Uitzaaingen van longkanker (of keel), wel of geen chemo?

Voor longkankerpatiënten.
catje1977
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 02 Aug 2007 09:12

Uitzaaingen van longkanker (of keel), wel of geen chemo?

Berichtdoor catje1977 » Za 09 Mei 2009 07:57

Hoi allemaal

Mijn vader is 64 jaar oud, en heeft dec 2006 te horen gekregen dat hij keel- en longkanker had. (beide primair)
Hij is betraald voor de keel en er zijn enkele lymfen weggehaald in de hals. Hij heeft daarna chemo gehad en is toen geopereerd aan de long.

Hij heeft veel na effecten gehad van de behandelingen, al weten we niet precies wat waarvan kwam. Hij heeft slchtere nieren, lekkende hartkleppen en hartfalen, slechtere lever etc.
Ten tijde van de chemo, had hij het meeste last van een vieze metaalsmaak in zijn mond, en al het eten smaakte hem niet meer.

Hij is twee jaar 'schoon' geweest, helaas niet zonder gezondheidsproblemen door bovengenoemde na effecten. Wel werkte hij tot voor kort weer 7 uur per dag.
Nu heeft hij al een poos pijn in het middenrif en is hij steeds moeier. Toch was er bij de keelcontrole en longfoto controle niets te zien; steeds goed nieuws. Tot er een dokter zijn pijnklachten verdacht vond worden, en er een CT scan en een punctie is gedaan
De uitslag kregen we 23 april: het is kanker, een uitzaaing van de long of keel (alhoewel beiden schoon zijn) en het zit in de borstkas tegen de ribben aan (dus niet in de long zelf) en in de lymfen midden in de borstkas.
Niets meer aan te doen, verwachting is geen zinnig woord over te zeggen (6 wkn tot 2 jr)

Hij is nog naar de kno arts geweest, die zei dat de keel schoon was en het volgens hem daar niet vandaan kon komen. Dus ws van de longen. Maandag krijgt hij te horen wat de aan te raden behandeling is. Dat kan chemo zijn of bestraling, maar meestal chemo in dit geval. 1 dag in de 3 weken naar het ziekenhuis.
Zijn nieren moeten het aankunnen, dus dat is afwachten.

Mijn vader vindt het erg moeilijk om een beslissing te maken. Wil hij nog wel behandelingen, als die hem misschien zieker gaan maken dan hij nu is? Hij voelt zich nu nog goed, leeft op paracetamol, maar heeft dan ook geen pijn als hij die de hele dag neemt. Hij kan niet zo goed hele stukken lopen, vanwege de druk op zijn middenrif, maar hij kan wel goed fietsen. Gisteren naar de efteling geweest, en dat is wel vermoeiend, maar met de nodige koffiepauzes goed te doen. Dit om een beeld van zijn conditie te geven. Hij geniet van samen zijn met mijn ma, mij en mijn man en vooral de kleinkinderen (ik heb 2 jongens van 3 en 1 jaar die zijn alles zijn)

Hebben jullie ervaringen met palliatieve chemo en de effecten daarvan? Is het de moeite waard om te proberen? We zijn zo bang dat hij zijn relatief goede conditie verliest en weer niks kan eten. Dat is al waar hij nu nog van geniet: samen zijn, lekker drankje en lekker hapje (en ja, nu hij terminaal is, heeft hij de sigaren weer uit de doos gehaald, na drie jaar niet gerookt te hebben, van mij mag hij)

We zouden 12 juni op vakantie gaan naar spanje, 2 weken met zijn allen naar het adres waar hij al veertig jaar komt. Hij zou dit graag meemaken, en kan in zijn huidige conditie nog wel, maar als er chemo gegeven wordt, raad de dokter het af (vanwege te weinig witte bloedlichaampjes en hoge vatbaarheid)

Misschien hebben jullie ervaringen met zulke situaties, en die moeilijke keuze voor wel of geen palliatieve behandeling...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Uitzaaingen van longkanker (of keel), wel of geen chemo?

Berichtdoor liddy » Za 09 Mei 2009 12:52

Mijn man heeft in 1998 wel gekozen voor palliatieve chemo bij longkanker in de uiterste top van de rechterlong.
Daarbij was er afgesproken dat op ieder moment door mijn man de behandeling gestopt kon worden om welke reden dan ook.
Daarnaast zou de behandeling gestopt worden, indien na 3 chemo's zou blijken dat er geen verbetering optrad.
Hij kreeg 1 dag chemo per week en na 3 chemo's minimaal 1 week rust.
Ook ging de chemo alleen door als door urineonderzoek bleek dat het nieren het aankonden.
Voor mijn man heeft het hele goede resultaten gehad. De primaire tumor verkleinde, waardoor hij zich minder ziek voelde.

Weet dat de artsen er alle begrip voor jullie beslissing hebben, welke die ook is.
En iedere beslissing is herroepbaar.

Ik wil jullie niet in een richting duwen, maar is het mogelijk om bijv. 3 weken chemo te doen, dan te bekijken wat het doet,
stoppen, op vakantie gaan en dan pas beslissen of jullie doorgaan.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat er allerlei manieren zijn.

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten