mijn paps heeft alvleesklierkanker

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
maitestar
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 20 Apr 2013 19:31

mijn paps heeft alvleesklierkanker

Berichtdoor maitestar » Za 20 Apr 2013 19:45

Sinds een paar weken weten wij dat mijn vader alvleesklierkanker heeft met uitzaaiingen in de lngen en het buikvlies. Ze hebben ons maanden aan het lijntje gehouden met onderzoeken naar zijn maag wegens een zogenaamde chronische maagontsteking. Na een bezoek in het AMC weten wij dat paps nog 4 tot 7 maanden te leven heeft. Er begint zich nu al vocht in zijn buik te verzamelen en tevens heeft hij pijn waardoor hij morfinepleisters is gaan gebruiken. Hij houdt zich enorm goed en zegt alleen ik ga snel naar mama heen( mijn mams is ook overleden aan kanker). Tevens vermagert hij in zo een rottempo dit is gewoon eng om te zien. Als ik de verhalen hier lees ben ik bang dat mijn paps helemaal geen 4 tot 7 maanden meer heeft maar veel korter ben ik bang. Maandag start hij nog wel met een lichte chemo( chemcitabine) waardoor hopelijk de klachten van zijn buik en voornamelijk het vocht wat zullen verminderen. In het ziekenhuis zeggen ze hier goede ervaringen mee te hebben. Misschien dat zijn eetlust hierdoor ook weer iets terug komt. Ik zie zo vreselijk tegen de komende periode op vooral omdat mijn moeder een heel naar sterfbed gehad heeft en ik dit mijn vader uiteraard wil besparen. De huisarts heeft wel beloofd een goede pijnbestrijding te willen doen en als paps het aangeeft eventueel ook euthanasie. Is het normaal om zo tegen alles op te zien ook wat betreft de euthanasie of ben ik gewoon een bange schijterd?? Misschien zijn er mensen hier die mijn verhaal herkennen en mij tips van de hand kunnen doen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want heb het idee dat de tijd gaat dringen.
Morgen nog heel wrang zijn verjaardag vieren terwijl we weten dat dit zijn laatste zal zijn pffffff. Terwijl ik aan het typen ben lopen de tranen alweer over mijn wangen want straks is het enige wat ik nog heb en waar ik 7 jaar voor heb gezorgd weg bij mij. Moet er niet aan denken maar mijn verstand en mijn gevoel liggen zo vreselijk met elkaar overhoop.
Ik hor graag ervaringsverhalen xxxxxxxxxxxx

johnfsr1954
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 12 Mei 2013 07:18

Re: mijn paps heeft alvleesklierkanker

Berichtdoor johnfsr1954 » Zo 26 Mei 2013 11:58

misschien niet direct hetzelfde maar er zijn toch overeenkomsten

bij mijn vrouw is in november 2012 maagkanker / uitzaaiing naar alvleesklier geconstateerd , hierna is z
e in december 2012 aan de medicatie chemo gegaan deze is na een week onderbroken ivm. galblaas ontsteking
in januari 2013 is de chemo herstart maar nu 2 1/2 dag aan infuus chemo , en de derde maal eind januari idem
mijn vrouw is in februari 2013 weer aan de medicatie chemo gegaan omdat ze in het ziekenhuis het gevoel had
dat ze zieker werd. hierna is er een scan gemaakt rond alvleesklier was geslonken maar verders tasten we in het
duister daar ons ook werd gemeld dat in en rond maag alleen te zien bleek te zijn bij inwendig onderzoek.

mijn vrouw werd van de chemo steeds zieker , enorm misselijk veel spuigen gemiddeld een week lang
daarna moest ze ca. een week bijkomen om de derde week weer enigszins iets te kunnen ondernemen.
dit brak haar op en dat constateerde de oncoloog ook . mijn vrouw heeft de beslissing genomen om met
chemo te stoppen om weer kaliteit van het leven te kunnen ervaren dan de kwaniteit.

maar ja dan komt mei 2013 plots van het een op het andere moment buikvocht na ca. 4 dagen in ziekenhuis
is er ongeveer 7 tot 8 liter vocht afgetapt , en mocht weer naar huis , helaas van korte duur , want binnen
3 dagen lag ze weer in het ziekenhuis om vocht te laten aftappen , nu heeft ze een drain in haar buik
om dus het vocht aftetappen , na 8 dagen is ze weer thuis

maar ze heeft een enrome pak uit gedaan zo ver zelfs dat we te horen hebben gekregen dat we echt nu per week
of maand ( 2 a 3 maanden) moeten denken ze is enorm verzwakt in ca. 2 tot 3 weken tijd gelukkig hebben we
voortijds een rolstoel aangeschaft zodat ik haar binnenshuis kan rondrijden naar wc , bed en huiskamer
haar benen en armen zijn bijn luciferstokjes en ik moet haar echt heftig ondersteunen , maar ja dat doe ik
met grote liefde voor haar , we kennen elkaar 35 jaar , waarvan 33 jaar getrouwd.

ze heeft veel last van haar altvleesklier , maag , darmen , rug
resentelijk is haar medicatie verhoogd ze heeft fentanyl pleister 200 mcg (vervangen om de 3 dagen)
en slikt abstral 100 mcg standaart 6 stuks , maar op pijnlijke momenten zelfs 8 tot 12 stuks.

zoals ik je al melde het is niet direct hetzelfde maar de overeenkomsten zij er wel

heel heel veel sterkte in deze verschrikkelijke moeilijke tijd en vooral de tijd die nog komt

Sophialelie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 15 Dec 2015 21:35

Re: mijn paps heeft alvleesklierkanker

Berichtdoor Sophialelie » Di 15 Dec 2015 21:43

Vorig jaar kregen we te horen dat mijn vader longkanker had met uitzaaiingen naar het longvlies. Hij heeft een tijdje met su6 iressa geslikt. Dat mogelijk was omdat hij een bepaalde mutatie had. We zijn vandaag weer naar de dokter geweest helaas bleek het nu ook nog in zijn buik te zitten en de iressa niet meer goed te werken. Nu maar hopen op een ander medicijn anders wordt het chemo.


Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten