mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Op dit forum kun je praten over het verlies van een van je ouders. Dit forum is voor jonge mensen van 10 tot 35 jaar.
jolanda29
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 05 Feb 2012 18:33

mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor jolanda29 » Vr 02 Mar 2012 16:22

Mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker, nadat ze eerst een gezwel in haar nek had die ze operatief hadden weggehaald...
En daarna is ze bestraald...nog geen half jaar later door de scan schoon, een opluchting,
maand later doordat ze moeilijk slikken kon nog eens door de scan, zat er tussen maag en slokdarm een gezwel ter grootte van een tennisbal..
Chemo was ze te mager voor (49 kilo)...opereren kon niet vanwege eerdere bestraling, want dan zou de wond niet meer dichtgaan,
dus toen bleef bestralen over...
Iedere keer een keer of vijf, ze mocht nog een half jaar leven, zag mijn kind geboren worden in oktober,
en met oud en nieuw moesten kinderen en klein kinderen bij haar komen oud en nieuw vieren..
het moment van twaalf uur zal ik never vergeten, ze nam afscheid van ons allen terwijl wij niks konden en wisten te zeggen...
Maart 19 maart om 4 minuten over half zeven in de ochtend verliet ze haar lichaam...
Na 4 dagen slecht gelegen te hebben en op de reserves door te gaan die haar lichaam nog had..
Uit eindelijk bleef er niets over van haar dan vel en botten, en woog haar lichaam nog ong 25 kilo na overlijden...
Nu heb ik zelf kanker en heb ik haar nodig en nu is ze er niet voor mij, behalve in mijn hart...
ik ben nu 35, en 25 toen zij haar lichaam verliet,
Hoe oud zal mijn kind wezen als ik mijn lichaam moet verlaten, die vraag stel ik me elke dag

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 17:38

Wat verschrikkelijk wat jou is overkomen.
Een heel klein gelukje, je hebt nog fijne herinneringen kunnen opbouwen.
Wil je vertellen welke vorm van kanker jij hebt?
Schrijven helpt, echt waar.
Meeleven kan ik altijd, misschien kan ik meer voor je betekenen.

jolanda29
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 05 Feb 2012 18:33

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor jolanda29 » Vr 02 Mar 2012 21:14

ik kan je wel vertellen welke kanker(s) ik heb..
Vulvakanker, moedervlek kanker en anuskanker, en oorkanker....
het proces is begonnen in 2007, en als de ene geopereerd is komt er een ander tevoorschijn..
Nu op dit moment is de huid weer in onrust, flinke onrust bij de vagina en anus....
Het blijft x op x een gevecht, en ben er op het moment een beetje erg moe van..beetje te moe..
Op dit moment zit ik ook in een depri...

Groetjes Jolanda

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 21:59

Wat krijg jij ongelofelijk veel op je bordje gelegd.
Lukt het je wel om rust te nemen?
Zou het een idee zijn om naar de fysio te gaan voor massages.
Om zodoende een half uur te hebben waarin je tot jezelf kunt komen.
Wellicht kun je met de huisarts bespreken hoe het met je gaat en samen bekijken wat jij nu nodig hebt,
want het is wel een heel zware kar die je trekt.
Mogelijkheden genoeg bijv. gesprekken met de huisarts, maatschappelijk werk, huishoudelijke hulp etc.
Vraag hulp, jij bent het waard om geholpen te worden.
Als iets niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Niet meer niet minder.
Probeer niet alles tegelijk te doen, echter eerst het een en dan pas het ander. En wat vandaag niet lukt, wacht maar tot morgen.
Jij bent belangrijker.
Ga naar buiten om te wandelen, sta wat langer onder douche, eet aan tafel en gun jezelf de tijd om te eten.
Wees lief voor jezelf, laat je gevoelens komen als ze er zijn en pas daarna herpak je jezelf, op naar een nieuwe dag met nieuwe kansen.

jolanda29
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 05 Feb 2012 18:33

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor jolanda29 » Vr 02 Mar 2012 22:23

hoi Liddy,

Bedankt voor je lieve reactie...
Ik ga regelmatig een lange wandeling maken met de honden, als we het buitengebied in wandelen dan mogen ze los en spelen ze..
De kleinste met een bal die je weg moet gooien en de grootste met een touw....
En dan gaan we tussen door ergens zitten als ik even niet meer kan..
Ze mogen eigelijk niet op de bank maar laatste week liggen ze bij mij tegen mij aan en ik tussen in...
Ik neem regelmatig een bad met lekker veel schuim..
Ik speel spelletjes met mijn dochter, of maak 3d kaartjes, ben zelfs maar gaan breien... gewoon recht toe recht aan maar ja je bent bezig...
maatschappelijk werk geprobeerd alleen ging ik er deprieer naar buiten als naar binnen zelfs met een psycholoog.. ook dat werkte niet...
De huisarts weet eigelijk niet zo goed wat hij met me moet, heeft wel slaappillen gegeven, mag ze niet elke dag gebruiken
maar als ik denk ze nodig te hebben..Bijna elke dag ook al ben ik heel erg moe kan de slaap niet vatten..
en 's morgens baal ik alweer als de wekker afloopt omdat mijn dochter naar school moet..
Dan denk ik weer een dag, hoe moet ik die nu weer aanpakken, laat het maar op me af komen
en de kleine dingen die ik kan pakken om te genieten pak ik ook...
Mensen vragen met regelmaat hoe het is en dan antwoord je maar weer dat het goed gaat kan niet beter...
Financieel zit het tegen, muur tegen muur...

En met regelmaat roep ik zo nu is het gewoon genoeg geweest en ik kap er mee om te vechten voor dit lichaam,
het is een gevecht wat ik toch ga verliezen vroeg of laat, en hoe lang heb ik die power nog???
's morgens wil ik niet dat de dag begint en 's avonds wil ik niet dat de nacht begint omdat het dan spoedig weer dag is..
momenteel zit ik ook wel in een flink dipje, keer in mezelf en word stiller, vandaag zelfs nog gehuild om mijn moeder,
dan heb je der nodig en is ze er niet voor mij, en hoe lang kan ik er nog zijn voor mijn dochter en wat moet ze haar kinderen over mij vertellen?
een mama die ziek was en de energie niet had om een hele dag met haar naar een dierentuin speeltuin of wat dan ok te gaan
omdat ze dan weer dagen van de kaart is...
soms zegt ze wel eens mam ik wou dast ik een gezonde mama had... dan weet je geen woorden meer...
hoewel ze heel veel van me houd.... mag ze dingen uit haar hart hardop spreken...

Mijn vader weet niet hoe hij om moet gaan hiermee, en me broer tja....die zie ik eigelijk bijna nooit
zijn vrouw belt wel eens om te vragen hoe het gaat maar als ik mijn broer zie weet hij geen houding te geven..
daarbij wacht ik nog op excuus van hem..
toen ik 4 weken in het ziekenhuis lag, kwam hij met zijn vrouw en voor hij gedag zei zei hij ik houd niet van verplichtingen,
toen heb ik hem de deur gewezen als hij zo over me dacht en hij ging...
in de winkel als ik hem tegen kom moet ik een groet eruit trekken bij hem anders doet hij of hij me niet kent..

vrienden denken dat je besmettelijk bent.....en als je even niet aan bezoek toe bent dan zijn ze op hun tenen getrapt...

nou ja was het wel voor even...

groetjes jolanda

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 22:48

Ga vooral door met wandelen.
Vecht niet tegen je moeheid, echter probeer die moeheid te accepteren.
Ik word bij wijze van spreken al moe als ik lees jou allemaal is overkomen.
Geef toe aan die moeheid, door iedere middag te gaan rusten.
Gewoon op bed liggen, slapen of niet slapen, dan kan even je lijf tot rust komen.
Bij maatschappelijk werk en psychologen moet je een klik hebben de hulpverlener.
Is die klik er niet, dan heeft het geen enkele zin.
Is er in jouw woonplaats een Toon Hermanshuis of iets dergelijks?
Kunt je het niet vinden, mail me dan je woonplaats dan ga ik voor jou op zoek.
Bij een dergelijk huis kun je gewoon binnenlopen en hoef je niets, men is er wel voor jou als jij dat wilt.
Even een opkikker halen daar, dat gun ik jou zo.

jolanda29
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 05 Feb 2012 18:33

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor jolanda29 » Vr 02 Mar 2012 23:16

ik ben vorige week bij een palazzolihuis binnen gelopen, die hebben gesprekken met kankerpatienten maar je mag ook gewoon niks doen...of schilderen of andere dingen doen...
ze hebben mij gisteren gebeld voor een afspraak, maandagmiddag 14.00.
Ik ga daar maandag middag heen en kijken of het iets is....en of het goed voelt om dit te doen..
Iedere middag als Naomi naar school is dan ga ik even liggen van 13.00uur tot 15.00...Maar daarna voel ik mij erg moe nog..
en slaap ik niet eens dan lig ik maar een beetje soms zak ik 5 min even in slaap dan weer waker...

verder sta ik ook mijn pleegvader bij..die heeft slokdarmkanker en daar kunnen ze niks meer aan doen, omdat het uitgezaaiid is naar de klieren...op die momenten vergeet ik mezelf even...maar het is wel erg zwaar allemaal...

momenteel zie ik het niet meer zo zwart wit alleen maar even zwart...
Ik ga maandag ook even naar de huisarts kijken of er iets kan voor de depri..ik zak er op moment dieper in dan dat ik eruit kom...
dagen worden zwaarder, en zie tegen elk dingetje op..
En ik wil helemaal niet eens klagen hiero..
Zzo voelt het alsof ik hier beklag doe over hoe moeilijk ik het wel niet heb...
Daarom praat ik er gewoon niet over omdat het als last voelt, zo voelt het allen al voor mij...hoe moet het voor de ander wel niet zijn, komt ze weer met haar gek.....

ik ga zo ff me hondjes doen en me bedje opzoeken en proberen ff wat te slapen...
tot laterrrr

groetjes jolanda

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor liddy » Vr 02 Mar 2012 23:44

Hoe andere mensen denken over jou, daar heb ik geen boodschap aan.
Altijd is er wel iemand te vinden die het zwaarder heeft dan jij.
Voor mij is jouw gevoel belangrijk.
Jij mag hier zijn zoals jij bent.
Schrijven zoals jij je voelt. En al zou jij klagen, wat dan nog, het is toch terecht jouw gevoel.
En dat gevoel opschrijven lucht soms op, maakt het hanteerbaarder.
Wat goed van je dat je naar het palazzolihuis bent gegaan, en fijn dat je maandag daar een afspraak hebt.
Hopelijk voel jij je daar op je plek.
Slaap ze lekker.

jolanda29
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 05 Feb 2012 18:33

Re: mijn moeder overleed aan slokdarm/maagkanker

Berichtdoor jolanda29 » Ma 05 Mar 2012 10:35

Ik wist niet waar ik het zetten moest dus dan maar even hier..
Bijna de gehele nacht wakker geweest..Uurtje geslapen, vanmiddag een gesprek bij palazzoli..
Ben benieuwd wat het brengt...
Ik hoop dat ik ook uit de depressie kom...
Soms wil je meer schrijven maar ik kan het even niet..
Ben ff helemaal op en moe..

Groetjes jolanda


Terug naar “Voor kinderen die hun ouders verloren zijn”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten