Teelbal knaker ;(

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
Marco197703
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 31 Mei 2016 15:03

Teelbal knaker ;(

Berichtdoor Marco197703 » Di 31 Mei 2016 16:57

Beste allen,

Helaas heb ik vandaag de bevestiging gekregen dat een knobbeltje in mijn testical kwaadaardig blijkt te zijn.
Mijn verhaal wil ik delen, waarom ik dit schrijf weet ik eigenlijk nog niet, maar kan het op deze manier in ieder geval even kwijt ..

Het begon op vrijdag 20 mei 2016. Ik voelde een hard knobbeltje in mijn rechter bal. Pijn deed het niet. Eigenlijk gelijk een afspraak gemaakt mijn huisarts waar ik maandag 23 om 8:30 terecht kon.
Zij gaf aan van "Voor alle zekerheid verwijs ik je door om een echo te laten maken, maar de kans dat dit niet goed is is klein". Ze kon er geen spoed indicatie aan geven, maar was vrij om terug te komen voor een andere verwijzing indien in een ander zieken huis sneller plaats was (wachttijd 5 dagen).

Heb direct thuis het ziekenhuis gebeld en toeval wilde dat er om 10:00 een plekje vrij was gekomen. Mijn reactie was, Prima, 10:00 ben ik er. Ben dus gelijk weer in de auto gesprongen en naar het ziekenhuis gereden.

De persoon die de echo deed mag blijkbaar niets laten weten. Heb er wel omgevraagd, maar kreeg helaas geen informatie. In reactie hier op heb ik dus mijn huisarts gebeld om er voor te zorgen dat ik gelijk word gebeld indien de uitslag bekent is.

Om 16:00 werd ik door mijn andere huisarts gebeld. De mededeling was dat ze van de echo niet duidelijk iets aangaf en dat hij voor woensdag 25 mei een afspraak bij de uroloog had laten maken om 15:00.

Dus woensdag naar de uroloog. Hij legde me uit dat ze aan de hand van de echo niet konden zien wat het was. Wel ging ook hij nog even voelen en even later riep hij zijn collega er bij om ook even te voelen wat zij er van vond.

Ik kreeg toen 3 optie :
- Afwachten en na een week nog een echo
- Verwijderen van de bal voor onderzoek
- Biopt nemen voor onderzoek.

De eerste 2 vond ik geen optie, dus waren we het er mee eens dat het een Biopt zou gaan worden.
Na dit bezoek werd de operatieve ingreep ingepland voor de volgende dag. Ook moest ik nog even bloed laten prikken op markers (beta HCG, AFP en LDH).

De volgende ochtend om 7:15 moest ik me al melden bij de receptie van het ziekenhuis.
Na dat ik mijn operatie hemt aanhad kwam plots mijn uroloog langs. Toen wist ik eigenlijk al dat het niet volgens plan ging lopen daar een ander mij zou opereren.

Mijn bloed was niet goed, 1 bloed waarde was te hoog en de gehele bal + alles wat er bij hoort zou dus worden verwijderd.
Kon eigenlijk niet anders meer dan me hier bij neer leggen. Heb wel gelijk gevraagd voor de mogelijkheid van een prothese.

rond 9:00 ging ik richting OK, echter was de prothese er nog niet. Deze was met spoed onderweg van uit een ander ziekenhuis, dus ik werd nog even terug gereden naar de afdeling.
10:15 werd ik weer richting OK gereden. Had overigens gekozen voor alleen ruggenprik zonder roesje.
Na een uurtje ofzo was de operatie klaar. Kreeg een pasje van mijn prothese mee en de opmerking dat ze verder niets raars hadden gezien aan de zaadstreng enzo. Wat dit betekend weet ik eigenlijk nog niet..

Rond 15:00 kon ik weer lopen en ook weer plassen, en dan mag je normaliter naar huis. Zij het niet dat mijn vriendin flauw viel! En dat wilde ze ook eerst even goed onderzoeken ... Haar bloed druk normaliseerde weer naar een onderdruk van 70 (was 48 net na flauw vallen).

Vrijdag 27 mei moest ik wederom bloed laten prikken, helaas vlak voor het weekeinde. Ben dus naar urologie gelopen om te vragen wanneer de uitslag bekent zou zijn.

Vandaag 31-5-2016 Werd ik rond 12:00 gebeld door een andere uroloog (ze zijn overigens allemaal even aardig en duidelijk dus geen enkel probleem).
Zei gaf aan dat mijn bloedwaardes weer normaal waren. Alleen LDH was te hoog voor de operatie (419) en was nu binnen de norm en gezakt naar 170. AFP en b HCG waren nog steeds normaal.

Verder was het pathologisch onderzoek nog niet gereed. Wel heb ik hier natuurlijk op doorgevraagd en kwam dus al te weten dat het kwaadaardig is. Er zijn 3 verschillende soorten cellen gevonden en betrof het een tumor van 0,8 bij 0,8 centimeter met een maximale doorsnede van 1 cm. Volgens hun is dit "klein". Echter vind ik dit behoorlijk groter dan een erwt...

Meer dan dit kon ze me helaas nog niet vertellen. De rest hoor ik dus vrijdag 3 juni. Mijn afspraak is verzet (van donderdag) daar ze dit eerst met een heel team gaan bespreken op donderdag middag.

Weet dus nog totaal niet wat te verwachten. Enige wat ik nu denk nog kan hopen is dat er geen uitzaaiingen zijn en dat een gezakte LDA positief is.

Waar ik wel mee zit is dat ik zelf nog nooit iemand van kanker heb zien genezen, helaas ben ik aan deze ziekte 9 ooms en beide ouders kwijt geraakt.
Denk dat de grootste angst wel duidelijk is, ook ik heb 2 kinderen, juist dit maakt het nu zo lastig.

Ben zojuist wel nog even langs de huisarts geweest daar de receptie van urologie aangaf dat ik eventueel een rustgevend middeltje kan krijgen. Dit wou ik toch eerst even overleggen. echter hebben de huisarts en ik besloten dat dit niets voor mij is. Ben zelf graag actief en kan me hier mee tot dus ver nog prima behelpen.
Mocht het als nog nodig zijn, dan kan ik ten alle tijden even langswandelen voor een receptje.

Denk overigens dat ik graag het verhaal van iemand anders hoor / lees. Ik probeer in ieder geval vrijdag een update te geven zodra ik wat meer weet.

Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten