laten behandelen of niet?????

Voor longkankerpatiënten.
Jack
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 15 Apr 2013 11:32

laten behandelen of niet?????

Berichtdoor Jack » Ma 15 Apr 2013 11:51

Hallo mede lotgenoten.
Ik ben een man van 56 jaar en onlangs is er bij mij longkanker geconstateerd fase 3b met metastasering in mediastinale lymfklierstations en in de dunne darm.
Het behandelingsvoorstel is een combinatie van chemokuren en bestralingen waarbij ik eerst ook nog een dunne darm operatie moet ondergaan om de uitzaaiing ter plekke weg te halen.
Ik voel me momenteel nog goed en vraag me af wat erger is, ziek worden van de eigenlijke ziekte of ziek worden van de behandeling.
Wil ik nog een jaar leven zonder behandeling of anderhalf jaar waarin ik een half jaar ziek zal zijn van de behandeling.
Ik kan zo moeilijk motivatie opbrengen voor wel behandelen omdat in de praktijk blijkt dat de meerwaarde bijna nihil is in levensverwachting.
Ik weet dat hoop houden belangrijk is maar ik ben ook een realist.
Graag zou ik willen horen wie er nog meer worstelt met dit dilemma.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: laten behandelen of niet?????

Berichtdoor liddy » Ma 15 Apr 2013 13:49

Je schrijft de meerwaarde in levensverwachting is bijna nihil.
Wat is echter de meerwaarde in levenskwaliteit? Die vraag vind ik minstens zo belangrijk.
Er is nog een derde optie: wel beginnen aan de behandeling en afwachten hoe je er op reageert.
Je kunt immers iedere behandeling stoppen op het moment dat jij dat wilt.
Mijn man heeft in 1998 wel voor palliatieve chemo gekozen en hij kon daar wonderwel heel goed tegen.
Hierdoor is zijn levenskwaliteit voor zeker een half jaar enorm verbeterd. Let wel, de levensverwachting is
niet verlengd door de chemo, echter de levenskwaliteit wel.

Jack
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 15 Apr 2013 11:32

Re: laten behandelen of niet?????

Berichtdoor Jack » Wo 17 Apr 2013 11:25

Hoi Liddy, fijn dat jouw overleden man zo weinig bijwerkingen heeft ondervonden van de chemo.
De meeste patiënten ondervinden echter wel degelijk nare bijwerkingen van chemo, zeker in combinatie met bestraling, en zullen dit als een slechte periode in hun ziekteverloop ervaren. 38 jaar werken in de gezondheidszorg heeft mij dat wel geleerd.
Op dat moment is er geen sprake van verbetering van levenskwaliteit.
M.a.w. of je hebt nog een jaar te leven zonder nare bijwerkingen of je leeft een half jaar langer en dat half jaar ben je zwak ziek en misselijk.
De prognose is gewoon slecht met of zonder behandeling.
Graag verneem ik ook de mening van iemand die de ziekte zelf in zijn lijf heeft.

corine61
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 20 Apr 2013 08:31

Re: laten behandelen of niet?????

Berichtdoor corine61 » Zo 21 Apr 2013 09:04

hoi jack.

Ik weet nu 2 dagen dat ik longkanker heb met uitzaaingen, ik zelf ben uitbehandeld, staduim 4. dat zelf vindt ik moeilijk te bevatten. Dat even over mij.

Nu terug komend op jouw vraag behandelen of niet.
Mijn vader heeft ook longkanker gehad, en is behandeld.
Maar er ook mee gestopt.
de eerste 3 gingen redelijk bij de 4de werdt hij erg ziek zodat hij verschillende keren opgenomen is geworden en daarna zwak bleef.
De levensduur voor hem was 8 maanden en die maanden heeft hij dus gekregen. Ondanks de behandelingen.
Het is een moeilijke beslissing voor jouw. Want iedereen reageert toch anders op kanker en behandeling.
Zelf denk ik, dat jij diep in jouw hart moet kijken en jouw gevoel moet nastreven, wat wil jij? Wat is belangrijk voor jouw?

groetjes corine

katootje41
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 21 Jul 2013 03:21

Re: laten behandelen of niet?????

Berichtdoor katootje41 » Do 25 Jul 2013 01:37

Hoi Jack,

Ik heb je bericht gelezen en ben benieuwd hoe het met je gaat en of je voor een behandeling hebt gekozen?
Zelf ben ik verpleegkundige en heb van 1993 tot 2001 op een hart/long afdeling gewerkt en dus ook veel gezien.
Ik denk dat als ik het zou krijgen, dat ik eerder neig naar het niet behandelen dan kotsend het laatste stuk van je leven doorbrengen.
Ik begrijp de mensen wel die daarvoor kiezen hoor, maar als pleeg zou ik er zelf dus niet voor kiezen.

Mijn buurman weet sinds mei dat hij longkanker heeft en 9 tot 12 maanden te leven heeft.
Hij heeft wel voor chemo gekozen ( palliatief), hij is er flink ziek van en is moe moe moe.

Ik wens je heel veel sterkte en kracht toe.

Groetjes Katootje

adwt

Re: laten behandelen of niet?????

Berichtdoor adwt » Za 21 Dec 2013 14:45

Beste Jack,

Is het nog steeds aan de orde?


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten