. Maar vooralsnog het hoeft niet zo te zijn! Ik gun het je van harte dat je aan de goede kant zit! Ik had inderdaad ook pap 4. Ze hebben bij mij wel meer verwijderd dan alleen de baarmoeder. Het is nu ruim een jaar later en alle controles zijn nog steeds goed! Geniet het weekend nog even lekker met je kindje! Ik kon daar enorm veel afleiding in vinden. Sterkte voor maandag en laat je even weten hoe het gegaan is?

Liefs

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Vr 20 Apr 2012 21:25

kan het na verwijdering van baarmoeder en dergelijke nog steeds mis gaan?
pffff dat wist ik niet.
heb je geen negatieve ervaringen daarna gehad? want dat hoor je ook weleens als je te vroeg in de overgang komt enz.
ik laat het zeker nog ff weten hoe het maandag is gegaan, ik begin nu een beetje zenuwachtig te worden voor maandag maar ik heb gelezen dat een exconisatie wel mee valt er na, nou dat hoop ik dan ook te beleven ik genees meestal wel heel snel ook na de bavalling was mijn baarmoeder gelijk weer op plek na 3 a 4 dagen was ie al weer normaal, dus ik hoop dat me dit allemaal goed mee gaat vallen ben in ieder geval heel blij dat mijn zusje bij me is.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor Btje » Za 21 Apr 2012 08:40

Het komt wel eens voor, maar de kans is klein hoor! En daarvoor zijn de controles ook :D

Heel fijn, dat je zusje mee gaat. Laat je maar lekker verwennen. Ik heb eerst een lis gehad, vervolgens een conisatie. Beide goed te doen, even de rust nemen daarna en goed naar je lichaam luisteren.

Succes en sterkte!

Liefs

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Za 21 Apr 2012 20:55

doet heel veel pijn na een exconisatie dan? :oops:
begin juist nu zenuwachtiger te worden heb ook raar gedroomd vanacht hahaha.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor Btje » Za 21 Apr 2012 21:21

Ik heb er eigenlijk helemaal geen last van gehad. Wel wat bloedverlies, maar dat is normaal!
Die dromen komen me bekend voor, die had ik voor elke uitslag..

Ja erg zenuwachtig? Nou ja morgen is het zondag, probeer nog lekker wat afleiding te zoeken. Hoe laat moet je maandag?

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Za 21 Apr 2012 21:25

ohw dus pijn valt wel mee mooi zo! dat scheelt!
ik droomde dat ik wakker zou worden tijdens de operatie, nou dat gebeurd toch niet maar hoop dat ik vanacht en morgen rustig blijf en nog lekker kan slapen.
ik moet om 8 uur bij het ziekenhuis zijn meer weet ik nog niet hoor ik dan.
daarna mag ik bij mijn zus logeren waar mijn kleine ook logeert dus dat vind ik zo lief!
mijn moeder had andere dingen kwam wel hard over maar ben toch blij dat mijn zus mij mee neemt naar huis.

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Za 21 Apr 2012 21:26

wat droomde jij dan elke x?

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Ma 23 Apr 2012 20:26

hey btje

ik las je bericht op mijn mail maar snap niet hoe ik daar op terug moet antwoorden hahaha.
ik ben vanmorgen geopereerd en het is me mee gevallen werd wakker en had zin in macdonalds lol.
heb nu ook haast geen pijn beetje steken en bloeden meer niet.
ik kreeg te horen als het niet goed was dan kreeg ik telefoon tussen 4 a 5 dagen kregen ze uitslag er van.
ik hoop dat het goed zal zijn!

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor Bart1974 » Ma 23 Apr 2012 20:40

Heel veel sterkte Nena, ik hoop dat je een goede uitslag krijgt !!!

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor Btje » Ma 23 Apr 2012 20:45

Goh daar zijn wij vanavond geweest, bij de mac.. ook toevallig! Haha, beter zo wakker worden, dan ergens last van hebben!
Fijn om te horen, dat het allemaal goed is verlopen! Nu beetje aansterken en ga voor je duimen, op een hele goede uitslag!!

Hou je taai!

Liefs

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor schorpioen » Ma 23 Apr 2012 21:08

hoi hoi nena,

laat je nu maar even verwennen door je zus en fijn dat de kleine er ook bij is

beterschap

groetjes schorpioentje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor liddy » Ma 23 Apr 2012 22:57

Wat fijn voor je dat het zo meegevallen is.
Je kunt van alles lezen over een behandeling, echter je eigen ervaring is het beste ...
Neem de tijd, laat je lekker verwennen door je zus.
Op naar een goede uitslag!

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Di 24 Apr 2012 11:33

heb goed geslapen vanacht ik denk dat ik vandaag weer naar huis ga moest vanacht nog wel ff huilen omdat je dan ff alleen bent en je dan wel beseft wat er allemaal is gebeurd en nog steeds kan gebeuren ik hoop zo op een goed bericht, heb ik nu ook wel eens verdiend na een jaar alleen maar ellendeik denk dat ik vrijdag gewoon zelf eens ga bellen ik wil dat graag weten.

dank jullie wel voo jullie reacties lief dat jullie aan mij gedacht hebben!

en btje echt wel toevallig dat je ook naar de mac was geweest hahaha

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor Btje » Zo 29 Apr 2012 14:16

Hoi Nena,

Hoe gaat het nu met je na een paar dagen?
Hopelijk voel je je goed!

Heb je nog gebeld naar het ziekenhuis?

Liefs,
Btje

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Ma 30 Apr 2012 11:01

hoi btje,

ik had vanmorgen gebeld maar het is koninginnedag dus niemand aanwezig dus ik moet nu tot morgen wachten en ik zit al zo in spanning, vrijdag durfde ik niet te bellen te bang voor de uitslag.
met mij gaat het verder goed hoor geen pijn gehad heel soms steken in mijn buik en een raar gevoel meer niet eigelijk.
alleen dat je niet mag tillen vergeet ik steeds.
ik bel morgenvroeg nog een x morgen ga ik ook nog naar een concert dus ik hoop dat het goed nieuws is.

liefs

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor liddy » Ma 30 Apr 2012 15:32

Dat valt niet mee, om nog een dag op de uitslag te moeten wachten.
Al wordt de kans dat het goed is met de minuut groter.
Ik hoop dat je je daar aan op kunt trekken.
Ik duim voor je.

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Wo 02 Mei 2012 15:00

hoi liddy,

nou een dag wachten was idd al zwaar en ik heb gisteren gebeld zegt de assistente ineens och dat kan wel 2 tot 3 weken duren ik denk wat? nee die arts zei tegen mij na de operatie 4 a 5 dagen hoor mevrouw? ohw zegt ze ja maar koninginnedag zat er nog tussen ja dus? hoe kom jij dan op 2 a 3 weken? ik ben zo gespannen niet normaal meer het is net alsof je vast zit in iets en niet weet of je er al tussen uit bent.
heel raar om uit te leggen maar ik wil zekerheid is het goed dan spring ik een gat in de lucht en leef ik heel anders! ik wil stoppen met roken maar nu lukt dat niet die stress is te veel.
die uitslagen zijn nooit leuk om op te wachten en al helemaal niet als het zo lang moet duren.

nena25
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 00:16

Re: pap 4 cin 3

Berichtdoor nena25 » Wo 02 Mei 2012 15:40

nou ik heb net nog ff gebeld uitslag was er word morgen gebeld door de arts zit me niet lkkr dat de assistente niks zegt.
nou duim aub morgen voor mij!!!


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten