Borstkanker & Salaris vermindering advies

Sommige financiële zaken blijven vaak onbesproken of hangen in de taboesfeer. Op dit forum willen wij deze financiële zaken bespreekbaar maken.
suuzzjie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009 20:27

Borstkanker & Salaris vermindering advies

Berichtdoor suuzzjie » Do 31 Dec 2009 21:38

Mijn moeder heeft afgelopen jaar 2009, weer te horen gekregen dat de borstkanker terug is gekomen, hele strijd nu om zo lang mogelijk in leven te blijven...krijgt om de 3 weken een kuur herspetin, en om de 3 maanden controle wat elke keer vreselijk is, om in de wachtruimte te zitten, daar word je zo ziek van. Maar nu even mijn vraag:

Mijn moeder heeft dus te horen gekregen dat ze niet meer genezen kan worden, dat alleen al is vreselijk maar ze is nog in dienst, en wat ik zoooo oneerlijk vind is dat iemand die eigenlijk zou moeten genieten van laatste maanden, ineens achteruit in salaris gaat. Me moeder heeft nu al weinig uit te geven laat staan straks.

hier een overzicht:

1. De werknemer die wegens ziekte, zwangerschap of bevalling als bedoeld in artikel 7:629 BW geheel of gedeeltelijk verhinderd is de bedongen arbeid te verrichten heeft voor de duur van de arbeidsongeschiktheid, zolang de arbeidsovereenkomst voorduurt, recht op doorbetaling van zijn maandsalaris tot een percentage van:
- 100% tijdens de eerste t/m de zesde maand;
- 90% tijdens de zevende t/m de twaalfde maand;
- 80% tijdens de dertiende t/m achttiende maand;
- 70% tijdens de negentiende t/m vierentwintigste maand.

Mijn moeder zit straks in de dertiende maand, dus 80 % salaris. Geldt er geen regel of instantie die in dit soort situatie op komt voor een patient als mijn moeder ?

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Borstkanker & Salaris vermindering advies

Berichtdoor stoffeltje » Vr 01 Jan 2010 18:16

hoi suuz,
wat een lastige geldkwestie erzo bij in toch al zo een moeilijke periode met je moeder!
zelf kan ik je hier geen antwoord op geven,maar ws. andere in dezelfde situatie wel.
wens jullie veel sterkte!
stoffel...

martin1976
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: Do 08 Okt 2009 07:25
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Borstkanker & Salaris vermindering advies

Berichtdoor martin1976 » Vr 01 Jan 2010 20:22

Hallo Suuz

Ook ik kan je hier geen antwoord op geven.
Het is inderdaad erg oneerlijk allemaal.
Heel veel succes en sterkte gewenst.

Grt Martin
www.stinafo.nl Stichting Nationaal Fonds ´het gehandicapte kind´
Stinafo is een onafhankelijke organisatie die gehandicapte en chronisch zieke kinderen helpt grenzen te verleggen.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Borstkanker & Salaris vermindering advies

Berichtdoor liddy » Vr 01 Jan 2010 21:56

Helaas is hier niets aan te doen.
Dit is zo afgesproken.
Straks wordt je moeder gekeurd voor de WIA en dan gaan weer andere regels gelden.
Als schrale troost.
Het enige wat je moeder kan doen is via een belastingaangifte proberen iets van de kosten terug te krijgen.
Daarom moet je goed bijhouden wanneer ze naar welke arts gaat, wat het adres is van die arts, hoe vaak ze naar de apotheek gaat, wat daar het adres van is, de tandarts etc.
Per bezoek mag je dan de kosten aftrekken voor de kilometers die ze maakt, heen en weer. Het aantal kilometers mag ze dan vermenigvuldigen met 0,30 cent de kilometer. Niet te verwarren met ziektebezoek waarvoor je maar 0,19 cent de kilometer mag rekenen. Als het gaat om jezelf naar een dokter etc. is het dus 0,30 cent de kilometer.
Zodra het nodig is om vaker het bed te verschonen dan kun je bij "Kleding en Beddegoed" per maand een bedrag van 25 euro aftrekken, dus voor een heel jaar 300 euro. Daar hoef je geen bonnen voor te bewaren.


Terug naar “Kanker en financiën”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast