Dubbele gevoelens

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
simonskoop
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 28 Nov 2005 17:03
Locatie: Dreumel

Dubbele gevoelens

Berichtdoor simonskoop » Wo 07 Dec 2005 15:04

Als man met borstkanker vraag ik me vaak af wat is er anders vrouw of man met borstkanker
De afgelopen decennia was de voorlichting vooral over en naar vrouwen, en omdat het bij mannen zeldzaam is (was) en nog is weinig of geen voorlichting naar mannen.
Als ik aan overheidsinstanties vraag waarom zij voorbij gaan aan borstkanker bij mannen is het antwoord, het is zeldzaam.
Het gaat toch over borstkanker en als je dan zegt borstkanker bij mannen verloopt anders dan bij vrouwen, moet je dat ook
uitleggen.
Indien je het niet nodig vindt om onderzoek te doen bij mannen en niet weet hoe dat verloopt, doe daar dan geen uitspraak over.
Maar over overeenkomst hoeft geen onduidelijkheid te zijn, de soort, de behandeling en overleving zijn bijna hetzelfde.
Toch is er een verschil in het aantal van vrouwen en mannen en dat is groot. De cijfers liegen er niet om (ook hier zie ik verschillende publicaties), Volgens KWF is het aantal nieuwe patiënten mannen 71 en vrouwen 11.687, dus kan ik niet ontkennen dat het verschil groot is.
Wat ook het verschil is, is dat mannen geen eierstokken en een baarmoeder hebben, maar vrouwen geen prostaat. Ook is er een groot verschil in het onderzoek dat is bij vrouwen uitgebreid gedaan wordt, bij mannen weinig of niet. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat het bij mannen een ander verloop kan hebben.
Als men in het algemeen over borstkanker praat gaat het over vrouwen ( vooral bij artsen ). Gaat het dan toch over het aantal?
Mannen met borstkanker uiten zich niet omdat het een vrouwenziekte is lees ik, maar is dat wel waar en hoe komt dat dan?
Uit mijn eigen ervaring komt dat omdat er te weinig voorlichting over mannen is. Waar kan dat aanliggen? Volgens mij aan het aantal of hebben de mannen zich niet laten horen?
Ik wil en mag hier mijn lotgenoten niet de schuld van geven want als je met kanker geconfronteerd wordt is dat al erg ingrijpend en als man met een ziekte die aan vrouwen geassocieerd wordt, niet gemakkelijk.
Dat ik als man borstkanker heb en daarvan beter kan worden, ben ik naar een lange weg van zelf zoeken en contact leggen met lotgenoten, wel van overtuigd.
Maar was het voor mij anders geweest als ik die voorlichting voorhanden had gehad. Ik weet wel zeker dat het dan een stuk gemakkelijker was geweest.
Borsten bij vrouwen zijn om verschillende reden erg belangrijk, maar een ding hebben we gemeen en dat is, als het over borstkanker gaat zowel mannen en vrouwen het kunnen krijgen.
Door dit alles heb ik toch wel wat dubbelgevoelens over gehouden, maar ik weet ook door aandacht te vragen rust te krijgen en het moet verwerken.
Als zo vaak doe ik weer een dringende oproep aan mijn mannelijk lotgenoten, laat je horen, treed naar buiten om de groep zichtbaar te maken en onderzoek af te dwingen.
Kom op gooi eventuele schaamte overboord, laat je horen voor jezelf en je lotgenoten en dat we samen opkomen voor onze belangen, en voor de lotgenoten in de toekomst.
Er van uitgaand dat we de Borstkanker Vereniging Nederland achter ons hebben staan, kan ons geen betere uitgangspositie gegeven worden en dat weet ik uit de contacten die ik heb.
Laat me niet alleen met al mijn zorgen, samen kunnen we zorgen voor verandering en het moet veranderen.
Opkomen voor borstkanker hebben vrouwen de afgelopen 25 jaar met succes gedaan, laat dat als voorbeeld voor ons mannen zijn om een start hiermee te maken.
Als ik lees over borstkanker bij mannen, is dat het zeldzaam is. Dat kan dan wel zo zijn, maar het is wel kanker. Waarom vraag ik me met regelmaat af, kan de voorlichting niet anders waar de mannelijke patiënt wat mee kan.
In discussies hoor ik vaak, ja maar borstkanker bij mannen is anders, dat zal dan wel, maar vraag ik, hoe zo anders.
Maar als het dan toch anders is leg het dan uit en ga niet van alles roepen wat geen hout snijd.
Wat anders is weet ik en mijn logenoten.Dat je als man met borstkanker heel eenzaam bent (en kunt zijn) als het over onderzoek en voorlichting gaat, maar het is al wat verbeterd, maar er nog veel meer gebeuren in de toekomst.
Wat ik ook wil is dat mannen dezelfde rechten en gelijke kansen krijgen als vrouwen (over borstkanker in de Europese Unie 2002/2279INI)).
Want 1 op de 100 borstkankerpatiënten is een man, mannen laat van je horen!!!

Simon, Lotgenoot December 2005.

Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten