3x longkanker

Voor longkankerpatiënten.
cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

3x longkanker

Berichtdoor cath » Vr 30 Mar 2012 01:55

Hoi hoi ,ik volg al een tijdje dit forum voor steun en soms ook antwoorden
Ik ben cath en ben 47 jaar getrouwd, moeder en oma, ik wil even mijn verhaal van mij afschrijven, in dec 2007 kreeg mijn vader longkanker mijn vader heeft uitgerekte longen en maar 20% longinhoud
dus operen was geen optie gelukkig zat de tumor op een gunstige plaats dus hebben ze de tumor kunnen bestralen met succes. Mijn moeder nam de zorg van mijn vader op zich en samen redden ze zich goed.
In juni 2009 kreeg mijn schoonmoeder te horen dat ze een tumor in haar rechterlong had na veel chemo's en bestralen leek het in 2010 goed te gaan, (onze schoonzoon overleed toen plotseling aan een hartstilstand)
maar schoonma knapte weer op. maar in 2011 kwam de tumor weer terug met uitzaaiingen in de longen. tot dec 2011 heeft ze chemo gehad maar haar lichaam was op in januari kregen we te horen
dat de rechterlong helemaal op was en de linker in een ver stadium was aan getast, daarna is het hard achteruit gegaan, ik heb haar al de tijd zoveel mogelijk mogen verzorgen
aangezien ik in de wijkverpleging werk heb ik alles op alles gezet om bij haar te zijn, 2 weken geleden is zij na palliatieve sedatie rustig ingeslapen.
nu heb ik 11 januari te horen gekregen dat mijn eigen moeder longkanker heeft stadium 4 zij is nu aan de chemo en hij slaat goed aan gelukkig!! en mijn moeder is positief!!
maar ik vind het zo moeilijk op het moment om positief te zijn na alles wat ik op mijn werk en nu ook bij mijn schoonmoeder meegemaakt heb, als ik bij haar ben,ben ik zeer positief
maar thuis lees ik alles wat met l.k. te maken heeft zo ook dit forum, het lucht erg op om even van mij af te schrijven en ik hou zeker de moed er in,
maar soms komt het enorm op mij af dat ik mijn moeder nu ook ga verliezen.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 3x longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 30 Mar 2012 13:05

Logisch dat jij behoefte hebt om een en ander van je af te schrijven.
Het is ook niet niks wat jou allemaal overkomt.
Hier mag je ziin zoals je bent, hier hoef je niet sterk te zijn en hier mag je je hart luchten,
want hier zijn mensen die je vanuit hun eigen ervaring begrijpen.
Vanuit je werk weet je al veel over hoe het gaat.
Echter het is een heel andere zaak als het je familie betreft.
Dan kun je je professionele knop niet omzetten, nu raakt het je in je hart.
Wees daarop bedacht en geef je gevoelens een kans.

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: 3x longkanker

Berichtdoor cath » Vr 30 Mar 2012 15:12

Bedankt liddy voor je lieve woorden!
Precies zo als jij het zegt hier hoef ik even niet sterk te zijn, terwijl ik dit schrijf gaan ook de tranen stromen, ik heb mij al zolang groot gehouden voor mijn vader en schoonmoeder ook voor mijn dochter en haar dochterjes
maar nu bij mijn moeder die toch mijn steun en toeverlaat is, trek ik het even niet meer ,ik wil ook andere mensen om mij heen er niet meelastig valle. ze roepen wel denk aan je zelf maar ik zie niet hoe,
ik stik er af en toe in, fijn dat ik hier een uitlaat klep hebt gevonden!

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: 3x longkanker

Berichtdoor scorpio » Vr 30 Mar 2012 15:38

Dag Cath,
Dit moet heel confronterend voor je zijn. Ik wens jou ook heel veel kracht toe. Hopelijk kan je hier je gevoelens uiten die je anders zo hard opkropt. Probeer ook te genieten van je positief ingestelde moeder !
Zoals ik het lees slaat de chemo goed aan dus gaan we duimen voor je hé !
Lieve groet,
Ann

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: 3x longkanker

Berichtdoor cath » Vr 30 Mar 2012 19:57

Dankjewel Ann,
ja mijn moeder is aan haar 3e kuur begonnen vandaag, afgelopen dinsdag waren we bij de longarts en we zien op de foto dat de tumor krimpt, alleen tijdens de kuur heeft mijn moeder last van haar voeten gehad
(heel gevoelloos ) en nu word de neuroloog erbij gehaald en de kuur iets verminderd. als het haar zenuwbanen aantast komt ze in een rolstoel terecht maar alles was vanmiddag goed en ze voelde zich nog goed
dus alle reden om optimistisch te zijn!
Bedankt voor je lieve medeleven, groetjes cath

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: 3x longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Za 31 Mar 2012 21:37

Hallo Cath,

jeetje dat is ook heftig ! Ik ben er helaas ook mee bekend dat meerdere familieleden kanker hebben gehad of hebben.
Het went helaas nooit en het doet heel veel pijn. Ik lees dat je moeder in stadium 4 zit met de longkanker. Ik wist niet wat het betekende
en heb het uitgezocht. Dit betekent dat er uitzaaiingen zijn, mag ik vragen waar die uitzaaiingen zich bevinden ?

Ik zit heel diep na te denken maar weet het niet helemaal meer precies. Wij merkten ook een afwijking bij onze moeder tijdens de chemo,
haar hb was ook veels te laag op een gegeven moment bij de chemo waardoor het een paar keer verplaatst is.
Ook heeft zij een bloedtransfusie gehad om dit weer goed te krijgen. Onze moeder ging soms wat verwarrend praten (toen ze nog
niet aan de morfine zat) en vergat snel. Er werd dezelfde dag een neuroloog bijgehaald omdat ze bang waren dat het uitgezaaid was
in haar hersenen. Diezelfde dag nog een MRI scan gehad maar gelukkig waren er geen uitzaaiingen te zien.
Misschien is het verstandig om te vragen of je moeder ook een MRI kan krijgen ?

Ik heb een ding geleerd maar misschien weet jij dat door je werk nog beter...doe wat jij wilt, doe hoe jij je voelt, als je wilt huilen, huil,
als je wilt lachen, lach. Even niet aan je omgeving denken maar wel aan jezelf..

Ik wens jullie heel veel sterkte toe !

liefs,
Bart

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: 3x longkanker

Berichtdoor cath » Zo 01 Apr 2012 00:11

Bedankt Bart voor je reaktie!
Lief van je terwijl je nu zoveel aan je hoofd heb,er komt zoveel bij kijken dat weet ik uit ervaring, mijn schoonmoeder is 22 maart gecremeerd afgelopen donderdag een week geleden.
mijn moeder heeft een uitzaaiing in haar rechterlong, de primaire tumor zit in haar linkerlong zo groot als een pingpongbal, waarschijnlijk heeft ze ook een uitzaaiing in de lever, maar dit hebben ze nog niet kunnen bevestigen
bij de punktie konden ze het niet vinden terwijl ze op de scan wel een vlekje hadden gezien.
ze is nu net aan de 3e kuur begonnen en ze moet er 4 daarna gaan ze weer ct scan maken en zullen we ook uitsluitsel krijgen van de lever.
We weten al dat mijn moeder niet kan genezen maar dat het uitstel voor haar is. mijn moeder beseft dat wel en zeker omdat mijn schoonmoeder er beter voor stond dan zij en dat is nu bijna 3 jaar geleden
dat zij het te horen kreeg, zij is zelfs nog bestraald en het leek een half jaar heel goed te gaan totdat er achter het littekenweefsel een uitzaaiing werd ontdekt toen heeft ze nog 2 kuren van beiden 4 x gehad
maar haar lichaam kon dit niet meer aan ze was helemaal op, hb waarde waren zolaag dat ze 4 zakken bloed heeft gehad, ze hoestte ook veel slijm en bloed op als ze niet was gaan slapen was ze zeker gestikt
zo heftig om dit mee temaken maar nu is ze gelukkig heel rustig ingeslapen.
Maar nu mijn schoonmoeder er niet meer is ben ik even stil gezet ik had het zo druk met haar ik stond er mee op en ging er mee naar bed maar nu ben ik zo bang dat mijn moeder dit ook mee moet gaan maken,
ik weet ook vanuit mijn werk en dat lees ik uit de ervaringen op dit forum ook dat het bij iedereen weer anders gaat, maar ik teken er voor als ik haar nog 3 jaar bij mij mag houden.

Lieve Bart denk jij nu maar even aan je zelf, ik bid je alle kracht toe die zal je zeker nodig hebben en pak ook je momenten om even met iets anders bezig te zijn ook al zal dat niet meevallen.heel veel sterkte !!!cath

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: 3x longkanker

Berichtdoor cath » Do 05 Apr 2012 01:24

Mijn moeder heeft afgelopen week de derde chemo gehad waarvan ze vrijdag de laatste van deze kuur krijgt, tijdens deze week krijgt ze rond de 5e dag een emotionele dip,ik merk dat ik zo graag bij haar wil zijn
zeker nu ze het zo moeilijk heeft,
Maar ik kan over alles met haar praten, ze is zo'n kanjer! zo anders als met mijn schoonmoeder die heeft tot de laatste dag ontkent dat ze aan de laatste fase bezig was. 2 weken voor haar overlijden heb ik met haar de kledingkast opgeruimd, alles naar beneden gesleept, ik zocht kleding wat ze nog aan kon want ze was veel afgevallen toen zei ze nog dat zal mij leuk staan van de zomer terwijl ik wel beter wist
dat ze eind maart niet ging halen dan breekt je hart.
Mijn moeder heeft hoop maar is ook realistisch en put veel kracht uit haar geloof, ze zegt ook letterlijk, ik geef het allemaal over en vertrouw erop dat alles goed komt is het niet hier dan zal het hier boven zijn
en dat geeft zoveel troost.
Vanavond heb ik allebei mijn ouders gedouched, mijn vader had het heel benauwd en mijn moeder zo moe maar wilde toch lekker douchen als ik maar niets hoeft te doen zei ze, ik heb haar lekker ingesmeerd met bodylotion,
je zag haar genieten, ik heb haar ook beloofd dat als ze volgende week weer uit haar dip komt dat we naar haar vriendin op de koffie gaan en de week daarna naar haar zus die zelf niet kan komen,
ik hoop dat ik dit nog lang voor haar mag doen, dit voelt zo goed en ik merk dat dit voor mij al verwerken is,ik hou zoveel van haar!

Ik stop maar weer even lekker van mij afgeschreven! groetjes cath

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 3x longkanker

Berichtdoor liddy » Do 05 Apr 2012 12:57

Wat zal dat prettig zijn dat je zelf er de handigheid in hebt om je ouders te kunnen verzorgen.
Juist door een uitje in het vooruitzicht te stellen, heeft je moeder iets om naar uit te kijken en dat helpt om uit een dip te komen.
Wat zullen je ouders blij met jou zijn.
Let je wel op jezelf? Zorg dat je ook iedere week iets doet enkel en alleen voor jezelf.
Je houdt zorg veel langer vol als het geven én nemen is.
Fijne Paasdagen.

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: 3x longkanker

Berichtdoor cath » Di 17 Apr 2012 23:55

Hier even een update,mijn moeder heeft nu de 3e kuur er op zitten, is weer best goed gegaan, de week na de dubbele chemo heeft ze het best zwaar maar daarna zie je haar alweer uit het dal kruipen en heeft ze weer energie en gaat ze er weer voor.
vandaag weer bij de longarts geweest en de chemo doet goed zijn werk de tumor is al flink geslonken, bloedwaarden zijn goed en vrijdag begint ze aan de laatste kuur, daarna moet ze op 11 mei een ct scan maken dan hopen we meer te horen,
Ben heel dankbaar dat het allemaal nog zo goed gaat, we genieten van iedere dag met elkaar.
Van het weekend is ze bij mijn broer geweest die in Brabant woont en maandag haar vriendin opgezocht die ze al een tijdje niet gezien had, heel leuk om te doen ,ik hoop haar nog vaak mee uit te kunnen nemen!!
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes cath

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 3x longkanker

Berichtdoor liddy » Wo 18 Apr 2012 12:44

Wat een goed nieuws, daar zaten jullie nu echt op te wachten, eindelijk positief nieuws.
Samen met je moeder op stap, dat is genieten geblazen.
Hopelijk doet de laatste kuur ook goed zijn best en dan wordt het een goede uitslag.
Geweldig.

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: 3x longkanker

Berichtdoor cath » Wo 18 Apr 2012 13:17

Ja liddy daar zijn we zeker blij mee,in de week na de chemo knapt ze helemaal op ,het is dat we op de foto zien dat er een tumor zit anders zou je denken dat het over een ander gaat,ze heeft totaal geen sympthomen ze hoest niet, ze heeft geen slijm het is wonderlijk gewoon na deze laatste kuur mag ze 3 mnd wegblijven als ze zich zo goed blijf voelen anders moeten we eerder komen daar ben ik zo blij mee want tijdens de chemo besef je zo dat ze zo ziek is en zie je haar achteruit gaan en dat stopt na volgende week nu een tijdje.
Bedankt voor je medeleven en bemoedigingen ben er heel blij mee!
Groetjes cath

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: 3x longkanker

Berichtdoor cath » Vr 01 Jun 2012 14:27

Hier even een update en ik heb even behoefte om van mij af te schrijven .
11 mei is mijn moeder weer door de ctscan gegaan de tumor is iets geslonken en de uitzaaiing is niet verder uitgezaaid in de lever hebben ze niets meer gevonden daar zijn we heel blij mee nu mag ze over 3 mnd terug komen voor controle en word mijn moeder met rust gelaten maar ik ervaar dat dit voor mijn moeder heel dubbel is,het duurt nu veel langer dat ze uit haar dal klimt ze ligt veel op bed en zit niet lekker in haar vel, het is heel eng om nu niet meer onder controle te staan.
Nu heeft ze ook sinds vorige week gordelroos helemaal rondom haar heup tot haar stuit heel pijnlijk maar met pijnstillers is het goed te doen,maar eergisteren kwam voor mijn moeder de genadeklap sinds de laatste chemokuur had ze een pijnlijk oorlelletje ze kon er niet op slapen ,ik heb dit nu 3 weken behandeld en het gaat niet weg en de pijn neemt niet af, dus aan de huisarts gevraagd om er naar te kijken dit blijkt nu huidkanker te zijn en dit moeten we maar even aankijken hoe dit ontwikkelt,ik heb er zon rot gevoel over en mam lijkt nu ook een beetje haar hoofd te laten hangen.
Ik heb de oncologie gebeld en deze zeggen ook afwachtten en ik begrijp dit ook maar het voelt gewoon niet goed, ik kan op het moment alleen maarhuilen als ik aan mijn moeder denk, ik baal hier zo van!!!
Groetjes cath


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten