Verzorgende en werk

Sommige financiële zaken blijven vaak onbesproken of hangen in de taboesfeer. Op dit forum willen wij deze financiële zaken bespreekbaar maken.
Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Verzorgende en werk

Berichtdoor Bart1974 » Di 20 Mar 2012 20:01

Ik weet niet of ik mijn vraag in de juiste categorie hebt geplaatst.

Ik ben dus zelf een zoon van een kankerpatiente. Een zoon die werkt. En ik heb een vraag hoe andere familieleden die een naaste
verzorgen het op hun werk ervaren met name het opnemen van vrije dagen of tijd.

Van sommige hoor ik dat de werkgever heel makkelijk iemand op verlof stuurt, zelfs zonder vrije uren en dagen op te nemen. Bij mij
weten ze het ook op mijn werk, ik heb in de tijd van onderzoeken veel vrij genomen om met mijn moeder mee te kunnen gaan. Morgen heb ik bijv
vrij omdat ik ook nog voor mijn vader moet zorgen en zijn was stapelt op. Ik ga dus heel de dag wassen/strijken/vouwen en neem daar een dag
voor op. Ik weet dat er ook zorgverlof bestaat, kort, max 2 weken en doorbetaald. Hiernaast bestaat er langer zorgverlof maar dat komt voor je eigen rekening.

Zijn er regels voor kort zorgverlof, ik bedoel daarmee, is dat max 1 keer per jaar of mag je daar meerdere keren gebruik van maken ? Ik vraag dit omdat
ik verwacht minimaal 1 van mijn ouders dit jaar te moeten gaan verliezen waar ik dit zorgverlof voor wil gebruiken. Maar ik kom gewoon tijd tekort en niet
voor alle zaken zijn er instanties die mij kunnen bijstaan. Simpel voorbeeld als bovenstaand; ik doe de was voor mij zelf en mijn moeder nu erbij. Dat is wel te combineren
omdat ik ook alleen ben. Mijn vader ligt nu inmiddels 3,5 week in het ziekenhuis (normaal maar 5 dagen) en daar heb ik nu 3,5 week ondergoed, broeken, overhemden en pyama's
van liggen. Gelukkig heeft hij een grote voorraad maar die raakt nu op. Ik had zijn thuiszorg gebeld, maar zij mogen alleen zijn huis is als er iemand bij is, dus dat kost mij weer tijd. Het ziekenhuis zou het uitzoeken maar niets meer gehoord maar in eerste instantie hebben zij geen wasgelegenheid voor patienten. De gemeente wist ook niet zo snel een oplossing behalve dat ik maar een wasserette moest zoeken. Dat heb ik gedaan maar dat viel niet mee of is vreselijk duur. Hier offer ik nu een vrije dag op, eenmalig is het niet zo erg maar dit kan niet structureel doorgaan.

Ik ben dus benieuwd hoe anderen het ervaren op hun werk ? Andere tips zijn van harte welkom. Onbetaald langer verlof opnemen is voor mij geen optie. Beiden ouders hebben al thuiszorg maar die mogen dus alleen komen als er iemand bij is in het huis. Bestaat er misschien een potje bij de gemeente om iemand in te huren die bijv. vanaf thuis kan wassen voor mijn vader ?

Boutcha
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012 22:03

Re: Verzorgende en werk

Berichtdoor Boutcha » Zo 19 Aug 2012 22:40

Hey ,

Je kan medische bijstand of indien nodig palliatief verlof aanvragen .

Je kan het opnemen zoals je wil bv 1 jaar voltijds of 2 jaar half tijds of in 4/5 .

Je mag en kan bv voor een bloedverwant 1 ste of 2 de graads het opnemen zoals je zelf wil maar je kan het maar max 1 jaar voltijds nemen .. je moet min 1 maand nemen en max 3, maar je kan het laten verlengen .

Dus je hebt recht op 12 maand medische bijstand voor u vader en 12 maand bv voor u moeder enz . maw 1 jaar voor 1 persoon.
Palliatief kan je ook voor een buurman of verre fam. aanvragen.

In principe kan u werk het niet weigeren ( ik neem het nu al min 1 maand voor men vader is in behandeling voor slokdarmkanker) heeft vd week zen laatste chemo gehad en is nu vrij slecht 'vd chemo, dus ik verzorg hem nu 1 maand en na zen operatie vraag ik terug medische bijstand aan .

Als je vrije dagen wil opnemen bv om iemand naar de kliniek te brengen (kan voor NIET inwonende bloedverwanten 1 ste graads) je hebt recht op 10 dagen familiaal (niet betaald ) .

Alvast zo gelden de regels in Belgie toch !

Het voornaamst nog vergeten schrijven :mrgreen: je hebt dus wel een loon( maar voor mij veel minder dan men maandloon).

Je krijgt geld vd RVA en een aanmoedigingspremie vd staat.


Terug naar “Kanker en financiën”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast