Lonkkanker met botmetastase.

Voor longkankerpatiënten.
COIS
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 22 Mar 2007 20:11
Locatie: TIENEN

Lonkkanker met botmetastase.

Berichtdoor COIS » Vr 23 Mar 2007 21:42

Begin vorig jaar (2006) werd er bij mijn echtgenote (56) longkanker (niet klein-cellig)geconstateerd. Het enige ongemak was op dat ogenblik een kuchelhoest en een beetje kortademigheid. Na onderzoek bleek veel vocht op de long aanwezig te zijn, reeds 3 maal is ondertussen dit vocht afgetapt maar komt steeds terug.
Na de opdonder besloot de longarts direct over te gaan op chermo. Er waren ook enkele kliertjes in de borststreek gezwollen en na nader onderzoek was het longvlies ook aangetast. Noch operatie of bestraling had zin.
Ze kreeg 8 chemo-kuren en is daarbij door een ware hel gegaan. 38 kg afgevallen, maanden tot 4 maal per dag overgeven tot volledige uitgeputting toe. Meerdere malen heb ik haar moeten overtuigen om verder te gaan met de chemo want zij zag het helemaal niet meer zitten. Na deze kuren ging het ,al was het zeer traag, de betere kant op. Tijdens die periode kreeg ik een hartinfarct (moest er nog bijkomen) .Was het de adrenalinestoot, maar plots ging zij veel beter, zodanig zelfs dat zij, naast het huishouden mijn verzorging heeft opgenomen in de plaats van het omgekeerde. Zij had er er weer zin in en voelde zich goed, op de kortademigheid na.
Hier moet verteld worden dat mijn echtgenote reeds 15 jaar fibromyalgie en CVS patiente is, maar daarvan geen last (op gebied van pijn) van gehad heeft tijdens de volledige "chemoperiode" en daarna.
Tot twee maanden geleden (begin februarie) er terug problemen begonnen op te duiken,rugpijn en pijn op de ribben. Eerst werd dit toegeschreven aan de voorheen genoemde kwaal. Voor alle veiligheid toch een botscan en weer een opdoffer..... metastase op de botten, daarvoor krijgt ze nu maandelijks een "kalkbaxters". Zij heeft niet te veel pjn meer, en dit dobbert zo al twee maanden verder.
Nu blijft de vraag wat de pijn veroozaakt.(Fybromyalgie of botmetastase)
De pijn is bijna volledig onder controle te houden met "Contramal retard en af en toe ook met dafalgan"
De energie schijnt weer wat terug te lopen nu ik het huishouden terug heb overgenomen, maar ja het was voor haar een intensieve en moelijke periode.
De longtumor blijkt volgens de laatste CT-scan onder controle te zijn evenals de gezwollen kliertjes, zodanig dat chemo momenteel (gelukkig ) niet in overweging wordt genomen.

Heeft iemand vergelijkbare of gelijkaardige ervaringen tegengekomen wat betreft die pijn, de artsen spreken er zich helemaal niet over uit.

Dank bij voorbaat

COIS

Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten