Moeder heeft longkanker

Voor longkankerpatiënten.
CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor CaroolXXX » Vr 30 Mar 2012 16:59

Kippenvel op mijn armen Bart... Het moment is dichtbij...
Hoe raar het ook klinkt, ik ken je helemaal niet, maar ik voel zo met je mee...
Heel veel sterkte, in gedachte bij je...

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Vr 30 Mar 2012 21:31

Onze lieve lieve moeder is vanavond om 20.15 in mijn bijzijn heel vredig overleden. We zijn kapot. Later meer

Anoukjee22
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: Di 06 Mar 2012 20:18

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Anoukjee22 » Vr 30 Mar 2012 21:36

Lieve Bart,

Jeetje zeg wat heftig nieuws!!! :( :( :( :(
Gecondoleerd en onwijs veeeel sterkte toegewenst...

Weet niet precies wat ik nog meer zeggen moet. :oops:

Wel fijn dat ze vredig is heengegaan...

Heel veel liefs;
Anouk

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 30 Mar 2012 21:47

Van harte gecondoleerd, Bart.
Je hebt gedaan wat je kon. Wat goed van je dat je er de afgelopen nacht geslapen hebt.
Gelukkig is ze rustig ingeslapen.
Laat het nu allemaal maar over je heen komen.
De komende dagen wordt je geleefd.
Geef je gevoelens een kans om zich te uiten.
Hopelijk ondervind je troost bij het laatste afscheid.
Dat gun ik je zo.
Er brandt hier een kaarsje voor je moeder.

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor scorpio » Vr 30 Mar 2012 22:49

Lieve Bart .. ik wil je ook van harte condoleren ..
Hopelijk kan je troost vinden dat je bij haar was ten ze afscheid moest nemen.
Wat zal ze trots zijn geweest op jou en dankbaar.
Ik wens je heel veel sterkte toe voor de komende tijd.
Liefs, Ann.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Vr 30 Mar 2012 23:16

Dank jullie wel,

Het is een hele lange weg geweest en heb het graag gedaan. Terwijl anderen leuke dingen deden, was ik de afgelopen negen maanden in het ziekenhuis of zorghotel. Maar nogmaals zonder spijt, ik ben zo blij dat ik dit voor haar heb kunnen doen. Sinds 11 uur vanochtend was ze in een diepe slaap met gesnurk,
en sliep door tot 20.15 uur hierna stopte het gesnurk en leek het net alsof ze met dr mond iets naar boven ging om te ademen. Dit duurde nog geen minuut
en toen was het stil... ik zal morgen meer op mijn pc schrijven, mijn gevoelens, maar het is goed zo. Een lieve verpleegster trooste me en belde de arts. Ondertussen was mijn broer er en 2 tantes al snel gekomen en kwam de cmo om onze moeder op te halen. Ik heb een en al lof voor iedereen van zorghotel Aagje locatie SFG, wat een schatten, wat een medeleven voor zowel mijn moeder als voor ons.
We konden slapen en mee eten, ook kregen we koffie en drinken.
Ik ben hier zeker nog niet weg, maar echt iedereen heel erg bedankt zonder dit forum had ik het niet gered.

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Vr 30 Mar 2012 23:43

Lieve lieve Bart,

Ik heb even geen woorden... ik sla een arm om je heen..

Veel liefs, Cil

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor sss » Za 31 Mar 2012 08:48

Lieve Bart,

Gecondoleerd met het verlies van je moeder!
Ik weet dat je verdriet onmenselijk hard is, maar vergeet niet alle mooie momenten in die negen maanden, het zal je veel kracht geven...
Ik leef heel hard met je mee...

Een welgemeende knuffel,
Isabeau

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Za 31 Mar 2012 09:28

Dank jullie wel allemaal. Dit betekent heel veel voor mij.
Ik heb een onrustige nacht gehad, paar keer wakker geweest maar voel me uitgerust. Nu de crematie gaan voorbereiden.
Gelukkig regelt mijn broertje het met de begrafenisondernemer. Ik ga zo de kamer van mijn moeder leeghalen in het zorghotel.
Hieronder een stuk die ik naar een hele lieve vriendin net heb gemaild.
Het geeft ongeveer de laatste uren weer en hoe ik mij voel.

Het is nog zo onwerkelijk allemaal. Het begon in juni 2011, het zou goed komen, toen weer niet toen weer wel.
Zoals je misschien wel weet, werd ik helemaal gek van die onzekerheid. Bij veel patiënten hoor je meestal wel
binnen 2 maanden een behandelplan met het antwoord op de vraag of ze het wel of niet gaat redden. Eigenlijk
heb ik dat antwoord nooit gehad, al zagen we onze moeder wel langzaam wel slechter worden en de laatste
weken ging het heel erg snel. Ik ben op het forum gekomen om troost te zoeken en ervaringen hoe met deze
ziekte om te gaan. Helaas is het allemaal anders gelopen dan we hadden gehoopt.

De nacht van donderdag op vrijdag was ik er gelukkig blijven slapen. Daar ben ik nu zo blij mee. Eerst zag ik het nut
er niet van in omdat ze toch slaapmedicatie kreeg en er weinig van zou merken. Maar nu ben ik zo blij dat ik het toch gedaan
heb. We hebben die avond zover het nog kon samen tv gekeken. Ze viel steeds weg maar had zeker nog 20 minuten per
uur dat ze bij was. Ik wist in haar hart dat ze weg wilde, niet voor ons maar voor de pijn. De dokter vertelde dat ze niet
meer bang was om te gaan en daar ben ik zo blij om. Vrijdagochtend ben ik in de ochtend weggegaan..ze zei niet heel
veel meer maar ik dacht dat dat normaal was. We mochten ook nooit te vroeg komen van haar omdat ze in de ochtend
zo suf was en de verpleegsters met zijn 3en per keer haar gingen wassen wat veel tijd in beslag nam omdat bijna elke
aanraking pijn deed. Vrijdag tussen de middag hadden ze al besloten om de zaterdag mijn moeder niet meer te wassen. Ze
moest comfort hebben, geen pijn. Tussen de middag belde een verpleegster, mijn moeder was verder achteruit gegaan,
dr ademhaling bleef steeds wat langer weg. Het zou niet binnen een uur gaan gebeuren maar wilde het ons doorgeven.
Ik ben toen gegaan en mijn broertje ook. Ze is na het wassen niet meer bijgekomen eigenlijk en lag in een hele diepe slaap
te snurken met dr mond open. Ze reageerde nergens meer op. Me broertje moest en zou NU de kleding uitzoeken dus
is hij met zijn vriendin naar mijn moeders huis gegaan om alles te halen. Hij kwam om 16 uur terug. Ik moest even weg, het
werd me teveel en moest eten, had pas 1 boterham op over heel de dag. Om 18.30 was ik terug. De "even niet ademperiodes" waren
weg en ze bleef doorsnurken, mijn broertje wilde graag zijn kleine naar bed brengen en moest ook eten. Hij is ook gegaan. Hij zou
die avond blijven slapen. Ik had eigenlijk het idee dat ze in de nacht zou overlijden omdat ze nu weer regelmatig ademhaalde.
Om 20 uur kwam de verpleegster weer met morfine. Zo lief en respectabel hoe ze dat doen. Mijn moeder had een heel klein infuusje
boven dr borst zodat ze haar niet elke keer pijn hoefden te doen met morfine prikken. Ze spoot het er voorzichtig in. Deed netjes
de knoopjes weer dicht en deed dr bovenstukje goed. Ik was het journaal aan het kijken en het was 20.15. Ik hoorde ineens geen
adem meer, geen gesnurk.Ik keek haar aan en hield dr hand weer vast..ik wachte maar op dat ze weer zou gaan ademen. Ik dacht
echt van kom op ma...waar blijft het nou..Na 2 minuten had ik pas door wat er was gebeurd. Mijn tranen kwamen. Haar gezicht was
al een uur of 2 wat anders...maar toen ze niet meer ademde werd het wel eng om te zien. Ik belde de zuster die al snel kwam. Ze voelde
en zei dat ze het officieel niet mocht zeggen maar dat onze moeder overleden was. Ze bleef nog even bij me zitten en ging toen de
arts bellen die het moest bevestigen. Het was een speciale arts die ze moesten oproepen en na een uur kwam hij. Ondertussen had
ik mijn broertje en tante gebeld. Mijn broertje was er in een kwartier mijn tante na een klein uurtje. Ze kwam uit Delft en had nog
snel een tante uit Leidschendam op gehaald. Tranen kwamen weer maar niet zoveel. Het leek wel alsof iedereen uitgehuild was.
Ik heb al weken regelmatig gehuild. Je ziet het aan de ene kant aankomen aan de andere kant komt het toch onverwachts.
Toen de arts het bevestigd had, heeft de verpleging gevraagd of ze het CMO mochten bellen. Ik weet niet wat het betekent maar de man
kwam al heel snel. Hij kwam mijn moeder ophalen met de kleding die ze aanwilde. Heel oneerbiedig gezegd. Hij nam onze moeder mee
en ze ging de koeling in. De begrafenisondernemer haalt haar daar op dit weekend. Hierna hebben we besproken hoe we het gaan doen.
Mijn moeder wilde absoluut niet opgebaard worden. Ze wilde op een dag condeleren en afscheid nemen, zonder kerkdienst.
Onze tantes zeiden ook dat we die wens moesten respecteren. Ze gaven ook aan iets van onze moeder te willen hebben als aandenken.
Ik heb gezegd dat ze NA de crematie langs kunnen komen. Er gaat niets weggehaald worden voordat ze gecremeerd is.

Het was een hele hefige periode. Het heeft mij min of meer gesloopt. Ik hoop dat ik hierna kan beginnen met de verwerking en herstel
van mijzelf. Als het goed is neemt de begrafenisondernemer ons veel werk uit handen. Wat ik dit weekend ga doen is eerst straks
hier in Bleiswijk even langs wat huizen fietsen. Ik weet niet van iedereen hun adressen om een kaart te sturen. Zo kapper bellen voor
a.s. maandag. Mijn broertje gaat morgen mee een pak kopen voor mij. Hij draagt ze dagelijks ik hoef dat niet. Verder wil ik mijn oom
(man van mijn tante die het meeste kwam) vragen om nog een keer langs te komen. Hij heeft een half jaar geleden haar wasmachine
schoongemaakt, de roosters. Vragen of hij dat nogmaals wilt doen en mij laten zien hoe dat moet. Ik ga toch die wasmachine overnemen.
Mijn broertje zei ook neem hem nou als hij kapot gaat kan je altijd nog een nieuwe halen en dan nu bijv een droger kopen.
En dan maandag mijn werk bellen zodat ik mijn 2 weken zorg verlof kan opnemen.

En dan ga ik zeeën van tijd overhouden geen ziekenhuis bezoeken meer geen zorghotel bezoeken meer. Maar ook een ommekeer
in mijn leven, geen fastfood meer, gezond gaan leven en weer proberen te genieten van het leven.

Het is voor mij een opluchting en geruststelling dat ze geen pijn meer heeft. Het is beter zo al doet het ontzettend veel pijn om dit
zo te zeggen. Ik voel me vereerd dat ik voor haar heb mogen zorgen en heb haar zo vaak bedankt de laatste tijd dat ze er voor ons
was. Ze heeft het niet makkelijk gehad om 2 zonen alleen op te voeden, zeker in onze pubertijd. Maar we zijn goed terecht gekomen,
hebben een huis en werk. Ze vertelde iedereen hoe trots ze op ons was. De arts en verpleging hebben dit bevestigd.

Terwijl ik dit type komen de tranen alweer. Ik ga daarom even stoppen.

Liefs,
Bart

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor sss » Za 31 Mar 2012 10:47

Lieve, lieve Bart,

Ik huil met je mee...laat je tranen maar stromen als je dat wilt...
Dank je dat je dit bericht met ons wilt delen...
Héél veel sterkte!

Liefs,
Isabeau

Lini
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: Ma 31 Jan 2011 15:52

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Lini » Za 31 Mar 2012 10:48

Gecondoleerd Bart, wat een nare tijd... Veel kracht en sterkte, heb er verder geen woorden voor...
Liefs,

Lineke

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Za 31 Mar 2012 14:02

CMO staat voor Cura Mortu Orum dat vrij vertaald 'zorg voor de doden' betekent.
Ze zorgen voor de in postmortale zorg, overledenenzorg en mortuariabeheer.
Zij zijn de tussenschakel tussen ziekenhuizen, zorginstellingen en uitvaartverzorgers.
Op deze manier richt de uitvaartverzorger zich enkel op de familie en de regelen van de uitvaart.

Bart, je hebt groot gelijk, pas na het laatste afscheid van je moeder, kan men een aandenken meekrijgen.
Goed om te horen dat je je emoties eruit laat komen.
Ik hoop dat de crematie je veel troost mag bieden.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Za 31 Mar 2012 15:25

dank jullie wel allemaal weer en Liddy erg bedankt voor de uitleg !

De 1e moeilijke stap heb ik vanochtend gedaan. Mijn broertjes vriendin wilde de kamer van het zorghotel leeghalen,
maar vanochtend bedacht ik toen ik wakker werd dat ik dit graag wilde doen.
Dus dat heb ik ook gedaan om 11 uur. Gelukkig was mijn favoriete verpleegster Natasja er.
Na gecondoleerd te zijn heb ik alleen de kamer leeggehaald en is ze meegelopen naar beneden. Het heeft haar enorm aangegrepen merkte ik.
Ze vertelde al eerder dat ze zelf 2 knullen had (mijn moeder ook alleen wat ouder) en dat het soms ook wel moeilijk voor haar was,
maar dat ze het graag heeft gedaan voor mijn moeder en mij en mijn broer te zijn. Het is zo lieve vrouw,
ze vertelde zelfs dat ze tegen mijn moeder had gezegd dat als ze kon toveren mijn moeder gelijk beter had getoverd. Kreeg het toen even moeilijk.

Toen ik de deur achter mij dicht trok van het zorghotel, en ik mij omdraaide kwamen er wel wat tranen. Het eerste afscheid is gekomen.

De crematie is ook geregeld als het goed is. Onze moeder wordt a.s. donderdagochtend gecremeerd om 10 uur. Ik heb de adressenlijst nu rond gelukkig.
Mijn broertje neemt dit deel voor zijn rekening. Morgen ga ik de mensen bellen met wie mijn moeder contact had. En maandag alle instanties/bedrijven.

Doet mij goed om hier te zijn. Sommigen zullen het misschien raar vinden dat ik nu nog blijf posten maar hier kan ik mijn verhaal kwijt. Ik ben ook
van plan om mijn topic in Word te gaan opslaan. Dan kan ik het altijd blijven nalezen..In deze waardevolle topic van mij staat eigenlijk het hele verhaal...

Veel liefs aan iedereen.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Za 31 Mar 2012 16:46

Graag gedaan, Bart.

Heel goed, luisteren naar je gevoel.
Het forum houdt niet op bij het overlijden, het wil er ook zijn in de tijd erna.
Dus ook nu, ben je van harte welkom hier.
Hopelijk helpt, ook nu, het schrijven je om alles beter op een rij te houden.
Ja, ik ben ook blij dat ik de thuiszorg destijds heb gevraagd om iedere dag een paar regeltjes te schrijven.
Het is uiterst zelden dat ik er wat van lees, echter puur het feit dat ik het verslag heb, geeft me rust.
Die rust gun ik jou ook.

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor cath » Za 31 Mar 2012 19:48

Gecondoleerd Bart met het verlies van je moeder
ik leef zo met je mee,fijn om te lezen dat je dicht bij je moeder bent gebleven,het overlijden gebeurt toch vaak onverwachts
Goed van je om hier op het forum af te blijven reageren ,ik kreeg er zelf ook pas na het overlijden behoefte aan, het is toch verwerken met elkaar.
Heel veel sterkte de komende dagen!! Lieve groet cath

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Za 31 Mar 2012 21:44

Dankjewel Cath..ik heb net ook even in jouw topic gereageerd. Wat erg zeg !

Het was een heftige dag, vanochtend het zorghotel leeg gehaald, crematie is geregeld, adressenlijst is
rond. Morgen een nieuw pak halen en dinsdag nog even met de begrafenisondernemer om de tafel. We gaan
wel een speech houden maar kort. Ik ben daar niet zo goed in, we doen het in 2en. Mijn broertje en ik samen.
Misschien dat 1 tante ook nog wat wil zeggen. Ik wist niet dat je zoveel kon doen in 1 dag.
1 dag na het overlijden van onze moeder al zoveel geregeld. Merk wel dat het hard aankomt en erg vermoeiend is.

Morgen komt er weer een hele zware dag. Dan wat flatbewoners van mijn moeder inlichten. Ga ik persoonlijk doen.
En dan alvast een blik in dr huis werpen hoe we het het beste kunnen aanpakken. Ik heb ook mijn moeders laptop net gehaald.
Daarop staan nog veel waardevolle foto's die ik wil hebben dus dat probeer ik ook nog een van dezer dagen te doen...

**dochter**
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Di 22 Mar 2011 16:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor **dochter** » Za 31 Mar 2012 23:15

Lieve Bart,

Gecondoleerd met het verlies van je moeder, heel veel sterkte!
Liefs!

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Zo 01 Apr 2012 21:06

dankjewel dochter !

Vandaag alweer de 2e dag na het overlijden van mijn moeder. En ik merkte dat ik eigenlijk nu alweer niet zonder haar kon ik wist iets niet hoe ik het moest strijken en dacht bel mijn moeder even...helaas dat gaat nu niet meer.
In de ochtend ben ik naar mijn moeders flat gegaan is even goed gekeken en er moet behoorlijk wat gebeuren merk ik. Gelukkig helpt mijn broer,
heeft familie ook aangeboden om eventueel te helpen en haar bovenburen ook. Mijn schoonmaakster komt ook helpen.
Morgen worden de kaarten bezorgd bij iedereen. Ik wilde een paar mensen liefst persoonlijk vertellen dat is helaas niet allemaal gelukt.
Haar buurvrouw naast haar wilde ik aanbellen maar hoorde stemmen en gelach. Ik dacht nee niet op zo'n manier dus heb ik overgeslagen.
Haar bovenburen ben ik persoonlijk langs geweest. Ik merkte dat zij het erg moeilijk hadden ermee. Ze hebben veel voor mijn moeder gedaan
en stonden altijd klaar.
Toen ik in mijn moeders huis weer was ging haar tel die ik heb opgenomen. Haar vriendin, ze condoleerde mij maar wist niet hoe.
Bleek dat ze langs het zorghotel waren gegaan en daar te horen hebben gekregen dat ze was overleden. Ik wilde vanmiddag een ritje maken
maar bij haar was het helaas te laat. Dus ben ik er gelijk even langs gegaan. Zij is haar man 5 jaar terug aan longkanker overleden.
Ze hadden dezelfde longarts als mijn moeder. Ze wilde haar tranen niet laten gaan maar zag dat ze rode ogen had. Heb daar een uur gezeten
en ben toen weer weggegaan.

Ohja vandaag samen met mijn broertje een nieuw pak gekocht, morgen nog even schoenen en dan ben ik zo goed als klaar voor de crematie.
Moet alleen nog een stukje schrijven dat wordt wel moeilijk denk ik.

Morgen wordt het een dag van de instanties bellen. Heeft iemand ervaring met huurwoningen en huurtoeslag. Ik las over huurtoeslag dat dat direkt stopt
op het moment van overlijden. Dus per 1 april krijgt ze niets meer. Maar we kunnen op zijn vroegst half april opleveren (dat is al heel erg snel als dat zou lukken). Maar eigenlijk; ga niet moeilijk doen om die 470 huur. Ga me niet stressen verder bedenk ik me nu. Wil namelijk heel langzaam alles opruimen
en zorgen voor een eerlijke verdeling naar familie toe. En waar ik zo heel erg stilletjes op hoop... een brief, een afscheidsbrief...
dat ze iets geschreven zou hebben zonder dat wij dat weten...maar goed dat weet ik over een paar weken pas. Ik heb haar kleding van het zorghotel wel doorzocht maar helaas niets gevonden. Wie weet thuis nog...

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Zo 01 Apr 2012 22:39

Lieve mensen,

Ik heb mijn nickname net laten veranderen naar Bart1974. Op 8 april wordt ik weer een jaartje ouder. Buiten het feit dat ik hier dan nog actief zal zijn, wil ik eigenlijk niets aan mijn verjaardag doen..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Zo 01 Apr 2012 23:20

Wat de huurtoeslag betreft, als de persoon op wiens naam de toeslag stond overlijdt, dan zet de belastingdienst automatisch de toeslag stop.
De informatie die de belastingsdienst hiervoor nodig heeft, krijgt zij van de betreffende gemeente.
Voor het stopzetten van de huur moet je bij de woningbouwvereniging zijn.
Mocht je het financieel aankunnen, zet je dan niet klem door amper tijd te nemen voor het opruimen.
Omdat het recht op loon of een uitkering eindigt op de dag van overlijden hebben de nabestaanden recht op een overlijdensuitkering.
Dit is een bruto maandloonuitkering. Ook zal het nog niet uitgekeerde vakantiegeld worden uitbetaald. De overlijdenuitkering is belastingvrij,
het vakantiegeld echter niet. Met de overlijdensuitkering worden de ten onrechte uitgekeerde AOW en/of uitkeringen verrekend.
Denk aan kringloop, rommelmarkt enz. voor spullen die je zelf niet kunt gebruiken.
Voor een afscheidsbrief is het nodig dat je moeder de hoop had opgegeven.
Ook is het niet eenvoudig om je gevoelens op papier te zetten wetende dat de brief pas gelezen gaat worden na jouw overlijden.
Dus ik gun jou een brief, echter besef dat de kans veel groter is dat er geen brief is.
Koester de herinnering aan die laatste avond samen met haar.

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Ma 02 Apr 2012 10:25

He Bart,

Snap dat je nou niet zit te wachten op een feestje. Tja een afscheidsbrief.. ik hoop het voor je, maar hoop er zelf niet te veel op. Zoals Liddy al zegt.. koester die laatste avond samen met je moeder. Dat is veel beter dan teleurgesteld worden.

Wat een geregel komt er nog bij kijken he? Ik ben nog steeds bezig. Heel gedoe met de bank omdat we mama's rekening nog even open willen houden om nog een paar openstaande rekeningen te betalen.. duurde eindeloos. Veel instanties ontvangen hun gegevens echter via de basisadministratie van de gemeente en die hoef je niet op de hoogte te stellen.

Klein vraagje tussendoor, naar aanleiding van jouw vraag Bart. Weet iemand trouwens een beetje hoe het met de belastingdienst precies gaat? Wij kregen een brief van de belastingdienst dat zij kennis hadden genomen van het overlijden. Moeten wij nou nog voor vorig jaar aangifte voor haar doen? We hebben niet iets van een formulier ontvangen. Er is geen erfenis in het spel, is het dan verder goed zo?

Lukt het een beetje met het opruimen? Is best emotioneel. Of vind je het prettig om in elk geval bezig te zijn.. dat had ik namelijk in de week na het overlijden. Ik vind het heel fijn voor je dat je alles nu goed samen doet met je broertje! Heb je emotioneel ook een beetje steun aan hem?

Veel liefs!!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Ma 02 Apr 2012 12:47

De vraag over de belastingdienst:
De belastingdienst stuurt een brief om te melden dat zij op de hoogte zijn en daarmee zegt ze ook dat de toeslagen gestopt zullen worden.

Het ligt aan de situatie van degene die overleden is of het zin heeft een normale aangifte over 2011 te doen.
(Ik ga hierbij even vanuit dat het jaar 2011, niet het jaar van overlijden is.)
Immers de vraag is of het zin heeft om aangifte te doen, is er sprake van aftrekposten.
Als er verplicht aangifte gedaan moet worden, bel dan naar 0800-0543 en je krijgt meteen uitstel.
Bart zijn moeder is in 2012 overleden. Je kunt nu een F-biljet krijgen voor de aangifte over het jaar 2012.
Het F-biljet is speciaal bedoeld om aangifte te doen voor iemand die overleden is en het betreft het jaar van overlijkden.

Een heel andere kwestie betreft de successierechten, die tegenwoordig erfbelasting heet.
Het kan zijn dat de belastingdienst je een brief stuurt waarin ze schrijven dat ze verwachten dat er geen erfbelasting betaalt hoeft te worden.
Mocht later bij de afwikkeling van de erfenis blijken dat er toch erfbelasting betaald moeten worden, heb je zelf de plicht dat te melden.
De hoogte van de erfbelasting hangt af van je relatie tot de overledene.
Over het eerste stuk van de erfenis hoef je niets te betalen, de zogenaamde vrijstelling.
Relatie met overledene
Bedrag vrijstelling
Partner € 603.600
Kind of kleinkind € 19.114
Ouder € 45.270
Gehandicapt kind € 57.342
Andere erfgenaam € 2.012

Mocht je meer erven dan je vrijstelling dan hangt het weer van je relatie tot de overledene af hoeveel je gaat betalen.
Kijk op de website van de belastingdienst voor meer informatie.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erven

En ja, het duurt een hele tijd voor alles afgewikkeld is. Echter de belastingdienst is behulpzaam en je krijgt makkelijk uitstel als je maar verteld
wat er aan de hand is. (Ik was bijna klaar met het invullen van het F-biljet voor mijn ouders, die binnen een maand na elkaar stierven, toen ik
plotseling opgenomen werd in het ziekenhuis - het begin van mijn kankerverhaal- . Mijn broer belde met de belastingdienst en legde alles uit.
Meteen werd er uitstel gegeven en er werd uitdrukkelijk gezegd dat als het niet voldoende tijd zou blijken te zijn,
dat hij beslist weer moest bellen voor verder uitstel.)

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor CaroolXXX » Ma 02 Apr 2012 13:24

Lieve Bart...
Gecondoleerd met het verlies van je moeder...
Ik heb er een paar dagen over gedaan om de moed op te pakken om je verhaal te lezen, ik vond het echt heel moeilijk, brok in mijn keel
en tranen over mijn wangen. Wat fijn dat je er was voor haar en dat je het gevoel hebt dat je het allemaal goed hebt gedaan, ik herken dat heel erg,
ik was en ben er nog steeds heel erg blij mee..
In deze periode word je nog steeds heel erg geleefd en zal de rust pas terugkeren als alles wat geregeld moet worden achter de rug is...
Wat je zegt, je bent zo intens met haar bezig geweest dat je je eigen dingen hebt gelaten voor wat het was. Dat kan je straks weer langzaam op gaan pakken... Goed voornemen...
Sterkte met de crematie donderdag en het schrijven van een stukje. Bij mij kwam het vanzelf op papier en ik heb het kunnen voorlezen
omdat ik dat graag wilde, ik heb dat gelijk als eerste gedaan, zodat ik me daarna helemaal kon overgeven aan mijn verdriet.
Het ging als in een roes, ik wilde het dus deed het en daarna mocht ik breken... en dat deed ik ook.
Ik snap ook heel goed dat je je verjaardag niet viert, heb ik ook niet gedaan, bizar al die eerste keren, mijn vader is 16 nov. jl. overleden
en dus heb de eerste Kerst al achter de rug, twee weken terug mijn eigen verjaardag. Tja, je moet er doorheen, al die eerste keren zonder,
hoewel ik soms denk dat de tweede keer ook niet leuk is, maar dat zal steeds een stukje gemakkelijker worden.....
Heel veel kracht gewenst en veel liefs van Carool

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Ma 02 Apr 2012 20:17

Hoi Carool bedankt dat je gereageerd hebt en bedankt voor het condoleren.
Het went niet snel he deze shit periode ? Kan me goed voorstellen dat je het moeilijk vindt daarom ben ik er zo blij mee...

Vandaag weer een drukke dag gehad. Eerst de instanties gebeld, koste bijna een halve dag, zeker met het doorverbinden erbij. Ik merkte toch behoorlijk veel botte reacties, niet condoleren, geen sterkte wensen,
bij het ziekenhuis was het zelfs zo erg dat die vrouw die ik aan de lijn kreeg mij aan de lijn had en tussendoor met een patient nog aan het lachen was, blijkbaar aan de balie.
Hier geen sterkte of niet gecondoleerd. Wel was het al bekend daar gelukkig. Ook ben ik door het zorghotel gebeld, de behandeld arts belde mij om ons te condoleren.
Met haar nog gesproken en daar ga ik als het goed is volgende week nog even langs voor een gesprek. Ik ben heel erg blij dat het bij het overlijden van mijn moeder niet per direkt daar alles gestopt is.
Zeker omdat ik niet met mijn eigen huisarts hierover kan praten en met haar wel maak ik zeker gebruik van dat aanbod. Ook is er die lieve verpleegster die ik volgende week nog is wil spreken.
We hebben het zorghotel ook een kaart gestuurd ik ben benieuwd of daar nog mensen van komen.
Verder wat papieren uitgezocht.

Ik zal idd geen rekening houden met het vinden van een afscheidsbrief. Ik denk eerlijk gezegd dat die er ook niet zal zijn, maar toch hoop ik stilletjes van wel.
Ik onthou mijn moeder zeker en zal haar nooit maar ook nooit vergeten. Ik heb al een idee over mijn woonkamer. Wil een klein plekjevoor haar inrichten. Als het mij gelukt is zal ik misschien een foto plaatsen hier.

Ik weet niet of het raar is maar ik voel geen verdriet als ik in mijn moeders huis ben. Ik voel me er eerlijk gezegd heel erg thuis en doet me goed. Ik ben ook daar wezen eten (deed ik vroeger wel vaker)
ging ook op "mijn" eigen plaats daar zitten. Ondertussen wat papieren doorgelopen en telefoonnummers verzameld..Ik sorteer wat dingen en maak een inventarisatie ervan...

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Wo 04 Apr 2012 19:37

Het was weer een bijzondere dag, eigenlijk een kutdag om het zo maar even te zeggen.
De laatste voorbereidingen van morgen zijn gedaan. Hopen dat het goed gaat, maar de begrafenisondernemer
geeft mij een goed en rustig gevoel. Hij heeft gezegd ons te begeleiden en als soort van presentator op te treden.

Vandaag een aparte dag dus, mijn vader is ook jarig vandaag. Het ziekenhuis belde gisteren, dat omdat hij jarig
is, ik en hij om 12 uur een warme maaltijd aangeboden zou krijgen. Iets in me zei, niet gaan, maar toch ben ik gegaan.
Nu moet ik wel vooraf vertellen dat mijn vader niet helemaal geestelijk in orde is. Hij leidt aan een soort van
grootheidswaanzin (een dokter is alles, een schoonmaker is niets). Dit gaf vroeger met mijn school al problemen
omdat ik niet hoog genoeg ging. Maar goed hij ligt op een 2 persoonskamer in het ziekenhuis. Een aardige man,
met kanker en lag daar om de chemo. Mijn vader hoort op de long thuis maar daar was geen plek dus toen maar
oncologie. Ik voelde me al ongemakkelijk om met hem over de dood van mijn moeder te praten. Ze zijn al sinds mijn
14e jaar gescheiden. En vandaag deed hij heel aanvallig..niet veel was goed en deed heel minachtig over mijn moeder.
Toen ze uit elkaar zouden zijn scheen mijn moeder ineens een bedrag met 5 nullen voor de komma van hem gestolen
te hebben, toen het huis verkocht werd. Zou het knap vinden aangezien we het vroeger nooit rijk hebben gehad,
ik werd al laaiend maar kon me niet uiten omdat die andere patient erbij was. Daarna minachtig over
haar familie en bleef maar zeuren over het geld. Gisteren weer wat anders; ik was in het ziekenhuis om even met het zorghotel
te praten en besloot even langs te gaan. Hij zeurde al een paar dagen over een neuszalf die hij nodig had. Ik kon het al een paar
dagen niet vinden en zei dit. Werd hij boos en panisch en schreeuwde dat hij stikte nu. Dus ik naar de verpleegster,
vertelde het. Zij zei nee hoor je hoeft je niet druk te maken alles wat hij nodig heeft aan medicijnen ligt hier...
Zij met mijn vader praten, hij kalmeerde iets..komt ze later terug. Had hij die zalf wel bij zich !
Hij heeft geen contact met mijn broertje en nu begin ik te snappen
waarom. Ik had het zo gehad, heb mijn eten opgegeten, heb hem een fijne dag gewenst en ben weggegaan. Nu gaat hij
morgen naar een revalidatiehuis. Ook weer zo'n leuk geintje. De verpleging had gezegd dat ze voor een definitieve
woonomgeving voor hem gingen zoeken maar volgens buro Nazorg van het ziekenhuis kunnen zij dit helemaal niet.
Tijdelijk revalideren 4-8 weken en daarna naar huis. Mocht het daar niet gaan, dan gaan ze vanuit het revalidatiehuis
hem ergens plaatsen. Ik was weer teleurgesteld. Ik weet dat hij mijn vader is, maar niemand maar ook niemand spreekt kwaad
over mijn moeder, die ons heeft opgevoed en gemaakt heeft totdat wat ik ben geworden. Normaal gesproken verzorgde ik ze
samen, gaf mijn moeder wel altijd de meeste aandacht. Toen mijn moeder heel slecht ging, heb ik 95% van mijn tijd
aan mijn moeder besteed en ging een keer per week bij mijn vader langs. Kan het zijn dat hij hierdoor jaloers werd ? Ik ga iig
is goed nadenken over mijn toekomst met hem. Op dit moment ben ik er eerlijk gezegd klaar mee. Toen ik zei, stop niet hier;
begon hij raar te praten over wanneer het dan wel bespreken terwijl ik nog helemaal niet bezig ben met het huis leegruimen.
Dat doe ik pas na de crematie. Maar goed dat moest er even uit.

Morgen dus de crematie. Een lieve vriendin wilt me erna zien en in de avond gaan we met een paar uit eten in het restaurant
waar mijn moeder vaak kwam. Vrijdag een "heerlijke" rustdag, heb niets gepland...


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten