Mijn vader heeft een tumor

Voor longkankerpatiënten.
Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Za 29 Nov 2014 00:23

Hallo,
Ik wou gewoon even mijn verhaal kwijt. Mijn vader heeft sinds een paar maanden last van een kuchje. Hij was laatst bij de huisarts en die dacht dat het wel meeviel, wel moest hij ter controle foto's laten maken en bloedprikken. De volgende ochtend, dat was afgelopen woensdag, werden mijn ouders gebeld met de mededeling dat er een tumor van 10 cm in zijn long zit. Heel onwerkelijk, maar we zijn meteen ( mijn broer, zus, ik en mijn man ) naar mijn ouders gegaan. We hebben veel gehuild. Aanstaande dinsdag heeft hij een versneld onderzoekstraject. Erg spannend allemaal want dan weten we waarschijnlijk meer. Ik ben erg verdrietig, mijn vader betekent alles voor mij. Toch probeer ik er ook te zijn voor iedereen. Mijn man en ik hebben beiden redelijk zware psychische problemen, en gelukkig ben ik in behandeling en heb ik mijn eigen therapeut. Ik hou me vast aan de hoop die er nu nog is. Mijn vader oogt gezond en fit op het kuchje na, hij eet gelukkig normaal en heeft een gezonde eetlust. Het zijn misschien stomme dingen waar ik me aan vasthou, maar voor nu werkt het wel. Mijn vader heeft per direct zijn zaak overgedragen aan mensen. Hij is altijd een harde werker met een eigen zaak geweest, maar gelukkig heeft hij daar nu geen stress meer van. Ik zal berichtjes blijven plaatsen.
Groetjes,

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor liddy » Za 29 Nov 2014 13:30

Wat spijtig te horen dat je vader kanker heeft.
Je vader zal zeer waarschijnlijk een hartfilmpje, ctscan, lymfeonderzoek, longfunctietest, misschien ook een bronchoscopie, mriscan,
eventueel aangevuld met een petscan, mediastinascopie.
Kortom een heel traject waarin allerlei onderzoeken gedaan worden. Bepaalde onderzoeken zijn standaard,
andere onderzoeken zijn het gevolg van uitslagen uit eerdere onderzoeken.
Maak je dus niet ongerust als je vader weinig of veel onderzoeken krijgt.
Immers ze doen niet meer onderzoeken dan echt nodig is.
Zijn het er veel, dan is dat nodig om zeker te weten wat het is.
Zijn het er weinig, dan is al heel snel duidelijk met welke soort tumor men te maken heeft.
Goed dat je een eigen therapeut hebt, dan kun je dit gelijk meenemen in jouw behandeling.
Probeer bij de dag te leven. Kanker laat zich niet voorspellen.
Een compliment voor je vader dat hij zo doortastend is en de zaak overgedaan heeft.
Dan kan hij zich helemaal richten op hetgeen wat er nu op hem afkomt.
Ik hoop dat schrijven je helpt.
Voel je vooral welkom hier.

Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Wo 03 Dec 2014 00:34

Hallo,
Ik schrijf even een update. Vorige week woensdag hadden we dus het nieuws gehoord en vandaag had mijn vader wat onderzoekjes en een intake met de longarts. De afgelopen dagen waren vreselijk, heel liefdevol maar echt verschrikkelijk moeilijk. Vandaag gelukkig iets beter nieuws gekregen, de arts vond de tumor inderdaad groot maar niet schokkend. Hij heeft uitgelegd dat er op de rontgen niks geks te zien was behalve de tumor dan, wat hij best positief vond. Natuurlijk kun je daar niets uit halen maar toch. Mijn vader komt nu in het sneldiagnose programma, de arts wilt vrijdag een longfunctieonderzoek doen en het liefst ook een pet-scan. Aan de hand daarvan wordt een behandelplan bedacht. De arts zag het redelijk positief in ook al zou mijn vader uitzaaiingen hebben. Mijn vader is ontzettend fit en op een hoestje na geen last. Hij hoest niks op geen slijm of bloed en ook heeft hij verder geen klachten. De arts zei zelfs dat het ook om een goedaardige tumor kon gaan en dat zou natuurlijk heel gunstig zijn. Ik moet zeggen dat het nu ook wel weer redelijk gaat, ik focus me nu op de leuke dingen. En ondanks dat het een heftige tijd is en ook gaat worden, zijn we toch wat positiever.
Groetjes,

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor liddy » Wo 03 Dec 2014 00:46

O, wat geweldig nieuws.
Zelfs de mogelijkheid op een goedaardige tumor.
Wat ben ik blij voor jullie.
Het ziet er voor nu allemaal wat positiever uit.
Op naar de volgende onderzoeken en uitslagen.
Wordt het toch een leuke Sinterklaas!

Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Di 09 Dec 2014 19:26

Hoi,
Gisteren heeft mijn vader een ct scan en pet scan gehad, vandaag heeft hij daarvan de uitslag gekregen. Hij heeft geen uitzaaiingen....! Het enigste wat de arts nu nog wilt is een scan van zijn hoofd en daarna wordt er een behandeling gestart. Ik hoop heel erg dat een operatie kan. We zijn allemaal toch wel opgelucht van de uitslag, nu op naar de behandeling. Mijn ouders gaan donderdag naar het Helen Dowling instituut en ik wil daar ook graag naartoe.
Groetjes,

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor liddy » Di 09 Dec 2014 20:39

Heel fijn nieuws.
Met het Helen Dowling instituut heb ik goede ervaringen.
Dat is een 'warme' plek om op verhaal te komen.
Ik hoop zo dat je vader niet te veel last heeft van de behandelingen.
En het is heel normaal als tijdens een kuur een behandeling een week uitgesteld moet worden,
omdat je vaders bloedwaarde niet hoog genoeg is.
Maak je daar dan niet druk over, dat overkomt veel patiënten.
Probeer bij de dag te leven, dat is nu het makkelijkste.

Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Do 18 Dec 2014 22:19

Hallo,
Hier weer een update van mij. Mijn vader heeft vandaag een definitieve uitslag gekregen en ook een behandelplan. Het is helaas niet goed, mijn vader heeft kleincellige longkanker, zeer agressief. Opereren geen optie, want als ze de tumor aanraken zal het zich meteen verspreiden. Aanstaande maandag begint mijn vader aan chemo, dinsdag en woensdag heeft hij ook chemo. Dan 3 weken rust en daarna 40 werkdagen achter elkaar bestralingen en een tweede chemokuur. We zijn behoorlijk verslagen, al heeft de dokter toch nog hoop wat ons ook hoop geeft. 10 tot 15% geneest van deze vorm en de arts zei ik ga voor genezing. Mijn vader is ook nog zo fit en voelt zich op het hoestje nog steeds gezond. Misschien dat de arts daarom toch nog hoop heeft. En natuurlijk heeft mijn vader verder geen uitzaaiingen. We gaan 2e kerstdag met elkaar vieren, daar kijk ik ondanks de omstandigheden toch erg naar uit. En verder zeggen mijn ouders tegen ons, doe vooral leuke dingen en geniet daar ook van. En gelukkig heb ik een superlieve en begripvolle man die ook superveel verdriet van de hele situatie heeft, hij en mijn familie zijn erg close. We houden nog steeds hoop, maar het zal een hele harde en nare strijd worden.
Groetjes,

Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Wo 24 Dec 2014 17:51

Hallo,
Even een update van mij. Mijn vader heeft inmiddels eerste chemokuur gehad. Het gaat goed en er is vrij goed nieuws. Mijn vader heeft dus een tumor van 10 cm in zijn long die nergens uitgezaaid is. Hij heeft kleincellige kanker, maar eigenlijk is de tumor daar te groot voor. Inmiddels hebben er professoren en pathalogen naar gekeken omdat ze het vrij eigenaardig vinden. Rn er werd vanmiddag verteld dat na de behandeling van de tweede chemo en 40 bestralingen de tumor alsnog weggehaald kan worden, als hij al niet verdwenen is door de behandeling. Op dit moment zijn het umc en het erasmus ermee bezig, dus het is allemaal een beetje apart. In ieder geval zijn wij erg blij natuurlijk met het nieuws dat een operatie alsnog kan.
Groetjes,

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor liddy » Zo 28 Dec 2014 16:25

Zo zie je maar weer eens, kanker laat zich niet voorspellen.
Wat fijn voor jullie dat het zich ten goede lijkt te keren.
Sorry, ik moet het kort houden, ik ben al een week gevloerd door hoge koorts.

Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Za 03 Jan 2015 18:30

Hallo,
Wat lief dat je ondanks je zware griep even gereageerd hebt. Hier gaat het goed, de feestdagen waren heel zwaar en ik ben blij dat het voorbij is. Met mijn vader gaat het relatief goed, de chemo heeft hij goed doorstaan, niet ziek geweest of wat dan ook. Gelukkig ook nog niet kaal. Hij heeft een gesprek met de radioloog gehad en die heeft besloten om 33 bestralingen te geven, geen 40. De eerste 3 dagen van de bestralingen krijgt papa zijn tweede chemokuur. De radioloog ziet het poditief in. Mijn vader is nu heel erg strijdvaardig, in het begin was hij wat somberder. Ik ben heel trots op mijn vader. Moeilijk voor mij was dat ik papa een week niet heb kunnen zien omdat hij in de dagen na de chemo zat waarin hij extreem vatbaar was. En ik ben echt supergrieperig, ik ben maandag de 22e grieperig geworden en nu 3 januari heb ik nog steeds geen stem. We gaan gewoon dit jaar in met positieve hoop.
Groetjes,

Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Vr 24 Apr 2015 23:05

Hallo,
Even een update van mij. De afgelopen tijd was zwaar maar er schijnt licht aan het eind van de tunnel, gelukkig. Mijn vader was gediagnoseerd met kleincellige longkanker maar was behandelbaar, helaas niet opereerbaar. Met Kerst de eerste chemo en ook goed nieuws. Het zou toch operabel zijn als de combinatiebrhandeling zou aanslaan. Na 3 zware chemokuren en 33 zware bestralingen kregen wij het eerste goede nieuws, de tumor was met zo'n 7 a 8 cm geslonken, dus in plaats van 10 is hij nu zo'n 2 tot 3 cm. dat was het eerste goede nieuws, daarna heeft mijn vader een kijkoperatie gehad om te kijken of de lymfeklieren waren aangetast want mocht dat het geval zijn zou de operatie alsnog niet doorgaan. Na een spannende week wachten kregen wij wederom een super uitslag, de lymfeklieren zijn niet aangetast! Dit is nu zo'n 2 weken geleden en nu aanstaande dinsdag wordt alles weggehaald. Mijn vader gaat waarschijnlijk beter worden!!!! Mijn vader heeft vandaag de laatste belangrijke onderzoeken ondergaan, alles was goed. Ik kan niet beschrijven hoe blij ik ben, iedereen is in een euforische stemming. Mijn vader krijgt een lobectomie, een ouderwetse, dus de ribben worden opengeklemd en er worden spieren doorgesneden. Mijn vader moet ongeveer 10 dagen in het ziekenhuis blijven. Ik ben bijna jarig, volgende week en dit is het mooiste cadeau wat ik me maar kan wensen. Mijn vader is eigenlijk topfit, de bestraling heeft gelukkig niet zoveel schade gemaakt, mijn vader eet goed en fietst en wandeld elke dag. Hij geniet weer van restaurants bezoeken en is al 2 keer een weekend weggeweest met mijn moeder. Hulde trouwens voor het ziekenhuis waar hij loopt, ze zijn echt zo begaan en lief voor mijn ouders. Ik realiseer mij heel erg goed dat mijn vader een bijzonder geval is, en dat helaas veel mensen aan longkanker overlijden. Ik ben zeer dankbaar voor dit bijzondere cadeau. Het is zeer zwaar geweest de afgelopen tijd en we zijn er nog niet. Maar het ziet er positief uit.
Groetjes,

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor liddy » Za 25 Apr 2015 00:14

Wat een geweldig nieuws.
Ik wil je er wel op wijzen dat het een zware operatie is, die niet onderschat moet worden.
Ook na de operatie kun je nog enige tijd last hebben van het opklemmen van de ribben en het doorsnijden van spieren.
Je vader heeft dit er vast graag voor over om van de tumor af te komen.
Alvast gefeliciteerd met je verjaarsdag.

Tiwobootje
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 28 Nov 2014 22:17

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor Tiwobootje » Di 25 Aug 2015 21:49

Hallo
Ik wou weer een update schrijven. De afgelopen maanden na de operatie zijn voorbij gevlogen. Mijn vader is dus met succes geopereerd. Alles is weg dus hij is in mei officieel schoon verklaard. Mijn vader hersteld wonderbaarlijk goed. Hij moet leren leven met 1 long,en dat is niet makkelijk. Zowel psychisch als lichamelijk. Hij sport bij het revalidatie team 2 x per week en fietst en wandelt ook weer volop. Ook werkt hij weer, niet volledig maar hij is alweer een paar keer op kantoor geweest en heeft alweer talloze vergaderingen achter de rug. Hij probeert vooral te genieten. Lekker uit eten en weekendjes weg. 3 september is de eerste controle. Erg spannend. Voor alsnog gaat het goed.
Groetjes
Josien

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft een tumor

Berichtdoor liddy » Wo 26 Aug 2015 02:14

Het lijkt wel alsof er een wondertje is gebeurd.
Wat zullen jullie blij zijn met zo'n goede uitkomst.
Groot gelijk dat je vader vooral probeert te genieten.
Natuurlijk is een controle spannend en dat zal voorlopig ook wel zo blijven.
Zoiets moet slijten en daar gaat heel veel tijd overheen.
Hoe gaat het nu met jou, want kanker trekt ook een grote wissel op de naasten.


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten