Pap 3a en hpv

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Vr 02 Mar 2012 16:09

Hallo allemaal,

Ik loop nu ongeveer acht weken met aanhoudende buikpijn,beetje weeig gevoel, ontzettende vermoeidheid en nog meer vage dingen.
Ik ben daarvoor bij de huisarts geweest en hij heeft een inwendig onderzoek gedaan,dit leverde niets op maar omdat ik er toch lag
heeft hij gelijk een uitstrijkje genomen.
Hieruit kwam pap3 en tevens het hpv virus..echt je wereld stort in! ik schrok me rot en hij maar uitleggen en blabla maar amper gehoord..
Ik ben 26 jaar overigens.
De huisarts stuurde me door naar de gyneacoloog en acht maart heb ik een afspraak staan voor een colscopie.
Ik vind het vreselijk eng maar goed het moet!
Nu is het zo dat mijn gevoel ook niet goed voelt.. tuurlijk het hoeft niets te zijn, maar die klachten...
Last van de baarmoeder maar anderzijds ook het idee dat het bij mijn eierstok wegkomt. Ligt aan de houding hoe ik zit of lig.
Mijn buik is helemaal opgezet, ik lijk wel zwanger! maar die test was negatief.
Soms ook misselijkheidsgevoel en ik moet vaker plassen en heb vage pijn in mijn onderrug.
Last but not least....ontzettende vermoeidheid! Om twaalf uur smiddags ben ik kapot! niet handig met twee peutertjes...

Ik heb gelezen over het hpv virus maar eerlijk,ik snap er werkelijk niks van hoe dat zit en wat precies het veroorzaakt en waardoor.
Weet alleen dat het een soort soa is..maar heb weinig partners gehad in mijn leven en nu en al vijf jaar getrouwd....
Zien ze bij de colscopie ook of het eventueel bij de eierstokken mis is?
Oh echt ik zie er als een berg tegenop!

Vrijen is eigenlijk ook onmogelijk geworden.het doet echt zeer,had ik wel eerder heel af enmtoe maar niet op deze manier.
Ook dat geeft een soort weeig gevoel en soms krampen erna..

Zucht..wat moet ik toch nu allemaal?
Ben zo onzeker hierover momenteel!

Ik moest het echt even kwijt..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 17:19

Om te beginnen hoeft pap3 niet te betekenen dat je kanker hebt.
Vaak is een behandeling van de baarmoedermond voldoende.
Het humaan papillomavirus komt veel voor en is erg besmettelijk. Het kan al door huid-op-huid contact worden overgebracht.
Virussen op de geslachtsdelen worden meestal via seksueel contact overgebracht. Penetratie is daarvoor niet eens noodzakelijk.
Waarschijnlijk zijn andere manieren van besmetting ook mogelijk. Daardoor kunnen ook niet seksueel actieve vrouwen besmet raken,
al is de kans daarop wel kleiner. De meeste seksueel actieve vrouwen en mannen (meer dan 80 procent) raken ooit in hun leven besmet met HPV.
Bijna iedereen heeft dit virus dus al eens opgelopen, of zal het ooit oplopen.
Meestal wordt het virus door het afweersysteem opgeruimd voordat het afwijkingen kan veroorzaken.
Het is onmogelijk om besmetting met het humaan papillomavirus bij normaal seksueel contact 100 procent te voorkomen.
Dat komt doordat het virus zoveel voorkomt en het zo gemakkelijk wordt overgebracht. Zelfs condooms beschermen niet volledig.
In de baarmoederhals kan een HPV-infectie met een hoog-risico HPV type leiden tot een voorstadium dat zich verder kan ontwikkelen
tot baarmoederhalskanker. Dit gebeurt maar in een klein aantal gevallen en het duurt meestal tien tot vijftien jaar vanaf het moment van HPV-infectie.
Een colposcopie klinkt heel heftig, echter het valt mee. Natuurlijk die eendebek is niet leuk en het aanstippen kan ook even vervelend zijn,
maar meer is het niet. Laat de arts weten dat je erg zenuwachtig bent, dan kan hij/zij daar rekening meehouden.
Nee, bij een colposcopie komt enkel de baarmoedermond en de vagina in beeld.
Wat je vermoeidheid betreft, het zou zomaar voorjaarsmoeheid kunnen zijn of een verkoudheid die niet doorzet.
Probeer je af te leiden. Ga bijv. naar buiten met je peuters.
Echt, je zult merken dat het mee gaat vallen.

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor schorpioen » Vr 02 Mar 2012 21:19

hoi hoi ,

even dit , heb zelf anuscarcinoom gehad. door hpv hoog risico
maar moest daarvoor ook naar gyneacoloog
uitstrijkje gedaan uitslag was pap 3a weet niet helemaal zeker of daar hpv zat
maar hoogstwaarschijnlijk wel.
verder is er bij mij door gyneacoloog geen behandeling geweest had verder ook geen klachten op dat gebied
vrijen weet ik ook niet of dat klachten had gegeven [ ben niet seksueel actief geen partner]
na half jaar moest ik herhaal uitstrijkje laten doen en uitslag daarvan was helemaal goed niets aan de hand

nu vraag ik me toch af: is hpv hoog risico voor baarmoederhalscarcinoom hetzelfde als hpv hoog risico anuscarcinoom ??????
[graag reactie van liddy of iemand die dit toevallig weet]

heb afgelopen woensdag weer uitstrijkje gehad gyneacoloog zei dat ik jaarlijks uitstrijkje moet laten maken.
krijg over 2 weken per telefoon van gyneacoloog zelf de uitslag.
ps het zag er ook zo op het eerste oog ook heel rustig uit zei hij
ik wil je dus bij deze melden dat pap 3a geen kanker is maar onrustige cellen gevonden en dat dit
hoogstwaarschijnlijk komt door hpv is het een laag risico hpv dan kan dit zelf weer uit je lichaam verdwijnen

hoop ook voor je dat dat je ongerustheid voor niets is geweest
maar aangezien ik geen dokter ben maar wel al vanalles heb meegemaakt en ook vragen moest beantwoorden
bij gyneacoloog over pijn bij vrijen andere afscheiding of het sterk ruikt etc bloed na gemeenschap ga zo maar door
daar ik geen gemeenschap heb ik dat ook niet kan weten

[heb en had ook geen buikpijn zoals jij ]
dus toch weer net even anders

maar ik duim met je mee

vele warme groetjes schorpioentje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 22:10

Bij de HPV-types die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken, maakt men een onderscheid tussen hoog risico en laag risico types.
Twaalf types worden als hoog risico types (=kankerverwekkend) bestempeld (HPV 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59)
en zes types als waarschijnlijk kankerverwekkend (HPV 26, 53, 66, 68, 73 en 82).
Samen zijn al deze types verantwoordelijk voor meer dan 90% van de cervixkankers.
HPV 16 en HPV 18 worden teruggevonden in meer dan 70% van de cervixkankers.
HPV 16 wordt ook in verband gebracht met kanker van de vagina, vulva, anus, penis en
sommige mond- en keelkankers. Deze kankers zijn echter veel zeldzamer.
Anuskanker, als vorm van kanker is zeer zeldzaam, ten minste 90% van alle gevallen van anale kanker wordt
in verband gebracht met HPV.

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor schorpioen » Za 03 Mar 2012 10:24

hoi hoi,

bedankt voor de tekst en uitleg
want het is me wat met die hpv types

en dat er zoveel vrouwen / mannen zijn die hpv bij zich hebben
niets om zich over te schamen dus
wel vervelend

hoop dat voor die andere hier de uitslag mee zal vallen toi toi toi

heb ook wel eens vernomen dat pijn bij gemeenschap
dat dat kan komen doordat de penis tegen baarmoederhals stoot.
maar of dat hier het geval is ?

vele groetjes schorpioentje

Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Zo 04 Mar 2012 20:00

Erg handig die uitleg!
Ik snap er echt miks van al die types en blabla..
Hoe weten ze eigenlijk welk type het is? Uit het uitstrijkje?want dan kan ik de huisarts wel eens bellen over welk type het is..
Wel was een hoog risico hpv,dt weet ik dan weer wel.

Ik ben erg zenuwachtig voor donderdag moet ik zeggen,hoor zoveel verschillende verhalen van mensen die dat hebben gehad dus zal per persoon verschillen denk ik.

Schorpioen nee niet iets om voor te schamen inderdaad,maar eigenlijk vind ik wel dat ze er meer aandacht aan moeten besteden.vooral bij jongeren..ik wist bv ook niet van het bestaan van dit virus af.
Wel goed om het in je achterhoofd te houden als je aan gemeenschap begint,

Wb gemeenschap hier,het is niet van het stoten tegen de baarmoedermond,dat heb ik idd ook wel eens,maar dit voelt zo anders en doet echt zeer.
We zijn dan ook maar even met gemeenschap gestopt tot we meer weten..
Het lukt ookmgewoon niet.

En die buikpijn is heel vervelend,heel de dag wel door en zo een zwaar gevoel onderin.
Kan sommige broeken ook niet meer dichtkrijgen omdat mijn buik zo opgezet is.
Ik hen maatje 36 normaal en helemaal geen buikje dus dit valt echt op.

Heb allemaal van die vage klachten ook..buikpijn, mijn ontlastings patroon is ook anders geworden met de tijd. vaker plassen,opgezette buik en dus pijn bij gemeenschap..

Afwachten maar helaas..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor liddy » Zo 04 Mar 2012 22:47

Via laboratoriumonderzoek kunnen ze bepalen welk type HPV het is.
Het kan zijn dat al wel het HPV is vastgesteld, maar nog niet bepaald is welk type.
Dus het is niet zeker dat je huisarts al weet welk type er is gevonden.
Om baarmoederhalskanker te voorkomen kan je je laten inenten tegen het HPV.
Deze inenting is sinds 2009 opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma.
Sindsdien krijgen alle meisjes die 13 jaar oud worden een uitnodiging voor de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker.
De vaccinatie werkt tegen twee varianten van het HPV-virus die samen verantwoordelijk zijn voor 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker.
Het vaccin geeft dus geen volledige bescherming. Als je bent ingeënt, is de kans veel kleiner dat je deze vorm van kanker krijgt.
Het vaccin bestaat uit drie prikken die in een periode van een half jaar worden toegediend. De tweede prik wordt een maand na de eerste toegediend,
de derde prik vijf maanden na de tweede prik. Je krijgt de vaccinaties in je bovenarm. De vaccinaties zijn gratis en niet verplicht.
Het heeft geen enkele zin om nu nog vrouwen in te enten, omdat vrijwel alle vrouwen het HPV al hebben.
Wist je dat je van obstipatie een zwaar gevoel in je buik kunt krijgen, je darmen zitten dan te vol en nemen meer plaats in.
Doordat je darmen niet leeg zijn, heb je vaker aandrang om te plassen, immers door de ontlasting is er meer druk richting de blaas.
Ook kan obstipatie druk geven op de vagina, waardoor er als het ware minder ruimte is en gemeenschap moeilijker/pijnlijker wordt.
Voor mij geldt dat als ik pijn heb bij plassen, dit in mijn geval geen teken is van blaasontsteking, maar een teken dat mijn darmen te vol zitten.
Nu ik movicolon gebruik, heb ik veel minder last van mijn darmen.

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor schorpioen » Ma 05 Mar 2012 01:13

hoi hoi,

heb je je verhaaltje dan niet helemaal gedaan bij de huisarts
waar je allemaal zo'n last van hebt neem toch aan van wel.

omdat ze je dan alleen maar naar gyneacoloog sturen.
kan dan toch niet dat dat allemaal aan hoog risico hpv ligt met een uitslag als pap 3a VREEMD

en zoals liddy omschrijft ja kan het ook iets met de darmen te maken hebben?
zou dan toch om nader onderzoek vragen
ivm met je klachten

ik noem maar iets hoor bijvoorbeeld te beginnen met een buikecho buikonderzoek
doen ze toch ook als er verdenkingen zijn dat er iets loos is met je darmen
of MRI scan
daar kunnen ze toch heel wat op zien
ik zou het er daar toch eens over hebben hoor meid
is toch niet om uit te houden zo

ja en met die hpv ha ha heb ook iedereen hemd van het lijf lopen vragen.
kwam ook maar niet op een duidelijk antwoord

zelfs mijn gyneacoloog moest af en toe achter zijn oren krabben maar kwam mede doordat ik anuscarcinoom had
wat onder zeldzame kanker valt vandaar ook dat ik van liddy graag antwoord wilde hebben
[toch weer net een stukje duidelijker]

hee meid ik duim met je mee deze week

[ps we zijn dan wel geen artsen MAAR WIJ KUNNEN WEL MEEDENKEN ]

en volgens mij moet je dat tegenwoordig ook wel in ziekenhuizen MEE DENKEN
EN VRAGEN want antwoorden krijg je tegenwoordig ook niet zomaar of zo'n artsen taal
waar je het thuis nog allemaal zelf uit moet vogelen
vooral als het met seksuele aandoeningen te maken heeft daar praten artsen toch niet zo gemakkelijk over


kreeg zelfs van de radiotherapeut en vele anderen te horen dat ik zo goed over kon praten TJA
je gaat met een seksuele aandoening naar het ziekenhuis
waar moet je het dan over hebben toch niet over een grote teen wel dan :shock:

maar ik dwaal weer af zo te zien

toi toi toi

heel veel groetjes schorpioentje

Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Di 06 Mar 2012 09:41

Met deze klachten ben ik nu zes weken terug bij de huisarts geweest, daaruit bleek de bloeddruk te hoog en hij heeft mij toen ook vezels en medicijnen gedaan voor de darmen,
alleen had dit geen effect,het is ook niet echt obstipatie,maar verandering in de stoelgang,ik moet tegenwoordig vaker dan normaal.
Ook ben ik geregeld misselijk. De moeheid is ook niet meer te harden tja en dan de buikpijn, echt bij mijn baarmoeder, helemaal onderin.

Heb nog wel meer klachten helaas.

Vind het zo vervelend,en dus weer teruggegaan naar de ha en toen dus uitstrijkje genomen.
En door de uitslag dus doorgestuurd naar de gyn.

Je krijgt idd weinig antwoorden en je moet overal heel goed naar vragen.
Ik ben ook vreselijk zenuwachtig voor donderdag, ik slaap er ook moeilijk van afgelopen nacht, ik bleef maar malen!

Ik probeer heel erg mijn gedachtes te verzetten en leuke dingen te doen, maar door de pijn en misselijkheid word je er steeds weer aan herrinert.

Mijn jas bv krijg ik wel dicht maar drukt enorm tegen mijn buik aan, omdat die zo dik is geworden.
Hou vaak mijn jas al los, want anders word ik daar weer vreselijk naar van.

Ik hoop donderdag veel antwoorden te krijgen en ga daar ook echt om vragen allemaal want het voelt niet oke.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor liddy » Di 06 Mar 2012 11:50

Ineens komt het woord vleesboom bij me op. Vleesbomen (ook Myomen genoemd) zijn goedaardige knobbels in de spierlaag van de baarmoeder.
Zo kunnen vleesbomen in de baar- moederholte, zelfs als ze klein zijn, menstruatieklachten veroorzaken. Klachten die het meest voorkomen zijn overmatig bloedverlies,
(hypermenorroe) en menstruatiepijn (dysmenorroe). De menstruaties blijven in principe regelmatig.
Het ruime bloedverlies, eventueel met stolsels, kan bloed- armoede (anemie) geven waardoor u zich moe of kortademig kunt voelen.
Andere, meer zeldzame klachten van vleesbomen zijn een drukkend gevoel in de buik, pijn laag in de rug, klachten met plassen en klachten van pijn en/of bloedverlies bij het vrijen.
Bij het vermoeden van vleesbomen vindt het normale gynaecologische onderzoek plaats. Verliest u veel bloed of bent u erg vermoeid, dan kan de arts het ijzergehalte van het bloed (Hb of hemoglobine)
controleren om te kijken of er sprake is van bloedarmoede. De plaats en grootte van de vleesbomen kunnen worden beoordeeld met behulp van een, meestal inwendige, echoscopie.
Hiermee kunnen vleesbomen, groter dan een halve centimeter worden gezien.
Al jouw klachten passen er goed bij.
Het kan zijn dat donderdag eerst alle aandacht uitgaat naar het onderzoek vanwege de pap3a en hpv.
Vraag dan of ze bloed kunnen prikken om te zien wat je HB (ijzergehalte) van het bloed is.
O, zat er maar een knopje op je hoofd om dat malen uit te zetten. Ik heb het knopje vorige week nog gezocht, maar kon het niet vinden.
Ik had te veel gedaan en was daardoor te moe om te kunnen slapen en dan begint het malen.
Vraag eens aan de huisarts of je een slaaptabletje kunt vragen, al mag je dan niet autorijden de dag erop.
Heb je iemand om met je mee te gaan naar het ziekenhuis? Twee horen meer dan een en door de spanning is het heel normaal dat sommige dingen niet bij je binnenkomen.
Gelukkig is er sinds gisteren alweer een dag voorbij.

Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Di 06 Mar 2012 12:12

Overmatig bloedverlies heb ik niet..mijn menstruatie duurt ook maar drie dagen.Ook geen stolsels oid.
Vriendin van me had wel vleesbomen en haar klachten waren vooral heel veel bloedverlies tussen de menstruaties door.
Ze kon echt niks doen of ze was alweer compleet doorgelekt.
Dat heb ik totaal niet.

Het voelt overigens ook niet als menstruatie pijn..ik kan de pijn moeilijk uitleggen,ik voel het veelal onderin en af rn toe bijnmijn eierstok.
Ik heb ook alle symptomen behalve bloedverlies,van eierstokkanker..dus tja je kunt er weinig van op aan helaas..
Ik google danook niks meer hoor want je ziet de meest veeselijke verhalen!

Tjee als je het zo leest lijk ik wel heel negatief..maar is niet zo hoor,maar het voelt allemaal gewoon echt niet goed.

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor schorpioen » Di 06 Mar 2012 13:17

hoi hoi ,

het is ook moeilijk je gedachten ergens anders op te richten.
tot je meer duidelijkheid hebt.
inderdaad nu zit je maar te malen wat zal het zijn.

hoop dan ook voor je dat ze direkt onderzoeken gaan doen deze week nog.
zodat je weet waar die klachten vandaan komen.

toi toi toi deze week.

en vele warme groetjes schorpioentje

Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Di 06 Mar 2012 13:33

Zullen ze dat doen donderdag? Want er staat alleen een coloscopie gepland (leuk woord voor galgje hihi)
Als ik de gyn vertel over mijn klachten,zouden ze dan gelijk verder onderzoek doen?

De huisarts weet van mijn klachten maar weet niet of hij dat ook doorgegeven heeft aan de gyn,of alleen van de hpv en de papjes..

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor schorpioen » Di 06 Mar 2012 17:18

hoi hoi,

weet niet of ze meteen iets ondernemen.
maaaaaaaaaar welke klachten je allemaal hebt zou ik zeker wel aan gyneacoloog vertellen
ZEKER DOEN HOOR

niet alleen aan huisarts en inderdaad je weet natuurlijk niet wat je huisarts doorgegeven heeft aan gyneacoloog
het zou zomaar eens kunnen ja dat het alleen om pap 3a en hpv ging.

dus ik zou mijn woordje maar doen als ik jou was.

en in het ziekenhuis hebben ze nog meer van die fraaie woorden voor galgje :lol:

succes he

we zijn er om mekaar te helpen niet waar

lieve groetjes schorpioentje

Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Vr 09 Mar 2012 10:38

Zo,
Gister de colposcopie gehad..ik heb echt een heel lieve gyn! Wel een man maar echt zo rustig!
Ik zag er als een berg tegenop en toen ik binnenkwam en hij vroeg of ik gespannen was
kon ik niks anders dan huilen,echt vreselijk,was helemaal overstuur.
Hij deed wel erg rustig en legde alles goed uit. Ik kon meekijken op het scherm en het was zo een apart gzicht!
De biopt afnemen was wel pijnlijk en het zuur erop prikte wel erg.
Het gebied is vrij groot wat aangetast is maar het was nog geen kanker wat hij zo zag.
De biopt word nagekeken en volgende week donderdag word ik gebeld tussen twaalf en een over de uitslag daarvan.
Wel moet het gebied weggehaald worden middels lisexcisie. Maar dat ging via plaatselijke verdoving zei hij.

Verder had hij de brief van de ha gekregen en de ha had alles erin gezet,ook al mijn klachten.
De gyn wil dat als de verkeerde cellen weg zijn wel allemaal nakijken want het is niet goed.
Hj ging me helemaal binnenste buiten keren dus dat is wel zo fijn om te weten dat er wat gaat gebeuren!

Na de ingreep was ik wel heel de dag verder misselijk,duizelig en had ii buikpijn en dat heb ik nu nog,

De wond van de biopt wou maar niet dicht en hij deed er allemaal rare en vooral vieze goedjes op om het te dichten.
Hij zei al nou met alleen al het dichten heb je de premie van heel het jaar er al wel uit hoor hahaha!

Ik verlies nog wel bloed en ook allemaal van dat vieze smurrie.

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor shenniep » Vr 09 Mar 2012 13:54

Hoi Jess

Ik ben blij voor je dat je dit achter de rug hebt
en dat je zo,n lieve gyn had dat scheelt een stuk.
Wens je verder heel veel succes met het wachten en probeer zoveel mogelijk afleiding te vinden als dat lukt.
Zelf heb ik ook een colposcopie gehad en een lis en die lis is mij 100% meegevallen terwijl ik heel erg last van de colposcopie heb gehad.
Ik ben nu bijna 2jaar verder en alles is goed dus als je erinderdaad op tijd bij bent
scheelt dat heel veel.

groetjes Hennie

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor liddy » Vr 09 Mar 2012 14:03

Gelukkig heb je het achter de rug.
Wat een begripvolle arts en wat een goed nieuws dat het er niet als kanker uitziet.
Doe je vandaag rustig aan, want het is een hele emotionele behandeling die je hebt ondergaan.
En dat vreet energie. Ook die buikpijn hoort erbij.Meestal stopt het bloedverlies binnen een paar dagen.
Om de wondjes goed te laten genezen, kun je de eerste dagen beter geen geslachtsgemeenschap hebben.
Wat een geruststelling voor je dat je andere klachten straks ook onderzocht gaan worden.
Zodat je eindelijk erachter komt wat er aan de hand is.
Verwen jezelf vandaag, laat de boel de boel en probeer jezelf af te leiden.
De eerste 24 uur van de week wachten is al voorbij.
Op naar goed nieuws.

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor schorpioen » Vr 09 Mar 2012 22:39

hoi hoi jess,

wat fijn voor je dat je een geweldige gyneacoloog hebt
en dat het er niet als kanker uit ziet pfffffffff al hele opluchting voor je
ook ik heb zo'n lis gehad maar dat was 12 jaar terug
en inderdaad zoals hennie zegt heb ik dat ook niet als pijnlijk ervaren

trouwens bij mij deden ze dat meteen na afwijkend uistijkje toen die tijd
waarop volgend uitstrijkje weer heel normaal was

probeer wat tot rust te komen maar ja zal ook niet meevallen met twee kleintjes om je heen

je hebt hele ingreep achter de rug want is toch gevoelige plek waar ze bezig zijn geweest
moet allemaal beetje tot rust komen voor ze het volgende gaan doen
maar zou denken dat ze wel echo gedaan zouden hebben van buik
toch nog even afwachten dan

toi toi toi in ieder geval

we leven met je mee

vele warme groetjes schorpioentje

Catharina71
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 12 Mar 2012 13:42

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Catharina71 » Ma 12 Mar 2012 13:50

Beste allemaal,

Ook mij bij is PAP3a en HPV positief geconstateerd. Dit was vorige week. Overmorgen 'mag' ik naar de gyn. Doodeng. Ik hoop toch zo dat het allemaal mee zal vallen.
Ik merk nu al dat ik emotioneel behoorlijk instabiel ben door de berichtgevingen. Huilen om alles. Zo ken ik mijzelf niet. Hoop niet dat ik een hork van een gyn heb, maar dat lijkt me toch niet in dat vak.

Liefs,
Catharina

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor liddy » Ma 12 Mar 2012 14:20

Hopelijk heb je hier al een hoop informatie kunnen lezen.
En weet je dat het dus niet hoeft te betekenen dat je kanker hebt.
Dat je nu niet weet waar je aan toe bent en dat je daardoor helemaal in de war bent, welkom bij de club.
Natuurlijk staat je wereld op zijn kop. Niets is zo erg als onzekerheid.
Ga morgen beslist niet alleen en schrijf vragen die je nu hebt op.
Je zult, net als ik, niet in staat zijn alles te horen/ te begrijpen, een heel begrijpelijke menselijke reactie op het gebeuren.
Zoek afleiding om deze dag door te komen.
Ga naar buiten en probeer te genieten van de natuur, even een 'natuurlijke' afleiding.

Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Ma 12 Mar 2012 14:52

Hi!

Ik hoop dat je bezoek meevalt.
Bij mij waren de mensen allemaal erg lief en vriendelijk..hij zei me dan ook dat je in dit vak niet alleenmmaar serieus moet kijken,omdat de patient daar alleen maar nerveuser van word.
Wijze uitspraak vond ik!

Komt goed meid,ik zal aan je denken,het is echt een rotvirus!!tot op de dag dat de ha me het vertelde had ik er nooit van gehoord!
Neem idd iemand mee! Voor de geruststelling maar ook voor daarna..ik was erna namelijk erg misselijk enn duizelig.
Ik neem aan dat je een colposcopie krijgt.

Succes!

Even over mezelf... Ik heb donderdag dus de colposcopie gehad en en ik verlies nog rare pruttel..geen bloed,maar gisteravond bv had ik zwarte afscheiding,echt dropzwart dus niet oud bloed..
Er zit ook een heel vies luchtje aan..kan dit kwaad of hoort dit erbij na het onderzoek?

Oh en schaam je niet voor je tranen hoor! Ook daar niet! Ik barstte in huilen uit toen ik de kam,er binnenkwam!
Ze stellen je echt gerust en na een flinke jankbui voel je je waarschijnlijk ook wat rustiger.

Catharina71
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 12 Mar 2012 13:42

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Catharina71 » Ma 12 Mar 2012 15:29

Hoi,

Bedankt voor je berichtje en je geruststelling. Ik hoop voor jou dat je nu het ergste achter de rug hebt. Positief blijven maar. Ik heb mezelf net al getrakteerd op mooi nieuw, lees comfortabel, ondergoed
en een nieuwe badjas voor als ik thuis kom na de behandeling. Als ik jou bericht zo lees ben ik ook blij dat ik stapels maandverband heb gekocht.

Wat een avontuur weer. En inderdaad ik had ook nog nooit van dat idiote virus gehoord.

Nou, ik laat snel weten hoe het gegaan is. Hou je taai hè..

Groetjes,

Catharina

Jess08
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Vr 02 Mar 2012 15:47

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor Jess08 » Do 15 Mar 2012 18:16

Hoe is de colposcopie gegaanngisteren?
Hoop dat het je mee is gevallen en dat je iets wijzer bent.

Hier vanmorgen de uitslag gehad..

Helaas was die miet goed namelijk cin III en er zijn kankercellen aangetroffen.

Vijf april moet ik er weer heen voor de lisexcicie en dan hopen ze alles weg te kunnen halen.
En dan na een half jaar weer uitstrijkje..

Cin III had ik wel verwacht eigenlijk,dat voelde ik gewoon, maar dat er al daadwerkelijk kankercellen zouden zitten niet..

Morgen een consult bij de ha ivm de echo, die is nog niet gemaakt en de gyn had ook de verwijzing ervoor niet dus schijnbaar wat misgegaan
en hij wil weten of de ha de echo voor of na de lisexcisie wil laten uitvoeren.
Mijn buik is onderhand zo dik dat ik hoogzwanger kon wezen!
En ondertussen al 61 kilo..in vier weken zes kilo erbij, is gewoon niet goed omdat ik normaal nooit aankom, het gaat veel te hard.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor liddy » Do 15 Mar 2012 20:42

Wellicht ben je vocht aan het vasthouden.
De verwachting is dat een lisexcisie voldoende is.
Anders had men wel een conisatie voorgesteld.
Kennelijk verwacht men dat het toch mee gaat vallen.
Succes met je echo. Ik kan me voorstellen dat je die liever nu krijgt.
Dan weet je hopelijk wat meer.

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: Pap 3a en hpv

Berichtdoor schorpioen » Vr 16 Mar 2012 10:04

hoi hoi,

goh, dat er toch kankercellen zijn gevonden :(
toch raar allemaal
iemand kan pap 3a hebben [onrustige cellen]
iemand kan pap 3a hebben +hpv [onrustige cellen]
iemand kan pap 3a hebben +hpv en dan vinden ze kankercellen ???????
ligt het dan toch meer aan hpv type zou je zeggen
maar belangrijkste is natuurlijk dat ze het met lis weg kunnen nemen

krijg je toch een buikecho gelukkig
waren ze toch al van plan dan

niet om het een of ander maar schiet me iets te binnen

jaar of 12 geleden had ik een cyste op eierstok zo groot als een kippenei
moest operatief verwijderd worden
daar lag een jonge vrouw op de zaal naast mij
en die had zo vertelde ze mij ook zo'n dikke buik alsof ze zwanger was
ook niet het geval
wat bleek die had enorme cyste op eierstok zitten zat helemaal rondom haar eierstok
eierstok en enorme cyste hebben ze moeten verwijderen
aangezien cyste vocht bevat dat ding was in korte tijd ook zo gaan groeien

wie weet ????????

heb zelf dinsdag uitslag gekregen van laatste uitstrijkje
van pap 3a naar pap 1 [gelukkig]
bij mij blijft het schommelen vandaar dat ik elk jaar uitstrijkje moet ondergaan
om het allemaal voor te blijven mocht er iets de kop opsteken

ik duim met je mee hoor
en met de buikecho alvast toi toi toi meid

lieve groetjes schorpioentje


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten