18 weken geleden mijn liefste verloren

Getrouwd of samenwonend en dan je partner verliezen door kanker. Hoe pak je je leven weer op? Hoe moet je verder?
niet in gebruik
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 12 Jul 2009 22:34
Locatie: Zeist

18 weken geleden mijn liefste verloren

Berichtdoor niet in gebruik » Zo 12 Jul 2009 23:15

bericht verwijderd op verzoek van gebruiker

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 18 weken geleden mijn liefste verloren

Berichtdoor liddy » Ma 13 Jul 2009 10:11

Van harte gecondoleerd.
Ja, het is een heel gemis.
Ja, het is niet eerlijk.
Het enige lichtpuntje is dat jullie het samen zo eens waren.
Dat jullie beslissingen door jullie allebei werden genomen.
En nu sta jij nu met lege handen.
Er is geen rechtvaardiging in te ontdekken waarom ervoor jouw liefste nu een einde aan zijn leven kwam.
Waarom, daar komt nooit een antwoord op.
Je bent ál 18 weken weduwe en tegelijkertijd je bent pás 18 weken weduwe.
Gun jezelf meer tijd. Praat eens met je huisarts en bekijk wat voor mogelijkheden er zijn bij jou in de buurt.
Is een rouwverwerkingsgroep iets voor jou, of een serie massages bij de fysio, een paar gesprekken bij een maatschappelijk werker of psycholoog of gewoon bij je huisarts.
Met dit bericht heb je al een goed begin gemaakt.
Sterkte.

PS. De komende week zal ik zeer zelden online kunnen komen. Op 22 juli a.s. hoop ik weer op oude sterkte aanwezig te kunnen zijn. Ik ben er van overtuigd dat anderen ook op jouw bericht zullen reageren.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: 18 weken geleden mijn liefste verloren

Berichtdoor stoffeltje » Ma 13 Jul 2009 16:43

allereerst gecondoleerd met het verlies van je man.
het gemis en alleen verder gaan kan erg zwaar zijn.
het verwerken met ook het verdriet erbij is erg zwaar ,vooral als het je man betreft.
heb je iemand om er mee over te praten,een fam. lid,of goede vriendin.
zelf ben ik mijn broer aan kanker verloren,en heb nu veel steun aan een dominee die ook mensen helpt bij het verwerken tijdens een rouwproces.
er zijn ook instantie"s die mensen helpen voor of na het overlijden van partners of andere fam. leden.
zo deel je je het verdriet samen en steun je elkaar.

verwerk het niet alleen als je er veel moeite mee hebt.
je kan op verschillende manieren hulp zoeken en krijgen.
zoals liddy zei ,dit is al een begin,om hier het te delen.

jullie hadden samen een moeilijke tijd achter de rug,nu zelf nog steun "krijgen"<het leven gaat door>.
dat zou je man ook gewild hebben.
liefs en sterkte stoffeltje

Chantal Koudenburg
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Do 13 Aug 2009 13:02

Re: 18 weken geleden mijn liefste verloren

Berichtdoor Chantal Koudenburg » Do 20 Aug 2009 11:31

Hallo,

Ik herken alles uit je verhaal. Bij mij is mijn vriend nu bijna 5 weken geleden overleden aan uitgezaaide darmkanker. De laatste 2 weken waren precies zoals jij beschrijft. Niet meer kunnen eten en drinken, haast niet meer kunnen lopen. Om je liefste zo te zien lijden is het meest verschrikkelijke wat ik ooit heb meegemaakt en je staat zo machteloos. Je kunt niets doen, behalve heel goed voor hem zorgen toen hij zo ziek was. Ik was ook heel sterk, kreeg zelfs een compliment van de huisarts dat ik me zo sterk heb gehouden. Maar dat ging gewoon vanzelf. Nu komt alles erin keer uit. Heb er dagen bij dat ik wel heel de dag kan janken. Ben wel weer aan het werk voor hele dagen, maar soms komt het ineen keer uit en kan ik niet meer stoppen met huilen. Ik mis hem zo verschrikkelijk dat ik soms ook denk voor mij hoeft het niet meer. Maar ik heb 3 lieve kinderen en daar doe je het dan voor. Maar het is een hel.
Ik wens jou heel veel sterkte. Hou je sterk!
Liefs
Chantal

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 18 weken geleden mijn liefste verloren

Berichtdoor liddy » Do 20 Aug 2009 12:15

Je kon en wilde niets anders dan voor je vriend zorgen, dat is heel herkenbaar voor mij.
En nu zegt het lichaam het is genoeg geweest.
Laat ze komen die huilbuien, je hebt ze nodig, ze zijn een deel van je verwerkingsproces.
Het leven draait maar door, terwijl jij met zo'n gemis zit, dat het niet te begrijpen, te bevatten is.
Je bent je maatje kwijt, je houvast, je toekomst.
Die gevoelens dat het niet meer hoeft, zijn zo herkenbaar.
Ik kon me op de been houden enkel met de gedachte dat het voor mijn familie zo verschrikkelijk zou zijn
als ik ook zou overlijden, dat ik me alleen die gedachte dwong om verder te gaan.
Deze gedachten zijn allemaal onderdeel van het rouwproces.
Heel normaal, maar jij zit ermee.
Probeer het vol te houden, net wat je zegt, je kinderen zijn dat waard.
Heel veel sterkte.

Yvonne J
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Do 15 Jan 2009 16:16

Re: 18 weken geleden mijn liefste verloren

Berichtdoor Yvonne J » Zo 23 Aug 2009 12:15

Beste Thea en lotgenoten
Nu na ruim anderhalf jaar na mijn partners dood komen de gedachten aan de tijd dat hij zo ziek was soms groots in mijn gedachte. Ook mijn huisarts zei tegen me 'je hebt een pluim verdiend, voor de zorg die je hem gaf'. Op dat moment realiseer je dat niet zo, je gaat door, proberen het zo gemakkelijk mogelijk voor hem te maken. Nu denk ik wel eens 'was het wel genoeg, had ik niet beter dat kunnen doen of laten(?) Heel het proces van verwerking geeft weer andere gedachten en zie je je handelen in een ander perspectief en soms misschien niet de goede. Verstandelijk weet ik natuurlijk dat gedachten van had ik maar.... onzinnig zijn, je kan de tijd niet terug draaien en op dat moment handelde je zoals je dacht dat het goed was met alle liefde voor hem in je. Maar ondanks dat je dicht bij hem bent, kun je niet echt indenken wat hij moest door maken. Je kan het niet meer vragen....
De tijd heelt zegt men en het is zo dat het onmachtig gevoel niet meer zo'n lichamelijke pijn is, het wordt zachter, maar soms vooral als je de tijd aan jezelf hebt nu in de vakantieperiode komen die gedachten in volle hevigheid. Ik laat ze maar komen en probeer een antwoord voor mezelf te vinden en als ik ze niet vind te parkeren naar een later tijdstip.
Morgen weer fulltime aan de slag en dat is wel lekker weer afleiding met het dagelijks werk.
Jullie ook heel veel sterkte
Yvonne J

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 18 weken geleden mijn liefste verloren

Berichtdoor liddy » Zo 23 Aug 2009 13:02

Jouw bericht is precies wat ze in het artikel in het AD beschrijven.
http://www.ad.nl/utrecht/3439609/Warme_herinneringendoen_opeens_pijn.html
Ikzelf heb ooit gesolliciteerd naar een baan op een soort van ROC.
Ik schrok me enorm toen ik hoorde dat ik in de zomermaanden 6 weken vakantie zou hebben.
Wat was ik blij dat ik de baan niet kreeg.
Als ik toch eens ...
O, wat is het toch gemakkelijk om achteraf te denken had ik maar zus of zo.
Echter die hersenpan vergeet dan één ding, dat ik alleen dit kan denken, omdat ik nu terug kan kijken.
Ik heb nu informatie die op het moment dat het gebeurde niet had.
Werk ze morgen :)


Terug naar “Ik heb mijn partner verloren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten