Moeder heeft longkanker

Voor longkankerpatiënten.
Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Wo 28 Mar 2012 10:29

Hoi Bart,

Had je net al een mailtje gestuurd, maar ik kijk toch ook altijd nog even op het forum.
Ik snap dat je het vervelend vindt dat geen arts wil zeggen hoe lang nog, maar daar zijn ze eigenlijk altijd wel heel voorzichtig mee. Daarbij is het ook vaak ontzettend moeilijk in te schatten. Als een arts je namelijk een bepaalde tijd geeft, ga je daar toch naar toe leven en de vraag is of je dat wel echt wil. En hoe dan ook, geloof me, het is toch altijd nog wel soort van onverwachts. Mijn moeder had begin januari nog een paar hele goede dagen en ze zei nog tegen mij dat ze met een beetje geluk hoopte maart te halen. De huisarts die twee maal in de week kwam, zei ook dat mama zo sterk was en dat het misschien nog wel een paar weekjes kon duren. En toen toch, midden januari was het ineens over...
Je weet het dus nooit. En dat is misschien ook maar beter. Probeer het wanneer een beetje los te laten, dan kan je ook beter en bewuster genieten van de momenten dat je bij haar bent. Ik snap heel goed dat die onzekerheid echt verschrikkelijk is hoor, daar niet van. Maar toch... leef en bekijk het per dag, dat is het advies van deze wijze vrouw ;P

Ik ben benieuwd wat de artsen je vandaag gaan zeggen.

Liefs, Cil

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Wo 28 Mar 2012 12:52

Dankjewel...
Ben er nu een uurtje en ze is veel beter aanspreekbaar dan gister ;-) nu is ze toch weer in slaap gevallen... ik ben ook heel erg benieuwd wat ze gaat zeggem om half 4 komt ze naar mijn moeder maar daar ben ik bij, daarna spreek ik met haar alleen...

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Wo 28 Mar 2012 21:20

Vandaag was een aparte dag. Toen ik vanochtend kwam, was ze veel beter als gister. Ze zeiden dat dit waarschijnlijk kwam omdat gister haar 1e doses morfine via spuit was gekomen.
Vandaag is er besloten om het te verdubbelen, volgens de verpleging nog niet echt hoog, ze krijgt nu 10mg om de 4 uur. Net voordat ze weer kwamen vanavond had ze erg veel pijn in dr lichaam als ze wakker was.
Probeerde haar regelmatig in slaap te krijgen maar ze was steeds wakker. Volgens de verpleging is ze angstig 's nachts als ze alleen is maar ze wilt ons er niet bij hebben.

Vandaag een prettig gesprek met die huisarts van het zorghotel gehad. Ze was ook verbaasd dat ze zo "goed" was vandaag. Ze zei dat ze had verwacht dat ze vannacht zou zijn overleden maar dat is niet gebeurd.
Ik denk dat het ineens om kan slaan maar heb niet het idee dat ze vannacht gaat komen te overlijden. Die huisarts denkt nog steeds dat ze binnen 10 dagen overlijd. Toen ik zei dat ik het een fijn gesprek vond
en vroeg of ze er morgen weer was, zei ze dat ze er vrijdag weer is, maar altijd op de hoogte wordt gehouden. Toen ik zei dat ik haar vrijdag weer graag wilt spreken over mijn moeder, zei ze, als ze er dan nog is...
Iets in mij zegt dat ze nog een tijdje meegaat....
Ik ben ook erg blij dat ze naar buiten wilde...ze heeft een halve beker ijs op. Die was later op de dag behoorlijk gesmolten tot een milshake. Die heeft ze later op.
Wel met rietje daar drinkt ze nu ook redelijk wat water mee, maar het schijnt dat je dorst krijgt van de morfine.

Ik ben ook met de huisarts over mijn klachten ingegaan. Ik heb eind vorig jaar een tijdje pijn in mijn benen gehad. Later was ik er van verlost en nu heb ik het weer terug. Daar begon het bij mijn moeder mee.
Ik liep toen bij de fysio voor een muisarm en heb de fysio mijn angsten kenbaar gemaakt. Ik vroeg hem of ik vocht ik mijn benen had. Hij vertelde me als je je vinger in je been kan drukken
en je huid komt weer omhoog gelijk dan heb je geen vocht. Gelukkig was dat bij mij het geval, hij wist ook gelijk mijn pijnplekken aan te raken, het zijn mijn spieren. Heel mijn lichaam is stijf.
Ook vertelde ik haar van mijn langdurige (3 maanden) kriebelhoest. Zij hield het ook op de zenuwen. Ze denkt dat ik zoveel om mijn moeder geef dat ik haar gevoelens en lijden probeer over te nemen.
Ik heb inderdaad dezelfde klachten als mijn moeder voor een groot deel van toen. Ze maakt zich hierover geen zorgen (dat ik ook longkanker zou hebben) maar zei wel dat ik over een maand of 3 als alles achter de rug is
een fysio moet zoeken of een ceasartherapeute die mij ontspanningstherapie gaat geven voor 2x per week. Zij denkt dat heel mijn lichaam een spanningsbron is zeker omdat ik al zoveel heb meegemaakt
en blijkbaar trek ik mij alles aan. Ze begon eerst over het Riagg/psychologe maar kwam hier gelijk op terug. Ze zei goede ervaringen te hebben met ontspanningstherapie en dat neem ik ook aan.
Eigenlijk ben ik wel opgelucht hierdoor. Speel er al maanden mee namelijk. Alleen mijn huisarts is geen prater. Toen ik hem over mijn moeder vertelde tijdens het laten verwijderen van een moedervlek
was zijn enige antwoord dat het ernstig is en dat ze geen patiënt van hem is dus ook geen info had. Toen ik weg ging wenste hij mij niet eens succes of sterkte en zei ook niet dat ik altijd langs kon komen.
En dat hakte er wel in.
Met deze vrouw van vandaag kon ik gewoon praten, het was een echt gesprek en dat doet goed.
Jammer alleen dat die gasten elkaar altijd dekken, ze zei toen ik het over mijn eigen huisarts vertelde alleen dat artsen vaak niet zo spraakzaam zijn.

Het blijft dus nog even een onzekere tijd, iets zegt tegen me dat het nog even kan duren, maar ik heb zovaak gehoord dat het overlijden zo onverwachts komt...

Lini
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: Ma 31 Jan 2011 15:52

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Lini » Wo 28 Mar 2012 21:37

Dag Bart,

Als ik jou zo hoor, zou ik psychologische hulp gaan zoeken! Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, hopelijk binnenkort, maar heb al wel mogen meemaken dat de ene arts inderdaad echt de andere niet is! Bij mijn huisarts voelde ik me heel fijn en daar gingen meteen alle sluizen ook open! Dus laat je niet afschrikken door 1 of enkele slechte ervaringen, het is net als vrienden, ook niet alle mensen kunnen jouw vriend zijn. Gewoon door blijven zoeken want praten is zo belangrijk! Zeker als het, zoals bij jou, in je lichaam gaat zitten omdat het nergens anders heen kan. Het is zo heftig allemaal, het is fijn dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen.

Sterkte!!

Groetjes Lini

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Wo 28 Mar 2012 22:02

Dankjewel Lini,

Ik had het met haar (huisarts) besproken, ze kwam terug op de psycholoog. Ze vertelde me dat ontspanningstherapie heel goed werkt, inhoudelijk weet ik niet hoe dat werkt
alleen dat het verschil met gewone fysio is dat normaal de fysio een spier(groep) behandeld maar met deze therapie heel je lichaam rust gaat vinden.
Het is beter voor mij om nu geen hulp te zoeken. Ik zit nu te diep in dit proces, een psycholoog moet je uit het dal trekken, maar dat moet je wel eerst het dal bereikt hebben (haar woorden).
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar zo vond het ook behoorlijk heftig.
Wat ik wel moet gaan doen is op zoek naar een andere huisarts maar ook dat raadde ze me aan om dit later te doen. Ze zegt, stapje voor stapje, maak een lijstje en schrap dingen een voor een weg.
Ik moest absoluut niet meer doen als ik nu doen en gewoon alles rustig op zijn tijd doen. Omdat ik nu toch geen gebruik maak van mijn eigen huisarts hiervoor zei ze dat het toch geen spoed had.
Ik kon gewoon bij haar terecht en dat vind ik fijn want ik heb nog nooit zo'n fijne PRATERIGE huisarts meegemaakt. Ze vraagt hoe het met me gaat. Dat heeft nog geen enkele arts/oncologe gevraagd.
En zij doet dit wel. En als ik dan dingen vertel gaat zij erop in. Klinkt misschien raar maar ik was verbaasd dat je met een arts nog een gesprek kon voeren. De mijne zegt alleen ja, nee en is niets.

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor scorpio » Wo 28 Mar 2012 23:06

't Is nu ook een heel zware periode hé Bart - je gevoelens worden heen en weer geslingerd - je weet niet waaraan je te verwachten - je hoopt .. wenst niet ...
Ik denk dat die huisarts van jouw mama je heel goed heeft begrepen - eerst nu even deze heftige tijd doorkomen .. dan krijg je weer tijd voor alles en zal je ook weer zelfbewuster worden.
Ik lees dat de morfine bij je mama verhoogd wordt .. en dat jouw mama 's nachts angstig is - krijgt ze dan geen medicatie om haar rustiger te maken ?
Dit zou uiteindelijk een groot verschil voor jullie kunnen maken denk ik.
't Is zo moeilijk Bart .. je zal nu heel sterk en moedig moeten zijn en niemand kan voorspellen wanneer het afscheid komt.
Mijn gedachten zijn bij je !
Liefs,
Ann

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Wo 28 Mar 2012 23:28

Wellicht is de verdubbeling van de morfine voldoende om haar minder angstig te laten zijn 's nachts.
Zo niet, vraag dan of je moeder slaapmiddelen kan krijgen.
Dan heeft ze een betere nacht.
Ze wil niet dat jij er bent gedurende de nacht. Zegt je moeder dit om jou niet te belasten?
Wat vind jij daar zelf van?
Is er bij jou wel de behoefte om bij haar te gaan slapen, bekijk dan of het mogelijk is en doe het gewoon.
Als er bij jou geen behoefte is om bij haar te gaan slapen is dat natuurlijk ook goed.
Het gaat om jouw gevoel, wat wil jij.
Voel je niet verplicht.
Er zijn grenzen aan wat jij aankunt. Houd die grenzen in de gaten.
Ik vind het zo fijn voor jou dat je zo goed kunt praten met de arts in het zorghotel.

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Do 29 Mar 2012 09:49

Morfine zorgde bij mijn moeder juist voor angst. Door de morfine ging ze hallucineren en vooral als het donker werd zag ze dingen waar ze heel bang van werd. Echt heel zielig, ik heb daar mijn slechtste herinneringen aan. Zorgt een extra dosis morfine dan juist niet voor nog meer angst? Mijn moeder kreeg op het laatst ook een soort van kalmeringsmiddel, dat hielp beter om te slapen. Het heeft er mede voor gezorgd dat ze uiteindelijk ook rustig is ingeslapen. Maar ik ben uiteraard geen dokter, dus ik weet het niet. Ik wil je trouwens niet bang maken met het bovenstaand hoor, dat is niet mijn bedoeling.. zo waren alleen onze ervaringen.

Maar misschien zegt je moeder het inderdaad om je niet te belasten. Je zei zelf tegen mij dat je de behoefte hebt om 24/7 bij je moeder te zijn. Dus wellicht is het een optie om uit te zoeken of je toch niet kan overnachten...

Liefs!

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor sss » Do 29 Mar 2012 09:56

Dag Bart,

Hoe gaat het nu met jou? En met je moeder, heeft ze een rustigere nacht gehad?

Ik lees dat je zo'n fijn gesprek hebt gehad met die dokter, dat heeft je vast goed gedaan! Eigenlijk zouden alle dokters zo moeten zijn, maar sommigen hebben zo weinig tijd hé, en dan krijg je er alléén "ja" en "neen" of "soms" uit. Kan me voorstellen dat je enorm behoefte hebt aan een uitgebreid gesprek met een ervaringsdeskundige waar je alles kan aan vragen, zonder dat je het gevoel hebt dat ze voortdurend op hun klok zitten kijken :evil: , ik hoop dan ook dat je morgen nog eens met haar kan praten.
Kan je die dokter niet blijven consulteren als jouw huisarts? of is zij enkel verbonden aan het zorghotel?

Lieve Bart, ik weet dat deze dagen extreem uitputtend zijn, maar hou vol en om het in je eigen woorden te zeggen "take care"!

Knuffel,
Isabeau

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Do 29 Mar 2012 16:22

Hallo lieve mensen,

mijn moeder heeft een redelijke nacht gehad. Wel paar keer wakker maar sliep weer gauw. Mijn broertje was er blijven slapen en vanavond doe ik dat voor het eerst. Nu even thuis wat normaal voedsel naar binnen werken en dan los ik hem om 18 uur af.

Qua pijn gaat mijn moeder verder achteruit, ze krijgt nu per keer 15mg ipv 10 mg. Even kijken hoe dat gaat. Het klopt Cil over die morfine. Daarom gaan ze mijn moeder ook een slaapmiddel erbij geven. Want tegen mij begon ze ook raar te doen vanochtend. Ze zei nare dingen en later wist ze van niets meer.
Een arts gesproken en die zei dat mijn moeder vandaag even stabiel was tov gister. Ook de verpleging zei dat de achteruitgang tov het weekend even stil is. Alleen de pijn neemt toe, hoop dat de morfine werkt.

Wat mij wel beangstigd; de arts zei dat moeder veel dronk. Dat komt door de morfine. Je mond droogt uit. Maar omdat ze veel drinkt nu kan het nog best wel een tijdje duren voordat ze komt ter overlijden. Mensen schijnen weken zonder voedsel te kunnen als ze maar blijven drinken (denk aan hongerstakers). Dus dat is even onzeker allemaal.

De verpleging is super lief. Eentje springt er bovenuit, Natasja. Ze denkt ook heel veel aan mij en mijn broertje we komen bij haar niets tekort en neemt ook tijd om gesprekken met ons te voeren. Anderen masseren de benen van mijn moeder en smeren ook dr voeten in. Ze krijgt dagelijks een been/voetmassage van een palliatieve fysiotherapeut wat ook erg fijn is.

Helaas werd ik vanochtend wel gebeld door het ziekenhuis dat mijn vader wederom is opgenomen. Hij at slecht waardoor zijn suiker naar 20 steeg. Bovendien is hij weer benauwd en is zijn zuurstof omhoog gegooid. Hij was net een week thuis na 4 weken ziekenhuis opname ivm copd. Nu lijkt echter de copd meer van hem te eisen waardoor hij minder kan. Ik heb ze aangegeven dat ik ook met mijn moeder zit en of ze hem willen proberen over te halen naar een verzorgingshuis te gaan. Hij kan gewoon niet meer zelfstandig wonen hij heeft teveel zorg nodig. Het ambulance personeel had gelukkig een goed rapport afgeleverd; ze vonden mijn vaders huis een zooitje. Dat klopt ook. Met deze dingen hebben ze met mijn vader gesproken en het lijkt erop dat hij heeft toegestemd. Ze laten hem voor de zekerheid tekenen ervoor. Dit betekent dat hij alle zorg zeer dichtbij heeft, geen boodschappen meer hoeft te doen en ik erg ontziet wordt...

Tot zover

Groetjes,
Bart

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Cil » Do 29 Mar 2012 17:04

Hoi Bart,

Morfine is vreemd spul. Ja het helpt tegen de pijn, maar het heeft zoveel nare bijwerkingen. Zoals ik al zei, heb ik daar nare herinneringen aan. Wees dus voorbereid, dat was ik niet en ik had er heel veel moeite mee toen mama ineens ging hallucineren. In sommige opzichten vond ik het erger dan zien dat ze in pijn was, omdat mama zichzelf niet meer was, dat vond ik verschrikkelijk. Wat jij dus al zegt dat je moeder een beetje raar deed tegen je en daar later niets meer van wist.. dat gaat waarschijnlijk vaker gebeuren. Bereid je daarop voor. Als je vragen hebt, stel ze he?!

Dikke knuffel!

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor CaroolXXX » Do 29 Mar 2012 17:47

Jeetje Bart...
Ik denk aan je... Veel sterkte en kracht gewenst... Het is niet niks...
Als ze maar geen pijn heeft, dat is nu het aller belangrijkste, ook voor jullie...
Heel veel liefs, Carool

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Do 29 Mar 2012 18:05

Hoi Cil,

dank voor je bericht !
Ik ben er vandaag idd achter gekomen wat een rotzooi die morfine is. Ze zoekt nu overal wat achter, praat zachtjes tijdens dr slaap en zegt dingen die niet waar zijn. Er eng allemaal.
Vanavond voor het eerst bij mijn moeder op de kamer slapen, vind ik ook behoorlijk eng..stel je voor zeg dat het misgaat...

Vanmiddag is weer de fysio geweest die heerlijk dr benen heeft ingesmeerd en gemasseerd, daar knapt ze echt van op. Helaas heeft ze door de morfine niet meer de heldere momenten zoals vroeger. En dat mis ik het meeste!

Dankjewel, ik weet je zeker te vinden ;-)

Hoe gaat het met jou ?

Thnx Carool !
Klopt de morfine is weer wat verhoogd. Ze zegt dat ze bijna geen pijn meer voelt. Helaas gaat dat wel ten koste van dr geest. Maar pijnbestrijding is even het belangrijkst.
Hoe is het met jou ?

Liefs,
Bart

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor scorpio » Do 29 Mar 2012 21:16

Dag Bart,
Bij ons papa gaf morfine ook angst - maar hij moest dagelijks meer morfine krijgen om zijn pijn te kunnen onderdrukken. Uiteindelijk wordt die pijnbestrijding het belangrijkste .. de angst werd ook bij hem onderdrukt met kalmeerpillen ..
Mijn papa was ook wel verward met heldere momenten. Het was op 't laatst of pijn of verwardheid .. Hopelijk kunnen ze het bij je mama goed controleren.
Ik denk aan je - probeer je rustig te houden.
Liefs,
Ann

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Do 29 Mar 2012 21:27

Hoi Ann

Dankjewel het is heel herkenbaar. Alleen het rare ia dat ze de morfine nu elke dag met 5mg hebben verhoogd terwijl ik sinds vanavond vind dat ze rustiger er meer heldere momenten heeft. Nu is House op tv en herkent hem..
Ik ben wel rustig nu maar vind het wel eng om er te blijven slapen. Denk ook dat het weinig zal slapen..liefs
Bart

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Do 29 Mar 2012 23:16

Angst kan een bijwerking zijn van morfine.
Soms is angst enkel een bijwerking in het begin.
Hoe hoger de dosis hoe meer kans dat je moeder suffer wordt.
Hopelijk zeg jij ook liever een moeder die veel slaapt dan een moeder die pijn heeft.
Ja, het is wennen zo'n eerste nacht. Toch het zal je goed doen, omdat jij er kennelijk behoefte aan hebt.
Laat het maar over je heen komen.
Slaap lekker.

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor sss » Vr 30 Mar 2012 09:40

Dag Bart,

Hoe gaat het met jou en je moeder? Is de nacht een beetje meegevallen?
Ik hoop dat zij rustig en angstloos is geweest...
Veel sterkte en je weet dat ik aan je denk hé

Liefs, Isabeau

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor sss » Vr 30 Mar 2012 09:52

Nog vergeten zeggen dat het goed is dat je vader naar het verzorgingshuis kan, daar is hij in goede handen en dan heb jij toch wat zorgen minder...Het is allemaal al heftig genoeg!
Red je het een beetje?

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor scorpio » Vr 30 Mar 2012 10:11

Lieve Bart,
Ik begrijp dat je deze nacht eerst eng vond, maar hopelijk heb je ook de intensiteit van jullie liefde kunnen ervaren.
Zo voelden de "waak"nachten voor mij aan. Ik denk dat je niet dichter bij je mama kan staan dan op die momenten, en ik ben ervan overtuigd dat dat haar dat heel rustig zal maken en hopelijk jou ook.
Gisteravond wou ik het niet meer posten, maar ik kon ook niet slapen die nachten .. toch is je lichaam sterker dan je denkt dan .. en valt dat uiteindelijk best mee ..
Hoe heb jij het ervaren ? En hoe voel je je nu ?
Liefs,
Ann

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Vr 30 Mar 2012 11:44

Hallo allemaal,

Aan de ene kant vond ik het meevallen aan de andere kant tegenvallen. Om 12 uur kreeg ze morfine en een slaapmiddel ingespoten. In 2 minuten was zij heerlijk in dromeland. Om 4 uur kreeg ze weer morfine waar ze niets van heeft gemerkt. Ik daar integen sliep rond 5 uur pas en werd om half 9 wakker. Nu even thuis en ga zo weer terug. Ben blij dat ze rustig zonder pijn heeft kunnen slapen.
Terwijl ik dit type werd ik gebeld door de verpleging. Het ademenen gaat langzamer en wederom is de morfine verhoogd. Ze kan niets zeggen maar uit haar ervaring zegt ze dat het vandaag of morgen welis lan over zijn. Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals bedankt allemaal !!!

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor scorpio » Vr 30 Mar 2012 12:03

Ik wens jou en je naasten heel veel sterkte Bart !!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 30 Mar 2012 13:00

Wat bent dat je het gevoel dat je moeder wilde gaan slapen serieus hebt genomen.
Logisch dat je in een vreemd bed in zo'n bijzondere situatie niet goed geslapen hebt.
Hoe vond je moeder het dat je bleef?
Wat goed is om te weten, als het zover is, kan iemand ineens een kreet slaken of gaan schudden, op dat moment is diegene al weg.
Echter door kortsluiting in de hersenen reageren spieren even ongecontroleerd. De persoon in kwestie heeft er echt geen weet van,
maar jij schrikt enorm als je hier niets van af weet. Mocht het gebeuren, dan weet je nu, dat het erbij hoort.
Ook al raakt je moeder in coma, blijf tegen haar praten, vertel haar wat je doet, het gehoor blijft veel langer werken dan je denkt.
Dus draai haar lievelingsmuziek, raak haar aan, wrijf haar handen in enz.
Doe wat je gevoel ingeeft, dan doe je het altijd goed.

cath
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2012 00:15

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor cath » Vr 30 Mar 2012 15:26

Bart ik leef ontzettend met je mee ,2 weken geleden zat ik in jou situatie met mijn schoonmoeder, het is toch nog heel snel gegaan terwijl we dachtten dit duurt nog wel 2 dagen sliep ze na een diepe slaap van 5 uur heel vredig in.
weet dat ze geen pijn meer heeft en ook geen benauwdheid meer.
Heel veel sterkte!! ook voor de rest van je familie.ik bid jullie alle kracht toe voor de komende tijd!

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Vr 30 Mar 2012 15:40

Dankjewel
Ze is in een diepe slaap.. wel beetje eng want je hoort de slijm op dr long. Je hoort tussenpozes dat ze niet ademt. Ze reageert niet als je dr aanraakt of praat, alleen als je heel hart tegrn dr praat zie je een spleetje om dr ogen te openen maar die gaan gelijk weer dicht. Ze is nog niet in coma...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder heeft longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 30 Mar 2012 16:58

Die ademhaling die met tussenposes komt dat is nu Cheyenne Stokesademhaling.
Het leest wellicht wat raar, echter voor je moeder is het heel fijn om zo diep te slapen en langzaam richting de andere kant te gaan.
Zo hoeft ze namelijk niet te lijden en daar ben ik heel blij om dat haar dat gegund is.
Wat is jouw moeder toch bevoorrecht met zo'n lieve zoon.


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten