Uitstrijkje vagina niet goed

Voor vagina- en vulvakankerpatiënten.
Grada
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 25 Aug 2014 14:29

Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor Grada » Ma 25 Aug 2014 15:16

Ik ben 56 jaar en naar een uitstrijkje bij de huisarts (wat om de 5 jaar gebeurd) en altijd pap1 hebben gehad, kreeg ik vorig jaar een telefoontje van mijn huisarts dat mijn uitstrijkje niet goed was en een doorverwijzing naar de gynecoloog.
Naar een uitgebreid onderzoek bij de gynecoloog en 2 weken in angst moeten afwachten naar de uitslag, kreeg ik te horen dat ik inderdaard pap 4 had en het zat in de schede (vagina) het goede bericht was wel dat het niet in de baarmoedermond en baarmoeder zat die was schoon, ik schrok me wezelijk en heb sinds dien geen rust meer in me gevonden.
Op oudjaarsdag ben ik nog geholpen en hebben ze mijn vagina gelaserd. Dan is het wederom afwachten naar de uitslag van die behandeling. Gelukkig alles was schoon!
Over een half jaar terug komen voor een uitstrijkje. Op 30 juni is er een uitstrijkje gedaan de gynecoloog vond het er goed uitzien het zag er rustig en glad uit moesten wel even afwachten naar de uitslag van het uitstrijkje.
Helaas pap 3b en hpv postitief!!
Nu (vanwege vakantieperiode) heb ik aankomende week een afspraak bij de gynecoloog + onderzoek, je begrijpt dat de zenuwen door mijn keel gieren i.v.m. wat zien ze en wat zal de uitslag van dit onderzoek zijn?
Nu vertelde mijn gynecoloog telefonisch dat ik kon overwegen voor een vaccinatie voor tegen het hpv virus omdat mijn lichaam dit virus niet klaart vanwege ziekte van Crohn waar ik vroeger veel last van heb gehad en daardoor ook veel prednison heb geslikt. waardoor mijn immuunsysteem is verzwakt.
Mijn vraag is; hoe kan het dat het weg was en na een half jaar toch weer pap 3b heb?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor liddy » Ma 25 Aug 2014 16:25

Tja, daar word je niet vrolijk van.
Denk je er helemaal vanaf te zijn en toch is het er weer.
Het goede is wel dat het nu pap 3B is en geen pap 4.
Ondanks het laseren is er toch iets achter gebleven wat toen niet traceerbaar was.
Dit is 'gewoon' vette pech, vandaar dat ze ook zo hameren op nacontrole.
Wellicht moet er weer gelaserd worden om het nu echt helemaal weg te krijgen.
Dik kans dat je deze keer na de behandeling al na drie maanden op controle mag komen.
Ik zou daar zeker zelf om vragen als voor jou de wachttijd van een half jaar te lang is.
Wat de vaccinatie tegen het HPV-virus betreft:
Er zijn meer dan 80 verschillende typen HPV.
HPV 16 en HPV 18 zijn verantwoordelijk voor meer dan 75% van alle gevallen van baarmoederhalskanker.
Of vaccinatie zin heeft als je al besmet bent, daar zijn de meningen over verdeeld.

Grada
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 25 Aug 2014 14:29

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor Grada » Zo 31 Aug 2014 23:39

Afgelopen vrijdag voor colopscopie geweest. Ik kreeg nu een collega gynecoloog/enocoloog omdat mijn eigen gynecoloog/onocoloog op vakantie was. zij zag vrij vooraan in de vagina verdacht weefsel en heeft hier een bioptie van genomen. Ook zag ze de baarmoedermond deze was wat vervormd, typisch DES zei ze, en vroeg of mijn moeder in die tijd medicijnen heeft gebruikt voor eventueel miskraam tegen te gaan? Ik zal dit na moeten vragen bij haar huisarts, gelukkig heeft hij nog steeds een praktijk want mijn beiden ouders zijn overleden en kan hier niet meer achter komen. Het dossier gaat altijd mee van huisarts naar huisarts en zij moeten dit nog jaren bewaren, nu weet ik niet of dit ook geldt voor ruim 20 jaar. Ook zei ze dat dit alleen maar gunstig zou zijn. Wat ik niet goed begrijp, hoezo gunstig, in het eerste onderzoek (een half jaar geleden) werd gezegd dat de baarmoedermond er goed uit ziet en nu dit! Nu eerst maar eens geduldig afwachten, wat niet makkelijk is. Ook gaat ze kijken om welke varant het nu gaat. Want dat was nog niet bekend. Ja hpv positief hoog. Maar goed je gaat op het internet kijken. Wat ook niet altijd goed voor je gemoedsrust is, maar je wilt op dat moment meer weten. En daar wordt je niet vrolijk van. Je leven staat op z'n kop! Ook weet ik dat je er niets mee op schiet als je laat mee gaan in je angsten. Van wat en hoe dan ......

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor liddy » Ma 01 Sep 2014 01:13

Net wat je zegt, rondkijken op internet helpt niet.
Al was het maar omdat het bij iedereen net weer even anders is.
Goed dat er een biopt genomen is, dan weet je straks waar het om gaat.
En nu mag je weer wachten.
Is er al een afspraak gemaakt voor de uitslag?
Ik wens je heel veel afleiding.

Grada
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 25 Aug 2014 14:29

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor Grada » Ma 01 Sep 2014 20:46

Hallo liddy,

ja woensdag 10 september a.s., heb ik een afspraak met de gyn. Ze vertelde al wel dat ik nogmaals moet worden gelaserd. En ze wil me de vaccinaties geven, er blijkt toch dat het een goed resultaat geeft ook bij oudere vrouwen. Ik bloed nog wel zo af en toe nu ze een bioptie hebben gedaan, ik neem aan dat dit normaal is?
Ik heb inderdaad afleiding gezocht door buiten in de tuin te werken.
Ik laat het je weten na 10 september.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor liddy » Ma 01 Sep 2014 23:25

Bij een biopt wordt er een klein wondje gemaakt. Dat moet genezen. Omdat er met lopen enz. spanning
staat op de huid ter plaatse kan het plekje van het biopt wat blijven bloeden.
Geef het minstens een week om te herstellen.
Dus niets om je ongerust te maken zolang het bij beetjes bloed blijft.

Grada
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 25 Aug 2014 14:29

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor Grada » Ma 29 Sep 2014 16:53

Na een welverdiende vakantie maar ook met in het achterhoofd wetende dat ik nog een keer gelaserd moet worden, omdat er nog steeds onrustige cellen in de schede zitten.
(December 2013 was het pap 4 en een half jaar later pap 3 b.).
Morgen word ik geholpen, het is de bedoeling om ook een dieper stuk weefsel van mijn baarmoederhals weg te halen, omdat de baarmoederhals nogal vervormd is. Althans dit zagen ze bij de colopscopie!
Fijn is het niet, ik maak me er minder druk om en heb inmiddels meer innerlijke rust gekregen. Het moet gewoon gebeuren ik had de vorige keer weinig last ervan en ga er vanuit dat dit nu ook zo zijn.
We wachten maar weer af!!
Tot over een aantal dagen.

Grada

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor liddy » Ma 29 Sep 2014 20:02

Fijn dat je toch op vakantie bent gegaan.
Wat een goede instelling heb je.
Veel succes morgen.

Grada
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 25 Aug 2014 14:29

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor Grada » Wo 15 Okt 2014 13:58

Hallo,
Ze hebben wat dieper in de baarmoedermond weefsel weggehaald en ook nog in de vagina gekeken.
En ben inmiddels al voor de uitslag bij de gyn. geweest. En ze hebben niets gevonden!!
Blij ja tuurlijk, maar wel vreemd. Ook de gyn. kan geen verklaring geven.
Over 4 maanden (begin februari) terugkomen voor een uitstrijkje.
Maar je begrijpt wel dat ik hier ook weer heel erg onzeker van ben geworden.
Het kan zijn dat ik na het tweede uitstrijkje, een ontstekinkje had en daardoor pap 3b uitkwam!?
Tja wat doe je ermee, niets denk ik dan het enige is toch vertrouwen hebben en afwachten.

Groeten Grada

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor liddy » Wo 15 Okt 2014 23:54

Ja, het lichaam zit vol wondertjes.
Wat fijn voor je dat er niets gevonden is.
Probeer er gewoon blij mee te zijn.
Niet gemakkelijk, want er is vast van alles door je heen gegaan.
Raar hè, een goede uitslag en je durft er niet blij mee te zijn.
Tja, zo zit nu eenmaal een mens in elkaar.

Grada
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 25 Aug 2014 14:29

Re: Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor Grada » Do 16 Okt 2014 12:41

Ja, dat is heel erg raar, graag wil ik je bedanken voor je reacties, het deed me goed!
Ik blijf met regelmaat op deze site kijken en wellicht tot schrijven.

Groeten Grada

GeorgeVoK
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Wo 27 Mei 2020 17:12
Locatie: Australia
Contact:

Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor GeorgeVoK » Za 30 Mei 2020 00:26

hee idd met een chrome incognito scherm werkt het wel maar ga niet heel mijn cookies en gedoe leeg flikkeren voor alleen qff dan maar ff zo.

Wacht wel tot het weer normaal werkt staat ook nog steeds test. voor dus neem aan dat het wel goed komt als alles over geschreven is.
CHATEX bot-messenger technologies tends to make crypto exchange offered to anybody with a common smartphone

GeorgeVoK
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Wo 27 Mei 2020 17:12
Locatie: Australia
Contact:

Uitstrijkje vagina niet goed

Berichtdoor GeorgeVoK » Za 30 Mei 2020 21:17

hee idd met een chrome incognito scherm werkt het wel maar ga niet heel mijn cookies en gedoe leeg flikkeren voor alleen qff dan maar ff zo.

Wacht wel tot het weer normaal werkt staat ook nog steeds test. voor dus neem aan dat het wel goed komt als alles over geschreven is.
CHATEX bot-messenger technologies tends to make crypto exchange offered to anybody with a common smartphone


Terug naar “Vagina- en vulvakanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten