Ik mis mijn mama...

Op dit forum kun je praten over het verlies van een van je ouders. Dit forum is voor jonge mensen van 10 tot 35 jaar.
aMAZEing
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 07 Sep 2006 16:02

Ik mis mijn mama...

Berichtdoor aMAZEing » Do 23 Nov 2006 08:44

Mam is alweer bijna 2 maanden dood (28 spetember, 53 jaar). Alweer of pas, ik weet het eigenlijk niet. Voor mensen om me heen is het 'alweer' voor mij 'pas'. Al heb ik wel het gevoel dat iedereen verwacht dat het voor mij ook 'alweer' is.

In een eerder forum schrijf ik best negatief over haar. Ik hoop dat iedereen hier doorheen heeft kunnen lezen en dat ik vooral heel erg veel verdriet heb gehad van haar ziek zijn. Ik denk dat dat ook een oorzaak is geweest van mijn boosheid.

Mijn moeder en ik, zoals waarschijnlijk heel veel dochters dat met hun moeder hebben, hadden een hele bijzondere band met elkaar.

Ik ben enig kind en mijn ouders zijn gescheiden toen ik 3 was. Mijn stiefvader kwam in ons leven op mijn 5de en is 10 jaar geleden ook overleden aan kanker. Mijn moeder heeft me ondanks de aanwezigheid van mijn stiefvader altijd alleen opgevoed. Ze heeft hem eigenlijk nooit echt de kans gegeven om een ouder voor mij te zijn voor. Daar had ze zo haar redenen voor. Dit heeft onze band heel erg sterk gemaakt, soms wel wat te strerk. Voor mijn moeder was ik niet alleen een dochter maar ook een vriendin en vertrouwenspersoon. Dit heeft onze relatie soms wel eens uit evenwicht gebracht.

Ik ben nu 30 jaar en heb in maart een prachtige zoon gekregen. Ook ben ik in april getrouwd met de meest geweldige man op de aarde :-) Een geweldig geluk overschaduwd door verdriet. Dat is zoals het voelt.

Mijn mama is er niet meer. Ik had haar zo graag willen laten zien dat ik ook een eigen leven heb. Zonder dat ze het gevoel kreeg dat ik haar in de steek laat. Dat is nooit mijn bedoeling geweest. Ik moest mezelf tegen haar afzetten om een eigen leven op te bouwen. En nu is ze er tussen uit gepiept.

Gelukkig weet ze dat ik gelukkig ben, dat heeft ze gezien. Ook haar kleinzoon heeft ze buiten verwachting nog 8 maanden mogen meemaken. Haar grootste trots.

Ik heb vorige week een nagesprek gehad met haar internist. Hij vertelde mij dat ze het wist. Na de laatste uitslagen was het duidelijk dat het snel zou gaan. Ik kon er niet bij zijn omdat wij op vakantie waren in het buitenland. Ze heeft het ons niet willen vertellen. Had ze dat maar gedaan, dan had ik zoveel meer begrepen.
Dit was haar beslissing en dat moet ik accepteren. Ze heeft waarschijnlijk ons geluk niet willen verstoren. Ze kon het niet aanzien als ik huilde om haar. Ze wilde mij geen verdriet doen maar wist dat dat moment ging komen. Altijd heeft ze alles gedeeld, ook dit had ik graag voor haar willen verzachten.

Ze is in het ziekenhuis overleden. We gingen daar naartoe voor behandeling. Ze wilde niet haar huis uit. Ze wilde thuis sterven. Maar dat lag toch nog niet in de planning... KUTZOOI.

Zaterdagavond zijn we naar het ziekenhuis gegaan omdat ze zoveel vocht vasthield dat haar voeten niet meer als zodanig te herkennen waren. Niet goed dus. Van woensdag op donderdagnacht is ze overleden. Ik werd om 3 uur 's nacht wakker. Ik heb mijn man wakker gemaakt omdat ik wist dat het ging gebeuren. 20 Minuten later blies ze haar laatste adem uit. Wie heeft er ooit gezegd dat dat een vredig moment is???? Ik heb nog nooit zoveel angst in iemands gezicht gezien, en dat terwijl ze lag te slapen. Ze was niet eens bij kennis en toch zag ik dat ze bang was.

Mijn mama is er niet meer en het doet godvergeten pijn. En men die zegt dat tijd alle wonden heelt, heeft nog niet zijn moeder verloren want tot nu toe wordt de pijn alleen nog maar meer.

liefs,
Sandy (maze is de naam van mijn zoon)

NataschaDess
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: Zo 17 Sep 2006 17:11

Berichtdoor NataschaDess » Do 23 Nov 2006 12:01

Lieve Sandy ik weet heel goed wat je doormaakt ook ik ben mijn moeder op 53 jarige leeftijd verloren in februari van dit jaar het is nu 9 maanden geleden en de pijn wordt bij mij ook alleen maar erger vooral nu met de aankomende feestmaanden. Als je met mij ergens over wilt praten mag je me altijd een pb sturen. IK ben zelf 32 jaar, getrouwd en een zoontje van 7 ( die mijn moeder gelukkig 6 jaar heb mogen kennen).

IK wens je heel veel sterkte

melissaa*
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2006 23:42
Locatie: Renkum
Contact:

Berichtdoor melissaa* » Vr 24 Nov 2006 23:47

eeej,
ik vind het echt super erg voor je, mijn moeder is afgelopen 10 oktober overleden aan darmkanker,, ik heb het denk ik nog niet helemaal beseft want voor mij lijkt het gewoon net alsof ze op een lange vakantie is ofzo. Ze zou zo weer binnen kunnen lopen, ik mis haar zo erg ik had zo'n goeie band met haar en ze was pas 43. ik hoop dat jullie me een paar tips kunnen geven om het een plekje te geven. alvast bedankt!! sterkte iedereen met het verlies van een familie lid!!

Marsha
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 22 Jan 2005 22:29

Berichtdoor Marsha » Za 09 Dec 2006 19:25

Mijn moeder is vandaag precies een week geleden overleden aan eierstokkanker, en aanstaande dinsdag wordt mijn zoon, haar eerste kleinkind via een keizersnede gehaald. Zij heeft dus niet zo veel geluk gehad dat ze dit nog mee mocht maken, en heeft verschrikklijk tegen haar aankomende en onvermijdelijke dood gevochten om dit nog wel te kunnen meemaken. Ook ik zal nooit meer goed kunnen terugdenken aan het moment dat ze ging, want ook dat was allesbehalve vredig. Onze mams wilde echt niet en is kreuenend en met gebalde vuisten gegaan, een afschuwelijke ervaring. Ook als was ze al 3,5 jaar ziek, en is ze de laatse maanden ontzettend hard achteruit gegaan, waardoor haar dood uiteidnelijk voor haarzelf als verlossing kwam, het verliezen van mijn moeder is ontzettend oneerlijk en enorm verdrietig, zeker nu ik voor het eerst mama word.

aMAZEing
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 07 Sep 2006 16:02

Ik mis mijn mama...

Berichtdoor aMAZEing » Zo 07 Jan 2007 13:48

Beste Marsha,

Ik hoop dat je inmiddels bent bevallen van een wonder mooi kindje. En het is misschien een schrale troost en het wordt door vele gezegd maar je moeder kijkt over je sschouder mee naaar al het moois wat in je leven speelt. Zo moeten we er maar naar kijken toch? Het brengt in ieder geval wat troost.

Ik wens je heel veel geluk en sterkte. Probeer toch zoveel mogelijk te genieten. Dat probeer ik ook.

liefs, Sandy

Marsha
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 22 Jan 2005 22:29

Re: Ik mis mijn mama...

Berichtdoor Marsha » Wo 14 Feb 2007 14:32

Inmiddels is mijn zoon Stijn twee maanden oud, en zijn oma ruim twee maanden dood. Het is niet elke dag zo moeilijk, maar sommige dagen, zoals vandaag, is het verdriet bijna niet te dragen. Terwijl Stijn lekker ligt te slapen en zich nergens van bewust is, huilt zijn moeder liters tranen om haar eigen moeder die ze zo verschrikkelijk mist. Elke dag meer.


Terug naar “Voor kinderen die hun ouders verloren zijn”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast