Voor de tweede keer kanker!

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
Mo-Vie
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 01 Nov 2009 22:03

Voor de tweede keer kanker!

Berichtdoor Mo-Vie » Zo 01 Nov 2009 22:46

Mijn tweelingzus heeft in 2004 Hodgkin gehad. Na een chemokuur van 4 maanden en 20 bestralingen was zij gelukkig "genezen".
In februari van dit jaar ontdekte zijn een knobbel in haar lies. Zij was nog onder controle bij de oncoloog en meldde dit.
Het werd afgedaan met dat dit waarschijnlijk een ontsteking was, want haar bloedwaarden waren goed. Dit geloofden wij ook. Een half jaar later (augustus) was de knobbel groter en ze maakte zich hier best druk om. Zij is toen naar de huisarts gegaan en om haar angst weg te halen, heeft hij haar doorgestuurd naar de oncoloog voor een biopsie. Uit de biopsie kwam geen duidelijk beeld, behalve dat de waarden van haar t- en b-cellen andersom waren, dan wat normaal is. Hierna werd een lymfeklier uit haar lies verwijderd voor nader onderzoek. Na een angstige tijd van 10 dagen was de uitslag bekend: Non-Hodgkin. Het is de traagste vorm en er wordt nog niet behandeld. Na een beenmergpunktie bleek dat het niet in het beenmerg zit. Wanneer zij klachten krijgt, zoals gewichtsverlies, nachtzweten, moet ze terugkomen. Deze vorm is niet te genezen, maar je kan er ook oud mee worden. Wait and see, zeggen de artsen.
Ook mijn zus had het gevoel niet serieus genomen te worden, maar achteraf is de angst niet voor niets geweest.
Ikzelf vind het heel slordig hoe hiermee is omgegaan. Met haar verleden had er veel sneller gereageerd moeten worden.
Dus bij twijfel toch laten onderzoeken. Bloedwaarden zeggen niet altijd wat. Zeker niet in een beginstadium.
Ik hoop dat ze zich nog heel lang goed zal voelen en dat de angst een beetje zal zakken en zij weer eens een nachtje goed kan slapen. Want het idee dat dit nooit meer geneest is heel eng.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Voor de tweede keer kanker!

Berichtdoor stoffeltje » Di 03 Nov 2009 10:43

hoi mo-vie,
wat naar dat het zo weer terug komt.
als jullie twijfelen,of zekerheid willen hebben kunnen jullie altijd een second opinion vragen.
zoals nu kan je er idd. oud mee worden<gelukkig maar>
en wat proberen om te slapen,een boek lezen of c.d. luisteren net wat ze wil,of kalmerende thee.
slaap heb je nodig,anders voel je je op den duur ook veel zwakker.
en niet nu al gaan doemdenken,ms. valt het mee!
veel sterkte
stoffeltje :wink:

martin1976
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: Do 08 Okt 2009 07:25
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Voor de tweede keer kanker!

Berichtdoor martin1976 » Zo 08 Nov 2009 13:51

Hoi Mo-vie

Wat een verhaal ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop voor jullie dat het nog heel erg lang goed mag gaan.
www.stinafo.nl Stichting Nationaal Fonds ´het gehandicapte kind´
Stinafo is een onafhankelijke organisatie die gehandicapte en chronisch zieke kinderen helpt grenzen te verleggen.


Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten