Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
meiske1982
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 26 Jan 2012 08:45

Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Berichtdoor meiske1982 » Do 26 Jan 2012 09:17

Hallo allemaal,

Ik moet (helaas) even mijn verhaal hier kwijt, want ik loop de laatste week compleet over.
Ik ben 29 jaar en heel wat gezondheidsproblemen sinds de puberteit; o.a. Prikkelbare darm, ME, fibromyalgie en uiteindelijk ook chronische blaasontsteking. Was dus al niet onbekend met ziekenhuizen.

Er was e.e.a. gaande op het werk waardoor ik eind 2011 thuis kwam te zitten met paniekaanvallen en burn-out, waarop ik vervolgens mijn ontslag aangezegd kreeg.
Ik heb ontslagbescherming dus aanvechten en in het juridsch gebeuren storten...

Ik stond nu op het punt om over 1,5 week naar een academisch zh te gaan voor de blaasontstekingen. Antibiotica helpt steeds niet terwijl uit de kweeks komt dat ik niet resistent ben en het dus wel zou moeten werken.
MRI's en alles gehad.. ze weten het niet. Daarnaast had ik veel buikpijn en mijn buik kan opzwellen totdat het een zwangerschap van 9 mnd lijkt.
Ik ben al ooit op de eerste hulp beland via de huisarts maar ze konden niks vinden. Alleen dat mijn darmen te vol zaten.
Vorige week ga ik naar de huisarts vanwege tussentijds bloedverlies. Uitstrijkje laten maken en soa's laten testen. Uitslag: geen soa's maar Pap3B.
Volgens de KOPAC geen ontsteking en in het uitstrijkje geen cilindercellen (B2), maar wel P6.
Maar omdat al die andere dingen er ook bij zitten merkte ik dat ik het emotioneel niet meer aan kon.
Daarnaast heb ik al lang een onvervulde kinderwens. Ik had telkens geen relatie dus kwam het er niet van.
Nu had ik net sinds een aantal maanden een relatie die zo serieus is dat het wel meteen ter sprake is gekomen dat we dat op korte termijn wel wilden... krijg je dit.
Ik kreeg een afspraak voor een colposcopie. Zoals velen had ik ook amper informatie gekregen en ben gaan zoeken op internet.
Daardoor extreem bang geworden voor het biopt, omdat het allemaal al zo gevoelig is bij mij in de buikstreek.
Gister naar de colpo. Ik kom binnen en de arts die ik had gevraagd en zou krijen (oudere man met veel ervaring) bleek er niet te zijn; vrije dag.
Ik kreeg een hand van wat ik dacht de assistente, maar het bleek dat zij mij ging onderzoeken (volgens mij heeft ze niet eens haar naam genoemd).
Ze gaf aan dat het wel verzet kon worden als ik perse die arts wilde, maar goed... ik had zo in de spanning gezeten (incl. paniekaanval) dat ik dat ook niet wilde.
Ik zou vooraf een gesprek hebben. Nou, er werden kort wat praktische vragen gesteld en verder was er nergens gelegenheid voor.
Ik had een lijst met vragen opgesteld, maar kreeg de kans niet die erbij te pakken.
Ze begonnen en ik gaf aan dat ik helemaal niet goed lag. Die beugels stonden veel te ver uit elkaar voor mij waardoor ik mijn benen ging spannen (ik heb een slechte heup en kreeg pijn met mijn benen zo ver uit elkaar).
Ze veranderde niks aan de stoel.
Het goedje van azijnzuur kwam en daar had ik niet echt last van. Totdat ik ineens zowat tegen het plafond zat van de buikkrampen (ik had die dag al een aantal paracemtamol op).
Dit bleek dus als ze met een wattenstaafje tegen de baarmoeder(mond?) kwam. Een verpleegster ging mij afleiden door vragen te stellen en te praten,
maar de tranen rolde over mijn wangen en door haar gepraat en de pijn kreeg ik amper mee wat ze zeiden en aan het doen waren tussen mijn benen.
Ik ben heel wat gewend qua buikpijn (ik heb bij de menstruatie al zoveel pijn dat ik flauw kan vallen), maar dit sloeg echt alles.
Toen hoorde ik haar zeggen dat het azijn een plek op mijn schaamlip had opgelicht, maar ik was niet in staat vragen te stellen. Ze ging een arts halen en die kwam kijken.
Die vond de pijn die ik hierbij had niet normaal en dacht eerder aan een infectie. Hij stelde vragen of dat al afgenomen was voor kweek, maar omdat ik zo in paniek was heb ik nee gezegd terwijl het wel zo was.
Dus hij ging nog een keer op chlamidya e.d. testen, omdat hij dat er beter bij vond passen.
Echter heb ik zoveel ab kuren gehad wegens de andere dingen dat als ik dat zou hebben gehad het allang over had moeten zijn (tenzij ik de chronische vorm heb). Maar goed...
Hij zag ook een klein plekje op de baarmoeder en hij zegt: Dat halen we de volgende keer even weg met de hotloop. Ik zei: Ik vind het prima, wel onder narcose! Nee hoor, zei hij.. 5 prikjes.
En weg was meneer, naar de andere behandelkamer. Nou, sorry maar als ik bij een wattenstaafje zoveel pijn heb wil ik er geen naald in!
Ze wilde eigenlijk een biopt maar vanwege de pijn kon ik dat niet aan en is deze niet genomen.
Toen ik van de tafel kwam werd er gezegd: zo dat was het, maak maar een afspraak bij de balie. :roll: Ik vroeg: was er wel een plek te zien dan? Ja, een klein plekje op de baarmoeder, maar dat halen we wel weg.
Ik werd buiten gezet met de afspraak dat de arts mij over 2 weken belt met de uitslag van de kweek.
Geen afspraak voor de lis... geen informatie... geen bespreking.... En toen ik eenmaal thuis was dacht ik: wat was dat nou met die plek op de schaamlip?
Ze hadden wel nog even gezegd dat ik niet op internet moest kijken... daar staan alleen de slechte verhalen.
Maar goed, ik toch op internet kijken en dan stuit ik meteen op schaamlipkanker waarvan ik zag dat dat nog weleens sneller fout kan gaan dan een voorstadium van baarmoederkanker.
Ik had het niet meer gisteravond. Ik was in mijn hoofd mijn eigen begrafenis aan het regelen :shock: . Waarom heb ik zo weinig informatie gekregen of een goede nabespreking van wat ze hebben gezien?
En waarom zou ik geen behandeling onder narcose mogen terwijl dat wel in de folder staat? Ik heb op internet gekeken en het meisje die mij heeft geholpen blijkt dus ook een arts in opleiding.
Ik heb nu een afspraak bij de huisarts gemaakt vanmiddag om heel het gebeuren te bespreken, maar weet eigenlijk niet wat ik ermee moet. Ik lig krom van de buikpijn en mijn hoofd is een warboel.

heb de neiging om te roepen dat ze allemaal maar van me af moeten blijven.. wat natuurlijk niet kan, want wat er zit moet er toch uit... pff.. ben gewoon zo moe ervan ..en dan sta ik nog maar aan het begin :cry:
Laatst gewijzigd door meiske1982 op Do 26 Jan 2012 17:08, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Berichtdoor liddy » Do 26 Jan 2012 11:27

Wat ben jij geschrokken, begrijpelijk als je zoiets te horen krijgt.
Sommige mensen krijgen van alles op hun bordje en andere niets.
Het voordeel is dat jij veel bewuster in het leven staat ;)
Het is ook niet niets zo behandeling. De lichamelijke kant is al pittig, laat staan de emotionele kant die erbij komt kijken.
Een arts moet ver in de opleiding zijn, wil ze een dergelijke behandeling alleen mogen doen.
P6 vind ik nog meevallen. P6 wil zeggen ernstige afwijking, echter het is dan nog geen kanker.
Probeer jezelf voor te houden dat het dus best kan meevallen.
Mocht het tot een behandeling komen, de kans is heel heel klein, dan kom je misschien in aanmerking voor een baarmoedersparende behandeling, waarna kinderen krijgen nog mogelijk is.
Een baarmoedersparende operatie heet trachelectomie. En wordt uitgevoerd in Nijmegen (UMC Radboud), Leiden (LUMC), Amsterdam (VUMC) en ik dacht ook in Rotterdam (Erasmus)
Er is meer mogelijk dan je nu denkt.
Het is heel verstandig dat je een gesprek met de huisarts hebt. Daar heb je meer aan, dan opzoeken op internet.
Immers je leest uiterst zelden een verhaal op internet dat het geen kanker blijkt te zijn.
Ik ben blij dat je je verhaal hier hebt neergezet. Schrijven helpt je bij het op een rijtje houden van wat er gebeurd is.
Wees welkom hier.

meiske1982
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 26 Jan 2012 08:45

Re: Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Berichtdoor meiske1982 » Do 26 Jan 2012 16:50

Bedankt voor deze reactie. Het schrijven heeft wel wat geholpen inderdaad. Ik ben er een stukje rustiger onder alweer dan vanmorgen! Dank voor het lezen en delen van informatie!


Ik wist sowieso niet dat een arts in opleiding zoiets mag doen en ik ben ook gewend dat wanneer zoiets toch voorkomt dit aan de patient gevraagd wordt. Ik krijg de keus dus kies voor een ervaren iemand en krijg een onervaren iemand. Want papiertjes zeggen mij niet zoveel wanneer het hier om gaat. Dan heb ik liever veel praktijkervaring.

Ik weet dat het met P6 of Pap 3B niet perse kanker hoeft te zijn en maak me over dat plekje op de baarmoeder al wat minder druk (als ze dat weghalen - wel onder narcose dus!) vind ik het goed... al was natuurlijk de eerste reactie schrikken.... en elke 'kans op', hoe klein ook is een kans,... iets waarbij je vantevoren niet stil gestaan hebt (ik niet althans). Ik lees ook dat het bij Pap3B toch weleens kanker kan zijn. Maar ik heb begrepen dat er zo niets over te zeggen valt en het bij ieder anders uit kan pakken. Ik lees toch ook voldoende verhalen over mensen met Pap 3B die na lisexcisie al jaren schoon zijn. Uiteraard had ik toch, net als ieder ander, liever een 1,2 of 3a gehad. Als je na 6 mdn terug kunt komen heb je ook wat meer tijd om aan het idee te wennen. Ik wist eerlijk gezegd nog niet eens exact wat een uitstrijkje was (dacht namelijk dat ze daar ook soa's mee opspoorde).

Ik maakte me meer zorgen om de schaamlip als ik lees (maar wisselend per informatie bron zag ik) dat er in stadium 1 een 5 jaars overlevingskans is van 70%. Het nieuws van de Pap sloeg hard in, maar ineens was dat veel minder vergeleken bij dat, aangezien er ineens over overlevingskansen gesproken word. Ook dat ik las dat meteen de lymfeklieren er vaak dan al uitgehaald worden.

Ik plaats het toch hier en niet bij vulvakanker, omdat ik me nu afvraag hoe evt. afwijkende cellen op de schaamlip kunnen komen en een negatieve uitslag van een uitstrijk tot gevolg heeft. Ik kreeg de indruk van het kleine beetje wat ik meegekregen heb, dat ze op het oog m.b.t. het plekje op de baarmoedermond meer een Pap 2 of 3A hadden voorgesteld bij hetgeen ze zagen dan een Pap3B.

Daarnaast las ik dat schaamlipkanker ook een slecht uitstrijkje kan geven als de baarmoeder zelf schoon is, maar ik vraag me af hoe dit dan werkt. Ze nemen bij de uitstrijk cellen bij de baarmoeder weg en niet bij de schaamlip.

Dus of die witte plek van het azijnzuur automatisch zegt dat er cellen van de schaamlip niet goed zijn of dat het mogelijk is dat er bij onderzoek slechte cellen van de baarmoeder losraken en verplaatst worden naar de schaamlip... of dat slechte cellen ook gewoon door een bacterie kunnen komen en je ze er bij wijze van onder de douche afwast... (klinkt raar, maar hoorde die a.i.o. zoiets zeggen over losse cellen). kortom.. ik zoek naar wat houvast en duidelijkheid omtrent die plek die ze zagen.. wat de kansen zijn dat er sprake is van schaamlipkanker en of dit vaak voorkomt i.c.m. met een evt. voorstadium van baarmoederhalskanker.

Of mag ik er vanuit gaan dat als zij dachten dat het schaamlipkanker zou kunnen zijn, zij me dit wel gemeld hadden en dat ik juist door het gebrek aan mondelinge overdracht me geen zorgen moet maken?

Gesprek met de huisarts is geweest en hij stelde voor dat ik toch even een gesprek aanga met de gyn die me gisteren even heeft gezien om toch terug te koppelen wat het met me heeft gedaan (de manier van handelen). Ik heb gebeld en gezegd dat ik vragen heb en dat ik het niet zo goed had ervaren. Dat gesprek heb ik a.s. maandag. Dan zal ik al mijn vragen ook daar stellen.
Laatst gewijzigd door meiske1982 op Do 26 Jan 2012 17:14, 3 keer totaal gewijzigd.

meiske1982
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 26 Jan 2012 08:45

Re: Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Berichtdoor meiske1982 » Do 26 Jan 2012 16:56

Oh.. Liddy... bedoel je met "Mocht het tot een behandeling komen, de kans is heel heel klein" een grotere behandeling? Want de behandeling krijg ik sowieso van de baarmoeder in de vorm van een lisexcisie.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Berichtdoor liddy » Do 26 Jan 2012 20:06

Ja, dat bedoelde ik inderdaad.
Een lisexcisie is wel een behandeling, maar geen behandeling voor kanker.
Ze branden dan onrustige cellen weg om uit te sluiten dat die onrustige cellen na verloop van jaren alsnog kankercellen worden.
Als ze dachten dat het schaamlipkanker was, dan zouden ze meteen met jou verdere afspraken hebben gemaakt.
Zo te horen heb je echt iets gehad aan het gesprek met de huisarts, wat fijn voor je.
Veel succes met het gesprek komende maandag.

meiske1982
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 26 Jan 2012 08:45

Re: Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Berichtdoor meiske1982 » Vr 27 Jan 2012 08:05

Nou, dat is een geruststelling. Dan zullen ze wellicht toch niet aan schaamlipkanker denken. Ik ben blij dat ik een gesprek daar heb maandag want dan kan ik alle vragen stellen.
Gesprek met de huisarts heeft inderdaad geholpen. Alleen al om van een dokter te horen dat hij zich kan voorstellen dat het geen prettige ervaring is geweest.
Hij gaf ook aan als het gesprek niet bevredigend is, ik bij hem terug kan komen. Dan gaat hij zelf contact opnemen. Prima dus!

Nancy Dierick
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 18 Jun 2013 11:56

Re: Paniek! Nare colposcopie... wat nu?

Berichtdoor Nancy Dierick » Di 18 Jun 2013 12:07

Hallo, ik heb vandaag zo'n colposcopie ondergaan. Ik moet zeggen dat ik bang was. Had er heel veel over gelezen op internet en je leest de meest uiteenlopende reacties.
Wel beste mensen, ik heb er niets, maar dan ook niets van gevoeld. Ze hebben 2 biopties gedaan en zelfs die heb ik niet gevoeld. Heb zelfs niet moeten hoesten. Dit wou ik toch even melden om andere gerust te stellen. Uiteraard is niet iedereen hetzelfde... maar bij mij is het super meegevallen. Niets gevoeld.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten