Pap 4 in november, nu 1ste controle weer/nog pap 4

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

Pap 4 in november, nu 1ste controle weer/nog pap 4

Berichtdoor Eef2011 » Ma 27 Jun 2011 20:12

Hallo lotgenoten,

In november 2010 heb ik een uitstrijkje laten nemen omdat ik in dat jaar 30 was geworden. De assistente zei nog: maak je geen zorgen komt bijna nooit wat uit. Twee weken later wordt ik gebeld door de huisarts; het is niet goed ik wil dat je vandaag nog met het ziekenhuis belt voor een afspraak. Ik schrik me rot, want de uitslag is Pap4 en acis (afwijkende cellen in de baarmoederhals). Dezelfde week kan ik op vrijdag nog terecht en de gyn valt gelijk met de deur in huis. Mijn afwijking zit niet aan de voorzijde van de baarmoedermond maar al in de baarmoederhals, we gaan snel opereren. Er wordt een conisatie uitgevoerd en 2,5 cm van mijn baarmoederhals verwijdert.

De uitslag van de conisatie is goed, de snijranden zijn schoon. Ik mag wel zwanger worden van de gyn, maar dat durf ik niet aan. Eerst wil ik de uitslag van de eerste controle uitstrijkje.
Wat heb ik daar nu een dubbel gevoel aan over gehouden. In mei terug voor controle uitstrijkje, gyn zegt ziet er goed uit maak je geen zorgen. Bel ik na vier weken vanaf mijn werkplek op en krijg opnieuw een hard bericht: sorry het is weer/nog pap4. Ik zie mijn kinderwens in rook opgaan en dat doet mij zo'n verdriet.

Ik word 6 juli voor de tweede keer geopereerd, de gyn probeert nog een keer een besparende conisatie uit te voeren. Mijn man en ik hebben nog heel sterk een kinderwens.
Maar ik vind het moeilijk om positief te blijven, ik heb het gevoel dat de gyn er niet veel vertrouwen in heeft dat het gaat lukken.
Hij heeft me al geinformeerd dat als de conisatie geen schone snijranden heeft mijn baarmoeder eruit moet.
Zijn de snij randen wel schoon dan krijg ik na twee maanden opnieuw een uitstrijkje.
ALs die negatief is moet alsnog mijn baarmoeder eruit. Hij zegt dat de baarmoeder geen functie meer heeft als daar ook stukken uit gehaald moeten worden.
Heeft iemand ervaring met het verwijderne of deels verwijderen van de baarmoeder en had jij ook nog een kinderwens. Zijn er dan nog mogelijkheden om toch zwanger te worden? Of moet ik echt afscheid nemen van mijn wens?
Ook ben ik bang voor toch baarmoederkanker want ik herken 2 symptomen; contactbloeding (soms) en regelmatig afwijkende afsceiding. Ik ben echt bang en verdrietig.
Ruim drie maanden onzekerheid, niet wetende wat de toekomst gaat brengen

Wat ik zo lastig vind is dat er veel algemene informatie te vinden is over Pap 4 en een lichte ingreep. Is een conisatie een lichte ingreep? Ik vind het namelijk zwaar, niet zozeer lichamelijk maar wel geestelijk. Daarin herken ik veel van andere vrouwen op dit forum.

Ik word ook steeds geconfronteerd met onhandig begrip van mensen die zeggen: ach je hebt 2 mooie meiden, zorg maar dat je gezond blijft. JA ik heb twee mooie meiden, maar mijn gezin voelt nog niet compleet. Ik wil nog een wondertje in mijn buik, genieten van de trotse blik van mijn man, de reactie van de kinderen op een broertje of zusje. Het koesteren van een kindje en ontvangen van de liefde. Dat is toch niet raar!!

Tips om rustig te blijven en de tijd door te komen zijn welkom.
Ik ben ook nieuwsgierig of jullie nog voldoende concentratie hadden om te werken ? Hoe ging e daar mee om?

Sorry het zijn veel vragen maar ik wete het dan ook echt even niet meer.

ALvst bedankt voor jullie steun

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Pap 4 in november, nu 1ste controle weer/nog pap 4

Berichtdoor Btje » Ma 27 Jun 2011 21:43

Hoi hoi,

Je hebt dus al een behoorlijk aantal maanden geleeft in onzekerheid! Heftig is dat he?
Vooral als ze van te voren aangeven, ik zou me niet al te veel zorgen maken, want het ziet er goed uit. Dit hebben ze tegen mij ook gezegd de allereerste keer, en toch was het wel degelijk kanker..Maar goed, dat is weer een ander verhaal natuurlijk.

Ik kan niet helemaal ingaan op je kinderwens, maar begrijpen doe ik het zeker wel. Als jullie voor jezelf dat gevoel hebben, dan is het keihard als er mensen om je heen zeggen, wees blij met wat je hebt, of gelukkig heb je al kinderen. Zoiets begrijpen ze pas, als ze daadwerkelijk in de zelfde situatie zitten als jij! Helaas werkt dat overal zo mee. Maar leuk is anders natuurlijk. Zelf heb ik ook 2 kindjes, en alles is er uit gehaald, maar ik had dan ook geen verdere kinderwens meer. Toch heel af en toe betrap ik me zelf erop, dat het wel heel erg definitief is, mede doordat je dan geen keuze meer hebt. Volgens mij is het afhankelijk hoe groot een tumor is, of de baarmoeder er ook uit moet. Er bestaat ook een baarmoederbesparende operatie namelijk. Maar of dit nog een optie voor jou is, geen idee. Heeft de gyn geen verdere opties met je besproken?

Het rustig blijven in deze situatie is uiterst vervelend. Continue blijft het malen door je hoofd. Vanuit mijn eigen ervaring vond ik het prettig om af en toe even momentjes helemaal alleen te hebben, alles eruit laten gaan, en daarna weer er tegen aan. Leef gewoon van onderzoek naar onderzoek, en probeer toch de nodige afleiding te zoeken.

Heel veel sterkte!!

liefs,

Btje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4 in november, nu 1ste controle weer/nog pap 4

Berichtdoor liddy » Ma 27 Jun 2011 22:09

Dat is wel ongelofelijk pech hebben, Eef.
In 2009 kon je in het LUMC in Leiden, VU in Amsterdam, UMC in Utrecht en het Radboud in Nijmegen terecht voor een trachelectomie.
Dit is een behandeling bij baarmoederhalskanker waarbij er na de behandeling nog een kans op zwangerschap is.
Ik kan niet beoordelen of jij in jouw geval voor zo'n behandeling in aanmerking kunt komen, echter niet geschoten is zeker mis.
Het zou kunnen dat deze behandeling inmiddels in meer ziekenhuizen wordt toegepast.

Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

Berichtdoor Eef2011 » Vr 01 Jul 2011 20:06

Beste Lidy

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb een en ander gelezen over trachelectomie.
En zal het zeker aankaarten bij de arts.

Ik hoop dat ondanks alles deze conisatie toch voor mij goed zal uitpakken.
Zodra ik de uitslag heb zal ik dit ook toelichten op het forum.

Ik vind het forum heel overzichtelijk en prettig te gebruiken. Complimenten. :D
Laatst gewijzigd door Eef2011 op Vr 12 Jul 2013 23:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

Opnieuw afwijkende pap; baarmoederverwijdering

Berichtdoor Eef2011 » Zo 07 Jul 2013 23:32

Hallo mensen,

Het is enige tijd geleden dat ik op dit forum ben geweest. In 2011 is uiteindelijk in oktober geconstateerd dat ik schoon was van alle afwijkende cellen en dat mijn grootste wens in vervulling mocht gaan. En die wens een derde kindje kwam onverwacht snel. In oktober 2011 raakte ik zwanger en in juli 2012 ben ik bevallen van een mooie en lieve dochter. :D Ook dit ging niet zonder slag of stoot want ik ben zelf heel ziek geweest na de bevalling en mijn dochter bijna kwijt geraakt door een streptokokken bacterie.

Maar gelukkig leek het leven ons uiteindelijk weer toe te lachen. Helaas hangt er nu weer een grote donderwolk boven het hoofd. Ik begon te twijfelen over het moment waarop ik een uitstrijkje kon laten maken en ben toen gaan bellen. Het uitstrijkje is gemaakt en na twee weken wachten kwam het slechte nieuwes, pap 3a. Oké dacht ik nou dat is minder ernstig als de vorige keer, dus eenvoudige behandeling, niet leuk, maar daarna naar huis.

Afgelopen vrijdag, na een uur te hebben gewacht, kon ik bij de gyn terecht. Hij vertelde direct dat behandelen niet zinvol is, dat ik te veel risico loop nu de uitslag in zo'n korte tijd weer hoog is. Ik vind het niet verstandig om nog langer risico's te nemen en ik wil uw baarmoeder verwijderen. Slik slik, ik had erover nagedacht, maar het horen is dan toch eng. Oke wanneer gaat dat dan gebeuren. In principe na de zomervakantie tenzij de cin waarde hoger ligt dan twee. Dus nu doen we een biopt en daar hoort u a.s. Vrijdag de uitslag van. In dien hoger dan cin twee wordt u deze maand nog geopereerd.

En dan ben je lamgeslagen. Wat gebeurt er in mijn lijf, waarom zie en voel ik geen bijzonderheden. Wat betekend dit nu? Toch kanker? Hoe groot is het risico? Daar lees je dan niets op terug. Hoe groot is de kans dat mijn eierstokken ook verwijdert moeten worden. Zoveel vragen?

Je omgeving reageert geschrokken, en zeggen allemaal:; laat het er maar uithalen dan ben je ervan af en we hebben je liever gezond. Je hebt al drie mooie kinderen. Ja lieve mensen allemaal waar, maar er speelt meer. Ik voel me in de steek gelaten door mijn lichaam, gedwongen tot een keus die ik nu nog niet wil maken, terneergeslagen dat ik alweer in het ziekenhuis kom te liggen, lichamelijk en geestelijk moet herstellen, een beroep moet doen op mijn man, een moeder die gespannen is en daardoor minder kan hebben van haar dochters. Het voelt oneerlijk en ik ben gewoon onzeker.

Wat staat er te gebeuren en waarom duurt wachten toch zo lang. Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of tips heeft om deze ellendig week door te komen.

Bedankt voor het lezen en hopelijk reacties.

Eef
Laatst gewijzigd door Eef2011 op Vr 12 Jul 2013 23:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4 in november, nu 1ste controle weer/nog pap 4

Berichtdoor liddy » Ma 08 Jul 2013 00:51

Eerst van harte proficiat met je dochter.
En dan ...
Ik zou je willen aanraden te gaan praten met de huisarts.
Welke hulp heb jij nu nodig om het komende traject goed in te gaan?
Een baarmoederverwijdering is een hele ingreep.
Daar wordt door de buitenwereld vaak te licht over gedacht.
Is hulp thuis een mogelijkheid, immers de eerste zes weken mag je niet bukken, tillen enz.
Wat heb je nodig om geestelijk overeind te blijven?
Want het lichaam doet niet wat jij wilt, je begrijpt je lichaam niet meer. Het vertrouwen is weg.
Allemaal vragen waar je hulp bij nodig hebt.
Afleiding zoeken, het is zo makkelijk gezegd, moeilijker gedaan.
Gelukkig is het mooi weer, ga naar buiten en probeer te genieten, steeds weer opnieuw proberen.
Succes.

Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

Pap 3; baarmoederverwijdering

Berichtdoor Eef2011 » Ma 08 Jul 2013 16:19

Bedankt voor je reactie.
Ik heb morgenmiddag een afspraak met de huisarts.
Mijn mensendiecktherapeut heb ik ook geinformeerd zodat er straks een plekje voor mij vrij is en ik weer oefeningen kanoppakken om te herstellen.

Ben thuis geleven en zoek de afleiding in de aanwezigheid van mijn meiden.
Laatst gewijzigd door Eef2011 op Vr 12 Jul 2013 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

2013 wie heeft er meerdere keren een hoge pap waarde gehad

Berichtdoor Eef2011 » Do 11 Jul 2013 23:18

Pff er zijn van die dagen.....
Ik word gek van de mensen met hun opmerkingen; loop niet te ver vooruit, wacht rustig af, het is voorzorg.... Blabla
Ja maar het betreft MijN lichaam.

Ik ben echt bang. Ik wil wel slapen maar de spanning in mijn lichaam is te groot. Zelfs nadat ik vandaag grondig de twee bovenverdiepingen heb gepoetst. Als ik dan straks in het ziekenhuis lig hoeft mijn man het " alleen" maar bij te houden. Ik ben zo bang dat de arts zegt dat er nu wel kankercellen bij zitten. Het lukt niet om mijn hoofd leeg te krijgen en overmorgen vieren we de eerste verjaardag van mijn dochter. Dit hadden leuke dagen moeten zijn!

Ik wil graag weten of er meer mensen zijn die meerdere keren een negatief uitslag hebben gehad van het uitstrijkje.
Ik hoor jammer genoeg, veel verhalen van vrouwen waarbij de baarmoeder verwijdert is, maar altijd met redenen als vleesbomen en menstruatiepijnen. Geen enkele vanwege afwijkende cellen. Is het dan toch het k- woord.

Morgen een bericht met de uitslag

Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

Relatief goed nieuws!

Berichtdoor Eef2011 » Vr 12 Jul 2013 16:48

Na een hele ochtend tevergeefs wachten kreeg ik om half drie het verlossende woord.
Er zijn geen kankercellen aangetroffen. Goed nieuws onder het slechte nieuws.

In september wordt de baarmoeder wel verwijdert. Niet leuk maar dat kan ik uiteindelijk wel een plekje geven.
Nu ga ik uitgebreid genieten van de eerste verjaardag van mijn jongste dochter!! :P

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4 in november, nu 1ste controle weer/nog pap 4

Berichtdoor liddy » Za 13 Jul 2013 14:20

Gefeliciteerd met het geweldige nieuws.
Ook gefeliciteerd met je dochter.
Geniet er maar lekker van.

Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

Licht bloedverlies 8 maanden na verwijdering baarmoeder

Berichtdoor Eef2011 » Zo 15 Jun 2014 13:03

Hallo allemaal,

In oktober 2013 is dan uiteindelijk mijn baarmoeder verwijderd. Ik vond het een heftige ingreep.
Het voelt alsof je overreden bent door een vrachtauto, wat een spierpijn heb ik gehad.
Het herstel duurde ook wat langer dan ik had verwacht, maar uiteindelijk ben ik per 1 maart weer volledig aan het werk.

In mijn hoofd ben ik er nog wel mee bezig. Het zien en vasthouden van pas geboren baby's kan ik soms ineens heel moeilijk vinden.
Ook ben ik verdrietig over hoe mijn lijf er nu uitziet door mijn ingetrokken litteken. Ik merk ook dat ik op het ogenblik weinig kan hebben.
Soms denk ik dat ik mezelf onvoldoende tijd heb gegeven om alles te verwerken of misschien ben ik dat nu wel aan het doen.

Intussen ben ik ook weer een beetje ongerust. Ik hoop Liddy dat jij wat kunt toelichten.
De afgelopen week heb ik zo nu en dan echt licht bloedverlies. Eerst deed ik het af door te denken dat ik te veel heb hardgelopen
en daarbij wat druk op bloedvaten heb gehad. Maar het houdt wat aan en lijkt wat meer te worden.
Ik heb het nog steeds niet over eierdopjes, maar wel bloedverlies. Ik snap echt niet wat dat kan zijn.
Mijn baarmoeder is geheel verwijderd.

Mijn man en zusje vinden dat ik contact moet opnemen met de huisarts/ gyn.
Ik denk ook dat ik dat morgen ga doen. Ik ben er toch niet helemaal gerust op.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en op mijn verhaal kan reageren. Alvast hartelijk dank.

Hartelijke groeten Eef

Eef2011
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 27 Jun 2011 19:51

Aanvullende informatie (of irreele angst)

Berichtdoor Eef2011 » Zo 15 Jun 2014 13:29

Ik realiseer me ineens dat ik sinds dezelfde periode ook regelmatig pijnscheuten heb in mijn onderrug aan de rechterkant.
Ook heb ik last van stress omdat het mega druk is op het werk, inhet gezin en ik sinds vorige week een oplossing moet zoeken voor de kinderopvang omdat deze onverwacht verandert wordt per 1 augustus.
De rugpijn heb ik aan de stress gelinkd, maar nu zet ik daar toch vraagtekens bij.
Al houd ik mezelf ook voor dat ik geen spoken moet gaan zoeken.

Oh verdorie was het maar maandag.
Dat is iets wat ik anders nooit wens.

Bedankt voor het lezen en het feit dat er een plek is waar je je zorg kunt delen en even van je af kunt schrijven.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 4 in november, nu 1ste controle weer/nog pap 4

Berichtdoor liddy » Zo 15 Jun 2014 13:40

Allereerst voor volledig (fysiek en geestelijk) herstel van een baarmoederverwijdering staat 1 jaar.
Het is vooral de emotionele kant die heftig kan zijn.
Wat je litteken betreft, is er nog verbetering te verwachten. Pas na zes jaar weet je hoe je litteken blijvend
eruit ziet. Een tip is om je litteken in te smeren met een créme. Het gaat er dan vooral om dat je
masserend de créme aanbrengt. Ofwel de massage is belangrijker dan de créme.
Bloedverlies kan voorkomen. Dit komt dan van het inwendige litteken.
De enige die je ongerustheid kan wegnemen is een arts.
Laat het beslist nakijken. Ik ben geen arts en ik kan en mag niet zeggen dat het niets is.
Ook al is de kans dat het niet klopt, uiterst uiterst klein, eigenlijk te verwaarlozen,
zekerheid is geboden.
Echter wees bedacht hoe stress je lijf op z'n kop kan zetten.
Stress pakt je op je zwakste plek en dat is waar je baarmoeder verwijderd is.
Nogmaals ik verwacht dat het normaal bloedverlies is.
Probeer jezelf af te leiden.
Succes.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten