Ik kwam voor sterilisatie ...

Forum voor zaadbalkanker- (teelbalkanker) en peniskankerpatiënten en hun naasten.
Papa39
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 28 Jul 2012 12:54

Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor Papa39 » Za 28 Jul 2012 13:58

Hoi,

ook ik wil even van me afschrijven wat me de afgelopen week is overkomen.
Ik ben een papa van bijna 40 jaar en heb 2 kleine dochtertjes.
Samen met mijn vrouw besloten voor een sterilisatie (vasectomie), dus lag ik afgelopen maandagmiddag naakt in de behandelkamer van de poli Urologie.
Nog even voelen zei de Uroloog. Tot dat moment was er nog niks aan de hand.

Een minuut later mocht ik me weer aan gaan kleden, want hij had een verharding in mijn rechterbal gevoeld, dit kon een tumor zijn.
Bij Radiodiagnostiek mocht ik een uurtje wachten en tijdens de echo zei de behandelend assistente dat ze even aan de radioloog moest vragen of ze genoeg beelden had (toen wist ik al dat het fout zat)
De Uroloog liet mij even later de beelden zien en de goede bal was egaal licht grijs, de rechterbal had nog een klein randje grijs, de rest was troebel zwart -> waarschijnlijk zaadbalkanker
Ik heb thuis ook nog even gevoeld en inderdaad was mijn rechterbal een stuk groter en voelde ik hier ook een harde bobbel op zitten, hiervoor nooit wat van gemerkt.
De volgende dag (dinsdag) om 13:30 lag ik alweer op de uitslaapkamer van de OK (bal was verwijderd).
Om 20:00 uur was ik weer thuis (na een catether kon ik pas weer plassen)
Vrijdag CT scan gemaakt + bloed geprikt, maandag weer bloed prikken, woensdag uitslag.
Op dit moment (zaterdag) veel last van de wond (blauw,gezwollen, veel pijn bij positie wisselingen -> plat liggen), dit schijnt vanzelf over te gaan

Ik ben positief ingesteld en heb verder geen last (eten,slapen, naar de wc gaan, gaat allemaal goed)
Natuurlijk hoop ik woensdag te horen dat er geen uitzaaingen zijn.
Na de uitslag vertel ik het aan de rest van mijn familie (die slapen anders niet meer)

Ik houdt jullie op de hoogte :)

mvg,
Patrick

Papa39
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 28 Jul 2012 12:54

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor Papa39 » Di 31 Jul 2012 09:58

Nog steeds veel pijn door de zwelling. Als ik ga staan zakt hij naar beneden en drukt dan tegen de bovenkant van de balzak. Volgens de Uroloog komt dit door een nabloeding en zal het lichaam dit zelf afbreken. Ondertussen de pijn bestrijden met paracetamol. Ik heb al wat rond gegoogled maar kan niets vinden over soortgelijke situaties. Iemand hier ervaring mee ?

mcg27
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 16 Jan 2011 23:57
Locatie: wieringerwerf

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor mcg27 » Vr 03 Aug 2012 00:38

hoi ik heb ook zaadbalkanker gehad dus als je vragen hebt hoor ik het wel.
wanneer heb je de uitslag van de ct scan en positief blijven werkt het best.
Groet mcg

Papa39
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 28 Jul 2012 12:54

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor Papa39 » Za 04 Aug 2012 16:18

Hoi,

Goed nieuws, seminoom en geen uitzaaiingen, dinsdag hoor ik de uitslag van de oncologiecommisie, de kans bestaat op preventief bestralen omdat de tumor groter dan 4 cm was, maar ik ben ontzettend blij

1 klein minpuntje, maandag bij de uroloog geweest omdat de wond flink opzwol en de pijn erger werd.
Hij dacht dat het een nabloeding was en dit moest op een natuurlijke manier genezen, de pijn kon ik nog onderdrukken met paracetamol. Echter hielp dat dinsdag ook niet meer, oftewel plat liggen en de pijn verbijten als ik naar de wc moest.
Woensdagochtend had ik toch weer een afspraak in het ziekenhuis, maar 's ochtends vroeg barste de wond open en kwam er naast bloed allemaal pus uit. De erge pijn was wel weg maar met spoed naar het ziekenhuis. Het was dus een wondinfectie en nadat de uroloog de hechtingen eruit had gehaald, stak hij zijn pink in de wond (wondinfectie mag je niet verdoven). Ik schreeuwde het uit van de pijn. Hierna werd ik opgenomen op een verpleegafdeling en daar werd mij geleerd hoe je een open wond moet spoelen ( douchkop erop) en daar speciaal cavity verband op, die alles absorbeert.
Nu weer thuis en 3x per dag spoelen/verbinden. Pijn bij het staan/zitten heb ik nog wel, maar wordt elke dag een klein beetje minder, ondertussen blijft er pus uit de wond komen.
Mijn "lege" rechterbalzak is nu weer flink gevuld met wondvocht, bloed, pus , ik weet het niet...
Maar als dat ook nog allemaal door de wond naar buiten moet ben ik nog wel een tijdje bezig.
Iemand hier die hier iets wat vanaf weet ?

Mvg,
Patrick

Papa39
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 28 Jul 2012 12:54

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor Papa39 » Vr 10 Aug 2012 09:12

Ben ik weer,

Ik mag van de uroloog kiezen :
- maandelijkse controle, kans dat het terug komt 22 % en als het terugkomt chemo
- preventieve bestraling (13 sessies), kans dat het terug komt 4 % en 3 maandelijkse controle

Aangezien ik niet precies weet wat de bijwerkingen zijn, krijg ik eerst een gesprek met de radioloog, daarna neem ik de beslissing
Graag zou ik in contact komen met mensen die wel/niet voor bestralen hebben gekozen (vooral de reden waarom)

Tip: ik merk dat als je zoekt op internet er niet altijd met dezelfde getallen gewerkt wordt,
op http://www.oncoline.nl/testiscarcinoom staan de nederlandse richtlijnen

mvg,
Patrick

Papa39
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 28 Jul 2012 12:54

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor Papa39 » Vr 17 Aug 2012 10:06

Woensdag zat ik op de wc, komt er opeens een gele druppel uit de zijkant van mijn (gezwollen, zonder testikel) balzak.
Toen ik ernaast drukte kwam er veel pus met bloed uit. Met spoed naar urologie, was te pijnlijk om schoon te maken en verdoven kon niet (ontsteking). Dus weer geopereerd, mocht een nachtje blijven (precies op de verjaardag van mijn dochter). Ik loop nu met een drain rond, deze moet 3x per dag gespoeld worden, vrij pijnlijk. Volgens de arts heb ik heel veel pech, ik begin me wel af te vragen wat er nog meer mis kan gaan...

Mvg,
Patrick

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor liddy » Vr 17 Aug 2012 22:19

Het lijkt de wet van Murphy wel bij jou, toch was je uitslag goed, proficiat.
Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter.
Let goed op jezelf, neem vooral op tijd rust, zeker met dit weer moet je echt je tempo aanpassen.
Het is amper geestelijk bij te houden wat jou in minder dan een maand is overkomen.
Dat kost ook tijd en energie van je.
Positief punt is je goed uitslag.
Op naar het volgende goede nieuws, dat ik je zo van harte gun.

mulderke
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012 16:55
Locatie: Omg Breda grens Belgie

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor mulderke » Zo 02 Sep 2012 22:32

Hoi Patrick,

Ik ben ook papa van 2 dochters en 40 jr oud. Bij mij het zelfde seminoom en geen uitzaaiingen. Een chemo kuur gehad.
Gelukkig geen complicaties zoals bij jou. Ik ben 2.5 mnd na de diagnose, weer halftijds gaan werken. Ongeveer 2 maand na de operatie.
Ik heb nog wel veel last van vermoeidheid, en de klap is stevig aangekomen.
Ik hoop de Murphy je nu met rust laat. Of je moet het bier graag lusten.... (ik ben wel speciaal bier liefhebber). Ik ben een paar weken geleden op een bruiloft geweest, daar wat gedronken. 7-8 glazen op een hele avond en geen andere speciaal bieren of sterke drank. Tussen door fris en water. Normaal is dat toch geen reden voor een betonnen kop zou je zeggen. Nou de volgende dag leek het of ik een krat leeg had gedronken. Echt ik kon de hele dag bijna niets. Dus pas op bij chemo, het feest was ongeveer 1.5 maand na mijn kuur. Dan merk je de gevolgen hiervan toch goed, ik had niet gedacht dat het zo'n impact zou hebben...

Heb je vragen dan hoor ik het wel.
Groeten, Mulderke

Papa39
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 28 Jul 2012 12:54

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor Papa39 » Za 08 Sep 2012 12:55

Hier ben ik weer,
Bedankt voor jullie positieve berichten (Liddy en Mulderke) wordt zeer gewaardeerd.
Drain is inmiddels verwijderd, gesprek met radioloog is geweest en ik heb gekozen voor bestralingen
Het zijn er tegenwoordig 12 en na een ct en nierscan ben ik afgelopen woensdag begonnen, ik heb er nu dus 3 gehad en heb (nog) nergens last van, integendeel ik heb van de week voor het eerst weer pijnloos gefietst en heb vandaag voor het eerst weer (rustig) hardgelopen.
Ik werk nu weer halve dagen (ochtend, kantoorbaan) en heb begin van de middag de bestraling. Als ik thuiskom ga ik 1 uurtje op bed liggen (voor de zekerheid)
Als het zo de komende 2 weken blijft (zonder bijwerkingen) vind ik het geweldig :D

Doei,
Patrick

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor liddy » Za 08 Sep 2012 13:36

Wat een goed bericht.
Let wel op met de zon, nu je bestralingen hebt. Je kunt namelijk nu gevoeliger zijn voor de zonnestralen.
Veel succes met de volgende bestralingen.

Papa39
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 28 Jul 2012 12:54

Re: Ik kwam voor sterilisatie ...

Berichtdoor Papa39 » Ma 15 Okt 2012 09:51

Hallo,
Bestralingen zitten er inmiddels alweer 3 weken op.
Ik had de laatste week van de bestralingen en 4 dagen erna last van behoorlijke misselijkheid. Daarna ging het vanzelf over.
Ben nu weer gewoon aan het werk en ook weer druk aan het sporten. Ik heb nergens last meer van. Ook de verloren conditie / snelheid met hardlopen komt weer langzaam terug.
Volgende week 1e controle bij de uroloog, maar dat zie ik positief tegemoet :D

Mvg,
Een gelukkige Patrick


Terug naar “Zaadbal- en peniskanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast