Pap4, angst maar geen andere klachten

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Akasha
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 13 Dec 2011 23:19

Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor Akasha » Wo 14 Dec 2011 10:35

Hallo lieve meiden,

Ik ben Akasha, 32 jaar oud, nog geen kinderen maar zou zeer graag willen, op korte termijn. Op 30 november heb ik een afspraak gemaakt bij mijn huisarts om een uitstrijkje te laten maken. Toen ik 30 was heb ik een oproep gekregen, maar toen had ik net een nieuwe baan en ik wou niet vrij nemen, daarna ben ik vergeten. Omdat ik 2 weken geleden vrij was, heb ik toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik ben iemand die nooit ziek is, ik wordt bijna nooit verkouden, ik genees zeer snel en ik heb nog nooit gezondheidklachten gehad. Het uitstrijkje was voor mij meer iets die ik moest laten doen omdat ik ooit een brief heb ontvangen.
Ik was op me werk, vorige week donderdag toen mijn huisarts belde rond 14:00 uur. Hij verteld mij dat het resultaat binnen is gekomen. Ik dacht: ok, prima. Ik dacht niet eens om te vragen wat de uitslag was, zo zeker was ik dat er niets aan de hand is. De arts vroeg mij of ik weet wat PAP 4 betekende. Nee, zeg ik, geen idee. Hij vertelde dat het resultaat niet oke was en dat ik mogelijk kanker zou kunnen hebben. Ik vroeg wat de gradaties van de PAP zijn en hij vertelde mij van 1 (goed) tot 5 (zeer slecht). Het enige wat ik op dat moment wou was de telefoon ophangen en snel gaan googlen om meer informatie hierover te vinden. Het eerste resultaat wat ik in Google vond was "Kanker patiënt". OH MY GOD ! The sky falls on my head! I start shaking! A lot ! Ik ga naar buiten om een sigaret te roken. Tranen in mijn ogen. Ik kan het niet geloven! Een collega ziet mij en vraagt mij wat er aan de hand is. Ik vertel de hoofdlijnen. Ik huil! Ik huil! en IK HUIL!!! Ik herken mij niet meer! Ik huil nooit! zeker niet op mijn werk! Iedereen ziet mij als een zeer sterke vrouw. Nu ben ik niet meer sterk!
Ik ging naar huis, huilen in de file, daarna huilen tijdens het rijden met 140 per uur. Ik heb een paniek aanval. Ik bel een aantal vrienden en ze kunnen niets vertellen om mij rustig te krijgen.
I live a hell! Me! The one who doesn't believe in anything! I live the living hell!!!
Ik ben thuis, ga ik nog meer lezen op het internet. Positieve maar vooral negatieve verhalen. Ik wil een kindje hebben. Ik voel me fysiek goed! Hoe kan mijn lichaam niets voelen met zo'n diagnose?
Afgelopen vrijdag ben ik niet gaan werken. Ik heb de arts gebeld en hij vertelde mij dat het hoeft niet altijd kanker te zijn. Hij maakte voor mij een afspraak bij de gyn in het ziekenhuis een week later. Dus aankomende vrijdag, 16 dec moet ik op controle. Colposcopie. Ik heb veel over gelezen, ben niet bang van pijn, ben bang dat er iets ernstig uitkomt van het onderzoek. Ben bang dat ik kanker heb en niet meer zal leven. Ik voel me nog zo jong. Ik ben meteen gestopt met roken nadat ik gelezen heb dat roken de immuniteit van mijn cellen die tegen HPV virus vechten kan beschadigen.
Ik ben bang van mijn leven, I am scared that all my plans and dreams are going to be ruined.
En ik was zo blij in de afgelopen periode! Ik heb veel bereikt, zelf de liefde van mijn leven heeft mij verteld hoe veel hij van mij houdt. Ik dacht dat alles richting de goede kant gaat! En dan plotseling dit!
En ik moet nog steeds overal (thuis, op het werk, etc) doen alsof ik sterk ben, alsof mij niets markeert.
Meiden, help! PLS! Hoe erg is Pap4? Is kanker te genezen?? Hoe verandert dit je leven? Hoe kan het zijn dat ik geen klachten heb?!? HELP!!!

xxx
Akasha

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor shenniep » Wo 14 Dec 2011 11:10

Hoi Akasha
Ik heb je verhaal gelezen en begrijp hoe jij je voelt.
En met mij vele hier op dit forum want wat wij met elkaar gemeen hebben
is dat we allemaal een vervelende uitslag hebben gehad.
Ik kan nu wel zeggen dat je rustig moet blijven en niet te veel dingen in je hoofd moet halen
maar dat had ik vorig jaar ook.
Vergeleken met anderen op dit forum heb ik een "milde"uitslag gehad ik had n.l pap3a en cin2.
Vorig jaar ook een colposcopie gehad en n.a.v die uitslag een lis-exiscie gekregen.
Alles was weg gehaald en ben intussen al weer 2keer op controle geweest en niets aan de hand.
Wat ik probeer te zeggen is probeer toch rustig te blijven ze kunnen tegenwoordig heel veel doen
en wat je arts ook al zegt je hoeft beslist nog geen kanker te hebben.
Heel veel succes voor a.s vrijdag en ik hoop dat je wat rust kunt vinden.

groetjes Hennie

Akasha
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 13 Dec 2011 23:19

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor Akasha » Wo 14 Dec 2011 11:43

Dank voor je reactie Hennie. Ik doe mijn best om rustig te zijn, maar het enige wat ik nu kan doen is lezen, lezen en nog meer lezen over dit.
Gr,
Akasha

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor Btje » Wo 14 Dec 2011 12:31

Lieve Akasha,

Allereerst dankjewel voor je reactie op mijn topic!

Tja als lotgenoot, kan ik je natuurlijk overal in bijstaan, maar je gevoel wat je hebt overheerst wel heel extreem! Uiteraard staat je leven op zijn kop, maar lieve schat, het HOEFT nog geen kanker te zijn! Die garantie kan ik je uiteraard niet geven, bij mij was het wel kanker, maar zie hier het levende bewijs, ik ben er nog :D , en ook ik had pap 4! Ook dat googlen etc, volkomen begrijpelijk, deed ik ook, maar hoe meer je leest hoe meer ellende erbij komt, dus eigenlijk zou je het niet moeten doen.En je zegt dat je geen klachten hebt, helemaal niets? Heb je een partner, vrienden, ouders, waar je goed mee kunt praten? Huil alles er flink uit, dat lucht wel op. Maar probeer daarna wel realistisch te blijven denken, eerst afwachten wat er vrijdag gebeurd, daarna de uitslag! En in tussen heel veel afleiding zoeken, klinkt makkelijk weet ik, maar uit eigen ervaring het helpt echt! Kop op meid! En als je meer dingen wilt weten, we zijn er voor je!

Sterkte he!

Liefs Btje

Akasha
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 13 Dec 2011 23:19

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor Akasha » Wo 14 Dec 2011 12:59

Thanks a lot B'tje. Ik probeer niet meer zo erg over na te denken. Ik voel me fiziek helemaal goed, geen klachten, niets. Mijn ouders zijn nu bij mij, ze zijn gekomen voor een korte vakantie (ik woon in NL sinds 2006 en mijn ouders wonen niet in NL). Mijn moeder weet hierover, aan mijn vader wou ik nog niet vertellen. Mijn partner weet ook hierover, maar ik wil niet mijn moeder stressen met mijn "Down mood". En mijn partner zegt dat het resultaat nog niet zeker is en dat ik me geen zorgen moet maken.
Dus ik blijf doen alsof mij niets markeert en ik blijf zeuren alleen op deze forum, waar meiden mij kunnen begrijpen.
Waarom ik zo bang ben? Omdat ik nog nooit ziek was.

Ik zal jullie op de hoogte houden met mijn uitslag van vrijdag.
xx
Akasha

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor liddy » Do 15 Dec 2011 23:22

Nog één nachtje en dan weet je meer.
Ik wens je veel succes.
We horen graag wat de uitslag is, welke die ook is.

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor riaw » Vr 16 Dec 2011 17:51

Hopelijk weet je nu wat meer en ben je wat gerust gesteld.

Akasha
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 13 Dec 2011 23:19

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor Akasha » Di 13 Mar 2012 13:45

Lieve meiden,

In december had ik een Lis. De arts vertelde dat er geen kankercellen waren, maar afwijkende cellen die hij eruit heeft gehaald. herstel was zeer snel, onverwacht snel, ongeveer 3 weken.
Nu moet ik tot juni wachten voor een nieuwe controle. Ik hoop echt dat alles goed is. Ik ben toch blijven roken en soms een pilsje in het weekend bij het uigaan. Ik hoop dat dit geen invloed heeft op dit verhaal.

Ik wens jullie veel sterkte en beterschap waar nodig!
xxx
Akasha

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor liddy » Di 13 Mar 2012 14:00

Wat een goed nieuws voor jou (en voor anderen) om te lezen dat Pap4 dus niet hoeft te betekenen dat het kanker is.
Zie het hele gebeuren als een gebeurtenis die je goed aan het denken heeft gezet waar je op dit moment staat in het leven en hoe je er mee omgaat.
Jammer dat je rookt, dat roken slecht is voor heel je lichaam weet je, het is aan jou wat je doet met die wetenschap.
Een biertje in het weekend kan echt geen kwaad, zolang je met mate drinkt.
Nogmaals ik ben heel blij voor jou dat het geen kanker is.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor Btje » Do 15 Mar 2012 11:27

Wat een super goed nieuws zeg! Blij om dat toch nog even te lezen!

Geniet er van en van het heerlijke zonnetje buiten :D

Akasha
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 13 Dec 2011 23:19

Re: Pap4, angst maar geen andere klachten

Berichtdoor Akasha » Wo 21 Nov 2012 09:42

Hallo meiden,

Update van mijn verhaal:
In juni had ik PAP1. helemaal blij! Maar in de afgelopen weken heb ik constant de hele dag door pijn in mijn rechte kan in de onderbuik. Hierdoor heb ik vorige week een afspraak laten inplannen bij de ziekenhuis voor een nieuwe uitstrijkje en nieuwe controle. Volgende week dinsdag heb ik de afspraak met mijn gyn. Maar omdat ik afgelopen nacht kon ik het bed niet uit vanwege pijn (lijkt op pijn die je krijgt als je haardloopt of kei hard rent, maar dat 10X erger), heb ik mijn huisarts gebeld en heb ik aanstaande vrijdag een afspraak bij hem.
Zelfs mijn been deed pijn hierdoor... Vanochtend viel mee. Het doet pijn alleen als ik spring of met de auto over een drempel heen ga.
En wat deed ik nog afgelopen nacht? Zitten zoeken op het internet! Mogelijke oorzaken van pijn in onderbuik in combinatie met kanker. Nou! De google resultaten zijn echt niet prettig... Eierstokkanker is een van de kankers die zo'n sympthomen kan hebben.
Verder ben ik helemaal gezond: geen bloedingen, mijn sex leven is goed, geen andere rare dingen. Kan van alles zijn, weet ik, alleen ben ik nu zeer alert! Ik wil graag een kindje volgende jaar of overr 2 jaar.
Ik wil graag dat de huisarts mij doorstuurt om meer checks te doen, hij is altijd zooooo pasief. In de afgelopen 6 jaar ben ik bij hem op bezoek geweest 4 keer (waaronder 1 keer om het uitstrijkje te laten doen). Ik wil een keertje een complete gezondheidscheck laten uitvoeren, met bloedtests, echo's en alles die erbij hoort. Ook als de verzekering dit niet dekt. Prima! Het is voor mijn eigen gezondheid. Ik zal de HA vragen of dit mogelijk is en waar.

ik zal volgende week een nieuwe update plaatsen.
Ik wens jullie allemaal veel gezondheid!


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten