Uitslag pap 4

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Do 04 Nov 2010 21:30

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, en heb al het e.e.a gelezen.

Mijn verhaal is eigenlijk vrij lang, maar om het even flink in te korten. Een jaar geleden ontstonden de eerste klachten, opgezette borsten en buikpijn. Echo gehad van borsten, maar dit was allemaal goed. Vervolgens het hele traject bij de maag,lever,darm arts, maagonderzoek, darmonderzoek, wederom geen afwijkingen. Klachten onder in de buik namen toe. Pijn tijdens het vrijen, bruine vloed bij afvegen, beetje bloed na het vrijen, tussentijdse bloedingen etc. De maag,lever,darm arts wilde toch nog een buikecho.
Hierop zijn een paar poliepjes gezien op de galblaas en een cyste van 5cm op mijn rechte reierstok. Voor hem een reden om me te verwijzen naar de gynaecoloog.
Daar ben ik 3 weken geleden weest, een inwendige echo gehad en tevens een aantal testjes en een uitstrijkje. Op de inwendige echo was de cyste van 5 cm nog te zien, en daar moest ik 2 weken provera voor slikken. Gisteren had ik weer een afspraak voor alle uitslagen en om te kijken of de cyste kleiner was geworden. De testjes waren goed, daar begon ze mee..maar vervolgens het nieuws dat het uistrijkje niet goed was PAP 4. Wel uitleg gehad, maar zag dat er tegenwoordig CIN en KOPAC uitslagen zijn, die weet ik niet. Heel diep van binnen wist ik eigenlijk al dat er iets niet goed was...apart is dat he! En de echo heeft ze gedaan,maar daar heb ik niet echt concrete antwoorden op gekregen. De cyste zag ze niet heel goed meer, maar wel andere dingen, allemaal foto's van genomen en met een andere gynaecoloog besproken. Nadat ze terug kwam, is besloten om 25 november een kegeltje weefsel af te nemen en tevens een kijkoperatie uit te voeren, om te kijken wat er nou aan bij mijn rechtereierstok zit. Deze was ook vergroot. Ben zelf best nuchter, weet wat het inhoud, alleen mijn eierstok geeft me toch wel een onbestemd gevoel. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Lieve groet

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Do 04 Nov 2010 22:22

Groot gelijk dat je hier je vragen stelt.

• PAP 4 of KOPAC P7/A6/C7
De cellen zijn nog meer afwijkend dan bij een PAP 3a of een PAP 3b. De gynaecoloog onderzoekt wat er aan de hand is.
U hebt een grote kans dat u een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig hebt. Die kans is ongeveer 90%.
• PAP 5 of KOPAC P8-9/A7-8/C9
De cellen zijn erg afwijkend. Bij deze uitslag kunt u baarmoederhalskanker hebben. Soms is er toch geen kanker.

Dus bij PAP 4 zit je nog aan de goede kant van de streep.
Je krijgt waarschijnlijk een conisatie. Er wordt dan een kegelvormig stukje weefsel weggehaald.
Dit gebeurt door middel van een ronde inkeping in de baarmoederhals te maken.
De conisatie kan worden gedaan er afwijkingen in het uitstrijkje te vinden zijn. Het weggenomen stukje weefsel wordt vervolgens
op eventuele afwijkingen gecontroleerd.

Een cyste van de eierstok is een holte in de eierstok waar vocht in zit. De eierstok is hierdoor vergroot.
De meeste cysten zijn goedaardig. Afhankelijk van de grootte, het aspect bij echoscopisch onderzoek,
en klachten adviseert de gynaecoloog om ze weg te halen. Zeer zelden is een cyste kwaadaardig.
Soms ontdekt men een cyste bij toeval, soms bij klachten.
Bij een laparoscopie kan de diagnose worden bevestigd en kan de cyste vaak ook operatief worden weggehaald.
Cystes komen vooral voor tussen de 30 en 45 jaar, maar kunnen op elke leeftijd voorkomen.

Dus je hebt enorm veel kans dat de cyste geen kanker is.
Wel kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Toch als het nodig was, was je nu al geopereerd. Dat men je pas op 25 november gaat opereren, maakt dat de artsen geen acute noodzaak zien.

Ik had geen idee dat er iets aan de hand was.
Bij mij heeft de cyste (9 cm) de eileider laten knappen, dat geeft zo'n pijn die zeer plotseling optreedt, dat ik binnen een paar uur op de operatietafel lag.
Dit i.v.m. gevaar van buikvliesontsteking doordat de eileider geknapt was.
Ja, bij mij was het wel kwaadaardig, echter na een grote operatie ben ik aardig opgekrabbelt, de operatie was 7 jaar geleden.

Hopelijk ervaar jij nu ook dat het opschrijven helpt. Dus je blijft welkom :)
Probeer je af te leiden en je voor ogen te houden dat de kans enorm groot is dat het goedaardig is.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Do 04 Nov 2010 22:27

Dankjewel voor je reactie, en wat een verhaal van jou zeg. Heb het e.e.a gelezen, maar wat blijf je sterk en dapper! Petje af hoor..

Precies dat is ook wat ik er van verwacht hoor, dat als ze het niet zouden vertrouwen, ze het wel meteen open zouden maken om te kijken wat er aan de hand is. Echter vond ik haar reactie een beetje apart, maar goed, dat kan ook aan mezelf liggen.
Dankjewel voor alle informatie.

Ik ga ook gewoon door, bedoel alles gaat gewoon door, en probeer gewoon zoveel mogelijk aan de leuke dingen te denken. Wel blij dat de uitstrijkjes vanaf 30 jaar gemaakt worden,ben net 30 geworden. Heb 2 gezonde kindjes, en als je dan hun gezichtjes ziet, ja dan tovert dat wel weer een glimlach op mijn gezicht. Heb veel lieve reacties gekregen, en dat maakt je ook sterker natuurlijk.

Fijn dat ik hier terecht kan met mijn vragen.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Vr 05 Nov 2010 20:39

Hallo,


Vandaag heb ik de KOPAC uitslag gekregen, k=4 O=7 P=7 A=1 C=1

Heb nog een vraagje, is het mogelijk dat je door toedoen van een van deze klachten vocht vast houdt in je been?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Vr 05 Nov 2010 21:38

KOPAC
K=kwaliteit
O=ontsteking
P=Plaveiselcelepitheel
A=andere afwijkingen en endocervicale afwijkingen
C=cilinderepitheel

De cijfers lopen van 1 t/m 9.

Jouw uitslag betekent k=4 O=7 P=7 A=1 C=1 dus:
K=4 er zijn Ec + sm cellen gevonden
O=7 er is Actinomyces gevonden, dit is bacterie behorend tot actinobacteria, te behandelen met bijv. antibiotica
P=7 Carcinoma in situ, dit is een voorstadium van baarmoederhalskanker.
Kenmerk van een carcinoma in situ is dat de kwaadaardige cellen alleen in de bovenste laag voorkomen en
niet in de onderliggende weefsellagen zijn doorgedrongen. Een carcinoma in situ wordt ook wel plaatselijke kanker genoemd.
A=1 er zijn geen andere afwijkingen, ook niet endocervicaal
C=1 geen afwijkingen

De behandeling van PAP4 is gelijk aan de behandeling van KOPAC P7/A6/C7.

De behandeling van een carcinoma in situ van de baarmoederhals bestaat uit vernietiging of verwijdering van de afwijkende cellen.
Technieken om de abnormale cellen te vernietigen zijn bevriezing (cryotherapie), wegbranden (coagulatie) en laserbehandeling.
De abnormale cellen kunnen worden verwijderd door middel van een lisexcisie of conisatie.
Bij een lisexcisie wordt onder plaatselijke verdoving een kegelvormig stukje weefsel van de baarmoederhals weggenomen.
In geval van een conisatie wordt ook een kegel- of cilindervormig stuk baarmoederhals weggesneden met een mes.
Deze ingreep is echter groter en gebeurt meestal onder algehele narcose of met een ruggenprik.

De keuze voor een bepaalde behandelmethode is afhankelijk van de aard en omvang van de afwijkingen,
de leeftijd en algehele gezondheidstoestand van de patiënte en aanwezigheid van een eventuele kinderwens.

Een carcinoma in situ van de baarmoederhals is met de juiste behandeling vaak te genezen.
Zonder behandeling kan echter baarmoederhalskanker ontstaan.

Kortom de voorgestelde behandeling is de juiste behandeling voor jou.

Bij een ontsteking zie je vaak dat er vocht wordt vastgehouden.
Aangezien jouw lymfeklieren in je lies heel druk aan het werk zijn om het vocht weg te werken wat door de Actinomyces
wordt veroorzaakt, kan het heel goed zijn dat het vocht uit je been niet voldoende weg kan,
dit moet namelijk ook door de lymfeklier in je lies verwerkt worden.
Wellicht kan fysiotherapie je helpen d.m.v. lymfedrainage, wel even overleggen met de huisarts of gynaecoloog.

Fijn dat je al kinderen hebt, dat geeft je iets moois om kracht uit te putten.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Vr 05 Nov 2010 21:54

Wat ontzettend fijn, dat ik zo snel een antwoord van je krijg! Dankjewel.

Wat ik me dan wel afvraag, waarom heb je dan daar een ontsteking, komt dat door de afwijkende cellen?

Ook heb ik regelmatig kleine bobbeltjes in mijn ogen, ze blijven erg lang zitten, zou dit ook door de ontsteking kunnen komen?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Vr 05 Nov 2010 23:16

Fijn dat je iets hebt aan mijn antwoorden.
Heel je leven kom je in contact met bacteriën. De ene keer word je er wel ziek van en de andere keer niet.
Waarom op je baarmoederhals?
Bijv. door een keer je handen niet goed wassen voor het aanbrengen van een tampon, een washandje niet op tijd in de was gedaan ...

Probeer eens bij te houden wanneer je die bobbeltjes op je ogen krijgt.
Wie weet is er een verband te leggen met voeding.
Met name chocolade, aardbeien, garnalen, noten enz. kunnen reacties geven.
Ook valt te denken aan cosmetica.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Za 06 Nov 2010 11:51

Hoi,

Liddy je hebt met je concrete antwoorden mijn ouders ook veel duidelijkheid kunnen geven, namens hen ook heel veel dank, ze zijn wat meer gerustgesteld nu :D

Die bultjes in de oogleden, kan ik niet specifiek traceren, omdat ze eigenlijk altijd aanwezig zijn sinds een jaar..ik denk dan zelf, misschien dat het te maken heeft met ontstekingen of vocht ofzo..kan het natuurlijk altijd nog even navragen bij de huisarts.
Jij had geen last van de cyste he? Zelf heb ik klachten bij het uitplassen, op het laatst is mijn blaas gevoelig en ook heb ik het idee, dat daaronder iets drukt..wat een irritant gevoel geeft dat uitstraald naar rug.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Za 06 Nov 2010 14:10

Mochten je ouders nog wat willen weten, laat het ze gerust vragen.

Nee, ik had geen klachten van mijn cyste.
Enkel doordat mijn cyste de eileider heeft doen knappen en de eierstok al aan het afsterven was, heb ik acuut klachten gekregen.
Achteraf is het enige wat ik gemerkt heb, de laatste twee weken voor het knappen had ik regelmatig steken in mijn zij.
Waarvan ik dacht dat die vanzelf wel over zouden gaan.
Anders gezegd: als mijn cyste meer naar mijn baarmoeder had gezeten, was mijn eileider niet geknapt,
had ik nooit iets van de cyste gemerkt en was ik er nu niet meer geweest.

Na de conisatie:
Na een conisatie verlies je wat bloed. Daarom krijg je na de operatie een tampon in je vagina.
Hierdoor kun je moeilijk plassen. Daarom krijg je ook een blaaskatheter.
De dag na de operatie mogen de tampon en de katheter eruit. Vaak mag je die dag ook weer naar huis.
De eerste paar dagen na de ingreep houd je wat last van bloedverlies.
Het bloedverlies is vergelijkbaar met een hevige menstruatie.
Houd er rekening mee dat je de eerste dagen thuis moet bijkomen.
Het is best emotioneel wat je overkomen is, doe het daarom rustig aan.
Is het een idee om je de eerste paar dagen door je ouders te laten 'verwennen', mocht je al uit huis wonen?

Voor nu is het afleiding zoeken ... als of dat zo gemakkelijk gaat ;)

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Za 06 Nov 2010 16:56

Jeetje joh, wat heftig, en wat een geluk bij een ongeluk dat je alsnog steken in je zij krijgt!
Het idee alleen al, dat je er dan niet meer zou zijn geweest :s Maar je hebt ook genoeg ellende doorgemaakt :s

Woon inderdaad al uit huis, samen met vriend, niet de vader van mijn kinderen, maar dat zit allemaal helemaal goed, dus qua opvang is het inderdaad allemaal al geregeld, extra weekendje naar papa toe en hier wat rust. Mams heeft al vrij gevraagd, dus denk dat ik wel in de watten gelegd ga worden :)

Nog een vraagje,kan het zo zijn omdat de ontstekingswaarde zo hoog is, dit ook de hoogte van de plaveiselcellen aangeeft? Of hebben die plaveiselcellen niets te maken met de ontstekingswaarde? Kortom, dat het bijvoorbeeld een dikke ontsteking is ipv voorloper van baarmoederhalskanker?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Za 06 Nov 2010 17:18

Aan die steken in mijn zij heb ik niets gedaan. Die heb ik als het ware genegeerd.
Het is puur het knappen van de eileider geweest, waardoor ik zo'n enorm afschuwelijke pijn
kreeg dat ik naar het ziekenhuis ben gegaan, want ik kreeg de huisarts niet te pakken (lag aan mij).
Ik kon niet lopen, niet staan, niet zitten, niet liggen. Ze namen een röntgenfoto, daarna een uitwendige echo,
een inwendige echo en even later lag ik al op de operatietafel.
Het ging zo snel dat ik amper besefte wat er allemaal gebeurde.

Wat fijn dat je kinderen even naar papa toe kunnen, want dan kun je energie helemaal voor jezelf gebruiken.
Die moeders toch ...

De ontsteking is door een bacterie veroorzaakt.
De plaveiselcellen hebben er plaatselijk voor gezorgd dat je vatbaarder bent voor ontstekingen.
Dus de ontsteking geeft aan dat er in die regio iets niet klopt. Ik zou de ontsteking eerder een 'naloper' willen noemen.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Za 06 Nov 2010 17:46

Pfff aan de ene kant heel prettig dat je meteen geholpen wordt, maar de andere kant, je weet dan toch niet wat je overkomt! Heb je dit naderhand allemaal goed kunnen verwerken dan? Lijkt me echt zo zwaar dan.

Ik heb geen steken in mijn zij, alleen als ik op mijn zij ligt heb ik een naar gevoel, alsof er iets drukt en dat gaat dan door in mijn rug en geeft een menstruatie achtig gevoel, soms hele weken door. Wel heb ik steken vanuit mijn baarmoedermond richting mijn vagina, dit zou dan eventueel de ontsteking kunnen zijn?

Dus die hoop die ik nog had dat het gewoon maar een ontsteking heb en daarom een hoge pap score is niet realistisch?

Nou idd zonder moeders..vind het fijn dat je op zo'n moment zoveel mensen hebt die voor je klaar staan.

Hoe was jou ervaring daarmee?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Za 06 Nov 2010 18:13

Gelukkig had ik mijn vriend, die voor het weekend bij mij was, het gebeurde op vrijdag.
Hij kreeg van het werk 2 dagen vrij om voor me te zorgen, toen ik op woensdag het ziekenhuis uitkwam.
Ook mijn schoonzusje was een grote hulp, met name met de was.
Zelfs mijn schoonmoeder is uit het noorden van het land gekomen om me te helpen!
Toen wist ik enkel dat er een cyste was weggehaald die te groot was om laparoscopisch weg te halen.
In de weken daarna knapte ik langzaam op. Na vijf weken ging ik vloeien en mocht op zondag op controle in het ziekenhuis komen.
Daar bleek mijn bloedgehalte maar net genoeg om geen bloedtransfusie nodig te hebben.
De volgende dag terugkomen bij de gynaecoloog en daar kreeg ik te horen dat de cyste helaas kwaadaardig was.
Dat drong helemaal niet tot mij door. Pas een week later bij het volgende bezoek begreep ik het pas.
Mijn eerste reactie was: ben ik blij dat mijn ouders niet meer leven.
Wij hebben namelijk in de familie al zoveel meegemaakt dat ik dit mijn ouders niet aan kon doen.
Ze moesten snel opnieuw opereren om de andere eileider, de baarmoeder en het vetschort te halen.
Eerst moest ik echter herstellen van de eerste operatie, dus moest de tweede operatie noodgedwongen uitgesteld worden.
1e operatie 4 juli 2003 en de 2e 9 september 2003.
Ik heb psychologische hulp gehad om het allemaal te verwerken. En ik heb veel gehad aan bekkenbodemfysiotherapie.

Juist de uitstrijkjes zijn bedoeld om afwijkingen op te sporen. Je had ook een hoge P-score kunnen hebben, zonder ontsteking.
Iets wat ontstoken is, gaat opzwellen en daardoor voel je dat er iets niet zo is als normaal. Denk aan bijv. een vinger die ontstoken is.

Zonder de hulp van andere mensen had ik het niet gered. Op het werk waren ze ook zo fantastisch voor me.
Ik kreeg alle tijd die ik nodig had om te herstellen.
En mijn geloof heeft me ook geholpen.
Onze Lieve Heer moet mij wel een heel sterke meid vinden, om het allemaal op mijn bordje te leggen ;)

Kortom, het is even een heel vervelende periode waar je doorgaat, echter je staat aan de goede kant van de streep!

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Za 06 Nov 2010 18:32

Wat een verhaal,en dat je dan ook je ouders moet missen..al geef je dan aan dat je blij bent dat hun die ellende bespaard is gebleven.

Fijn dat er voor jou verder zoveel mensen ook klaar stonden, en dat ze op je werk ook alle begrip hadden. Het lijkt me echt zo bizar om dan naderhand te horen dat het om een kwaadaardige cyste ging. Heftig allemaal hoor!
En inderdaad dat god jou daar voor uitgekozen heeft..denkt dat je alles aan kan.
Blijkbaar moet het zo zijn..die vraag krijgen we toch nooit beantwoord.

Ja is ook zo, je moet die periode door, of je nu wilt of niet.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Zo 07 Nov 2010 20:53

Heb nog een aantal vragen Liddy..

Hoe lang duurt het na het afnemen van het weefsel voordat je dan de uitslag hebt?

Is het bekend dat je ook ontlastingproblemen daarvan kan krijgen? Heb maandenlang diarree gehad, en nu verstopping, en als het eruit moet dan lijkt het ergens langs heen te komen, wat niet echt fijn voelt, ben jij hier bekend mee?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Zo 07 Nov 2010 21:19

Het weefselfonderzoek duurt meestal 7 tot 9 dagen.
Ontlastingsproblemen komen vaak voor. Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar, dat het elkaar beïnvloedt.
Dus dat jij het idee hebt dat ergens langs moet klopt.
Wellicht is het een idee om bij de huisarts naar Movicolon te vragen.
Vooral goed verdunnen, anders valt de smaak niet mee.

Helaas is als gevolg van de operatie een gedeelte van mijn dunne darm aan de wandel gegaan.
Een operatie om dat gedeelte weer op zijn plaats te leggen heeft maar 50% van slagen, lange herstelperiode en kans op een stoma.
Dus ik ben heel blij dat ik tot op heden het met Movicolon kan redden.
Ik heb een aardige portie van bijwerkingen overgehouden, echter dat valt bij het niets bij het feit dat ik er nog steeds ben.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Zo 07 Nov 2010 21:24

Oke dus kan rekening houden met 14 dagen uiterlijk..maar goed neem aan dat ze dat wel zullen vermelden na de operatie.

50 procent kans maar, ja dat is dan heel weinig natuurlijk, en wat je zegt in vergelijking dat je nog leeft, heeft dat niet de hoogste prioriteit.
Neem aan dat er wel meerdere middelen zijn voor de ontlasting, misschien ga ik maandag toch maar even overleggen met de huisarts. Waar gaat het dan precies langs, dat het pijnlijk is?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Zo 07 Nov 2010 21:46

De ontsteking bij je baarmoederhals maakt de omgeving gevoelig. Dus bovenkant vagina en onderkant baarmoeder.
Daar loopt ook je endeldarm.
En er zijn veel middelen voor je ontlasting. Iets wat het dikker maakt, iets dat het dunner maakt, iets wat het zachter maakt.
Zorg in ieder geval dat je voldoende drinkt, dat helpt ook.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Wo 10 Nov 2010 18:48

Vandaag weer enorm veel steken gehad, was er misselijk van, en vieze doortrekkingen naar mijn been. Heb het ziekenhuis gebeld, en de gynaecoloog zou mij terug bellen.
Dit heeft hij ook gedaan, en hij dacht dat het afkomstig was van mijn eierstok. Hij zei ook meteen, ik ga kijken of ik je operatie eerder in kan plannen..dus ben wel benieuwd,
hierover word ik morgen terug gebeld. Had niet verwacht dat ie meteen dat zou zeggen..maar ja op zich niet verkeerd natuurlijk.

Wat ik me ook nog afvraag, ik lees overal dat ze eerst een onderzoek krijgen waarbij weefsel gekleurd wordt e.d maar dit hebben ze bij mij helemaal niet gedaan
maar word meteen een conisatie gedaan, kleuren ze het dan tijdens de operatie nog?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Wo 10 Nov 2010 19:14

Fijn voor je als je eerder geopereerd kunt worden, dan hoef je niet lang te wachten.
Het zal wel goed aanvoelen dat er serieus naar je geluisterd wordt.

Soms wordt er voor een conisatie een colposcopie gedaan.
De arts bekijkt de wanden van de vagina en de baarmoederhals met een colposcoop. Dat is een soort microscoop.
De arts brengt speciale kleurstoffen aan op de baarmoederhals. Afwijkende cellen nemen die op zodat ze zichtbaar worden.
Daarna neemt de arts dan met een speciaal tangetje kleine stukjes weefsel weg voor verder onderzoek.
Zo nodig volgt dan een conisatie of lis-excisie.
Echter bij jou is al duidelijk dat er een conisatie nodig is en dan slaat men de colposcopie over.
Wel kan men kleuring gebruiken bij een conisatie, indien het nodig is.
Dus inplaats van 2 behandelingen krijg jij er maar 1. Bofferd ;)

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Wo 10 Nov 2010 19:20

Aha op die manier, dan kom ik er idd goed vanaf, want dat gebeurd allemaal onder narcose..

Maar inderdaad, had helemaal niet verwacht dat hij dat zou zeggen, dus ben er wel blij mee, zou fijn zijn als dat mogelijk is :wink:

Bedankt weer voor je heldere uitleg! :D

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Vr 12 Nov 2010 22:12

Nou de operatiedatum is al bekend, werd eind van de ochtend gebeld door het ziekenhuis, ze hebben hem verzet naar a.s maandag!
Dat gaat wel heel erg snel :roll:
Vanmiddag nog bij de anesthesist geweest..alles prima bevonden en maandag om 13:00 word ik geopereerd.

Kriebels alom hoor..spannend zeg. Maar ja het is anderhalve week eerder dan eerst gepland, dus mag zeker niet klagen nu.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Vr 12 Nov 2010 22:35

Gelukkig zit er nog een weekend tussen.
Kun je even aan het idee wennen.
Heel begrijpelijk dat je er dubbele gevoelens bij hebt.
Ik hoop dat het je allemaal mee gaat vallen.
Je weet toch dat het weefselonderzoek een dikke week gaat duren.
Geniet ze van het vertroetelen door je moeder, ik gun het zo.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Vr 12 Nov 2010 22:47

Dankjewel! En nogmaals dankjewel voor je geweldige antwoorden, ze hebben me echt geholpen.

Was heel cool onder alles, maar toen vanmiddag die datum bekend werd, stond ik toch even te zenuwen hoor, maar ja denk een normale menselijke reactie ;)
Ja alle opvang is super geregeld en vriendlief gaat mee naar het ziekenhuis, dus dat is een lekker idee.

Ga nu vooral genieten van de kinderen , morgen sinterklaas intocht kijken en dan is het zondag weer vroeg genoeg om te gaan nadenken :wink: En idd wat je zegt, de uitslag duurt ook nog even..dus na maandag ben ik nog niets wijzer, behalve wat er nu met mijn eierstok aan de hand is natuurlijk. Had nog even met de gyn overlegd en volgens hem komen die steken totaal niet van die ontsteking aan mijn baarmoedermond maar van mijn eierstok, en daarom vond hij het noodzaak zo snel mogelijk te kunnen kijken wat er aan de hand is, vind jij dit verontrustend Liddy?

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Di 16 Nov 2010 07:33

Hai hai,

Daar ben ik weer.. :D
Beetje hyper van de narcose geloof ik, al was ik er gisteren echt heel erg duf van, en heb geslapen zoals nooit tevoren.
Maar goed heb het achter de rug. Er zat een bloedcyste in mijn eierstok en wat littekenweefsel van endometriose. Dit hebben ze allemaal weg kunnen halen met behoud van mijn eierstok. Merk het effect nu al :shock: Die cyste is dus gaan lekken, en dit verklaard dus ook alle pijnen etc.
Het weefsel wat ze hebben aangekleurd was echt heel erg veel, ze hebben niet alles kunnen weghalen, maar wel de conisatie zo diep mogelijk als kon gedaan, dit is goed geslaagd. Moet nu 3 weken afwachten en dan een nieuwe afspraak met gynaecoloog..spannend dus! Voel me eerlijk gezegd heel goed, beetje last van dat koolzuurgas wat in mijn buik is gespoten, maar van de wonden helemaal geen last. Duik zo wel mijn bedje weer in.

Groetjes!


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten