uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Ma 02 Apr 2012 14:46

Hoi Allemaal,

Ik ben Daisy en ik wordt dit jaar 30. Ik heb twee dochters (van bijna 8 en 4) Ik kreeg de oproep om mijn eerste uitstrijkje te krijgen.
Tijdens het uitstrijkje begon ik wel wat te bloeden, maar dat maakte neit zoveel uit zei de assistente dat kon door het borsteltje komen.
Ze zei dat ik twee weken later mocht belen voor de uitslag. Ik ging er natuurlijk vanuit dat alles goed was of dat ik de pech had dat het was mislukt en over moest. Tot mijn schrik werd ik een dag voordat ik mocht bellen om 16:00 's mdiddags op mijn werk gebeld door mijn huisarts zelf. Ik schrok me kapot, en ze vertelde dat de uitslag van mijn uitstrijkje niet goed was, namelijk pap 3B. Ze vertelde vanalles, maar ik heb het maar half meegekregen. Ze zou mij een verwijzbrief opsturen waarmee ik dan een afspraak kon maken. En ze vertelde erbij dat ik ervan uit moest gaan dat ze tijdens de afspraak bij de gynocoloog er gelijk iets weggehaald zou worden. Dit was op donderdag, dus ik dacht dan krijg ik de verwijsbrief op zaterdag en dan kan ik maandag bellen. Niet dus, want ik werd de volgende dag om mijn werk al gebeld door het ziekenhuis zelf, dat ik 5 april mocht komen. Waarom die haast om mij dan al zelf te bellen???? Daar wordt je extra bang van. Omdat ik ook had besloten met mijn man om te kijken of we een derde kindje konden krijgen (besloten in januari) was het nog maar de vraag wanneer ik ongesteld werd. Nu werd ik dus gelukkig vorige week ongesteld. Dus hoeft de afspraak niet langer uitgesteld te worden.
Maar ondertussen ben ik dus wel heel erg bang voor donderdag, wat ze gaan tegenkomen. Ik probeer positief te zijn en te denken dat ze een fout hebben gemaakt of dat er gewoon niks te zien is, maar onderbewust ben ik toch wel heel bang. Stel dat er wel iets zit?? Pff ik heb al zoveel gehuild. In de brochure staat dat maar 1 op de 30 vrouwen in de groep die deze uitslag krijgt echt kanker heeft, maar ik vind dat best een hoog getal, ik was ook al de gelukkige van 1 op 100 die de uitslag 3B kreeg. Kan het niet zijn dat ze een fout hebben gemaakt. Ze wilde ook weten wanneer ik precies de vorige keer ongesteld was en zo, maar dat wist niet niet uit mijn hoofd dus hebben we de datums genomen wat ik dacht, misschien heb ik het wel verkeerd gezegd (het duurde namelijk toen ik stopte met de pil der eerste keer heel lang ongeveer 39 dagen voordat ik ongesteld werd, deze maand was het volgens mij 34 dagen. Ook ben ik bang omdat ik tussendoor als ik ontlasting heb gehad weleens een druppel bloed verlies uit mijn vagina, of als ik denk dat ik ongesteld wordt een tampon gebruik dan zit daar altijd wel een druppel bloed op, is dat een slecht teken???? Ik weet het ik ben heel onzeker, en sorry als ik jullie daarmee lastig val, maar ik ben zo bang.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor liddy » Ma 02 Apr 2012 19:48

Eerste even het volgende:
Van de dertig vrouwen die een ernstige afwijking van de cellen hebben, krijgt er 1 kanker.
Er wordt gesproken van ernstige afwijking bij alle uitslagen die of PAP 3a2 of PAP 3b of PAP 4 of PAP 5 hebben.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de site van RVIM op dit punt niet duidelijk genoeg vind.
Immers als je PAP 5 hebt is de kans dat het kanker is vele malen groter dan bij een uitslag van PAP3b.
Hoe hoger het cijfer, hoe meer kans.
Ik vind het ronduit niet kloppen om op deze manier te suggeren dat iedere vrouw bij PAP3b een kans van 1 op 30 hebt.
Jouw kans op kanker is vele malen kleiner.
Het probleem is echter dat vrouwen bij wie een eenvoudige behandeling voldoende blijkt te zijn, hun verhaal niet op internet zetten.
Op internet vind je juist die verhalen waar het wel kanker blijkt te zijn, en dat geeft een enorm vertekend beeld.
Wees blij dat het ziekenhuis zo vlug actie onderneemt. Want ze weten daar heel goed hoe zenuwslopend het is om op een afspraak te wachten.
Houd er mee rekening dat er een biopt genomen gaat worden en dat je dan nog niet weet of je wel of niet kanker hebt.
Meestal duurt het dik een week voordat je de uitslag van het biopt krijgt.
Zoals je al gemerkt hebt, komt er nogal wat op je af, ga daarom niet alleen naar het ziekenhuis, maar neem iemand mee.
Twee horen meer dan een.
Schrijf al je vragen die je nu hebt op, dan vergeet je niet wat je aan de arts wilde vragen.
Weleens een druppel bloedverlies wil helemaal niets zeggen.
Zelfs zonder baarmoeder kun je een druppel bloed verliezen na gemeenschap of ontlasting.
Wat kun je nu doen?
Probeer jezelf af te leiden, ja, ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan.
En bedenk dat je veel meer kans hebt dat jij een van die 29 andere vrouwen bent.

daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Ma 02 Apr 2012 20:51

Dank je voor je reactie. Jij zegt precies hetzelfde als mijn man, dat ik meer kans heb om 1 van de 29 te zijn.
We gaan donderdag samen. In de folder die het ziekenhuis heeft gestuurd, staat inderdaad dat ze een colposcopie gaan doen en waarschijnlijk een ablatio (of zoiets, in ieder geval halen ze als het nodig is iets weg),
en dan ongeveer 2 weken afwachten op de uitslag.
Maar eigenlijk hoop je dat er niks te zien is. Ik las hier ook in een oud bericht dat een foute uitslag ook andere oorzaken kan hebben (schimmelinfectie, miskraam enz) is dat bericht te oud
en dus niet meer waar of kan ook zoiets die uitslag geven? En ik lees inderdaad altijd liever positieve verhalen, hier lees je ook wel positieve verhalen dat het vaak allemaal wel goed afloopt.
Dat is wel goed van de kwf site, daar zie je een filmpje waarbij iemand ook na een uitslag van het uitstrijkje toch geen verdere behandeling nodig had, alleen extra controles.
Dat hoop ik in ieder geval wel dat ze mij de komende tijd vaker blijven testen. Je vertrouwt je lichaam toch wat minder nu. Wij proberen ons ook zoveel mogelijk af te leiden,
daarom ga ik donderdag eerst ook gewoon nog even werken want de afspraak is pas om 16:00. Van de vragen opschrijven is ook wel een goede.
Ik heb namelijk nu ook al zo'n jaar snel een opgezette buik (lijkt op 6maanden zwangerschap), ikzelf denk altijd dat het komt van het niet elke dag ontlasting kunnen hebben,
maar wie weet kan het hiermee te maken hebben. Ik wil ook vragen om vaker gecontoleerd te worden, of het ook terug kan komen nadat er iets is weggehaalt en zo nog wel meer vraagjes.
Dus bedankt voor het reageren.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor liddy » Ma 02 Apr 2012 21:01

Er is altijd de mogelijkheid dat een ontsteking bijv. tot een verdachte uitslag leidt.
Vandaar dat men verder onderzoek doet. Er zijn wel degelijk andere oorzaken die tot zo'n uitslag kunnen veroorzaken.
Soms vind men afwijkende cellen en enkel de kleine mogelijkheid dat die cellen zich heel misschien jaren later zich zouden kunnen ontwikkelen
tot kanker is aanleiding tot verwijdering van die cellen.
Hoe kan het ook anders zijn dat er bij 29 van 30 er geen sprake van kanker is.

daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Vr 13 Apr 2012 17:52

Goede middag,

Vorige week in het ziekenhuis geweest en er zat dus wel iets wat de baarmoederhals ingroeide. We konden kiezen een klein beetje weghalen
of zoveel mogelijk maar dat zou de kansen op zwanger worden verminderen. We hebben gekozen om zoveel mogelijk weg te halen.
Nu krijg ik 23 april de uitslag. Ik ben wel opgelucht omdat als het goed is nu alles weg is. De arts zei dat ze wat ze weg hebben gehaald
er niet heel verontrustend uit vond zien, maar dat ze dat natuurlijk niet met zekerheid kon zeggen.
Na de kleine ingreep had ik een beetje bloedverlies, en de dagen daarna gewoon wat meer afscheiding, maar nu heb ik sinds woensdag weer bloedverlies
en het lijkt elke dag erger te worden. Is dit normaal??

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor liddy » Vr 13 Apr 2012 20:29

Het kan zijn dat het je periode is, die nu wat anders verloopt door de behandeling.
Als je het niet vertrouwt, blijf dan niet in spanning zitten en bel naar het ziekenhuis voor overleg.
Het is altijd mogelijk dat de 'wond' even aangestipt moet worden om het bloeden te stoppen.
Dat is iets wat kan gebeuren en hoort dan gewoon onder de factor even pech hebben.

daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Vr 13 Apr 2012 20:49

Ik ben de week voor de ingreep ongesteld geweest dat is nu dus twee weken geleden.
Ik wil nooit zomaar bellen, maar denk je dat ik dan morgen toch beter kan bellen? of afwachten tot na het weekend?
Sorry als ik lastig ben.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor liddy » Vr 13 Apr 2012 21:53

Nee, je bent helemaal niet lastig.
Je bent ongerust en wil je met de ongerustheid blijven lopen heel het weekend?
Ik denk eigenlijk van niet, dus dan is het verstandiger om morgen contact op te nemen met het ziekenhuis.
Wat zou je tegen mij zeggen als ik met hetzelfde verhaal kwam?

daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Vr 13 Apr 2012 22:03

haha waarschijnlijk hetzelfde. ik denk dat ik inderdaad morgen even bel.
Dank je

talithat
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 14 Apr 2012 07:35

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor talithat » Di 17 Apr 2012 11:44

Hallo Daisy,

Hoe was de uitslag?

Liefs

daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Di 17 Apr 2012 16:08

Hoi,

Ik krijg de uitslag pas maandag 23 april, dus moet nog even afwachten. Maar ga er van uit dat ze alles weg hebben gehaald en dat wat ze hebben weggehaald niet iets slechts was. Dank je voor de belangstelling.

Liefs

daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Do 19 Apr 2012 14:43

Omdat ik toch bleef bloeden zou ik vandaag aan het eind van de middag een telefonisch consult hebben (had ook al eerder gebeld maar toen moest ik het nog even aankijken). Nu had ik vandaag bijna geen bloedverlies meer, maar ik dacht laat de afspraak maar staan want dan kan ik in ieder geval een paar vraagjes stellen en misschien is de uitslag ook wel al bekend. Nu belde de arts mij rond het middaguur op, ze had de uitslag en had even tijd dus belde ze nu alvast. Er is uitgekomen dat het al wel een voorstadium van kanker is/was. We zijn er dus gelukkig op tijd bij. Ze vertelde ook dat als het goed is ze alles weg heeft gehaald, maar ze wilde toch graag over 3 maanden al een uitstrijkje om het te controleren en anders nog meer weg te halen. Toch weer een beetje schrik, maar ook wel opluchting. Het had natuurlijk ook al kanker kunnen zijn, maar het had ook niks kunnen zijn toch? Als ik toch weer meer ga bloeden moet ik haar gelijk weer bellen en dan wil ze me graag zien. Ik was toch weer half in een waas aan de telefoon, ik heb dingen opgeschreven en weet niet meer wat het allemaal inhield. (er staat op mijn briefje 10 tot 15%, maar weet niet meer wat het betekende dom he) Maar wat ben ik blij dat ik gelijk een afspraak heb gemaakt toen ik de oproep voor het uitstrijkje kreeg.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor liddy » Do 19 Apr 2012 16:08

Wat een goed nieuws voor je.
Heel goed dat je arts over 3 maanden weer een uitstrijkje maakt.
Dan kunnen ze zien of er genoeg is weggehaald.
Ik vermoed dat bij 10-15% de behandeling herhaald moet worden.
Enkel omdat ze de vrouw geen risico willen laten lopen.
De behandeling is puur uit voorzorg.
Laat het maar goed tot je doordringen dat jij een voorstadium van kanker had en dat jij dus géén kanker had.
Dat is wel een felicitatie waard!

daisykok
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012 14:26

Re: uitslag pap 3b, ben toch wel bang

Berichtdoor daisykok » Do 19 Apr 2012 16:30

Dank je. wat jij zegt over die % kan goed kloppen dat ze dat gezegd heeft.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten