Moeder heeft longkanker

Voor longkankerpatiënten.
Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Di 17 Apr 2012 08:39

Zo net besproken, alles is netjes opgelost, kost me niets :-)

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor sss » Di 17 Apr 2012 08:47

Dag Bart,
Hoe gaat het met jou?
Echt leuk om te lezen van die eamils, het gedicht en de roos :D ! De steunbetuigingen die je niet verwacht kunnen je echt oppeppen, nietwaar?
Hopelijk komt het vlug in orde met je "verlof"regeling, zodanig dat je je daar geen zorgen meer over hoeft te maken, dat zijn allemaal extra zorgen die je kan missen als kiespijn! Je zit middenin een rouwproces en elke kleine ergernis er bovenop is een extra belasting, zeker als je je ook nog moet concentreren op je werk.
Dus veel succes bij het gesprek met je manager straks!

Liefs,
Isabeau

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor sss » Di 17 Apr 2012 08:49

Oeps :shock: , je berichtje overlapt het mijne, ik lees dat je "verlof" al in orde is gemaakt, gelukkig maar! Zo hoort het ook!

Lini
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: Ma 31 Jan 2011 15:52

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Lini » Di 17 Apr 2012 10:34

Oh Bart wat fijn! Je hier zorgen over maken was het laatste dat je nodig had :evil:
Hoe is het gesprek gegaan? Daar ben ik nu toch wel heel benieuwd naar!!!

Veel groetjes
Lini

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Di 17 Apr 2012 10:40

Fijn dat het toch geregeld is zeg!!

Liefs!

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Di 17 Apr 2012 11:24

Thnx...

Nou ik werd vanochtend vroeg al gelijk bij hem geroepen. Hij had overlegd met de manager van P&O. Kwam er idd op neer dat zowel hij als ik verkeerd voorgelicht zijn. De regel was zorgverlof tot het overljiden van mijn moeder.
Daarom blijft het verder zo al is het niet conform de regels van ons bedrijf gegaan.

Het is idd een opluchting voor me; niet omdat het mij interesseert die vrije dagen opgeven maar wel dat dit niet de afspraak was, waar ze gister mee komen. Kost mij nu iig geen energie meer...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Di 17 Apr 2012 22:18

Wat een goed nieuws.
Dat kon je best gebruiken.
En zo gaat er iedere dag toch iets goeds.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Do 19 Apr 2012 19:59

Dankjewel Liddy !
Fijn dat het zo snel en goed is opgelost in ieder geval, dankzij jou ;-)

Het was een behoorlijk zware week, aan de ene kant had ik gelukkig wel veel afleiding op 't werk maar aan de andere kant was het fysiek al heel zwaar.
Bij P&O zeiden ze dat ik er erg moe uit zag en dat ben ik ook. Daarom trok ik het ook niet om 5 dagen te gaan werken dezeweek en kon ik vrijdag (morgen) gewoon vrij nemen.
Ik ga sinds tijden vanavond slapen zonder een wekker te zetten. Ik ga er vanuit dat ik vroeg wakker wordt maar iig niet om 5.45 zoals normaal,
of om 7 uur zoals de laatste 3 weken nadat mijn moeder overleden was.

Ik merk wel op 't werk dat het bij een aantal wel heel erg snel voorbij gaat. Ik bedoel sommige vroegen of ik nog wat leuks ging doen dit weekend.
Helaas, ben er niet toe in staat en heb nog veel te doen. Gelukkig wel met hulp. Mijn moeder kon niets weggooien..kwam allerlei goede mooie fotolijstjes tegen die nieuw waren.
Heb er een aantal foto's van mijn moeder ingedaan en in mijn huis gezet. Dan heb ik toch het gevoel dat ze bij me is, op een of andere manier.

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor scorpio » Za 21 Apr 2012 17:42

Dag Bart,

Hoe gaat 't nu met je ? Heb je al wat slaap kunnen inhalen ?
Ik begrijp heel goed dat het nog niet lukt om "wat leuks" te gaan doen .. ik ben daar ook nog niet aan toe.
Maar tijd heelt alle wonden zeggen ze .. en we hebben toch mooie herinneringen waar we ons aan kunnen optrekken hé.
'k Wens je nog veel sterkte !

Groetjes,
Ann

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Za 21 Apr 2012 19:38

Hallo Ann,

ik heb wel wat slaap ingehaald maar ben nog steeds redelijk "op". Het heeft er ook mee te maken dat ik nog redelijk met stress te maken heb. Maandag ga ik daarvoor de fysio bellen. In principe weten we precies met de spullen van onze moeder wat er mee moet gebeuren. De dingen voor mij staan op 1 kastje na nu bij mij. Ditzelfde geldt voor mijn broertje. De 2 banken van onze moeder die ga ik nemen. Alleen moeten we daar even tijd voor vinden, busje huren banken naar mij halen en gelijk mijn oude banken naar het grof en vuil brengen. Gelukkig woon ik op 3 minuten rijden van mijn moeder af en het grofvuil is max 10 minuten rijden. Hoop dat komend weekend te kunnen doen. Verder moet mijn broertje de Kringloop winkel nog steeds bellen, wat mij irriteert. Hij heeft zoiets van 10 mei is nog ver weg terwijl ik juist heb, hoe sneller hoe beter want dan kan ik dat stukje ook rustig afsluiten en beginnen met verwerken. Ik blijf namelijk de druk van 10 mei voelen...

Klopt; zin in een leuke dingen heb ik niet echt. We hebben wel binnenkort een etentje van het werk waar ik naar toe ga, maar daar houdt het ook wel mee op. Zal later wel weer komen, maar wil eerst tijd voor mezelf hebben. Mooie herinneringen heb ik zeker, zeker als je met de spullen bezig bent. Ik dacht dat er maar weinig foto's van mijn moeder waren, maar gelukkig heb ik er behoorlijk wat gevonden. Ik heb ze nu in losse lijstjes staan, maar een vriendin zei van mij waarom maak je er geen collage van en hang je die op. En dat vond ik wel een goed idee en dat gaan we volgende week ook regelen.

Groetjes,
Bart

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Ma 30 Apr 2012 14:07

Even weer een berichtje van mijn kant...
Vandaag, 30 april, Koninginnedag. Voor mij een bijzondere dag. Precies een maand geleden is mijn lieve moeder overleden.
Ik heb nog steeds geen gevoel van tijd en besef. We hopen a.s. dinsdagavond het huis zo goed als leeg te krijgen, waarna
het grof en vuil woensdagochtend de grote spullen komt ophalen die weg kunnen. Het is een drukke maand geweest. Eerst de crematie
en "ondanks" mijn moeder een 3 kamer flat heeft, is het leegruimen mij flink tegen gevallen. Zowel emotioneel als lichamelijk. Hierbuiten
om is het werk ook weer begonnen. Gelukkig heb ik nog steeds lieve mensen om mij heen, die ons helpen. Wat mij wel erg tegen valt is
dat het contact met familie ineens over is. Ongeveer een paar dagen na de crematie heb ik niemand meer gesproken. Misschien denken
ze, laat ze maar even, of misschien was het allemaal wel gemaakt...Ik moet er wel bij zeggen, zoveel kontakt hadden we niet met hun, alleen
werd het kontakt met 2 zussen van mijn moeder een stuk closer toen mijn moeder zo achteruit gaat.

Een andere tegenvaller is mijn vader.
Hij was een aantal weken geleden ontslagen uit het ziekenhuis ivm COPD. Hij zat in een revalidatiehuis in Rotterdam. Ik heb hem daar eigenlijk
alleen maar slechter zien worden. Gisterochtend belde hij mij in paniek om 7 uur op, dat hij bijna stikte, zich niet lekker voelde, al 2 dagen niet
gegeten had. Ik heb toen de verpleging gesproken en die wilde nog even wachten op de arts. Hierna is hij "gelukkig" naar het ziekenhuis
gebracht. Hij is daar opgevangen met 12L zuurstof wat echt enorm veel is. Nu heeft hij nog 5L zuurstof. Vannacht scheen hij heel benauwd en
angstig te zijn geweest. De verpleging sprak ik vanmiddag en hij lijkt zich langzaam te herstellen maar ze zei ook dat hij erg moe was. Op de
vraag of hij er weer bovenop zou komen (normaal altijd wel), zei ze dat dit nog nu niet zeker is. Het schijnt dat hij een behoorlijk klap oftewel
achteruit gang heeft gemaakt. Voor mensen die bekend zijn met COPD..COPD genees je niet van, maar je kan jaren stabiel worden gehouden.
Je longen zullen nooit meer beter worden. En ooit komt er een moment zeker op oudere leeftijd (mijn vader is 81), dat ze er niets meer mee kunnen
doen en je eraan overlijd.
Gister zijn kamer in het revalidatiehuis leeg gehaald. Vandaag zijn restant was weg gehaald en gewassen en ga zo met een volle tas naar het ziekenhuis.

Voor mijn vader is het een tegenvaller maar voor mij ook. Een van de voordelen in het revalidatiehuis was dat ze daar alles hebben zoals bijv. een
wasservice. Nu hij in het ziekenhuis ligt, is dat er niet en komt het weer op mij aan. Toch heb ik mij voorgenomen om rust te gaan nemen en zal hij
het wat minder met mij moeten doen. Bartje is op, heeft behoefte nodig om alles op een rijtje te zetten en wat tot rust te komen...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Ma 30 Apr 2012 15:30

Jammer dat het bij jou ook zo is dat de familie weer snel uit beeld is.
Daar ben jij echt de enige niet in. Maar, oei wat komt het hard aan.
Wat je vader betreft vraag ik me af wat zou er in die man omgaan?
Hij is net zijn geliefde van vroeger verloren, terwijl hij eigenlijk degene is met een chronische ziekte.
Welke gevoelens hij nog ten opzichte van je moeder had, ze is er niet meer.
Wellicht weet hij diep in zijn hart dat hij zijn onafhankelijkheid moet gaan opgeven.
Zelfstandig wonen begint nu haast ommogelijk te worden.
Dan komt al gauw de vraag op voor wie of wat leef ik nog met dit lijf wat me zo beperkt.
Hij krijgt wel steun van jou, echter jouw kar is al zo vol.
Kun je proberen om je broer erbij te betrekken. Zou hij de was kunnen doen?
Al is hij er maar zodat jij je hart kunt luchten.
En hier blijf je van harte welkom, Bart.

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor scorpio » Ma 30 Apr 2012 19:08

Dag Bart,

Wat krijg jij het zwaar te verduren de laatste tijd. Dat je tijd nodig hebt voor jezelf na al wat is gebeurd is heel erg logisch.
Praktisch is dit gezien de toestand van je pa niet gemakkelijk te verwezenlijken, maar waar een wil is ... Ik denk dat je dingen uit handen zal moeten geven zoniet ga je je eigen gezondheid ondermijnen.
In België zijn er verschillende instanties waar je terecht kan voor hulp van welke aard ook en ik ben eens gaan googlen op Nederland en vond o.a. volgende site :
http://www.zorgatlas.nl/zorg/langdurige ... -wmo-2007/
Zou je via deze site niet kunnen bij de juiste instanties geraken die jouw wat werk uit handen kunnen nemen zoals nu ook weer die "was en plas" van jouw vader ? Of misschien via een maatschappelijk werker in het ziekenhuis ?
Bij ons krijg je ook een bepaalde "handicap"status als je bv. aan COPD lijdt en dan kan je ook op redelijk wat hulp rekenen (je moet er wel goed naar gaan zoeken). Misschien is dat in Nederland ook zo ..
(12l zuurstof is inderdaad wel heel veel .. jouw papa moet zich echt slecht gevoeld hebben ..)
En krijg je wel genoeg hulp van je broertje voor alle paperassen en verdere opruim van jouw mama's flat ? Je moet echt hulp inroepen hoor ..
Want ja .. jij telt ook !!
Doen hé Bart ! En hou je ons op de hoogte ?
Heel veel goeie moed en veel liefs,
Ann

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Ma 30 Apr 2012 19:47

dank voor jullie reacties dames.
Het probleem is dat mijn broertje geen contact met mijn vader meer heeft. En dat zal
ook niet meer goed komen vrees ik. Daarom zal de zorg van mijn vader op mij terecht komen.
Ik ben niet zo hard; ik kan een oude man niet alleen laten, wat er ook gebeurd is vroeger..In Nederland
ken ik de WMO. Zowel voor mijn vader als moeder. Het WMO regelt naar mijn weten (Liddy?) alleen
de zorg voor mensen die thuis zitten. Dus huishoudelijk hulp om het huis schoon te houden. Een zorginstelling
geeft een indicatie af voor medische hulp. Hierbuiten regelt het WMO bijvoorbeeld een beltax (met fikse korting
tot gratis gebruik maken van een taxi), ook kunnen zij zich hard maken om een boodschappendienst in te schakelen.
Tot slot kunnen ze voor warme maaltijden zorgen die thuis gebracht worden.
En dat is het probleem eigenlijk ook; als hij thuis is of in een revalidatiehuis dan is alles voor hem geregeld. Maar
met ziekenhuisopnames heb je dat niet. Ik heb welis het ziekenhuis gebeld om te vragen hoe het met wassen zit,
maar nee daar doen ze niet aan. Ik zal morgen idd is contact met maatschappelijk werk daar opnemen want ik trek
het gewoon niet meer. Het is niet alleen zijn was trouwens. Ik dacht namelijk bijv. vanmiddag nadat ik alles gewassen
had; ik neem alles mee...dus ik ging nadenken wat trek je aan en dan kom je bij hem uit op: onderbroeken, hemden, sokken,
overhemden, broeken, schoenen, sloffen. Hierbuiten zijn spullen om zich te wassen, scheren, telefoon + oplader. Echt alles.
Kom ik daar vanmiddag, ja ik heb beltegoed nodig. Daar straks belde hij ik mis een bloknoot en pen en zo gaat het
door. Ik heb het idee dat het een schreeuw om aandacht is. Redenen om mij te laten komen. Helaas kan ik deze week
maar weinig. Morgenavond mijn moeders huis en we zitten ook in de 1e week van de nieuwe maand en dat is
overwerken voor mij. Daarom had ik vandaag ook voor 6 dagen kleding mee genomen. Dit zal dus moeten wachten tot het
komende weekend.Maargoed ik bel morgen maatschappelijk hulp en in het uiterste geval...op de begane grond is het
zorghotel van Aafje waar mijn moeder heeft gelegen. Zij hebben wel een wasservice. Aangezien ik daar altijd voor hulp
mocht langskomen...schiet me net te binnen.

Mijn broertje doet het op zijn manier en dat irriteert me. Maar dat wilt niet zeggen dat het aan hem
ligt, het kan ook bij mij liggen hoor; ik heb geen rust zolang dat huis niet leeg opgeleverd is, ik weet niet
wat het is. Ik ben altijd al stresserig...Afgelopen vrijdag moesten we nog het zeil uit het huis verwijderen
en vloerbedekking. Hierbuiten moet er nog een ledikant uit elkaar, een schuif kledingkast en de railsen
van de gordijnen van het plafond af. Ik ga dan lopen stressen, het leek mij zoveel werk. Mijn broertje
zei toen rustig dat doe ik dinsdagmiddag wel eventjes. In de avond moeten we alles naar buiten sjouwen
maar als het meezit wordt dat door mensen gedaan maar dat is nog niet zeker hoor ik net. Ik ga mij dan
lopen stressen dat dat nooit op tijd af is, dus ben ik gister van 10 tot 12 uur ongeveer los gegaan en al
het zeil en vloerbedekking verwijderen in repen gesneden en in elkaar gerold en vast getaped. Het koste
even wat zweet maar het is eruit..en dag geeft mij toch een rustiger gevoel..de rest heb ik nu wel gelaten
hoor dat mag hij doen...

@ Liddy
ik wist niet dat het veel vaker voor kwam dat familieleden niets meer lieten horen. Zoals ik zei, de banden
in onze familie zijn nooit sterk geweest. We hadden een grote familie van 14 broers/zussen van mijn moeders
kant. Ondertussen zijn er een aantal overleden aan deze rotziekte. Het enige tijdstip dat we iedereen zagen
was op begrafenissen. Na het overlijden van mijn opa is de familie in kleine groepjes verdeeld..ruzie om erfenis..
Ik moet wel zeggen dat ik van 2 tantes van mij heel veel steun heb gehad, alleen begrijp ik niet dat nu ineens dat
contact over moet zijn. Ik ga altijd van het goede uit bij iemand. Op de crematie zelf zijn er zelfs nummers uitgewisseld;
er zou een neven/nichten dag komen. Nooit meer iets van gehoord, maargoed ook dat kan nog komen.

@ Scorpio
Mijn vader is 81. Behalve zijn COPD werken zijn hersens nog erg goed. Lichamelijk gaat het eigenlijk ook wel redelijk
mits hij zich niet teveel inspant. Zijn COPD wordt steeds heftiger. Vandaag zocht ik in zijn papieren, COPD gold klasse III.
Volgens internet de ene zwaarste vorm. Ik heb het idee dat ze het in het revalidatiehuis hebben verpest. Ze hebben daar
zijn zuurstof regelmatig uit gezet maar volgens het ziekenhuis mocht dat helemaal niet en moest dat in overeenstemming
met de longarts van het ziekenhuis. En in het revalidatiehuis schijnt een arts te zitten die het wel beter wist allemaal. Mijn
vader zei al een paar dagen dat het niet goed ging, teveel fysio was e.d. Hij had dus ook 2 dagen niet gegeten. En dat is niets
voor hem. Hij is van de oude stempel, griesmeel en rijstepap altijd veel fruit maar hij wilde echt niets eten. HIj voelt zijn lichaam
prima aan. Daarom had hij thuis behalve prednisolon ook een antibiotica kuur liggen voor dat als het nodig was. 8 van de 10 keer
was dat voldoende om zelf te kunnen ingrijpen. Maar nu is het helemaal mis. Het ziekenhuis gaat iig morgen met het revalidatiehuis
contact opnemen. Ohja, mijn vader roept al 2 maanden geloof ik dat dit niet zijn copd helemaal veroorzaakt maar ook zijn luchtwegen.
In het ziekenhuis wilde ze toen niet de moeite nemen om een KNO arts te laten komen, hij moest maar een afspraak bij de polikliniek
maken (ja een man van 81 jaar !). Toen in het revalidatiehuis was er een afspraak, afgelopen woensdag. En...het revalidatiehuis
was de afspraak vergeten...nu mag hij weer een maand wachten, maar daar ga ik nu even over bellen, het schoot mij net te binnen.

Ik wilde er in mei een weekje tussen uit maar volgens mij gaat dat het niet worden. Mijn vader moet eerst weer beter worden. Ze
bouwen nu langzaam zijn zuurstof af.

Zo dat ben ik kwijt....

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Ma 30 Apr 2012 22:10

Tja, die was. Misschien kun je regelen dat je broer naar de afdeling gaat en daar vraagt of een verpleegster de was haalt.
Via een verpleegster zou hij de was dan ook terug kunnen brengen.
Zeg dan wel duidelijk tegen je broer dat hij het niet voor je vader hoeft te doen, maar voor jou, omdat jij het niet aankunt.
Hoe dat dit in het ziekenhuis geregeld wordt voor iemand geen familie of kennissen heeft, weet ik niet.

Heb je erover gedacht om zelf een van de tantes te bellen?
Wie weet durven ze je niet te bellen omdat ze bang zijn je op het verkeerde moment te storen.

Nee, een weekje weg gaat waarschijnlijk niet lukken, je zou kunnen overwegen om toch 1 of 2 dagen vrij te nemen
als je ziet dat het mooi weer wordt. Even broodnodige tijd voor jezelf.

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Di 01 Mei 2012 14:51

Hoi Bart,

Het houdt maar niet op voor jou he? Ik begrijp volkomen dat je er voor je vader wil zijn, maar je moet/mag nu ook echt wel aan jezelf denken. Misschien moet je er toch eens met je vader over praten, hoe moeilijk ook. Eerlijk tegen hem zeggen dat je een hele zware periode hebt gehad, het nu nog steeds heel moeilijk hebt en dat het je teveel begint te worden. Je kan het ook gewoon niet meer allemaal aan zo in je eentje, hoe graag je ook zou willen. Misschien heeft je vader 'het nodig' dat je dit direct tegen hem uitspreekt.. denkt hij nu dat je het nog wel aankan allemaal. Soms moeten mensen het gewoon even van je horen. Ik neem aan dat hij ook niet wil dat jij er straks aan onderdoor gaat en dat hij snapt dat jij tijd nodig hebt om bij te komen en te rouwen. Kan je niet samen met hem de mogelijkheden bespreken: thuiszorg, schoonmaakhulp, een tehuis. Aangeven dat jij voortaan bijvoorbeeld slechts 2 keer (of meer of minder, ligt natuurlijk aan jou) per week langs kan komen voor de was e.d. En dat er voor de rest een andere oplossing gezocht moet worden.

Even een voorbeeld wat niet helemaal vergelijkbaar is, maar waarvan het principe hetzelfde is.. Mijn vader heeft sinds de dood van mama enorm sterk de behoefte zijn kinderen om zich heen te hebben.. op de een of andere manier vooral mij. De afgelopen tijd belde hij elke dag om kleine dingetjes: even zeggen dat er een brief was binnengekomen of zoiets. En dan altijd de vraag 'zie ik je nog vandaag?'. En als ik dan een dag of twee niet kwam, klonk hij de volgende keer heel teleurgesteld. Aanvankelijk ging ik dus ook elke dag langs. Ik vind het verschrikkelijk om te weten dat papa eenzaam is en ik wil er graag voor hem zijn. Maar op een gegeven moment breekt dat op. Ik heb ook mijn eigen leven, wil mijn eigen dingen doen. Daarbij ben ik door mijn zwangerschap vaak heel erg moe na werk en wil ik gewoon naar huis om even uit te rusten voordat ik moet koken en opruimen. Ik werd enorm moe van elke dag langs mijn vader... ging het hem soort van kwalijk nemen en dan zit je ook niet meer met een plezierig gevoel daar. Dat wilde ik natuurlijk ook niet. Ik heb het drie weken geleden eerlijk tegen hem gezegd. Heel rustig.. 'pap, elke dag langs is me teveel'. Gezegd dat ik ook mijn eigen leventje weer wil oppakken en dat als de baby er straks is, ik ook niet elke dag bij hem kan zijn. Dat begreep hij heel goed. No hard feelings. Hij moest het gewoon even van mij horen.

En zoals Liddy zegt.. misschien kan je broer toch bijspringen op de een of andere manier. Hij doet dit dan inderdaad voor jou en niet zozeer voor je vader. Jullie hebben samen al een hoop meegemaakt met je moeder.. dus wellicht dat hij jou hierin ook wel wil steunen.

Wat betreft familie.. begrijp ik je ook helemaal. Het kan heel zeer doen als je na het overlijden ineens niets meer van mensen hoort, terwijl je juist nu zo behoefte kan hebben aan een beetje steun. Ik had ook nooit veel contact met de familie van mijn moeder, mama zelf ook niet zo heel veel. We zagen de zussen van mijn moeder echt amper. Maar toen ze ziek werd, wilden ze ineens allemaal op de eerste rang zitten.. met de neus erboven op. Zoals je misschien al merkt, irriteerde mij dit enorm. Eerst zag je ze nooit en dan ineens verwachtten ze van ons dat ze overal een zegje in hadden. Maar goed. Mijn moeder vond het fijn dat het contact weer beter was.. dus ja.. dan pas je je gewoon aan. En nu.. 3,5 maand later.. ik heb helemaal niets meer van ze gehoord. Mijn vader en broertje ook niet. Eén tante waarmee papa en ik het altijd wel konden vinden is vorige week komen eten en dat was super gezellig. Maar verder horen we helemaal niets.
Aan de ene kant maakt me dat verdrietig. Vooral voor mijn vader die zo eenzaam is en voor mijn broertje die wel goed contact had met de familie. Ook wil ik toch graag voor mama contact blijven houden, ik weet dat ze dat fijn had gevonden. Aan de andere kant, denk ik.. tja.. eigenlijk mag ik nu ook niet echt iets verwachten, het contact was immers al niet geweldig.
Dus ook wel een beetje zoals bij jou. Jouw contact was ook niet geweldig veel om mee te beginnen, dus waarom nu wel? Ik begrijp heel goed, dat je eigenlijk wel verwacht dat ze wat meer aandacht voor je hebben.. het was toch je moeder. Zo voel(de) ik dat ook. Maar eigenlijk kan je het de familie dan ook niet helemaal kwalijk nemen. Als je er echt behoefte aan hebt, zou je inderdaad zelfs contact op kunnen nemen. Ik kan me niet voorstellen dat je afgewimpeld zou worden ofzo.

Ik hoop voor je dat je deze maand toch nog wel een beetje rust kan nemen. Het is zo belangrijk dat je ook de tijd krijgt om even écht bij te komen en te relaxen.. zo kan je ook pas beginnen met het echte verwerken denk ik.

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan.. maar ik zou echt eens gaan praten met je vader. Nooit geschoten, altijd mis..

Take care Bartje!!!

Liefs, Cil

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Di 01 Mei 2012 17:51

Hey Cil,

thnx..2 zaken die bij jou helaas ook heel herkenbaar zijn dus.
Ja dat er wat moet veranderen is duidelijk maar hoe en wat...het ergste is inmiddels achter de
hand. Ik werd vandaag door het ziekenhuis gebeld, ze had "goed" nieuws, mijn vader ging goed
en gaat donderdag weer terug naar het verpleeghuis. Heb wel erop aangedrongen om contact
met hun op te nemen om de toediening van zuurstof te regelen. Dat scheelt mij een hoop werk...

Zoals ik jouw verhaal lees, is jouw vader ook op zoek naar aandacht als ik het goed verwoord. Ik vind
het knap dat jij het zo hebt opgelost. Eigenlijk is dat denk ik ook de meest goede oplossing hoe jij het
je vader verteld hebt. Het bezoek op zich wil ik onder controle houden, bijv. 1 avond in de week en 1x
in het weekend. Maar de dingen er om heen. Maar dat is ook weer een fout van het verpleeghuis merkte
ik. Zij gingen mij 2 weken terug bellen of ik een taximachtiging voor het ziekenhuis wilde regelen. Achter
zei het ziekenhuis dat het verpleeghuis moet doen. Als ik dit soort dingen ook kwijt ben, gaat het wel
denk ik.

Tweede puntje; jullie familie.
Bij ons was het ook zo; contact met familie was minimaal, toen mijn moeder ziek werd hadden 2 zussen
ineens veel belangstelling. Ik moet eerlijk zeggen, eentje heeft echt veel gedaan voor mijn moeder
maar ook voor ons. Maar nu is het nog maar zo kort geleden en dan hoor je niets meer. Mijn moeder
had een dubbel gevoel. Aan de ene kant vond ze het fijn, maar aan de andere kant ook wel weer raar. Is er niets
aan de hand, hoor of zie je ze niet, is ze ziek dan is ze er wel. Ik vond het erg jammer. Ik miste het familie konktakt
eigenlijk wel en was er vanuit gegaan dat dit nu weer terug was, maar helaas is dit niet zo zoals ik had
verwacht. Maar goed ik kan niet alles in het leven hebben wat ik graag zou willen.

Jullie komen idd wel met een heel goed punt...mijn broertje moet niet helpen voor mijn vader, maar wel voor mij.
Als ik het zo breng, helpt hij misschien wel op die manier. Ik spreek hem in het weekend alleen, zal het er met hem
over hebben.

Ik moet nu gaan. Vanavond gaan we alles buiten zetten zodat het grof en vuil het morgen kan ophalen. Tis best veel,
maar we krijgen genoeg hulp hoor ik net en dat lucht op.

Dankjullie wel !!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Do 03 Mei 2012 14:01

En Bart is het gelukt om alles buiten te krijgen.
Weer een stapje verder en zo gaat het je lukken, niet alles tegelijk, echter stap voor stap.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Zo 06 Mei 2012 13:38

afgelopen dinsdagavond hebben we alle spullen die weg moesten met het grof en vuil naar buiten laten zetten. We hadden gelukkig genoeg spierbundels, binnen een uur was het gedaan. Woensdagochtend is alles netjes afgevoerd. Het zijn heftige dagen je ziet steeds een stukje leven van je moeder verdwijnen lijkt het wel. Ik heb meer spullen mee naar mijn huis genomen als ik had verwacht. Volgende klus wordt hier alles een plekje te geven. Hopelijk geven die spullen een mooie herinnering aan mijn moeder.
Gister de laatste dingen gedaan, zoals lampen eraf halen en schoonmaak spullen weggebracht. Ook nog een ritje naar het grof en vuil gedaan. Vandaag is het gasfornuis weggehaald en is het huis helemaal leeg. Morgen of dinsdag zal ik er voor het laatst zijn, en dan voor de laatste keer de deur achter mij dicht trekken. Ik hoop dat ik dan de rust zal krijgen die ik oh zo hard nodig heb.

Afgelopen woensdag toen ik het ziekenhuis belde om te vragen hoe het met mijn vader ging (op de longafdeling) werd mij verbaasd gevraagd of ik niet gebeld was. Ik zei, eh nee..Het bleek dat mijn vader dinsdagavond een lichte herseninfarct heeft gehad en gelijk die avond was overgeplaatst naar Neurologie. Tot nu toe lijkt de schade hiervan erg mee te vallen maar schrikken doe je wel..Net de verpleging weer gesproken, ga straks langs. Toekomst voorspellen kunnen ze niet maar ze maken zich meer zorgen over mijn vaders benauwdheid dan om de gevolgen van de herseninfarct. Dus tja, dit blijft mij nog wel even achter volgen denk ik.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Vr 18 Mei 2012 13:26

Vanochtend ben ik door het revalidatiehuis van mijn vader gebeld. Mijn vader ging achteruit, voelde zich benauwd en niet lekker. De arts wilde weten of ik hem naar het ziekenhuis wilde laten gaan of dat ze hem daar mochten laten opknappen.
Ik zei nee liever ziekenhuis. Hij zou dat regelen. Nog geen 20 minuten later belde hij mij weer met het nieuws dat mijn vader helaas is overleden in de leeftijd van 81 jaar. Zijn benauwdheid (COPD) is hem fataal geworden.

Het geeft mij hele heftige en dubbele gevoelens. Mijn band was met mijn vader gezien het verleden "afstandelijk". Er is veel gebeurd. Maar toch ik zorgde ook voor hem al jaren. Eerst de longkanker van hem, later zijn COPD. Nu is hij er ook niet meer. Mijn moeder overleed op vrijdag 30 maart 2012, mijn vader op vrijdag 18 mei 2012.

Later kom ik er nog op terug. Ik heb zo een afspraak met de begrafenisondernemer, dezelfde als van mijn moeder. Het zal heel klein worden aangezien hij zelf geen familie meer had en met bijna niemand omging. Het huis gaan we laten doen, nadat we de persoonlijke spullen hebben weggehaald.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 18 Mei 2012 14:39

Gecondoleerd met het verlies van je vader, Bart.
Ik had zo gehoopt dat jij niet hetzelfde mee hoefde te maken als ik.
Mijn ouders overleden een maand na elkaar.
Het zal heel raar voelen bij de begrafenisondernemer. Want de meeste vragen weet je nog van de vorige keer.
Wij werden daar wat lacherig van, puur van alle emoties.
Mocht het jou ook overkomen, dan weet je dat de spanningen zijn.
Laat het me weten als ik iets voor je kan betekenen.
Er brandt hier een kaars voor je vader.

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Vr 18 Mei 2012 18:38

Nog even een dikke knuffel...

Liefs, Cil

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Vr 18 Mei 2012 20:02

Dankjewel Liddy en Cil (jouw mail beantwoord ik zo).
En bedankt voor je aanbod Liddy !

het is gewoon onwerkelijk voor mij. Iets zei in december 2011 tegen mij dat 2012
niet mijn jaar zou worden. Helaas kwam dit uit. Nadat mijn moeder overleden was,
had ik het idee dat mijn vader ook dit jaar zou gaan. En helaas had ik het weer goed.
Ik word een beetje bang van mijzelf.

Mijn vader is overleden aan COPD plus zijn hart. Zijn hart wilde niet meer of kon het niet
meer aan zijn lichaam van zuurstof te voorzien. Afgelopen nacht scheen hij weer niet lekker
te zijn geweest, zijn zuurstof was gedaald in zijn bloed naar 82 ipv normaal 95. Hij kreeg
dan Prednisolon en extra zuurstof (7 liter). Zijn lichaam reageerde hier niet meer op. En is
in de ochtend overleden. Ik sprak nog een verpleegster net en zij had mijn vader gisteravond
ook verzorgd en zei dat hij echt op was. Mensen die COPD hebben daar moet het lichaam zoveel
extra energie voor gebruiken en dat met zijn leeftijd icm 1 long is hard werken.

Er was eerst een probleem. Mijn vader had een uitvaartpolis (in tegenstelling tot mijn moeder).
Bij mijn moeder hadden we zo'n goede ervaring met de begrafenisondernemer dat ik die ook
weer heb gebeld en ze hebben mijn vader weggehaald. Toen ik de uitvaartverzekering ging bellen,
zeiden ze dat ik verplicht was om een uitvaartondernemer van hun te nemen anders zou ik veel moeten
bij betalen. Mijn uitvaartverzorger heeft nu met de maatschappij gesproken en met de andere begrafenis
ondernemer en gelukkig zal onze vertrouwde begrafenisondernemer alles regelen.

Het voelt zo raar. In een keer ouderloos, gisteravond de belastingzaken van mijn moeder betaald (toeslagen).
Op het CAK na is alles nu rond. En nu begint het weer van voren af aan. De begrafenis is volgende week vrijdag.
In de tussentijd wat persoonlijke spullen uit mijn vaders huis halen. Alleen administratief wordt dit moeilijker. Er
is wat meer geld beschikbaar, dus moet langs notaris. Hij zat ook bij 2 banken dus 2x afspraak. Verder had hij veel
aparatuur van de thuiszorg. Bijv. een heel alarmsysteem mocht iemand bellen...dan gaan er heel veel lichten en
geluiden af. Zal allemaal ingepakt moeten worden en afgehaald moeten worden. Als wij met zijn spullen klaar zijn,
laten we het huis leeghalen even kijken hoe en wat.

Emotioneel is het niet allemaal te beseffen en te behappen. Soms word het teveel voor een mens. Vandaag
wel even met mijn manager gesproken mijn leeftijd en dat was bijzonder verhelderend. Ik vind het rot voor je Liddy
dat je beiden ouders ook zo kort achter elkaar gestorven zijn. Mag ik vragen hoelang geleden dat is geweest ?

We gaan er maar het beste van maken....

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 18 Mei 2012 21:06

Het is niet zo vreemd dat je dit zag aankomen.
Kennelijk is er iets wat ons al een beetje waarschuwd.
Mijn vader overleed op 16 februari 2002 en mijn moeder op 19 maart 2002.
Ik was per testament (wat iedereen kende) aangewezen als executeur-testamentair.
Vergeleken met jou had ik het nog gemakkelijk, want wij hoefden slechts de gezamelijke flat leeg te halen.
Laat het allemaal over je heen komen.
Het is niet te bevatten, gevoelens gaan door elkaar lopen, dat is/kan niet anders.
Fijn dat je een goed gesprek met je manager hebt gehad.
Ik hoop voor je dat je broer je komt helpen, al doet hij het maar voor jou.
Wees zuinig op jezelf.
Ik leef enorm met je mee.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Za 19 Mei 2012 09:53

Hoi Liddy,

Ook erg kort na elkaar zeg, wel eng hoor.
Ik ben bij mijn vader ook benoemd als executeur-testamentair en moet dus
maandag op zoek naar een notaris. Weet jij of hierbij alle rechthebbenden moeten
zijn of dat ik het alleen als executeur-testamentair af kan handelen bij de notaris ? Ik heb gister
ook al de bank (ING) gebeld. Een pak van mijn hart is dat ze de rekening niet blokkeren voor incasso's.
Bij mijn moeder hadden we vooraf er een en/of rekening van gemaakt, maar niet bij mijn vader.
Omdat mijn vader nogal vaak opgenomen werd, had hij de meeste belangrijke betalingen via
incasso's geregeld en dat laten ze doorlopen gelukkig. Ik zag het al helemaal gebeuren, een financiele
administratieve chaos. Rekeningen die blijven komen, maar niet van mijn vaders rekening kunnen betalen.
En zeker als je op internet leest dat het toch al gauw tussen de 2-6 weken duurt bij een simpele
"verklaring van erfrecht". Hierna moet het naar de bank waar ook weer een week over heen gaat. Nu
valt hier dus wel een last van mijn schouders af.

Ik heb rot geslapen vannacht. Ik heb al jaren last van een soort van weekend(stress) hoofdpijn,
vaak word ik op mijn eerste vrije dag van de week wakker met hoofdpijn. Volgens de huisarts
veroorzaakt door stress, te weinig bewegen, te weinig slaap e.d. Klopt helemaal. Vannacht werd ik
al om half 3 wakker met hoofdpijn..Na het innemen van Ibrufen viel ik wel weer in slaap maar heb
het nog wel een beetje, vaak trekt het pas na het avond eten helemaal weg, al heeft een goede
vriendin van me goede invloed, bij haar ben ik het vaak eerder kwijt, hoe raar..zie haar straks dus..

We gaan straks eerst naar het revalidatiehuis om zijn kamer leeg te halen. Gelukkig had hij een eigen
kamer daar. We worden verwacht. Daarna naar zijn huis om e.e.a. op papier te zetten, maar ook om adressen
te zoeken, telefoonnummers en een kleine inschatting te maken hoe we het met zijn huis moeten aanpakken. Ook
in dit geval is het een huurhuis dus dat is wel fijn.

Liddy ik ga je een pb sturen over iets heel persoonlijks waar ik mee zit en niet mee weet om te gaan...


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten