baarmoederhalskanker na uitstrijkje pap 3

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Sandria
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 06 Jan 2010 11:40

baarmoederhalskanker na uitstrijkje pap 3

Berichtdoor Sandria » Wo 06 Jan 2010 11:48

Hallo,

Ik werd 40 en moest dus ook een uitstrijkje laten maken, nou laten we dat maar doen, ik heb nergens last van dus alles zal wel goed zijn.
4,5 week later belt de dokter dat ik moet worden door verwezen naar de gynaecoloog omdat mijn uitstrijkje niet goed was,
hij vond het wel vreemd want ik had PAP3a en normaal moet je dan gewoon over een half jaar of jaar terug komen,
maar ik werd er speciaal voor gebeld zei de dokter.
Dus afspraak gemaakt en 2 weken later onderzoek, biopten genomen en 30 december de uitslag.
Er is een vrij groot gebied met onrustige cellen en die moeten we operatief weghalen.
Ja wat moet dat moet, dus 13 januari moet ik om 7.15 in het ziekenhuis zijn. Nou maar hopen dat nadien al die onrustige cellen weg zijn en weg blijven.
Maar lekker slapen doe ik niet echt meer, je weet dat het moet, maar je maakt je onderbewust toch druk.
Er werd geadviseerd door mijn arts om onder algehele narcose te gaan, doe ik ook liever omdat ze vrij veel weg moeten halen.

Hoop op een spoedig herstel, en wens iedereen sterkte, het is toch wel enger dan het lijkt.

Groetjes Sandria

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: baarmoederhalskanker na uitstrijkje pap 3

Berichtdoor liddy » Wo 06 Jan 2010 13:09

Ja, het is eng. Je weet niet waar je aan toe bent.
Je leven staat ineens op z'n kop. Want je haalt je van alles in het hoofd.
Nogmaals heel menselijk.
Er is een verschil tussen pap 3a1 en pap 3a2.
Bij pap 3a2 zegt het protocol:
"• PAP 3a2 of KOPAC P5/A4-5
Er zijn cellen gevonden met een matig ernstige afwijking.
De gynaecoloog onderzoekt of en wat er aan de hand is. Bij de helft van de vrouwen is geen behandeling nodig.
De andere helft heeft een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig."
Het hoeft dus geen kanker te zijn.
Meer informatie over de indeling van de uitslagen kun je lezen op de site van het RIVM.
http://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoeknaarbaarmoederhalskanker/onderwerpen/Verder-onderzoek/

Probeer afleiding te zoeken.
Je mag even jezelf verliezen in de situatie en daarna moet je jezelf tot de orde roepen.
Je hebt nog steeds een hele grote kans dat het geen kanker is.
Succes.

Sandria
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 06 Jan 2010 11:40

Re: baarmoederhalskanker na uitstrijkje pap 3

Berichtdoor Sandria » Wo 06 Jan 2010 22:27

Hallo,

Ja je schrikt je een hoedje, maar gelukkig werk ik gewoon 40 uur, dus afleiding genoeg, en gelukkig voor mij werk ik met allemaal mannen en die denken gewoon niet na over dit soort dingen, dus dat is soms wel prettig.
en ik zie natuurlijk wel tegen de operatie aan, maar ga er wel van uit dat het na de operatie weer goed is.
Maar nu nog de vraag, hoe herstel je, gaat zo iets snel of ben je heel lang uit de running.
Ik heb geen idee de dokter zei je kan er een week last van hebben maar ook 6 week, dus dat is wel erg ruim genomen.
Ik heb mezelf voor genomen om niet eerder naar mijn werk te gaan dan dat ik echt geen pijn meer heb.
En ik laat me zelf gewoon in de watten leggen door mijn man en kinderen.

Bedankt voor de steun

Groetjes Sandria

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: baarmoederhalskanker na uitstrijkje pap 3

Berichtdoor liddy » Wo 06 Jan 2010 23:07

Hoe snel je herstelt hangt mede af van je algehele conditie.
Dus is het moeilijk om te zeggen hoe lang het precies duurt.
Een schatting van een week tot zes weken wordt meestal aangehouden.
En last hebben wil nog niet altijd zeggen dat je ook uit de running bent.
Wat werken betreft is er vaak de mogelijkheid om gedeeltelijk aan de gang te gaan op therapeutische basis.
Probeer niet te ver vooruit te kijken, het loopt toch altijd weer anders dan je denkt.
Na het derde kopje bocht met een voetbad ga je het liever zelf halen ;)

brantanoke
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 14 Mei 2012 12:14

Re: baarmoederhalskanker na uitstrijkje pap 3

Berichtdoor brantanoke » Ma 14 Mei 2012 12:38

Hallo iedereen ik ben Sonja 49 jaar en ben nieuw op deze forum,heb pas te horen gekregen dat ik pap 3 heb en doorverwezen word naar de gynecoloog,moet morgen naar ziekenhuis voor verder onderzoek ben behoorlijk gespannen,word zeker niet gespaard in dit leven.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten